Vettel Belgiumban is nyert, már 92 pont az előnye

Vágólapra másolva!
2011.08.28. 13:39
Címkék
Sebastian Vettel megszerezte idei hetedik győzelmét, a Red Bull német világbajnoka csapattársa, Mark Webber előtt célba érve 92 pontra növelte előnyét a vb-pontversenyben. Pedig a futam előtt még úgy tűnt, a Red Bull bajba kerülhet, mert az időmérőn elkopott gumijain kellett rajtolnia, és attól félt a csapat, hogy emiatt nagy hátrányba kerülnek pilótái. Végül nem volt túl nagy az a hátrány. A dobogóra még a Magyar Nagydíjat megnyerő Jenson Button állhatott fel, miután a hajrában megelőzte a sokáig a győzelemre is esélyes Fernando Alonsót. Michael Schumacher idei második legjobb eredményével 5. lett, míg Lewis Hamilton Kobajasi Kamuival történt ütközése után kiesett.

Sebastian Vettel háromversenyes nyeretlenségi sorozatát szakította meg Belgiumban (Fotó: Reuters)
Sebastian Vettel háromversenyes nyeretlenségi sorozatát szakította meg Belgiumban (Fotó: Reuters)
Sebastian Vettel háromversenyes nyeretlenségi sorozatát szakította meg Belgiumban (Fotó: Reuters)

Bár a verseny előtt azt hihették a riválisok, hogy a Belga Nagydíjon esélyt kapnak rá, hogy felkapaszkodjanak Sebastian Vettelre a világbajnokságban, végül a Red Bull tökéletesen jött ki a számára hátrányos döntésből, amely szerint nem cserélhette le kopott gumijait a rajt előtt az autón. Bár a rajtnál Vettel Nico Rosberg mögé került, és nagyot kellett küzdenie Fernando Alonsóval is, a gumijai nem koptak el annyira, mint előzetesen félt tőle az osztrák gárda.

Még Mark Webber rossz rajtja is belefért, a harmadikról a nyolcadik helyre visszaeső ausztrál fokozatosan visszakapaszkodott, és a hajrában a közepesen kemény gumikkal küszködő Alonsót megelőzve megszerezte a második helyet. Ezzel megőrizte 2. helyét a vb-pontversenyben, igaz, hátránya 92 pontra nőtt.

Alonso, aki a futam előtt a Ferrarival együtt még dörzsölhette a tenyerét a Red Bull gumikopása miatt, végül a legrosszabbul járt a gumikkal: a közepesen kemény abroncsokon a hajrában két pozíciót is veszített, és a második helyről visszacsúszott a negyedikre. Csapattársa, Felipe Massa defekt miatt csak a 8. lett.

A nap egyik hőse Michael Schumacher volt, a 24. helyről rajtoló német a hajrában Nico Rosberget megelőzve a 5. helyen ért célba, ennél előrébb (a 4. helyen) csak Kanadában végzett az idén.

A szombaton megbüntetett Pastor Maldonado megszerezte idei első pontjait, míg Lewis Hamilton Kobajasi Kamuival történt ütközése miatt kicsúszott a versenyből. A sportfelügyelők szerint a Les Combes-kanyarkombináció előtt történt karambolban egyik pilóta sem hibáztatható. Valóban, Hamilton az utolsó pillanatig kivárt, mielőtt bekanyarodott volna, és bár egyenesen ment, a külső íven kiszorította a mellette lévő japánt, aki már elkezdte volna a kanyart.

Hamilton a nullázásával visszaesett a vb-pontverseny 5. helyére, Button mögé.

ELŐZMÉNYEK

A szabályok szerint az időmérő első tíz helyezettjének ugyanazokon a gumikon kell elkezdeniük a versenyt, amellyel a legjobb körüket teljesítették a harmadik szakaszban (persze csak akkor, ha mindkét alkalommal száraz a pálya). A Belga GP időmérőjén a 3. szakaszba jutók öt-hat kört tettek meg ugyanazokon a lágy gumikon, ami miatt bajba kerülhetnek a verseny elején.

A Red Bull mindezzel tisztában volt, ezért kérte az FIA-t, a különös körülményekre való tekintettel engedélyezze a kerekek kicserélését, ám az autós szövetség nemet mondott.

Ám nem csak a vb-címvédő istálló van nehéz helyzetben, Lewis Hamilton és Jaime Alguersuari hasonló problémával küszködik, ráadásul Hamilton McLaren-Mercedese megsérült a Pastor Maldonadóval történt ütközés során. A venezuelait karambol szándékos okozásáért öt rajthellyel hátrébb sorolták, így a 16. helyett a 21. helyről indul.

A McLaren elismerte, hogy a kevés száraz pályás gyakorlás miatt Hamilton problémája Buttonnál is előfordulhat. A Pirelli szerint a Red Bull, a McLaren és a Toro Rosso rossz dőlésszögben állította be az első kerekeit, ez okozza a gumik hólyagosodását.

Button közepesen kemény abroncsokon állt fel a rajtrácsra, hátha ezek a gumik jobban bírják.

A FUTAM

Bár Vettel jól rajtolt, az Eau Rouge után a kiválóan induló Rosberg átvette tőle az első helyet. Webber nagyon elrontotta a rajtját, a harmadik helyért Massa és Hamilton csatázott, a brazil otthagyta az angolt.

Alguersuari és Senna ütközött (a Renault-pilóta nekilökte a Toro Rossó-st Alonso Ferrarijának), a spanyol kiesett, míg a brazil egy szervizelés után folytatni tudta. Az utolsó helyről induló Schumacher tíz pozíciót nyert az első körben, feljött a 14. helyre.

Alonso a 2. körben megelőzte Hamiltont, Vettel a harmadikban visszavette a vezetést Rosbergtől.

A 3. kör végén a kerékcserére igyekvő Webber és a sérült első légterelőjét kicseréltető Button a boxba hajtott.

Rosberg hátvédet játszott Vettelnek, a Mercedes-pilótát nem tudta megelőzni Massa, akit kisebb csetepaté után Alonso és Hamilton is megelőzött az 5. körben. Vettel erre reagálva be is ment a boxba új lágy gumikért. A Red Bullt sokkal inkább visszavetette a gumik kopása, mint a McLarent vagy a Ferrarit.

Alonso a 7. körben az Eau Rouge utáni egyenesben megelőzte Rosberget, a DRS nagy előnyt biztosított neki. A németet már Hamilton támadta.

Vettel a friss lágy gumikon csak 4 tizeddel volt gyorsabb Alonsónál. Hamilton a DRS-zónában megelőzte Rosberget.

Alonso a 8. kör végén a boxba állt kerékcserére, Hamilton állt az élre. A ferraris a boxból kijövet Webber elé, a 8. helyre jött vissza, kis híján összeütköztek az Eau Rouge-ban, de az ausztrál elment mellette. Alonso hatalmasat mentett.

A 9. kör végén Hamilton már csak 3.7 másodperccel állt a 3. helyre feljövő Vette előtt, Massa is kereket cserélt. Alonso a DRS-zónában visszaelőzte Webbert, mindketten Sutil elé kerültek.

Vettel a 9. körben ismét utolérte Rosberget, könnyedén meg is előzte, és Hamilton boxkiállása után az élre állt. Ám a rádión a bal első kerekének gyors kopására panaszkodott.

Alonso Petrov és Kobajasi megelőzése, valamint Rosberg boxkiállása után feljött a 2. helyre, 6.4 másodpercre volt Vetteltől. Hamilton a friss lágy gumijain könnyedén előzgette a kopott gumikon száguldó riválisait, a 12. körben 15 másodperces hátránnyal az 5. helyen állt.

A 13. körben Kobajasi Hamiltont támadta, a Les Combes előtt a két autó összeért, Hamilton a szalagkorlátnak csapódott, és kiesett. Az angol roncsa miatt beküldték a biztonsági autót. A McLaren nagy erővel csapódott a falnak, amikor megállt az autója, pár pillanatig meg sem mozdult.

HAMILTON KIESÉSE

A biztonsági időszakot kihasználva többen is a boxba hajtottak, köztük Vettel, aki Alonso és Webber mögé, a 3. helyre jött vissza. Mögöttük Massa, Rosberg, Sutil, Pérez, Petrov, Schumacher, Barrichello, Button sorrend alakult ki.

A 17. kör elején újraindult a verseny. Alonso könnyedén megtartotta első helyét, Vettel Webbert támadta, megelőzte, majd a DRS-zónában felzárkózott Alonsóra. Rosberg megelőzte Massát.

A 18. körben Vettel meg tudta előzni Alonsót, és két másodperccel gyorsabb kört futott, mint a spanyol. A következő körben egy másodpercet vert a Ferrarira.

Button Schumachert támadta a 7. helyért, de a DRS segítségével sem tudta megelőzni az egyenesben villámgyors Mercedest. A kör végén azonban sikerült elmennie a német mellett, és Sutilt támadta. A 23. körben a DRS-zónában megelőzte a Force India pilótáját.

A sportfelügyelők jelezték, versenybalesetnek minősítik Kobajasi és Hamilton ütközését, egyiküket sem büntetik meg.

Button a célegyenesre fordító kanyarban körbeautózta Massát, és a 24. kört már az 5. helyen zárta. Vettel ismét az első kereke hólyagosodására panaszkodott, de még mindig gyorsabb volt Alonsónál.

Button a 26. körben megelőzte Rosberget, 16 másodperccel állt Vettel mögött, Webberhez képest 9 másodpercre volt. Az angol még használhatta a lágy gumikat a végén, míg Alonsónak és Vettelnek a közepesen keményre kellett váltania. Webber közepesen keményen ment.

Alonso a 29. kör végén kijött a közepesen kemény gumikért, Button és Rosberg között folytatta. Button egy-másfél másodpercet hozott körönként Webberen, a 29. kör végén 5 másodperc volt a hátránya.

A 30. körben Vettel (és a Rosberg, Massa, Petrov trió) is a boxban járt, Button mögött folytatta.

Webber a 31. körben kapott új közepesen kemény gumikat, Vettel megelőzte Buttont, aki a 32. körben ment a boxba új készlet lágy abroncsért.

Tizenegy körrel a vége előtt Vettelnek Alonsóval szemben 6.5, Webberhez képest 10.7, Buttonnal szemben 17.4 másodperc előnye volt. Rosberg volt az ötödik, a Sutilt megelőző Schumacher a 6. Massa, akinek egy defekt miatt kétszer kellett a boxba állnia, Kobajasi megelőzése után a 11. helyen haladt, de közvetlen közelről üldözte Di Restát.

Webber utolérte Alonsót, és a 36. körben már a DRS-t is használhatta – de előzni még nem tudott. A 37. körben viszont ez már gond nélkül sikerült neki.

Az 5. helyért a két Mercedes között alakult ki csata, a Schumacher által utolért Rosbergnek azt üzenték a rádión, hogy szabad a harc. Button is gyorsan közelített Alonsóra, öt körrel a vége előtt 3 másodpercre volt tőle.

A 41. körben Button már Alonso közvetlen közelében volt, a 42. kör elején a DRS-zónában meg is előzte a spanyolt. Schumacher ugyanitt elment Rosberg mellett.

Vettelre senki sem jelentett veszélyt a végén, a világbajnoki éllovas a verseny előtti hercehurca ellenére magabiztos győzelmet aratott csapattársa, Webber előtt.

Button állhatott még fel a dobogóra, s jutott pont Alonsónak, Schumachernek, Rosbergnek, Sutilnak, Massának, Petrovnak és Maldonadónak is.

BELGA NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:26:44.893
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 3.741 mp h.
3. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 9.669 mp h.
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 13.022 mp h.
5. Michael Schumacher német Mercedes 47.464 mp h.
6. Nico Rosberg német Mercedes 48.674 mp h.
7. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 59.713 mp h.
8. Felipe Massa brazil Ferrari 1:06.076 p h.
9. Vitalij Petrov orosz Renault 1:11.917 p h.
10. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1:17.615 p h.
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:23.994 p h.
12. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:31.976 p h.
13. Bruno Senna brazil Renault 1:32.985 p h.
14. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 1 kör h.
15. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 1 kör h.
16. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 1 kör h.
17. Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 1 kör h.
18. Timo Glock német Virgin-Cosworth 1 kör h.
19. Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 1 kör h.
FELADTÁK
Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 27 megtett kör után
Daniel Ricciardo ausztrál Hispania-Cosworth 13
Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 12
Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 6
Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 0
Leggyorsabb kör: Webber (33. kör) 1:49.883
A VB ÁLLÁSA
GyőzelemDob.
Pontsz.
Pont
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 7 11 12 259
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 7 12 167
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1 6 11 157
4. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 2 6 10 149
5. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 2 4 10 146
6. Felipe Massa brazil Ferrari 9 74
7. Nico Rosberg német Mercedes 8 56
8. Michael Schumacher német Mercedes 7 42
9. Vitalij Petrov orosz Renault 1 6 34
10. Nick Heidfeld német Renault 1 6 34
11. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 7 27
12. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 4 18
13. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 5 12
14. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 4 10
15. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 2 8
16. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 3 8
17. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 2 4
18. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 426
2. McLaren-Mercedes 295
3. Ferrari 231
4. Mercedes 98
5. Renault 68
6. Sauber-Ferrari 35
7. Force India-Mercedes 26
8. Toro Rosso-Ferrari 22
9. Williams-Cosworth 5
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik