A monzai pole pozíciót megszerző Lewis Hamilton elsősorban a családjának és barátainak köszönte meg a támogatást az Olasz Nagydíj hivatalos időmérő edzését követően.
A pálya adatai: Hossza: 5.793 km Teljes versenytáv: 53 kör (306.720 km) Pályacsúcs: 1:20.089 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004) Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004) Tavalyi verseny: Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:22.275; Red Bull) Futamgyőztes: Sebastian Vettel (1:20:46.172; Red Bull) Leggyorsabb kör: Lewis Hamilton (1:26.187; McLaren) |
„Köszönöm a családom és a barátaim támogatását, nagyon sokat tettek azért, hogy jó lelkiállapotban átvészeljem ezeket a napokat – mondta Hamilton. – Nehéz a hétvége, nehéz beállítani az autót, gratulálok hozzá a csapatnak, szép munka volt. A harmadik szakasz elején elfogadható kört futottam, ami elég volt a pole pozícióhoz. Hihetetlen támogatást kaptam a szurkolóktól is, eddig remek a hétvége."
A múlt heti Belga Nagydíjat megnyerő Jenson Button kiemelte: a McLaren remek formájának köszönhetően hosszú idő után először indul két egyforma autó az első sorból. Valóban: az idény első két futamán szintén ugyanebben a sorrendben az első két helyről rajtoló McLaren után a kínai első sort kisajátító Mercedes volt a legutóbbi, amely ennyire uralta az időmérőt.
„Először is nagyon örülök a csapat sikerének, nagyszerű, hogy az elmúlt versenyeken elkezdett sorozatunkat így tudtuk folytatni, és hosszú idő után ismét kisajátítottuk az első sort. Nagyon régen nem láttunk ilyet egy csapattól – mondta Button. – Persze Monzában egyáltalán nem jelenti azt az első rajtsor, hogy nyerni is fogunk, nehéz verseny lesz."
Button hozzátette, örül neki, hogy a McLaren nem alkalmazta a Ferrari által használt taktikát, miszerint az elöl haladó autó szélárnyékot biztosít az egyik egyenesben a csapattársának.
„Egyszer utolértem Vettelt, és nagyon megdöbbentett, mekkora sebességnövekedést jelent. Tényleg számít – mondta Button. – Azonban jobb volt így, hogy nem függtünk egymástól, sok energiát elvisz, és nem is feltétlenül biztos megoldás. Inkább a többi autóra hagyatkoztunk, kerestünk magunknak szélárnyékot."
A tavalyi Kanadai Nagydíj óta a legjobb edzését maga mögött tudó, a vasárnapi futamot a 3. rajtkockából váró Felipe Massa elmondta, nem húzott nagy hasznot a csapattársa mögötti szélárnyékból, hiszen nem abban a körben érte el legjobb időeredményét. A brazil szerint az Olasz Nagydíj a nagy esély számára.
„Ismerem a nyomást, amely rám nehezedik, nem roppanok össze alatta – mondta Massa, aki a 2013-as szerződéséért is versenyez. – A győzelem reményében ülök autóba, és bár nagyon erős a McLaren, mindent megteszek azért, hogy ez összejöjjön. Az időmérő és a verseny teljesen más, hiszek benne, hogy van esélyem. Még sohasem nyertem Monzában F1-es futamot, úgyhogy itt az ideje!"
Michael Schumacher szerint a Paul di Resta büntetése miatt megszerzett negyedik rajthely nemcsak azért jobb, mint az ötödik, mert egy sorral előrébb van, hanem azért is, mert Monzában a páros oldal tisztább, az onnan indulók így előnyt élveznek azokkal szemben, akik a páratlanról rajtolnak.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
„Azt hiszem, ahogy az egész hétvégi teljesítményünkkel, úgy a kvalifikációs eredményünkkel is elégedettek lehetünk. Az autó egyértelműen jobb ezen a pályán, mint a korábbiakon – mondta Schumacher. – Voltak gondok az autóval a szabadedzéseken, de a srácok a gyárban és itt, a pályán is jó munkát végeztek, hogy megoldást találjanak rájuk. A pontszerzés reális cél, és örülök a negyedik rajthelynek, itt a páros oldal tisztább, mint a páratlan."
Sebastian Vettel úgy véli, az Olasz Nagydíj nehezén már túljutott a Red Bull-istálló, s mivel az időmérőn sikerült megszereznie a számára a jelen körülmények között hízelgő 5. rajtkockát, újabb dobogós helyezésben reménykedhet.
