Született:1987. július 3., Heppenheim |
Lakóhely:Walchwil (Svájc) |
Családi állapota: nőtlen |
Magasság/testsúly: 174 cm/64 kg |
Weboldal:www.sebastianvettel.de |
Hobbi:hódeszka, hegyikerékpár, úszás, fitnesz |
Jelenlegi csapata: Red Bull Racing (2009 óta) |
Előző csapatai: BMW-Sauber (2007-ben egy futam tartalék pilótaként), Toro Rosso (2007 augusztusától 2008 végéig) |
Első GP: 2007. június 17., Egyesült Államok Nagydíja (BMW-Sauber) |
Első GP-győzelem: 2008. szeptember 14., Olasz Nagydíj (Toro Rosso) |
Összes futam a Formula–1-ben: 77 |
Futamgyőzelem:19 (ebből 2011-ben 9) |
Első rajtkocka: 27 |
Szerzett világbajnoki pontok: 1243.5 |
Legnagyobb sikere: Formula–1-es világbajnok (2010, 2011) |
Rekordok:az F1 legfiatalabb világbajnoka (23 évesen és 134 naposan), az F1 legfiatalabb kétszeres világbajnoka (24 évesen és 98 naposan), az F1 legfiatalabb futamgyőztese (21 évesen és 73 naposan), az F1 legfiatalabb első rajtkockása (21 évesen és 72 naposan), az F1 legfiatalabb pontszerzője (19 évesen és 349 naposan) |
OTT FOLYTATTA, AHOL 2010-BEN ABBAHAGYTA: SIMA GYŐZELEMMEL
Sokan káoszt vártak a debütáló Pirelli-gumiktól a szezon elején, de ez végül elmaradt, nem úgy, mint Vettel rajt-cél győzelme. A német pilóta már az időmérőn is kimagasló teljesítményt nyújtott, pedig a Red Bull egyáltalán nem használt KERS-t a futamon. Vettel már a rajtnál faképnél hagyta a később a második helyen befutó Lewis Hamiltont, és meg sem állt a kockás zászlóig. 2006 után Vettel volt az első pilóta, aki világbajnokként meg tudta nyerni a következő szezon első futamát.
A pontverseny állása: 1. Vettel 25 pont; 2. Hamilton 18; 3. Vitalij Petrov 15; 4. Fernando Alonso 12; 5. Mark Webber 10.
MALAJZIÁBAN ÓRIÁSI TAKTIKAI CSATÁBAN GYŐZÖTT
Vettel az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után Malajziában is nyerni tudott, de csak óriási taktikai csatában győzte le a McLaren pilótáit, akik közül a futam elején Lewis Hamilton volt igazán veszélyes a világbajnoki címvédőre, a végén viszont Jenson Button maradt közel hozzá. Ezúttal már berakták a kocsijába a KERS-t, így a rajt után az élen tudott maradni, és bár a futam felétől kezdve nem használta, így is magabiztosan hozta a második futamot.
Az állás: 1. Vettel 50; 2. Button 26; 3. Hamilton 22; 4. Webber 22; 5. Alonso 20.
MEGSZAKADT A SOROZAT: HAMILTON ÉS A MCLAREN VISSZAVÁGOTT
Kínában olyanra láthattunk példát, amire azóta se sokszor: Vettel alulmaradt egyik riválisával szemben. Hamilton kiváló rajtjának és három boxkiállásos taktikájának köszönhetően legyőzte a németet, négy és fél körrel a leintés előtt megelőzve a működőképes KERS nélkül védekező, a verseny nagy részét rossz rádióval teljesítő vb-éllovast.
Az állás: 1. Vettel 68; 2. Hamilton 47; 3. Button 38; 4. Webber 37; 5. Alonso 26.
FELTÁMADT A FERRARI, DE VETTEL VISSZATÉRT A GYŐZELMI ÖSVÉNYRE
A törököknél a Ferrari feltámadásának lehettünk szemtanúi, míg a McLaren csak a vert mezőnyben foglalt helyet. Azonban hiába javult fel az olasz istálló, az élről induló Vettel győzelméhez nem férhetett kétség, ráadásul a hajrában Webber visszaelőzte Alonsót, így kettős Red Bull-siker született. Vettel előnye már 30 pont fölé kúszott Hamiltonhoz képest.
Az állás: 1. Vettel 93; 2. Hamilton 59; 3. Webber 55; 4. Button 46; 5. Alonso 41.
ALONSO JÓ RAJTJA MAJDNEM KERESZTÜLHÚZTA A RED BULL SZÁMÍTÁSAIT
Webber a szezon során először Barcelonában legyőzte Vettelt az időmérőn, a futamon azonban a negyedik helyről induló Alonso hazai közönség előtt kiválóan kapta el a rajtot, és az élre állt, de később a Red Bullok és a McLarenek is megelőzték. Az „energiaitalosok” teljesítményére alaposan kihatott a rajt, ami után Vettelnek keményen meg kellett dolgoznia idei negyedik győzelméért, de végül maga mögött tartotta Hamiltont, Webber azonban leszorult a dobogóról.
Az állás: 1. Vettel 118; 2. Hamilton 77; 3. Webber 67; 4. Button 61; 5. Alonso 51.
KLASSZIKUST NYERT MEG VETTEL MONTE-CARLÓBAN
Bár Alonso remekelt a szabadedzéseken, végül Vettel gyűjtötte be az újabb pole pozícióját Monacóban. A futamon a Red Bull-istálló véletlenül szuperlágy helyett lágy gumit tett Vettel autójára a 16. körben, a címvédő pedig úgy döntött, végigmegy vele. Hiába zárkózott fel rá Alonso és Button is, a szűk utcákon nem tudták megelőzni, majd a szerencse is a nagyon kopott gumikon küszködő Vettel segítségére sietett. Történt ugyanis, hogy Vitalij Petrov és Jaime Alguersuari balesete miatt hat körrel a leintés előtt félbeszakították a futamot. Ekkor mindenki új gumikat kapott, és a hajrában Vettel már nem adott esélyt Alonsóéknak.
Az állás: 1. Vettel 143; 2. Hamilton 85; 3. Webber 79; 4. Button 76; 5. Alonso 69.
A Japán GP-n aratott vb-címvédésével Sebastian Vettel lett minden idők legfiatalabb kétszeres Formula–1-es világbajnoka. A rangsort eddig a spanyol Fernando Alonso vezette, aki 2006-ban 25 évesen és 85 naposan szerezte meg második vb-címét. Vettel vasárnap 24 évesen és 98 naposan tette meg ugyanezt. |
A német autóversenyző lett a Formula–1 történetének kilencedik pilótája, aki megvédte vb-címét. Az eddigiek listája: Alberto Ascari (1952–1953), Juan Manuel Fangio (1954–1957), Jack Brabham (1959–60), Alain Prost (1985-86), Ayrton Senna (1990–91), Michael Schumacher (kétszer: 1994–95 és 2000–2004), Mika Häkkinen (1998–99), Alonso (2005–06), Vettel (2010–2011). |
A többszörös világbajnokok listája |
ILYEN IS VAN? BUTTON HIBÁRA KÉNYSZERÍTETTE A CÍMVÉDŐT
A Barcelonában és Monte-Carlóban a riválisok nyomásának elképesztő higgadtsággal ellenálló Vettel a Kanadai Nagydíjon az utolsó körben hibázott, és így Buttoné lett a győzelem Montrealban. A McLaren pilótája ötször cserélt kereket, plusz volt egy büntetése, de a végén visszakapta a biztonsági autótól, amit Monacóban elveszített
Az állás: 1. Vettel 161; 2. Button 101; 3. Webber 94; 4. Hamilton 85; 5. Alonso 69
AZ IZGALOM ELMARADT VALENCIÁBAN, A VETTEL-GYŐZELEM NEM
Az időmérőn Vettel abszolút pályarekorddal szerezte meg a pole pozíciót, ráadásul Webber indulhatott mögüle a versenyen. A futamon az is bebizonyosodott, hogy Vettel kiheverte a Kanadai Nagydíj utolsó körében elkövetett hibáját, és Valenciában hiba nélkül, magabiztosan versenyezve megszerezte idei hatodik győzelmét. A lehetséges 200 pontból 186-ot begyűjtött, ezzel 77 pontos előnnyel vezette akkor a világbajnoki pontversenyt a második helyen holtversenyben álló Button és Webber előtt.
