Montoya az élről, Räikkönen a második kockából rajtol a Belga Nagydíjon

Vágólapra másolva!
2005.09.10. 00:00
Címkék
Juan Pablo Montoya az idén másodszor, pályafutása során pedig tizenharmadszor rajtolhat majd az egyes rajtkockából, miután ő volt a leggyorsabb ma az 51. Belga Nagydíj hivatalos időmérő edzésén. A McLaren-Mercedes kolumbiai pilótája mellől csapattársa, Kimi Räikkönen indulhat majd a második helyről, megelőzve az olasz Jarno Trullit (Toyota) és az összetett pontversenyben vezető spanyol Fernando Alonsót (Renault). Az edzésen egyébként a másik Renault-val versenyző Giancarlo Fisichella volt a harmadik leggyorsabb, de ő motorcsere miatt csak a 13. kockából startolhat majd a holnapi, 44 körös futamon, amely a 747. lesz a Formula-1-es vb történetében.
Montoya a jelek szerint megtáltosodott, de holnap inkább Räikkönennek illene segítséget nyújtania
Montoya a jelek szerint megtáltosodott, de holnap inkább Räikkönennek illene segítséget nyújtania
Montoya a jelek szerint megtáltosodott, de holnap inkább Räikkönennek illene segítséget nyújtania
Montoya a jelek szerint megtáltosodott, de holnap inkább Räikkönennek illene segítséget nyújtania
Montoya a jelek szerint megtáltosodott, de holnap inkább Räikkönennek illene segítséget nyújtania
Montoya a jelek szerint megtáltosodott, de holnap inkább Räikkönennek illene segítséget nyújtania

A tréning első szakaszában azért dörzsölgette a szemét a száguldó cirkusz rajongóinak nagy része, mert a Minardik sokkal gyorsabbak voltak a Jordaneknél (ez az év elején éppen fordítva volt), de Paul Stoddart csapatának autói nem csak a sárga karosszériájú rivális gépeket pipálták le több mint másfél másodperccel, hanem abszolút értelemben sem kellett szégyenkezniük az időeredményeik miatt.

Robert Dornboos és Cristijan Albers is 1:50 másodpercen belüli időre volt képes, ami azért nagy szó, mert a jobbik holland (Dornboos) a féltávnál éllovas Mark Webbernél (Williams-BMW) "csak" 1,7 másodperccel volt lassabb.

Később aztán már senki nem foglalkozott a Minardikkal, hiszen az igazi nagymenők következtek. A hatszoros Belga Nagydíj-győztes Michael Schumacher (Ferrari) remek kört teljesített, nem csoda, ha majdnem hat tizeddel megverte Webbert. Az ő időeredménye lett az az etalon, amelyet először csupán a saját öccse, Ralf Schumacher (Toyota) volt képes túlszárnyalni - mindössze 75 ezreddel.

Kimi Räikkönen számára egyetlen lehetséges út létezik: előre, minél gyorsabban
Kimi Räikkönen számára egyetlen lehetséges út létezik: előre, minél gyorsabban
Kimi Räikkönen számára egyetlen lehetséges út létezik: előre, minél gyorsabban

Szavazás

Ki nyeri a Brazil Nagydíjat?


A VERSENYZŐK NYILATKOZATAI AZ IDŐMÉRŐ EDZÉS UTÁN
Következett a kvalifikáció legizgalmasabb része, az utolsó öt pilóta. Jarno Trulli (Toyota) nyitotta a sort, és mivel ő általában gyorsabb Ralf Schuminál, most is abszolút időt vártak tőle. Ő nem is okozott csalódást, a középső szektorban több mint hét tizeddel volt gyorsabb a saját csapattársánál, és végül egészen pazar idővel, 1:46,596 perccel ugrott az élre.

Kimi Räikkönen az első szektorban gyorsabb, a másodikban viszont lassabb volt Trullinál, a 6976 méter hosszú Spa-Francorchamps-i pálya azonban olyan trükkös, hogy ez még nem jelentette, hogy lefutott az ügy. Nem is volt az, mert a 25 éves finn a végül másfél tizeddel megverte az olaszt.

A legnagyobb ellenfelek azonban ezután következtek. Giancarlo Fisichella a Renault-val fantasztikus csúcssebességgel száguldott a pályán, végül azonban egy hajszálnyival lassabb volt a McLaren-Mercedes frontemberénél. Más kérdés, hogy az idénynyitó ausztrál futam győztese abban a tudatban hajtotta örülten az autóját, hogy a motorcseréje miatt eleve tíz helyes rajtbüntetést kap majd.

