Várakozások | (magyar idő szerint) | |||
PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés | 4.00–5.30 | |||
2. szabadedzés | 8.00–9.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 7.00–8.00 | |||
Időmérő edzés | 10.00–11.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 10.00 |
A hét végi Malajziai Nagydíjon négy korábbi győztes áll rajthoz, Michael Schumacher 3, Fernando Alonso 2, Jenson Button és a tavalyi viadalt megnyerő Sebastian Vettel 1-1 diadalt számlál Sepangban. További öt versenyző, Rubens Barrichello (kétszer), Jarno Trulli, Mark Webber, Lewis Hamilton és Nick Heidfeld volt már második, Nico Rosberg, Heikki Kovalainen és Timo Glock pedig harmadik Malajziában. Azaz a 24 fős mezőny fele állt már dobogón Sepangban.
Az időmérő edzéseken Felipe Massa teljesítménye rapszodikus: 2007-ben és 2008-ban is a pole-ból indult, de a legutóbbi két évben meg sem tudta közelíteni teljesítményét, a Ferrari rossz helyzetmegítélése folytán 2009-ben csak a 16., tavaly pedig a 21. rajtkocka lett az övé.
A leggyorsabb körök tekintetében elképesztő a szórás, az elmúlt nyolc évben nyolc pilóta osztozott ezen az apró, mégis sok helyütt jegyzett sikeren.
A tavalyi versenyen 24 előzés volt, ami elsősorban annak tudható be, hogy az esős időmérő edzésen a Ferrari és a McLaren pilótái is későn mentek ki a pályára, s amíg a többiek kihasználták a jobb körülményeket, ők már az edzés elején kiestek. Így viszont a száraz pályás versenyen a mezőny végéről kellett felkapaszkodniuk, ami értelemszerűen több előzéssel járt.
Ennek fényében érdekes, hogy a futamon Barrichello mutatta be a legtöbb előzést, hetet, Hamilton pedig öttel volt a második (a rajtpozíciójához képest Hamilton és Massa 14-14 helyezést nyert a versenyen, de főleg boxkiállásuk időzítésének köszönhetően jöttek előrébb). Különösen emlékezetes volt Vitalij Petrov és Hamilton csatája, az orosz ott jelezte talán először, hogy valóban méltó tagja lehet az F1-es mezőnynek, Hamiltont pedig többen is támadták azért, mert a célegyenesben cikázva védte pozícióját az orosszal szemben.
A pálya hossza: 5543 méter |
A verseny: 56 kör, 310.408 km |
Leggyorsabb kör: Schumacher (2004) 1:33.704 (átlag: 214.397 km/óra) |
Teljes gázzal: 12.5 mp a hátsó egyenesben, 70% a teljes pályán. Váltások egy körben: 60 |
A Renault-pilóta Bruno Sennához hasonlóan négyszer veszített pozíciót előzés miatt, ennél több manővernek senki más nem volt szenvedő alanya a tavalyi Malajziai GP-n.
A 24 manőver még így is néggyel kevesebb volt, mint egy évvel korábban az eső miatt a féltáv előtt félbeszakított viadalon, amikor 28 előzést jegyeztek fel a statisztikusok. A24 előzésnél többet száraz sepangi versenyen csak 2000-ben jegyeztek fel, akkor 28-at. Az előzések átlaga futamonként 18.7, ami a sepangi aszfaltcsíkot Melbourne, Szuzuka és Bahrein szintjére sorolja, és ezzel a pálya a közepesen eseménydúsok közé sorolható.
Ami a kieséseket illeti, az átlagosnál magasabb a versenyt feladók aránya, amit a mérnökök az időjárással magyaráznak: ha nem esik az eső, akkor olyan fülledt az idő, hogy az autókban több műszer is tönkremehet a nehezen megoldható hűtés miatt, míg ha esik, a kicsúszások valószínűsége növekszik. Az idei versenyhétvégén szombat délutánra teszik a legvalószínűbbre az eső kialakulását, de esténként minden nap várható zápor.
Ideális ív: |
80 lóerő plusz - Hogyan? |
A Nemzetközi Automobil-szövetség eldöntötte, hol lehet használni a futam alatt a nyitható hátsó légterelőt: az utolsóü kanyar előtt 207 méterrel lesz a pont, ahol meghatározzák a két versenyző közötti különbséget (csak az használhatja, aki az előtte haladóhoz képest legfeljebb egy másodpercre van), míg a légterelőn a célegyenes teljes hosszában lesz nyitható a szárny – pontosabban az első öt méter után, hogy elkerüljék az olyan megpördüléseket, amilyenben Adrian Sutilnak volt része az idénynyitó időmérőjén.
„Ez a pálya a tökéletes helyszín a nyitható hátsó légterelő számára: a lassú kanyarban az ember rátapadhat az előtte haladóra, aztán a légterelőt kinyitva előzhet. Ha itt nem működik, sehol sem fog" – mondta Mark Webber, a Red Bull pilótája.
győztes | pole | leggyorsabb kör | |
1999 | Irvine | M. Schumacher | M. Schumacher |
2000 | M. Schumacher | M. Schumacher | Häkkinen |
2001 | M. Schumacher | M. Schumacher | Häkkinen |
2002 | R. Schumacher | M. Schumacher | Montoya |
2003 | Räikkönen | Alonso | M. Schumacher |
2004 | M. Schumacher | M. Schumacher | Montoya |
2005 | Alonso | Alonso | Räikkönen |
2006 | Fisichella | Fisichella | Alonso |
2007 | Alonso | Massa | Hamilton |
2008 | Räikkönen | Massa | Heidfeld |
2009 | Button | Button | Button |
2010 | Vettel | Webber | Webber |