Az állás: 1. Vettel 186; 2. Button 109; 3. Webber 109; 4. Hamilton 97; 5. Alonso 87.
WEBBER AZ IDŐMÉRŐN, ALONSO A FUTAMON ELŐZTE MEG VETTELT
Silverstone-ban Webber második alkalommal tudta Vettelt megverni az időmérőn, ezzel pedig az első rajtkockát is megszerezte. A Red Bull későbbi teljesítményére azonban nagy hatással volt a trükkös kipufogók (ideiglenes) betiltása, amit kihasználva Alonso megszerezte a Ferrari első 2011-es győzelmét. Vettel így is bejött a második helyre, értékes pontokat szerezve magának és csapatának.
Az állás: 1. Vettel 204; 2. Webber 124; 3. Alonso 112; 4. Button 109; 5. Hamilton 109.
VETTELNEK NEM KEDVEZETT A HAZAI PÁLYA, A DOBOGÓRÓL IS LESZORULT
Webber egymás után másodszor verte meg csapattársát az időmérőn, aki először az első sorból is kiszorult. A futam aztán Hamilton idei második győzelmét hozta, a McLaren pilótája hatalmas és élvezetes csatában győzte le Alonsót és Webbert a Nürburgringen. A vb-éllovas Vettelnek rossz rajtja és korai megcsúszása miatt esélye sem volt arra, hogy a győzelemért vagy egyáltalán a dobogós helyezésekért küzdjön, arra is az utolsó körig kellett várnia, hogy megelőzze az addig a 4. helyen haladó Massát.
Az állás: 1. Vettel 216; 2. Webber 139; 3. Hamilton 134; 4. Alonso 130; 5. Button 109.
VETTEL VISSZATÉRT AZ ELSŐ SORBA, DE BUTTONT NEM TUDTA LEGYŐZNI
Vettel a balul sikerült hazai versenye után visszakerült az első rajtsorba, méghozzá szenzációs kört futva a Magyar Nagydíj időmérőjének záró szakaszában. A futamon, amelynek első szakasza során az ég is leszakadt, aztán a két McLaren mögé került, és a száraz pályán nem tudta ledolgozni hátrányát a végül 200. F1-es futamát győzelemmel ünneplő Buttonnal szemben.
Az állás: 1. Vettel 234; 2. Webber 139; 3. Hamilton 146; 4. Alonso 145; 5. Button 134.
BELGIUM: 9. RAJTELSŐSÉG, 92 PONTOS ELŐNY
A nyári szünet után ismét tarolt a Red Bull: a szabadedzéseken a háttérben megbúvó Vettel a Belga Nagydíj időmérő edzésének utolsó, száraz pályás szakaszában megrázta magát, és megszerezte idei 9. rajtelsőségét. A versenyen aztán kettős siker született, pedig a futam előtt még úgy tűnt, a Red Bull bajba kerülhet, mert az időmérőn elkopott gumijain kellett rajtolnia, és attól félt a csapat, hogy emiatt nagy hátrányba kerülnek pilótái. Végül nem volt túl nagy az a hátrány…, Vettel előnye pedig egyenesen 92 pontosra nőtt.
Az elnök: 1. Vettel 259; 2. Webber 167; 3. Alonso 157; 4. Button 149; 5. Hamilton 146.
CSAK A VETTEL MÖGÖTTI POZÍCIÓKÉRT VOLT NAGY CSATA
Vettel idei tizedik rajtpozícióját a nyolcadik győzelmére váltotta Monzában, ahol ezzel újabb lépést tett második világbajnoki címe felé A McLaren pilótái a győzelmet célozták meg, de a rajtnál pozíciót veszítettek, és küzdeniük kellett: Button Alonsóval, Hamilton Mihael Schumacherrel vívott emlékezetes csatát, végül Button és Alonso fért fel a dobogóra.