Vajon eldől-e a világbajnopki cím sorsa holnap Alonso (balra) és Räikkönen között?
Vajon eldől-e a világbajnopki cím sorsa holnap Alonso (balra) és Räikkönen között?
Vajon eldől-e a világbajnopki cím sorsa holnap Alonso (balra) és Räikkönen között?

Az összetett pontversenyben vezető Fernando Alonso autója hasonlóan volt beállítva, mint a csapattársáé, ő azonban a pálya második szakaszában lassabb volt Fisicónál, és végül az ideje csak a negyedik helyhez volt elegendő.

Szavazás

Ki lesz az idén a Formula–1 világbajnoka?


A VERSENYZŐK NYILATKOZATAI AZ IDŐMÉRŐ EDZÉS UTÁN
Egyetlen ember volt még hátra, az előző versenyt, az Olasz Nagydíjat megnyerő Juan Pablo Montoya. A McLaren-Mercedes kolumbiai pilótája remek tempóban ment, és gyakorlatilag azzal a minimális előnyével lett az övé az egyes rajtkocka, amennyivel az első szektorban gyorsabb tudott lenni Räikkönennél.

A dél-amerikai versenyzőnek ez volt az idei második, pályafutása során pedig a 13. pole pozíciója. Montoya - akinek az autójának tegnap szintén motorcserét hajtottak végre, de mivel nem volt kint a pályán pénteken, nem kapott büntetést - eddig még egyszer sem tudta megnyerni a Belga Nagydíjat, ez a bravúr a jelenleg aktív pilóták közül csak Michael Schumachernek (hatszor), illetve Kimi Räikkönennek és David Coulthardnak (egyszer-egyszer) sikerült.

Érdekesség, hogy 2005-ben ez az első olyan alkalom, hogy a két McLaren-Mercedes rajtolhat majd az első sorból. Ez legutóbb a 2001-es San Marinó-i Nagydíjon sikerült a csapatnak, akkor David Coulthardé volt a pole pozíció Mika Häkkinen előtt.

