Button visszavágott, de Vettel 3. helye címvédést ért

Vágólapra másolva!
2011.10.09. 07:51
null
Az elmaradhatatlan pezsgőzés a díjátadás után
Címkék
Az időmérő edzésen a pole pozícióról az utolsó pillanatban lemaradó Jenson Button nyerte meg a 2011-es Formula–1-es Japán Nagydíjat, de a harmadik helyen befutó német Sebastian Vettel így is megvédte vb-címét. A német pilóta végig vezetve a pontversenyt minden idők legfiatalabb kétszeres világbajnoka lett. A második helyen a ferraris Fernando Alonso futott be, aki még továbbra is versenyben van a pontverseny második helyéért. A konstruktőri elsőség még nem dőlt el, de nagy meglepetés lenne, ha nem a Red Bull végezne abban is az élen. 

A címvédő német Vettel egyszer állt csak az élen az időmérőn Red Bulljával: a legutolsó másodpercben, 9 ezreddel megelőzve az addig brillírozó Buttont, valamint a szintén mclarenes Lewis Hamiltont. A számítógép megkavarodása miatt több helyezés is bizonytalan volt egy ideig Szuzuzkában. Végül az FIA megvizsgálta a történteket, és a szabály alapján a mért kört megkezdő, de nem befejező Kobajasi Kamui rajtolhatott a hetedik helyről, míg a pályára kihajtó, de mért körét megkezdeni nem tudó Michael Schumacher a nyolcadik rajtkockából.

Matematikailag még Button behozhatta volna Vettelt, ám ehhez nagy sorozatot kellett volna futnia – ötből öt futamgyőzelemmel, miközben a német nem szerez egyetlen pontot sem.

Vettelnek csak egy pont 
kellett a címvédéshez
Vettelnek csak egy pont kellett a címvédéshez

A FUTAM

A VERSENY ONLINE TUDÓSÍTÁSÁT ITT OLVASHATJÁK!

A rajtnál Button megpróbált elmenni belső íven Vettel mellett, de a német nem hagyta magát, és majdnem kitette a fűre, aminek következtében Hamilton is megelőzte csapattársát. Kobajasi beragadt, Schumacher egy helyet előrelépve feljött a 7. pozícióba.

A sportfelügyelők vizsgálták Vettelék esetét, a német ezt tudva megfutotta rögtön a leggyorsabb kört, és próbált minél nagyobb előnyt kiautózni. Ennek szellemében lassan megvolt egy boxáthajtásos büntetéshez szükséges különbség a 10. Vitalij Petrovhoz képest.

A 6. körben Alonso megelőzte csapattársát, Massát és ezzel negyedik helyre jött fel, mondjuk a brazil sem forszírozta nagyon a védekezést.

Webber nagyon rajta volt Massán, az élen visszaesett a Vettel, Hamilton páros tempója, míg Button közelítette őket. A sportfelügyelők döntése értelmében nem kapott büntetést Vettel.

Vettel a rajt után keményen védte pozícióját Buttonnal szemben

A 9. körben Hamilton belassult, majd hirtelen bejött a boxba kerékcserére. Vettel sem várt sokáig, egy körrel később a címvédő is kiállt, míg Alonso láthatóan jól állt a gumikkal, a leggyorsabb tudott lenni ebben a szakaszban, és felzárkózott Buttonra.

A RAJT

Egyszerre estek be a boxba, a Ferrari nem tudta behozni Alonsót Button elé, de mindketten vissza tudtak jönni Hamilton elé.

Button egy boxkiállás után állt az élre
Button egy boxkiállás után állt az élre

Sébastian Buemi kerekét nem rögzítették jól, így a kiállása után nem sokkal fel kellett adnia a versenyt a 12. körben. Az első boxkiállások után Vettel visszaállt az élre, de Buttonék 3 másodpercen belül követték. Az első hatos mögött Schumacher, akit arra figyelmeztettek a szerelői, hogy próbálja kímélni az első kerekeit, már több mint 20 mp-el le volt maradva.

A hazaiak kedvence, Kobajasi megkezdte idén is a támadásokat, először Alguersuarit előzte meg, majd Maldonadót támadta, aki ki is ment a boxba. Közben Button megfutotta a leggyorsabb kört, és 2 mp-en belülre zárkózott Vettelre.

Massa feljött Hamiltonra, Webber pedig mindkettejükre. A két Red Bull a 20. körben jött ki másodszor, az élmezőny tagjai közül elsőként, ismét lágy gumit kapva.

Vettel lassú kivezető kört futott, így a 21. körben kiálló Button be tudott jönni elé.

Button simán maga mögött tudja tartani Vettelt, közben Alonso és Hamilton együtt állt ki a boxba. Miután visszajöttek, Massa és Hamilton megint „megtalálta egymást”, össze is értek, aminek következtében Massa szárnyáról leszakadt egy darab. Massa vissza tudott jönni Hamilton elé a boxkiállása után.

Közös ünneplés a csapattal
Közös ünneplés a csapattal

A 24. körben beküldték a biztonsági autót, miután több kanyarban is meg kell tisztítani a pályát. Ez jól jött az élmezőnyt követőknek, akik így felzárkózhattak, míg a két Mercedes kihasználta ezt a szakaszt egy kerékcserére. Rosberg a kivezető szakaszon megelőzte Kobajasit.

A sportfelügyelők ezúttal Massa és Hamilton afférját vizsgálták – de itt sem osztottak ki büntetést.

A safety car kiállása után Button belassította a teljes mezőnyt, és csak utána lépett oda neki. Nem történt változás az élmezőnyben.

Túl a verseny felén Button, Vettel, Alonso, Webber, Massa, Hamilton, Schumacher,Pérez, Di Resta volt a pontszrezők sorrendje.

