Lewis Hamilton az Olasz Nagydíjon aratott győzelmével feljött a világbajnoki pontverseny második helyére, és a legutóbbi három futamon 25 pontot lefaragva már csak 37 egységnyire van a vb-éllovas Fernando Alonsótól.
„Problémamentes futam volt, nagyon jól felkészített autóval versenyezhettem, egy pillanatig sem éreztem úgy, hogy veszélyben lenne a győzelmem. Nagy kár, hogy Jenson kiesett, összejöhetett volna a kettős győzelem – mondta a héten a Mercedesszel összeboronált Hamilton, aki kissé bánatos volt az eredményhirdetés után. – Nem jó érzés úgy ünnepelni, hogy az eredményhirdetésnél a nézők kifütyülnek, és nem akarom megjátszani magam. Ennek a győzelemnek most másképpen örülök."
A brit sajtó szerint a győzelem biztosította arról Hamiltont, érdemesebb a McLarennél maradnia, és alá is fog írni – vagy már alá is írt, de a szerződésben nem szerepelnek azok a részletek, amelyeket magának követelt.
Sergio Pérez érthetően roppant boldog a második helyezésével, amelyet remek stratégiai döntésének és fantasztikus autóvezetésének köszönhetett.
„Óriási verseny volt, el sem hiszem, hogy felállhattam a dobogóra Monzában, csodálatos eredmény ez a csapattól – mondta Pérez. – Nagyon különleges ez a nap. A rajt előtt úgy döntöttünk, hogy a keményebb keverékű gumikon rajtolok, amelyekkel sokáig tudtam menni, és addig halogattam a kerékcserét, ameddig csak lehetett, hogy a végén a lehető leggyorsabb legyek. Hihetetlen, hogy ekkora sebességfölényem lett belőle."
Pérezt természetesen arról is kérdezték, gondolt-e arra, hogy Fernando Alonsót megelőzve esetleges jövő évi csapattársának tehet keresztbe a világbajnoki pontverseny szempontjából.
„Nem figyeltem, kivel csatázok, ugyanúgy megyek Fernando ellen, mint Lewis ellen. A saját csapatom érdekeit tartom szem előtt, semmi mást" – mondta Pérez, majd úgy véli, az eredmény nem befolyásolja az esélyét a ferraris szerződésre 2013-ban.
Monzában az a három pilóta állt fel a dobogóra, aki egy hete Belgiumban a rajtnál Romain Grosjean által okozott tömegkarambolban kiesett.
Fernando Alonso szerint megsérülhetett az autója, amikor Sebastian Vettellel csatázva elhagyta a pályát, és a füvön haladt az Olasz Nagydíjon, amelyet végül a 3. helyen zárt. Az incidensért Vettelt megbüntették, majd a német később kiesett.
„Nehéz verseny volt, mert hiába volt talán a mienk a leggyorsabb autó, a 10. helyről indulva nem lehetett könnyű. Végül sikerült visszahoznunk, amit lehetett, ezért nem panaszkodhatom – mondta Alonso. – Nem szívesen beszélek a Vettellel történt incidensről, de ha már kérdezik, tíz kört vesztegettem el mögötte, a balesetben pedig meg is sérült az autóm. Biztosan nem tett jót neki, hogy 330-cal mentem a földes-füves terepen."
A spanyol tavaly hasonlóan szorította le Vettelt, de akkor a német előzése sikerrel járt, és a spanyol megúszta boxutcai áthajtásos büntetés nélkül. Most Alonso nem tudott előzni, teljes autója leszorult a pályáról, és Vettel büntetést kapott.
„A tavalyi nem volt büntetés, az idei igen. Aki ért ehhez a sporthoz, nem csodálkozik ezen" – szögezte le Alonso, akinek 37 pont az előnye a vb-2. Hamilton előtt.
„A világbajnokság szempontjából tökéletes futam volt, a dobogó volt a célom, és el is értem, pedig a számításaink azt mutatták, nincs esélyem rá. Ám Button és a két Red Bull kiesésével minden tökéletesen alakult" – mondta Alonso.