A VERSENYZŐK NYILATKOZATAI AZ IDŐMÉRŐ EDZÉS UTÁN
51. Belga Nagydíj, a hivatalos időmérő edzés eredménye:
1. J. Montoya kolumbiaiMcLaren-Mercedes1:46,391
2. K. Räikkönen finnMcLaren-Mercedes 1:46,440
3. G. Fisichella olaszRenault1:46,497
4. J. Trulli olaszToyota1:46,596
5. F. Alonso spanyolRenault1:46,760
6. R. Schumacher németToyota1:47,401
7. M. Schumacher németFerrari1:47,476
8. F. Massa brazilSauber-Petronas1:47,867
9. J. Button britBAR-Honda1:47,978
10. M. Webber ausztrálWilliams-BMW1:48,071
11. T. Szato japánBAR-Honda1:48,353
12. D. Coulthard britRed Bull-Cosworth1:48,508
13. R. Barrichello brazilFerrari1:48,550
14. J. Villeneuve kanadaiSauber-Petronas1:48,889
15. A. Pizzonia brazilWilliams-BMW 1:48,898
16. C. Klien osztrákRed Bull-Cosworth1:48,994
17. R. Doornbos hollandMinardi-Cosworth1:49,779
18. C. Albers hollandMinardi-Cosworth1:49,842
19. T. Monteiro portugálJordan-Toyota1:51,498
20. N. Karthikeyan indiaiJordan-Toyota1:51,675
51. Belga Nagydíj, a rajtsorrend:
1. J. Montoya kolumbiaiMcLaren-Mercedes1:46,391
2. K. Räikkönen finnMcLaren-Mercedes 1:46,440
3. J. Trulli olaszToyota1:46,596
4. F. Alonso spanyolRenault1:46,760
5. R. Schumacher németToyota1:47,401
6. M. Schumacher németFerrari1:47,476
7. F. Massa brazilSauber-Petronas1:47,867
8. J. Button britBAR-Honda1:47,978
9. M. Webber ausztrálWilliams-BMW1:48,071
10. T. Szato japánBAR-Honda1:48,353
11. D. Coulthard britRed Bull-Cosworth1:48,508
12. R. Barrichello brazilFerrari1:48,550
13. G. Fisichella olaszRenault1:46,497
14. J. Villeneuve kanadaiSauber-Petronas1:48,889
15. A. Pizzonia brazilWilliams-BMW 1:48,898
16. C. Klien osztrákRed Bull-Cosworth1:48,994
17. R. Doornbos hollandMinardi-Cosworth1:49,779
18. C. Albers hollandMinardi-Cosworth1:49,842
19. T. Monteiro portugálJordan-Toyota1:51,498
20. N. Karthikeyan indiaiJordan-Toyota1:51,675
----
Az eddigi 51 Belga Nagydíj győztesei:
Pilóta Karosszéria Motor Időkm/óra
1950 J. M. FangioAlfa Romeo 158Alfa Romeo 1.5 L8C2:47:26, 177,000
1951 Nino FarinaAlfa Romeo 159Alfa Romeo 1.5 L8C2:45:46,2 184,000
1952 Alberto AscariFerrari 500Ferrari 2.0 L43:03:46,3 166,000
1953 Alberto AscariFerrari 500Ferrari 2.0 L42:48:30,3 180,998
1954 J. M. FangioMaserati 250FMaserati 2.5 L62:44:42,4 185,200
1955 J. M. FangioMercedes W196Mercedes 2.5 L82:39:29,0 191,200
1956 Peter CollinsFerrari D50Ferrari 2.5 V82:40:00,3 190,600
1958 Tony BrooksVanwallVanwall 2.5 L41:37:06,3 209,100
1960 Jack BrabhamCooper T53Climax 2.5 L42:21:37,3 215,100
1961 Phil HillFerrari 156Ferrari 1.5 V62:03:03,8 206,200
1962 Jim ClarkLotus 25Climax 1.5 V82:07:32,3 212,265
1963 Jim ClarkLotus 25Climax 1.5 V82:27:47,6 183,200
1964 Jim ClarkLotus 25Climax 1.5 V82:06:40,5 213,712
1965 Jim ClarkLotus 33Climax 1.5 V82:23:34,8 188,500
1966 John SurteesFerrari 312Ferrari 3.0 V122:09:11,3 183,400
1967 Dan GurneyEagle T1GWeslake 3.0 V121:40:49,4 234,900
1968 Bruce McLarenMcLaren M7AFord Cos. DFV 3.0 V81:40:02,1 236,800
1970 Pedro RodriguezBRM P153BRM 3.0 V121:38:09,9 241,300
1972 E.FittipaldiLotus 72DFord Cos. DFV 3.0 V81:44:06,7 182,400
1973 Jackie StewartTyrrell 006Ford Cos. DFV 3.0 V81:42:13,43 173,380
1974 E.FittipaldiMcLaren M23Ford Cos. DFV 3.0 V81:44:20,57 182,020
1975 Niki LaudaFerrari 312TFerrari 3.0 F121:43:53,98 172,290
1976 Niki LaudaFerrari 312T2Ferrari 3.0 F121:42:53,23 173,980
1977 Gunnar NilssonLotus 78Ford Cos. DFV 3.0 V81:55:05,71 155,530
1978 Mario AndrettiLotus 79Ford Cos. DFV 3.0 V81:39:52,02 179,240
1979 Jody ScheckterFerrari 312T4Ferrari 3.0 F121:39:59,53 179,020
1980 Didier PironiLigier JS11/15Ford Cos. DFV 3.0 V81:38:46,51 186,400
1981 Carlos ReutemannWilliams FW07CFord Cos. DFV 3.0 V81:16:31,61 180,440
1982 John WatsonMcLaren MP4-1BFord Cos. DFV 3.0 V81:35:41,995 187,047
1983 Alain ProstRenault RE40Renault 1.5 V6T1:27:11,502 191,729
1984 Michele AlboretoFerrari 126C4Ferrari 1.5 V6T1:36:32,048 185,430
1985 Ayrton SennaLotus 97TRenault 1.5 V6T1:34:19,893 189,811
1986 Nigel MansellWilliams FW11Honda 1.5 V6T1:27:57,925 203,548
1987 Alain ProstMcLaren MP4-3TAG 1.5 V6T1:27:03,217 205,680
1988 Ayrton SennaMcLaren MP4-4Honda 1.5 V6T1:28:00,549 203,447
1989 Ayrton SennaMcLaren MP4-5Honda 3.5 V101:40:54,196 181,575
1990 Ayrton SennaMcLaren MP4-5BHonda 3.5 V101:26:31,997 211,728
1991 Ayrton SennaMcLaren MP4-6Honda 3.5 V121:27:17,669 209,882
1992 M.SchumacherBenetton B192Ford HB 3.5 V81:36:10,721 191,428
1993 Damon HillWilliams FW15CRenault 3.5 V101:24:32,124 217,794
1994 Damon HillWilliams FW16BRenault 3.5 V101:28:47,170 208,170
1995 M.SchumacherBenetton B195Renault 3.0 V101:36:47,875 190,204
1996 M.SchumacherFerrari F310Ferrari 3.0 V101:28:15,125 208,442
1997 M.SchumacherFerrari F310BFerrari 3.0 V101:33:46,717 196,149
1998 Damon HillJordan 198Mugen-Honda 3.0 V101:43:47,407 177,229
1999 David CoulthardMcLaren MP4-14Mercedes 3.0 V101:25:43,057 214,595
2000 Mika HäkkinenMcLaren MP4-15Mercedes 3.0 V101:28:14,494 208,467
2001 M.SchumacherFerrari F2001Ferrari 3.0 V101:08:05,002 221,050
2002 M.SchumacherFerrari F2002Ferrari 3.0 V101:21:20,634 225,970
2004 Kimi RäikkönenMcLaren MP4-19BMercedes 3.0 V101:32:35,274 198,898
2005 Kimi RäikkönenMcLaren MP4-20Mercedes 3.0 V101:30:01,295 204,568
----
Ki hányszor nyerte meg a Belga Nagydíjat?
1.Michael Schumacher 6 győzelem
2.Ayrton Senna5
3.Jim Clark4
4.Juan Manuel Fangio3
5.Damon Hill3
6.Alberto Ascari2
Emerson Fittipaldi2
Niki Lauda2
Alain Prost2
Kimi Räikkönen2
11.Nino Farina1
Peter Collins1
Tony Brooks1
Jack Brabham1
Phil Hill1
John Surtees1
Dan Gurney1
Bruce McLaren1
Pedro Rodriguez1
---- Nem szerencsétlen 13-as
Fernando Alonso (4) és Kimi Räikkönen (5) után Juan Pablo Montoya a harmadik, aki egynél több rajtelsőséget szerzett az idényben. A Monzában még nem önerőből
pole-ozó kolumbiai pályafutása során 13. alkalommal indulhat az első kockából. Csapata, a McLaren először foglalta el az első sort az évadban.

