Pénteken az első edzésen a német Nico Rosberg (Mercedes), a másodikon a spanyol Fernando Alonso (Ferrari) volt a leggyorsabb az Európai Nagydíjnak otthont adó valenciai aszfaltcsíkon.
A harmadik tréning elsősorban Sebastian Vettelről szólt, aki pénteken előbb a hatodik, majd a második időt autózta. A Red Bullban ülő német bő fél óra elteltével állt az élre a ma is napsütéses, meleg időben zajló edzésen. Vettel 1:38.884-es idővel vette át a vezetést honfitársától, Adrian Sutiltól (Force India), ami a hétvége addigi legjobb eredménye volt, de később ezen többen is tudtak faragni, először az első nap legjobbja, Fernando Alonso.
Később többek között az ausztrál Mark Webber (Red Bull) is javított csapattársa idején,sőt a Renault-val versenyző lengyel Robert Kubica is ment egy remek időt, de mivel Vettel is javított, így 1:38.052-es idejével végül ő zárta az első helyen a mai szabadedzést.
Valenciában a pályán kívül a fő témát a hét közepén bejelentett 2011-es szabályok jelentik. A pilóták nem tartják jó ötletnek, hogy jövőre a hátsó légterelő légellenállásának szabályozhatóságával próbálják megkönnyíteni az előzéseket a Formula–1-ben.
A szabálytervezet szerint ha egy sofőr a verseny második köre után egy másodpercen belülre kerül valamelyik riválisához képest, az egyenesekben gombnyomással rést nyithat a hátsó légterelőjén, ezzel csökkentve a légellenállást, egyúttal növelve a végsebességet. Ezzel akkora előnyt szerez a légterelőjét normál állásban hagyó ellenfeléhez képest, hogy még a kanyar előtt elé tud kerülni.
Csakhogy az elképzelés megvalósítása nem csupán elvesz a versenyzés jelenlegi értékéből, hanem veszélyes is. Az új szabály megfoszthatja a védekezés esélyétől az elöl haladó pilótát, így a gyorsabb az egyenesben gombnyomásra elé kerülhet.
„Ha tényleg bevezetik ezt a szabályt, nem lesz többé szó zseniális védekezésről – mondta a tervezet kapcsán Adrian Sutil. – A hátul haladó kivárja az egyenest, megnyomja a gombot, és vissza sem néz, eltűnik a messzeségben. Valaki már megint túl sokat agyal felesleges dolgokon, mert jót akar tenni a show-nak, amivel nincs is baj."
Sutillal többek között Mark Webber és Robert Kubica (lengyel, Renault) is egyetértett, míg Jarno Trulli (olasz, Lotus Cosworth) a balesetveszélyességre hívta fel a figyelmet.
Az új szabály azonban még a jövő zenéje, ma délután 14 órától az időmérő edzéssel folytatódik az idei Európai Nagydíj Valenciában.
3. SZABADEDZÉS | |||||
1 | Sebastian Vettel | Red Buul-Renault | 1:38.052 | 14 | |
2 | Robert Kubica | Renault | 1:38.154 | 0.102 | 17 |
3 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:38.313 | 0.261 | 13 |
4 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:38.500 | 0.448 | 17 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:38.513 | 0.461 | 18 |
6 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:38.623 | 0.571 | 15 |
7 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:38.676 | 0.624 | 17 |
8 | Felipe Massa | Ferrari | 1:38.686 | 0.634 | 16 |
9 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:38.769 | 0.717 | 16 |
10 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:38.816 | 0.764 | 15 |
11 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:38.822 | 0.770 | 15 |
12 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.050 | 0.998 | 16 |
13 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:39.105 | 1.053 | 15 |
14 | Vitaly Petrov | Renault | 1:39.113 | 1.061 | 16 |
15 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:39.222 | 1.170 | 14 |
16 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.392 | 1.340 | 18 |
17 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:39.527 | 1.475 | 16 |
18 | Pedro de la Rosa | Sauber-Ferrari | 1:39.699 | 1.647 | 16 |
19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:41.303 | 3.251 | 19 |
20 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:41.428 | 3.376 | 20 |
21 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:41.955 | 3.903 | 17 |
22 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:42.354 | 4.302 | 18 |
23 | Bruno Senna | Hispania-Cosworth | 1:42.611 | 4.559 | 18 |
24 | Karun Chandhok | Hispania-Cosworth | 1:42.622 | 4.570 | 19 |