Hamilton ismét közelített Massához, érett a következő összecsapás.

Egy igazi Vettel-rajongó
Egy igazi Vettel-rajongó

A 34. körben Vettel elsőként jött ki harmadszor a boxba, de beragadt Rosbergék mögé, így a Ferrari behozhatta Alonsót elé. Vettelt Webber, majd Hamilton, Button és Massa követte a boxban, Vettel közben megelőzte Rosberget, és megérkezett Sutil mögé.

A 38. körben Alonso vissza tudott jönni Vettel elé, míg Hamilton a célegyenes végén simán megelőzte Massát.

Button folyamatosan növelte előnyét az élen, míg Vettel Alonsóval küzdött a 2. helyért. Schumacher harmadik kiállása után bejött Massa elé a 6. helyre. Vettel folyamatosan ott volt Alonso nyakán, a spanyol azonban rendre jól védte a belső ívet a célegyenes révén. A hátsó régióban Pérez és Rosberg futott nagy versenyt, előbbi a 8. helyen állt, a leggyorsabb kört is megfutva.

Vettel lemaradt Alonso mögött, míg a spanyol felzárkózott a hajrára Button mögé. A brit azonban még idejében észbe kapott, így Alonso nem tudott olyan közel érni, hogy használhassa az állítható hátsó szárnyat.

Nem alakult ki így küzdelem a dobogós helyekért a végén, Button visszavágva Vettelnek az időmérőért megnyerte a Japán Nagydíjat, Alonso bejött a második helyre, de Vettel a 3. helyével is bebiztosította a 2011-es egyéni vb-címét. A német pilóta a szezon elejétől kezdve vezette a pontversenyt, és minden idők legfiatalabb kétszeres világbajnoka lett.

A befutó után Button és Vettel még odaszúrt egymásnak, előbbi a rajtot, míg utóbbi a biztonsági autós szakasz utáni újraindításnál történteket kérte számon a másiktól. A hátralevő négy futamon még a második helyért lehet nagy verseny Button, Alonso és Webber között.


JAPÁN NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Jenson Button McLaren/Mercedes 1:30:53.427
2. Fernando Alonso Ferrari 1.160 mp h.
3. Sebastian Vettel Red Bull/Renault 2.006 mp h.
4. Mark Webber Red Bull/Renault 8.071 mp h.
5. Lewis Hamilton McLaren/Mercedes 24.268 mp h.
6. M.Schumacher Mercedes 27.120 mp h.
7. Felipe Massa Ferrari 28.240 mp h.
8. Sergio Pérez Sauber/Ferrari 39.377 mp h.
9. Vitaly Petrov Renault 42.607 mp h.
10. Nico Rosberg Mercedes 44.322 mp h.
11. Adrian Sutil Force India/Mercedes 54.447 mp h.
12. Paul Di Resta Force India/Mercedes 1:02.326 mp h.
13. Kamui Kobayashi Sauber/Ferrari 1:03.705 mp h.
14. Pastor Maldonado Williams/Cosworth 1:04.194 mp h.
15. J.Alguersuari Toro Rosso/Ferrari 1:06.623 mp h.
16. Bruno Senna Renault 1:12.628 mp h.
17. R.Barrichello Williams/Cosworth 1:14.191 mp h.
18. H.Kovalainen Lotus/Renault 1:27.824 mp h.
19. Jarno Trulli Lotus/Renault 1:36.140 mp h.
20. Timo Glock Virgin/Cosworth 2 kör h.
21. J.D'Ambrosio Virgin/Cosworth 2 kör h.
22. Daniel Ricciardo HRT/Cosworth 2 kör h.
23. Vitantonio Liuzzi HRT/Cosworth 3 kör h.
FELADTA
Sébastien Buemi Toro Rosso/Ferrari 11 megtett kör
Leggyorsabb kör: Button (52. kör): 1:36.568

A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ
PONTSZ. PONT
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 9 14 15 324
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 3 9 13 210
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1 8 14 202
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 8 14 194
5. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 2 4 13 178
6. Felipe Massa brazil Ferrari 12 90
7. Nico Rosberg német Mercedes 10 63
8. Michael Schumacher német Mercedes 9 60
9. Vitalij Petrov orosz Renault 1 7 36
10. Nick Heidfeld német Renault 1 6 34
11. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 7 27
12. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 5 22
13. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 5 20
14. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 5 16
15. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 4 13
16. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 6 13
17. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 2 4
18. Bruno Senna brazil Renault 2
19. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 1
A KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 518
2. McLaren-Mercedes 388
3. Ferrari 292
4. Mercedes 123
5. Renault 72
6. Force India-Mercedes 42
7. Sauber-Ferrari 40
8. Toro Rosso-Ferrari 29
9. Williams-Cosworth 5
10. Lotus-Renault 0



A LEGUTÓBBI TÍZ JAPÁN GP LEGJOBBJAI
Győztes Pole pozíció Leggyorsabb kör
2001 Michael Schumacher Michael Schumacher Ralf Schumacher
2002 Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher
2003 Rubens Barrichello Rubens Barrichello Ralf Schumacher
2004 Michael Schumacher Michael Schumacher Rubens Barrichello
2005 Kimi Räikkönen Ralf Schumacher Kimi Räikkönen
2006 Fernando Alonso Felipe Massa Fernando Alonso
2007 (Fudzsi) Lewis Hamilton Lewis Hamilton Lewis Hamilton
2008 (Fudzsi) Fernando Alonso Lewis Hamilton Felipe Massa
2009 Sebasttian Vettel Sebasttian Vettel Mark Webber
2010 Sebasttian Vettel Sebasttian Vettel Mark Webber


A célegyenesben lesz a DRS-zóna
A célegyenesben lesz a DRS-zóna

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik