A Red Bull-istálló a sebességével, a Ferrari pedig a megbízhatóságával lehetett elégedetlen a pénteki szabadedzések után, de a hazai pályán versenyző Scuderia annyiban megnyugodhatott, hogy a Fernando Alonso autójában tönkrement váltó miatt nem kell büntetésre számítania, hiszen pénteken nem a versenyeken használt váltót használta, hanem az edzésre szántat.
Az edzés 25 fokos levegőben, 33 fokos aszfalton vette kezdetét, elsőként Kovalainen ment ki a pályára. A finnt a többiek is követték, majd próbakörük után szokás szerint visszagurultak a boxba.
Pénteken a McLaren, a Mercedes, a Ferrari és a Lotus is remek tempót mutatott, sőt a Sauber és a Force India is jobbnak tűnt a Red Bullnál.
Monza, a varázslatos versenypálya |
Buttonnak nem hiányzik a monzai ünneplés - Az Olasz GP előtt, csapatról csapatra |
Schumacher: mint a régi szép időkben - 1. szabadedzés |
Tarolt a McLaren, Alonsónak a fékje és a váltója is tönkrement - 2. szabadedzés |
Hamilton: Monza egyszerű pályának tűnik, de valójában nem az - pénteki reakciók |
A Ferrari garázsában megjelent két Luca: Di Montezemolo elnök, aki az Olasz Nagydíjak hagyományos vendége, és Badoer, aki 2009-ben nem éppen sikeresen helyettesítette a Hungaroringen fejsérülést szenvedő Massát. Ezúttal együtt fotózkodtak a garázsban, kiegészülve Badoer kisfiával.
A Lotusnál az eltiltott Romain Grosjeant helyettesítő Jérome d'Ambrosio abban bízik, ő jobban fog teljesíteni, mint az olasz három éve, az első edzésnapjával mindenesetre elégedett volt.
A Force India számára rossz hír, hogy Di Resta váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kap. Maldonadónak is kell büntetéssel számolnia, ő még Belgiumban kapott kétszer öt rajthelyet, egyet a rajtnál történt kiugrásért, egyet pedig azért, mert a második rajtnál nekiment Glocknak.
Tíz perc elteltével újra kijöttek a versenyzők a pályára, s az első mért kör Hülkenbergé volt: 1:30.583. Pérez 1:26.620-a már sokkal jobb lett.
Räikkönen 1:26.215-tel átvette a vezetést, de Pérez 1:25.894-es idejével visszaelőzte. A pilóták a kemény keverékű abroncsokat használták, Hamilton 1:25.816-tal az élen mutatkozott be, azonban Péreznek erre is volt válasza: 1:25.508.
Maldonado egyébként a kilencedik büntetése után ki is írta a bukósisakjára, hogy „Kevesebb balhé, nagyobb sebesség" – így legyen!
Hamilton 1:25.165-tel visszaállt az élre, és a csapattárs Button jött be mögé a második helyre. Vettel hattizedes hátránnyal a hetedik, Webber 1.2 másodperccel lemaradva a 11. helyen állt. Hamilton pazar kört futott, az első két szektorban rekordidőt futva 1:24.687-tel ért célba – ez a hétvége eddigi legjobb eredménye volt.
Vettel 1:25.5-tel feljött a hatodik helyre, s bár ez a tavalyihoz képest messze elmaradt, azért már biztatóan hatott a pénteki gyengélkedés után – igaz, a Mercedesek gyenge időket autóztak, azt sugallva, hogy nagyon megtankolták őket, míg a Ferrari az edzés első felének végére jött ki a boxból.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
A Mercedes rádión arról értesítette Schumachert, hogy tönkrement a KERS az autójában. A péntek délután a DRS-t nélkülöző veteránnak sem makulátlan a felkészülése. A mozgásienergia-átalakító eszközt csak az edzés után próbálják megjavítani, hogy ne hátráltassa a gyakorlást. A német öröme az lehet, hogy a Belga Nagydíjon a 6. fokozatot elveszítő váltóját meg tudták reparálni, így nincs szükség cserére.
Alonso 499 ezredes hátránnyal feljött a 2. helyre, Massa egy tizeddel mögötte (és Button mögött) a 4. helyre jött be. Alonso az újabb körében 1:24.632-vel, 55 ezreddel megelőzte Hamiltont, és az élre állt.
Rosberg a 3. helyre érkezett a könnyített Mercedesben. 35 perc után Alonso, Hamilton, Rosberg, Massa, Button, Maldonado, Pérez, Senna, Vettel, Di Resta, Ricciardo, Räikkönen, Webber volt a sorrend.
Montezemolo, akinek Monzában mindenhová van bejárása, a McLaren garázsában Ron Dennisszel beszélgetett – majd Buttont ölelgette.
Ricciardo a lágyabbik gumikon nem tudta befejezni mért körét, furcsa hangot adott ki a Toro Rossója, ezért inkább a boxba ment. Sennát Pérez feltartotta az Ascari-kombinácóban, így ő is a depót választotta a köre végén. Az élmezőny az utolsó 12 percre hagyta közepesen kemény gumis menetét.
Button tudott javítani az addigi eredményén, de csak Rosberget és Massát előzte meg, Alonso és Hamilton mögött maradt. Räikkönen a hatodik helyre jött fel, Massa mögé. Alonso a mért körére készülve a felvezető körében az utolsó szektorban rekordrészidőt futott, de Rosberg mögött ragadt, és nem tudta megelőzni, így a gyors körében elvette a gázt.
Massának nem sikerült javítani a helyezésén, ám az öthelyes büntetéssel sújtott Di Resta feljött a 3. helyre. Alonso egy lassabb kör után javítani tudott fél tizedet: 1:24.579 lett az új csúcsidő.
Vettel a 10., Webber a 12. helyen állt, egyikük sem mutatott meggyőzőbb teljesítményt a péntekinél.
Hamilton egy ezreddel megverte Alonsót, aki már visszatért a boxba. Button remek első szektor után a Parabolica előtti egyenesben Räikkönen mögé került, s túl sok időt veszített, hogy javítson az idején.
Vettel autója leállt, a Roggia-sikán előtt lelassította az autóját, s a rádión jelentette, hogy az akkumulátora ment tönkre.
Az Olasz Nagydíj tavalyi és 2008-as győztese a 12. helyen zárta az edzést, éppen csapattársa, Webber mögött.
Elöl Hamiltont egy ezred választotta el Alonsótól, mögöttük Di Resta, Massa, Button, Rosberg, Pérez, Räikkönen, Hülkenberg, Maldonado, Webber, Vettel, Senna, Schumi lett a sorrend.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.578 | átlag: 246.574 km/ó | 18 kör |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:24.579 | 0.001 mp h. | 15 |
3. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:24.849 | 0.271 | 20 |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:24.909 | 0.331 | 16 |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.994 | 0.416 | 17 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.036 | 0.458 | 22 |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:25.160 | 0.582 | 23 |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:25.255 | 0.677 | 19 |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:25.289 | 0.711 | 20 |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:25.383 | 0.805 | 18 |
11. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:25.389 | 0.811 | 21 |
12. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.406 | 0.828 | 17 |
13. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:25.461 | 0.883 | 21 |
14. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:25.563 | 0.985 | 23 |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:25.689 | 1.111 | 22 |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.706 | 1.128 | 16 |
17. | Jérome D'Ambrosio | belga | Lotus-Renault | 1:25.973 | 1.395 | 20 |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.003 | 1.425 | 19 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:26.657 | 2.079 | 18 |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:27.267 | 2.689 | 16 |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:27.454 | 2.876 | 20 |
22. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:27.728 | 3.150 | 19 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:28.035 | 3.457 | 23 |
24. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:28.384 | 3.806 | 17 |
győzelem | pole pozíció | leggyorsabb kör | |
2002 | Rubens Barrichello | Juan Pablo Montoya | Rubens Barrichello |
2003 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2004 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
2005 | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya | Kimi Räikkönen |
2006 | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen |
2007 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2008 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Kimi Räikkönen |
2009 | Rubens Barrichello | Lewis Hamilton | Adrian Sutil |
2010 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2011 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Lewis Hamilton |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 6 | 11 | 164 |
2. | Sebastian Vettel | 1 | 4 | 10 | 140 |
3. | Mark Webber | 2 | 2 | 11 | 132 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 11 | 131 |
5. | Lewis Hamilton | 2 | 5 | 9 | 117 |
6. | Jenson Button | 2 | 4 | 8 | 101 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 8 | 77 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 6 | 76 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 5 | 47 |
10. | Michael Schumacher | – | 1 | 6 | 35 |
11. | Felipe Massa | – | – | 6 | 35 |
12. | Kobajasi Kamui | – | – | 5 | 33 |
13. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
15. | Paul di Resta | – | – | 6 | 28 |
16. | Bruno Senna | – | – | 6 | 24 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 2 | 4 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 272 |
2. | McLaren-Mercedes | 218 |
3. | Lotus-Renault | 207 |
4. | Ferrari | 199 |
5. | Mercedes | 112 |
6. | Sauber-Ferrari | 80 |
7. | Force India-Mercedes | 59 |
8. | Williams-Renault | 53 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 12 |