Az állás: 1. Vettel 284; 2. Alonso 172; 3. Button 167; 4. Webber 167; 5. Hamilton 158.
A SZINGAPÚRI ÉJSZAKÁBAN MÉG ELMARADT A DÖNTÉS
A Red Bull-istálló az idény 14. időmérő edzésén sem talált legyőzőre, a világbajnoki éllovas Vettel pedig idei 11. rajtelsőségét ünnepelhette meg a szingapúri éjszakában. A verseny nagy kérdése az volt, hogy öt futammal a vége előtt összejön-e a címvédés. A győzelem meglett Vettelnek, de még egy pontot szereznie kellett a hátralévő versenyeken második trófeájához.
Az állás: 1. Vettel 309; 2. Button 185; 3. Alonso 184; 4. Webber 182; 5. Hamilton 168.
SZUZUKÁBAN ÍRT TÖRTÉNELMET VETTEL
Ezzel pedig elérkeztünk a jelenhez: a német pilóta az utolsó pillanatban szerezte meg a pole-t a Japán Nagydíjon, majd bár a versenyen Button és Alonso mögé szorult, a 3. hely is bőven elég volt a címvédéshez, amellyel minden idők legfiatalabb kétszeres világbajnoka lett.
Az állás: 1. Vettel 324; 2. Button 210; 3. Alonso 202; 4. Webber 194; 5. Hamilton 178.
A Formula–1-es világbajnokság végeztével rendszerint felvetődik az a kérdés, hogy megérdemelten nyert-e az összetettbeli győztes, vagy valamelyik rivális esetleg jobban rászolgált volna a végső sikerre. Az idén alighanem teljesen feleslegesek ezek az elmélkedések, Sebastian Vettel ugyanis kétséget sem hagyott a felől, hogy az idén ő volt a legjobb.
Persze ehhez kellett a legjobb autó is, amely a Red Bull-Renault volt, de az RB7 az idén egyik pályán sem mutatott olyan ellenállhatatlan teljesítményt, mint az előző években Silverstone-ban vagy Szuzukában, ehhez a sikersorozathoz igenis kellett minden idők második legfiatalabb F1-es világbajnoka.
A súlyos vezetői hibáit a pénteki szabadedzésekre korlátozta, csapatának volt ideje megjavítani autóját, amellyel az időmérőn versenyről versenyre képes volt olyan pluszt nyújtani, amire senki más nem volt képes. Bár volt szó hajlékony légterelőkről, különlegesen beállított motorról, trükkös diffúzorról és szabálytalan fenéklemezről is, az igazság valószínűleg az, hogy Vettel a téli teszteken mindenkinél jobban ráérzett arra, hogyan lehet tökéletes üzemi hőfokra melegíteni az abroncsokat. Másoknak vagy a kritikus mért körük elején volt alacsony a tapadásuk, vagy a végére hevültek túl az abroncsaik – Vettel gumijai azonban ugyanazon a szinten kibírják a teljes kört.
Utóbbi elméletet támasztja alá, hogy csapattársa, az edzésmenőnek elkönyvelt Mark Webber eddig csak hatszor indult az első sorból – ám rapszodikus teljesítménye három pole pozíciót is ért, csak ő volt képes legyőzni Vettelt az időmérőn.
A kettejük gumikezelése közötti különbség a versenyek elején is tükröződött: a rajtnál és a verseny első köreiben a német a futamok többségén érinthetetlen volt, s az első néhány körben meglógott üldözőitől, akiknek boxkiállásait ezután csak „tükröznie” kellett. Néha egy-egy merész stratégiával meg lehetett verni Vettelt, akiről sokan azt állították, csak akkor nyerhet, ha az elejétől fogva vezet, de erre is sikerült rácáfolnia, a legmerészebb előzését Monzában mutatta be Fernando Alonsóval szemben.
Nagyon összeszedett volt, az esélyesség miatt rá nehezedő nyomást a Német Nagydíjat leszámítva elviselte, a Kanadai GP utolsó körében elkövetett bakija, amely a győzelmébe került, abszolút belefér egy világbajnoki idénybe. |