Felipe Massa idei legjobb versenyét futotta, igaz, a gumik gyors kopása miatt nem állhatott fel a dobogóra.
„A verseny elején elszállt a csapat telemetriája, csak a rádió maradt, de nem ez volt a legnagyobb baj, hanem az, hogy a gumik túl gyorsan elkoptak. Fontos volt, hogy segíteni tudjam Fernandót, és ezt meg is tettem, ráadásul így is jó eredményt értem el, nem okoztam csalódást" – mondta Massa.
Az Olasz Nagydíjat a hatodik helyen zártó Michael Schumacher volt a legjobb a monzai futamot két boxkiállással teljesítő versenyzők között, és mivel a végén alig volt lemaradva Felipe Massáról és Kimi Räikkönenről, joggal gondolhatja, bárcsak öt körrel hosszabb lett volna a verseny.
„Szórakoztató verseny volt, habár hozzá kell tennem, hogy a pénteki teljesítményünk után titkon abban reménykedtem, hogy jobb helyen is végezhetünk – mondta Schumi, aki az élen zárta az első szabadedzést. – Az első etapot követően minden remekül ment, megvolt a tempónk, és megmutattuk, hogy javul az autónk. Ha kicsit hosszabb a futam, előrébb is végezhettem volna, de összességében mindent kihoztunk a futamból. "
Sebastian Vettel előbb büntetést kapott, majd műszaki hiba miatt kiesett, ezért pont nélkül zárt, és a vb-pontverseny 2. helyéről visszacsúszott a negyedik pozícióba. Az éllovas Alonso mellett Hamilton és Räikkönen is megelőzi.
„Ugyanaz a gond jött elő a generátorral, mint Valenciában és itt is szombaton – mondta Vettel. – Fontos pontokat vesztettem, de annyiból könnyebb elfogadnom ezt a kiesést, mint a valenciait, hogy itt egyáltalán nem voltunk gyorsak, és nem az élről estem ki."
Vettel nem érti, miért volt más az idei esete Alonsóval, mint a tavalyi. Egy éve a spanyol leszorította a pályáról, és úgy is sikerült megelőznie, Alonso megúszta büntetés nélkül, az idén Vettelnek a boxba kellett hajtania, mert leszorította a Ferrarit, amely nem tudott előzni.
„Déja vu volt, ugyanaz történt, mint tavaly. Fernando ugyanott, ugyanúgy szorított le engem – mondta Vettel. – Egyelőre nem panaszkodtam emiatt, és nem is szándékozom fennakadni a történteken. Nem hiszem, hogy azért büntettek meg, mert Monza a Ferrari hazai pályája. Mérges voltam a büntetés miatt, de már elszállt a haragom. Egy hete nekünk volt jó versenyünk Jensonnal, most Fernandónak és Lewisnak."
Mark Webber sem volt boldog, a legutóbbi négy versenyen a vb-pontverseny 2. helyéről az ötödik pozícióba visszacsúszó ausztrál az idén először nem fejezett be futamot. A hajrában megcsúszott az Ascari-sikánból kijövet, majd autója lassan begurult a boxba, ahol kiszállt belőle.
„A hátsó gumijaim teljesen elkoptak, túlságosan hajtottam a kocsit. A végén azonban azért a néhány pontért is keményen kellett küzdenem, és volt egy pillanat, amelynél már nem tudtam a pályán tartani a kocsit. Borzasztóan alakult ez a hétvége, kényelmetlen helyzetbe hoztuk magunkat" – mondta Webber.
Kimi Räikkönen (5.): – Jó, hogy a harmadik helyen állok a világbajnokságon, de veszítettünk néhány pontot Fernandóhoz képest, és ez nem ideális. Nem volt egyszerű hétvége, az egyenesekben túl lassúak voltunk, így nehéz volt bárkit magam mögött tartani, és előzni sem nagyon tudtam az előttem lévőket. Az egy kiállásos stratégiát választottuk, a gumik pedig kibírták végig. Előzetesen a hatodik vagy a hetedik helyre vártuk magunkat, az ötödik a maximum, amit elérhettünk. |
Nico Rosberg (7.): – A hetedik helyezés fejlődés a közelmúltbéli eredményeimhez képest, így elégedett vagyok, habár talán több volt ebben a futamban. Nem volt tapadásom az első etapban, ugyanez volt a helyzet a tegnapi időmérő harmadik szakaszában is. Az első kerékcserét követően nagyon jó volt a sebességem, és sikerült előrébb jönnöm néhány szép előzéssel. |
Paul di Resta (8.): – A hétvége előtt aláírtam volna a nyolcadik helyet, de a tegnapi tempónkat látva jobb eredményben bíztunk. Szenvedtem a teletankolt autóval az elején, és a sebesség sem volt jó a közepes keverékű gumikon. Az első bokszkiállást követően a sebességünk a keményebb keverékű gumikon jobb lett a verseny végéig, de a Mercedeseket képtelenség volt magam mögött tartani. |
Kobajasi Kamui (9.): – Először is szeretnék gratulálni Sergiónak, nagyszerűen versenyzett. Remek nap volt ez a csapat számára. Nem panaszkodhatok a versenyemre, habár valamiért nem volt meg a sebességem. A különböző gumikeverékekről nem volt meg a megfelelő tapasztalatunk, mert pénteken nem mentünk hosszabb etapokat. |
Bruno Senna (10.): – Nagyon nehéz volt egy kiállással teljesíteni a futamot, de sikerült, és szerencsénk volt, hogy néhány autó kiesett előlünk. Nagyszerű eredmény a csapattól az egy pont. A következő néhány versenyen nagyobb leszorítóerővel versenyzünk, ez talán kedvez majd az autónknak. |
Pastor Maldonado (11.): – Nagyon kemény verseny volt, különösen hátulról kezdve, de az autó tempója egyenletes volt. Lemaradtam a pontszerzésről, de örülök, hogy sikerült feljönni a tizenegyedik helyre. Már nagyon várom a következő futamot, szerintem kedvezni fog az autónknak, majd meglátjuk, mi lesz. |
Daniel Ricciardo (12.): – Nagyon nehéz pontot szerezni ebben a szezonban, és azért vagyok hihetetlenül csalódott, mert az utolsó kanyarig 10. voltam, s éppen a Parabolicából gyorsítottam ki, amikor leállt a kocsi. Mint kiderült, az üzemanyag fogyott el pár száz méterrel a célvonal előtt. |
Jérome d’Ambrosio (13.): – A jó rajtomat követően Daniellel és Nicóval harcoltam, de nem tudtam magam mögött tartani őket, és hátracsúsztam. A hatodik kört követően nem működött a KERS-em, ez fél másodperces hátrányt jelent ezen a pályán. Az volt a célom, hogy befejezzem a versenyt, és ezt el is értem, úgyhogy nem rossz az összkép. Sokat tanultam. |
Heikki Kovalainen (14.): – Összességében jó volt a hétvége, jobb, mint Belgiumban. Nem volt olyan jó a teljesítményem hosszú távon, mint pénteken, és a tapadás is alacsonyabb volt, így nem igazán tudtam támadni. |
Vitalij Petrov (15.): – Az autó fantasztikus volt egész délután, az utolsó körben a csapattársamat támadhattam. A bokszkiállások jók voltak, a szerelők és a mérnökök nagyszerű munkát végeztek annak érdekében, hogy elkapjam Heikkit. Az utolsó körökben Fernando mögött voltunk, Heikki elég közel volt hozzá, hogy használhassa a hátsó szárnyát, máskülönben lehet, hogy megelőztem volna. |
Charles Pic (16.): – Elégedett vagyok az eredménnyel, a teljesítményünk megmutatta, hogy jelentősen előrelépett a csapat. Közelebb kerültünk az előttünk lévőkhöz, noha nem számítottunk rá, hogy ennyire versenyképesek leszünk itt. |
Timo Glock (17.): – Kicsit csalódott vagyok. A rajtom nem volt rossz, de a kettes kanyarban nem tudtam kikerülni Petrovot, és az első vezetőszárnyam megsérült. Onnantól kezdve nem igazán tudtam mit tenni, az autó sokat veszített a teljesítményéből. Ennél is rosszabb, hogy korábban kellett kijönnöm, így a verseny végére már nagyon szenvedtem a gumikopástól. Már nagyon várom Szingapúrt, a kedvenc versenyemet. |
Pedro de la Rosa (18.): – Több mint elégedett vagyok az eredménnyel, különösen annak tükrében, hogy a rajt után a közepes keverékű gumik nem működtek jól. A verseny második felében, a keményebb keverékű gumikon elkezdtem jó tempót futni. |
Narain Karthikeyan (19.): – Nagyszerű volt a startom, megelőztem mindkét Marussiát, de az első kanyarban megsérült az első vezetőszárnyam, emiatt pozíciókat veszítettem. Az autó túlkormányzottá vált, emiatt vezetőszárnyat kellett cserélnünk, ami sok időbe került. |
Nico Hülkenberg (kiesett): – Mindig frusztráló hátulról kezdeni a versenyt, és tudtam, hogy nehéz lesz előrébb jönnöm, még akkor is, ha gyors kocsim van. Volt pár jó csatám a verseny során, de szenvedtem a fékeimmel az első körtől kezdve. A versenyen folyamatosan veszítettem a teljesítményemből, végül úgy döntöttük, hogy feladjuk a futamot. |
Jean-Éric Vergne (kiesett): – Elvittek kivizsgálni a balesetet követően, de attól eltekintve, hogy fáj a hátam meg a fejem, jól vagyok. Amikor fékeztem, teljesen elveszítettem az irányítást az autó hátulja felett, mint kiderült, megsérült a felfüggesztés. Éreztem egy nagy ütést, miután az autó visszaesett a földre, de szerencsém volt, hogy nem pördült meg a levegőben. |
Jenson Button (kiesett): – A rajtnál kipörögtek a kerekeim, visszaestem Massa mögé, és túl sok időt veszítettem. Amikor megelőztem, mehettem Lewis után, de a győzelemre esélyem sem lett volna, a kettős győzelem volt a cél. Nem tudom, miért állt meg az autó, az üzemanyag-adagolóval volt valami, egyszerűen leállt a motor. |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:19:41.221 |
2. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 4.356 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 20.594 mp h. |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 29.667 mp h. |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 30.881 mp h. |
6. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 31.259 mp h. |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 33.550 mp h. |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 41.057 mp h. |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 43.898 mp h. |
10. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 48.144 mp h. |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 48.682 mp h. |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 50.316 mp h. |
13. | Jérome d'Ambrosio | belga | Lotus-Renault | 1:15.861 p h. |
14. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
15. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
16. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
17. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
18. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1 kör h. |
20. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 2 kör h.* |
21. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 3 kör h.* |
22. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 6 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | ||||
Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 32 megtett kör | |
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 8 | |
Leggyorsabb kör: Rosberg (53. kör) 1:27.239 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 7 | 12 | 179 |
2. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 10 | 142 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 12 | 141 |
4. | Sebastian Vettel | 1 | 4 | 10 | 140 |
5. | Mark Webber | 2 | 2 | 11 | 132 |
6. | Jenson Button | 2 | 4 | 8 | 101 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 9 | 83 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 6 | 76 |
9. | Sergio Pérez | – | 3 | 6 | 65 |
10. | Felipe Massa | – | – | 7 | 47 |
11. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
12. | Kobajasi Kamui | – | – | 6 | 35 |
13. | Paul di Resta | – | – | 7 | 32 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
16. | Bruno Senna | – | – | 7 | 25 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 2 | 4 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 272 |
2. | McLaren-Mercedes | 243 |
3. | Ferrari | 226 |
4. | Lotus-Renault | 217 |
5. | Mercedes | 126 |
6. | Sauber-Ferrari | 100 |
7. | Force India-Mercedes | 63 |
8. | Williams-Renault | 54 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 12 |