Az elmúlt héten rengetegen gondolták úgy, hogy az Abu-dzabi Nagydíjon a múlt vasárnapi interlagosi viadalhoz hasonlóan a három legjobb formában lévő pilóta Sebastian Vettel, Mark Webber, Fernando Alonso sorrendben vág neki az utolsó köröknek, és bár a német versenyző nem mondta ki, azt sugallta, hogy ebben az esetben maga elé fogja engedni csapattársát. (Vettel ugyanis hiába nyerne, ha Alonso az első négyben van, a spanyol a világbajnok – viszont ha Webber nyer, Alonsónak már nem elég a harmadik hely, és a konstruktőr-vb-cím után az egyéni is az osztrák istállóhoz kerül.)
1. Alonso | 246 |
2. Webber | 238 |
3. Vettel | 231 |
4. Hamilton | 222 |
Az időmérő edzés után azonban úgy tűnik, minimális az esély arra, hogy Vettelnek a hajrában Webber elengedésén kelljen töprengenie, hiszen amíg a német az első rajtkockából indulhat a magyar idő szerint vasárnap 14 órakor rajtoló futamon, az ausztrálnak csak az ötödik rajtkocka jutott. A két Red Bull-pilóta között három világbajnok, Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Jenson Button foglal helyet a rajtrácson, rajtuk kell átverekednie magát Webbernek, ha Vettel mögé akar érni.
Hiába tartják a Red Bullt a legerősebb autónak, a végsebessége a Ferrariétól és a McLaren-Mercedesétől is elmarad, azaz a valós előzési pontoknál nem sok esélye van arra, hogy előre verekedje magát.
Mark Webber: – Valahogy nem volt meg a sebességem a jobb rajthelyhez. Bár kicsit csalódott vagyok, nem reménytelen a pozícióm. Hosszú lesz a verseny, amely a kockás zászlóig tart. Sok minden történhet, igaz, jobb rajthelyről indulva sokkal biztatóbb lenne a helyzetem. |
Talán akkor lehet erre lehetősége, ha Vettel, abban a reményben, hogy Alonso visszaeshet az ötödik hely környékére, annyira lelassítja a tempót, hogy hosszú sor gyűljön fel mögötte, és támadhassák egymást a pilóták. Vettelnek így több esélye lenne a vb-címre, mint akkor, ha elhúzna az elején, s mögötte szétszakadna a mezőny, és Alonso kényelmesen beautózna, mondjuk, a harmadik vagy a negyedik helyen a célba.
Vettel talán akkor is bevállalja ezt a stratégiát, ha az agresszív Hamilton autózik majd mögötte a nagy végsebességű McLarennel. (Emlékezhetünk, Héctor Faubel hasonlóval próbálkozott Talmácsi Gábor ellen a 2007-es valenciai motoros idényzárón, és kis híján be is jött neki.) Christian Horner Red Bull-csapatfőnök szerint Vettel nem fog belemenni ilyen kockázatos játékba.
„Sebastiannak egyszerű a feladata: le kell hajtania a fejét, és nyomnia a gázt – mondta Horner. – Marknak viszont Alonso elé kell kerülnie, nem engedheti meg magának, hogy a spanyol mögött érjen célba. A pályán kell megelőznie, máshogy nem juthat előre. Mindenekelőtt jó rajt kell, valamint gyors kerékcserék, ezeken semmi sem múlhat. A szuperlágy gumik gyorsan kopnak, de a szabadedzéseken tudtunk spórolni, nem lehet gondunk ezzel."
Sebastian Vettel: – Tegnap is láttuk, milyen sokat változik a pálya állapota a délutáni és az esti edzés között, fel voltam készülve rá, hogy sokkal szorosabb lesz a csata, mint a harmadik szabadedzésen. Nehéz volt megszereznem a pole pozíciót, ahhoz, hogy sikerüljön legyőzni a rivális csapatok pilótáit, valóban a maximumot kellett nyújtanom. Az is kellett hozzá, hogy változtassunk a kocsin a pénteki edzésekhez képest. A verseny hosszú lesz, meg kell tartanom a pozíciómat, és meg kell ismételnem a tavalyi győzelmet. Aztán meglátjuk, a többiek hol végeznek. |
Vettel szerint az időmérő azért lett ennyire szoros (31 ezreddel verte meg Hamiltont), és Webber azért lett csak az ötödik, mert a Red Bull számításai szerint a szuperlágy gumik a második vagy a harmadik mért körben kerültek a legjobb állapotba, és ezért a záró szakaszban mindketten csak egyszer mentek ki a pályára, míg a McLaren és a Ferrari két-két rövid menetet vállalt be.
„Talán gyorsabbak lettünk volna két rövid menettel, mint egy hosszúval. Azt hittük, a naplemente után lehűlő aszfalton lassan melegszenek fel a gumik, pedig nem így történt. De ez már utólagos bölcsesség" – mondta Vettel, aki büszke az idényben felhalmozott tíz rajtelsőségére (legutóbb 2001-ben nyert egy pilóta legalább 10 időmérőt, Schumi 11-et), és úgy véli, ha a világbajnoki cím is az övé lesz, az már csak hab lesz a tortán.
Alonso viszont kiváló helyzetben van, hiszen a harmadik helyről indulva két feladata van: maga mögött tartani Webbert, illetve az első négy között célba érni. Ha mindkettőt megvalósítja, biztosan világbajnok lesz, ha nem, másokon is múlik, hogy világbajnok lesz-e. Alonso ugyan azt állította, hogy az időmérő semmit sem változtat az előző napok állapotához képest, boldog amiatt, hogy nem sajátította ki az első rajtsort a Red Bull.
Fernando Alonso: – Remélem, Lewis a rajtnál megelőzi Sebastiant, és megnyeri a versenyt. Örülök az időmérő eredményének, hiszen attól tartottam, hogy a Red Bull megszerzi az első két rajtkockát, aztán a versenyen eltűnnek az autói a messzeségben. Így viszont bizakodóbb lehetek. A lényeg, hogy nem szabad hibáznunk, és óvatosan kell rajtolnunk, mert nem az első kanyarban dől el a világbajnokság. A rajtnál sokat nem lehet nyerni, de mindent el lehet veszíteni. |
Alonso világbajnok, ha… |
…nyer vagy második |
…harmadik vagy negyedik, és Webber nem nyer |
…ötödik, és Vettel vagy Webber nem nyer (ha Vettel nyer, azonos pontszámmal zárnak, ugyanannyi 1., 2. és 3. helyezéssel – a 4. pozíciók tekintetében Vettel 3–2-re nyer) |
…hatodik, Webber legfeljebb harmadik, és Vettel nem nyer |
…hetedik vagy nyolcadik, Webber nem dobogós, és Vettel nem nyer |
…kilencedik, Webber legfeljebb ötödik, és Vettel legfeljebb harmadik |
…tizedik, Webber legfeljebb hatodik, és Vettel legfeljebb harmadik |
…nem szerez pontot, és Webber legfeljebb hatodik, Vettel legfeljebb harmadik, Hamilton pedig nem nyer |
(Ha egyik riválisa sem nyer, egyenlő pontszám esetén Alonso 5 győzelmének köszönhetően világbajnok.) |
Webber világbajnok, ha… |
…nyer, és Alonso nem második |
…második, Alonso legfeljebb hatodik, Vettel pedig nem nyer (ha Vettel nyer, azonos pontszám alakul ki kettejük között, de a németnek öt győzelme lesz az ausztrál 4-ével szemben) |
…harmadik, Alonso legfeljebb hetedik, Vettel pedig nem nyer |
…negyedik, Alonso legfeljebb kilencedik, Vettel pedig nem nyer |
…ötödik, Alonso legfeljebb tizedik, Vettel pedig legfeljebb harmadik |
(Ha Webber és Vettel sem nyer, de azonos pontszám alakul ki közöttük, az ausztrál több második helyezésének – jelenleg 4–2-re állnak e tekintetben – köszönhetően világbajnok lesz) |
Vettel világbajnok, ha… |
…nyer, és Alonso legfeljebb ötödik |
…második, Alonso legfeljebb kilencedik, Webber pedig legfeljebb ötödik |
Hamilton világbajnok, ha… |
…nyer, Alonso nem szerez pontot, Webber legfeljebb hatodik, Vettel pedig legfeljebb harmadik |
Hamilton is érzi, hogy jó esélye van a győzelem megszerzésére. A számok mellette szólnak, az idén ugyanis háromszor indult az első sorból, s mindháromszor meg tudta nyerni a futamot – kétszer a második rajtkockából rajtolva. Ráadásul azt is tudja, hogy nagy szívességet tehet egykori csapattársának a két Red Bull legyőzésével.
„F1-es pályafutásom során először érzem azt, hogy a spanyol szurkolók az én győzelmemet akarják" – mondta a McLaren új hátsó légterelőjének köszönhetően felgyorsuló Hamilton, akinek az időmérő második szakaszában volt egy kisebb incidense Felipe Massával. A tréning után mindkét pilótát beidézték a sportfelügyelőkhöz, de egyiküket sem marasztalták el.
Lewis Hamilton: – Régóta nem sikerült ilyen jól az időmérőm, az autó tökéletes volt, és ki is hoztam belőle a maximumot. A versenyen mindent beleadok, az elsődleges célunk, hogy megőrizzük előnyünket a konstruktőrök pontversenyében a Ferrari előtt, a második helyezés ugyanis nagyon értékes. Ami az egyénit illeti, nincs vesztenivalóm, csak nyerhetek a holnapi futamon. |
|
A RAJTSORREND | |||
1. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:39.394 |
2. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:39.425 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:39.792 |
4. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:39.823 |
5. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:39.925 |
6. | Felipe Massa | Ferrari | 1:40.202 |
7. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:40.203 |
8. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:40.516 |
9. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:40.589 |
10. | Vitalij Petrov | Renault | 1:40.901 |
11. | Robert Kubica | Renault | 1:40.780 |
12. | Kobajasi Kamui | Sauber-Ferrari | 1:40.783 |
13. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:40.914 |
14. | Nick Heidfeld | Sauber-Ferrari | 1:41.113 |
15. | Nico Hülkenberg | Williams-Cosworth | 1:41.418 |
16. | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:41.642 |
17. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.738 |
18. | Sébastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.824 |
19. | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:43.516 |
20. | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:43.712 |
21. | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:44.095 |
22. | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:44.510 |
23. | Bruno Senna | Hispania-Cosworth | 1:45.085 |
24. | Christian Klien | Hispania-Cosworth | 1:45.296 |