„Nagyon elégedett vagyok az eredményemmel. Talán az utolsó mért körömben maradt tartalék, de nem tudom, hogy pozíciót is tudtam volna nyerni – szólt Vettel. – Az viszont nagyon zavar, hogy az első helyezettől hatalmas a lemaradásunk. Ez egy körre érvényes, az ötödik rajtkockából viszont a jó versenytempónkkal igenis van miben reménykednem."
Fernando Alonso Ferrariján a pénteki szabadedzéseken is több probléma adódott, de ezzel nem volt vége a történetnek: a gépen az Olasz Nagydíj időmérőjének harmadik szakaszában eltört a hátsó keresztstabilizátor, amitől még ment az autó, de egyértelműen veszített a sebességéből, és a spanyol csak a 10. rajtkockát szerezte meg.
„Valami eltört az autóban, emiatt nem tudtam megszerezni az idei legkönnyebb pole pozíciómat – mondta Alonso az időmérő után. – Könnyed körrel értem el 1:24.1-et, Hamilton 1:24.0-val lett edzéselső, és úgy érzem, volt az autóban 1:23.5. Nehéz elfogadni, hogy így szalasztottunk el egy ziccert, de ez van. Bíztam benne, hogy összejön a nyolcadik hely, de nem sikerült. Remélem, sikerül megjavítani az autót, de a tizedik rajtkockából nehéz lesz a verseny."
Ahhoz, hogy Alonso a 10. helyről startoljon, az FIA jóindulatára is szükség lesz, mert a keresztstabilizátor cseréje miatt akár a boxutcába is utasíthatják a rajtnál.
Nico Rosberg (6.): – A hatodik rajtpozíció Monzában megfelelő eredmény, innen még bármit el lehet érni. Nem voltam elégedett az autó egyensúlyával a harmadik szakaszban, így nem tudtam már javítani az időmön. Most már a futamra tekintek előre, remélem, sikerül előrébb lépnünk. |
Kimi Räikkönen (7.): – Az időmérőn nem voltunk elég gyorsak, ez tény. Talán a versenyen jobbak leszünk, de ezt nehéz megmondani. Tudtuk, hogy nem ez lesz a kocsi kedvenc pályája, nehéz versenyre számítok. A végsebességünk nem rossz, csak éppen több időbe telik, mire elérjük a hosszú egyenesekben. |
Kobajasi Kamui (8.): – Nincs meg az a tempónk, ami Spában megvolt, így boldog vagyok, hogy sikerült bejutnom a harmadik szakaszba, ami az elsődleges célunk volt. A második szakaszban futott köröm fél másodperccel jobb volt, mint amit a harmadik szakaszban elértem, bosszantó, hogy az utolsó gyors körömben nem tudtam javítani az időmön.0 |
Paul di Resta (9. – büntetés után): – Az autó egész hétvégén jól működött, így tudtam, hogy jó formában fogunk nekivágni az időmérőnek. Nagyon elégedett vagyok a harmadik szakaszban futott körömmel, az volt a leggyorsabb eddig a hétvége során. Tudtam, hogy a váltócsere miatt rajtbüntetést fogok kapni, de legalább az első tíz között fogok majd rajtolni. |
Mark Webber (11.): – Ilyesmire számítottunk, nagyon szoros volt a második szakasz, egy tizeddel maradtam el Sebtől, ő továbbjutott, én kiestem. A 11. rajthely előnye, hogy szabadon választhatok gumit a rajtnál, és még van időm eldönteni a stratégiát. Messze vagyok az elejétől, de Monzában minden lehetséges. |
Sergio Pérez (12.): – Tudtuk, hogy nehéz lesz bekerülni az első tízbe, de keményen harcoltunk. Az autó sokat fejlődött péntek óta, de egyértelműen nem vagyunk olyan gyorsak, mint Belgiumban. Az utolsó gyors körömben túlságosan közel voltam Bruno Sennához, ami miatt két tizedet veszítettem az első szaktorban. Optimista vagyok a pontszerzést illetőn a holnapi nappal kapcsolatban. |
Bruno Senna (13.): – Azt hiszem, a keményebb keverékű gumival versenyképesebbek vagyunk, mert valamiért a közepes keverékűből nem tudtuk a legjobb tempót kihozni, ki kell vizsgálnunk, hogy miért. A versenytempónk megvan, és ezen a pályán előzni is lehet, szóval szerintem meglesz az esélyünk a pontszerzésre. |
Daniel Ricciardo (14.): – Mikor a tizenötödik vagy, mindig úgy gondolod, hogy jobb is lehettél volna, de nem hiszem, hogy elérhető lett volna a harmadik szakasz számunkra. Nem volt ez rossz nap, a beállításokkal, amit választottunk, szerintem jó pozícióban vagyunk ahhoz, hogy megelőzzünk néhány autót holnap. |
Jérome d'Ambrosio (15.): – Nem tudtam rendesen összerakni a részleteket, ami nem csoda annak tekintetében, mennyit ültem versenyautóban az idén. Persze ennél azért jobbra számítottam, az volt a célom, hogy négy tizedre legyek Kimitől. Persze nem panaszkodhatok, ez a hétvége így is nagy élmény, rengeteget tanulok. A célom, hogy célba érjek, a pontszerzés bónusz lenne. |
Jean-Éric Vergne (16.): – Nem éreztem kényelmesen magam az autóban a hétvége legnagyobb részében, és a legjobb beállításokat sem sikerült megtalálnunk. Mindennek a tetejében az utolsó gyors körömben eldobtam két tizedet, amikor ráhajtottam egy bukkanóra, miközben váltottam. |
Heikki Kovalainen (17.): – Az autó egyensúlya egész nap jó volt, és az első gyors kör végén egy Lotus előtt voltunk, de tudtuk, hogy nehéz lesz bejutni a második szakaszba. A második szett gumikból nem tudtam a legtöbbet kihozni, ennek ellenére jobb a teljesítményünk, mint Spában volt. |
Vitalij Petrov (18.): – Elégedett voltam az autóval ma, jó, hogy ilyen sokat tudtunk fejlődni az első szabadedzés óta. Az időmérőn nem tudtam úgy nyomni, ahogyan szerettem volna, mert gondom volt a fékekkel, nem tudtam ugyanott féktávokat venni, mint korábban. |
Timo Glock (19.): – Az autó egyensúlya kicsit rosszabb volt, mint pénteken, de kipróbáltunk néhány újítást a kvalifikáción, amelyekkel elégedett voltam. Aránylag közel voltunk Petrovhoz, ami pozitív, viszont a második szett gumikon lassabbak voltunk, ami azért frusztráló, mert a pálya már gyorsabb szokott lenni olyankorra. |
Charles Pic (20.): – Elégedett vagyok, közelebb kerültünk az előttünk lévőkhöz, újabb lépést tettünk előre. Amikor az első szett gumikkal mentem, forgalomba kerültem, de ezután minden rendben volt a második szett gumikon. |
Narain Karthikeyan (21.): – Az autó sokat javult, miután változtattunk a beállításokon ma. A teljesítményünk jobb volt az első szett gumikon, de elégedett vagyok az eredménnyel, amit elértünk. Folytatnunk kell ezt a jó munkát holnap, és meg kell próbálnunk legyőznünk a riválisainkat a futamon. |
Pastor Maldonado (22. – büntetés után): – Küzdöttünk ma az autó tempójával, a második szakaszban nem is tudtam belőle mindent kihozni. Kemény verseny lesz, és kíváncsian várom, hogy mire lehetünk képesek. |
Pedro de la Rosa (23.): – Átlagos időmérőn vagyunk túl, de az autó jobb volt, mint reggel. Javítottunk az időnkön, de nem tudtunk tökéletes kört futni. A második szett gumikon szenvedtünk, így nem tudtam mind a három szektort jól összerakni. |
Nico Hülkenberg (24.): – Nagyon rövid és kiábrándító kvalifikáció volt. Éppen elkezdtem a gyors körömet, amikor hirtelen elveszítettem az autó erejét. Áthajtottam az első sikánon, amikor a csapat rám szólt rádión, hogy állítsam le az autót. Leghátulról rajtolni kemény lesz, de megpróbálom, és remélhetőleg sikerül majd valamit kihoznom a futamból. |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
3. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
4. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
5. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
8. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
9. | Paul di Resta* | brit | Force India-Mercedes |
10. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
11. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
13. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
15. | Jérome d'Ambrosio | belga | Lotus-Renault |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
21. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
22. | Pastor Maldonado* | venezuelai | Williams-Renault |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
24. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés | |||
**a Belga Nagydíjon történt veszélyes manőverekért kétszer 5 rajthelyes büntetés |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.010 | átlag: 248.241 km/ó |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.133 | 0.123 mp h. |
3. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:24.247 | 0.237 |
4. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:24.304 | 0.294 |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:24.540 | 0.530 |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:24.802 | 0.792 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:24.833 | 0.823 |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:24.855 | 0.845 |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:25.109 | 1.099 |
10. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.678 | 1.668 |
11. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:24.809 | |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:24.820 | |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:24.901 | |
14. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:25.042 | |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.312 | |
16. | Jérome d'Ambrosio | belga | Lotus-Renault | 1:25.408 | |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.441 | |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:26.382 | |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:26.887 | |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:27.039 | |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:27.073 | |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:27.441 | |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:27.629 | |
24. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | idő nélkül |