Annyira nem tragikus
Rubens Barrichello, amióta a Ferrarinál tekeri a kormányt, tizedszer nem került be az első tízbe a hivatalos edzésen, ebben az idényben pedig nyolcadszor indul a rajtrács második feléből. Michael Schumacher elleni edzéspárbaja mindazonáltal nem stragikus: a hétszeres világelső "csak" 10-6-ra vezet ellene.

A harmadik Jordan-verés
A Minardi duója harmadszor előzte meg a Jordan kettősét 2005-ben.
Monacóban még Friesacher, Albers, Hockenheimben viszont már a jelenlegi, Doornbos, Albers felállásban verték meg a faenzaiak a Karthikeyan, Monteiro párost. ---- A spái nagydíj hamleti kérdése évtizedek óta. Az Ardennek nyugati lábának erdeiben megbúvó pályán számos alkalommal rendeztek autóversenyeket vizes körülmények között, amikor esett, zuhogott, szakadt az eső.

Gyakran esik ezen a vidéken augusztus végén, szeptemben elején - a Formula-1-es nagydíj hétvégéjén. Hol csak pénteken, hol csak szombaton, hol csak vasárnap vagy egyszerre több napon keresztül is. (De van, amikor egyáltalán nem esik, csak be van borulva.)

Az utóbbi húsz esztendőben hét esős-vizes F1-es viadalt rendeztek Spa-Francorchamps-ban. 1985-ben Ayrton Senna nyert Lotusszal - ez volt pályafutása második győzelme. Négy év múlva ismét a brazil diadalmaskodott, immár a McLaren színeiben.

A kilencvenes évek Michael Schumacher korszaka volt: a német 1992-ben (karrierje során először!), 1995-ben és 1997-ben nyert itt. Az emlékezetes, 1998-as roncsderbin Damon Hill szerezte meg a elsőséget, majd az eddigi utolsó spái esőfutamon, a 2000-es versenyen Mika Häkkinen haladt át elsőként a célvonalon.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik