A lágy gumikon már Vettel volt a leggyorsabb

Vágólapra másolva!
2012.11.02. 13:52
null
Sebastian Vettel a lágy gumikon a McLarenek elé ugrott (Fotók: Reuters)
Címkék
Lewis Hamilton az első abu-dzabi szabadedzésen megtörte Sebastian Vettel öt tréningre visszanyúló „sikersorozatát”, de a német este, naplemente után a lágy gumikkal sokkal többet javított a tempóján, mint riválisa, így meg tudta előzni. Fernando Alonso a Red Bull, a McLaren és a Lotus párosa mögött a 7. helyen zárta a gyakorlást a kissé átalakított Ferrarival.

 

A McLaren-istálló ellenállhatatlan volt az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzésén, Lewis Hamiltonnal csak Jenson Button tudta tartani a tempót. Ám több szempontból is fenntartásokkal kellett kezelni a wokingiak fölényét. Egyrészt a szabadedzésen az üzemanyag mennyiségével lehet manipulálni az eredményeket, ezért nem mérvadóak, másfelől a 45-48 fokos aszfalton mutatott tempó nem feltétlenül tükrözi, amit naplemente után, 10-15 fokkal alacsonyabb hőmérsékletű futófelületen hozni tud az autó, nem is beszélve a lágy gumikról, amelyeken a McLaren a múlt héten is szenvedett Indiában.

A Williamsnél visszaült autójába Bruno Senna, aki sajtóhírek szerint az idényt követően végleg átadja a helyét állandó pénteki helyettesének, Valtteri Bottasnak. A finn Turun Sanomat szerint Senna szerződésének meghosszabbítására november elseje volt a Williams határideje, de ez nem történt meg, így szinte biztossá vált, hogy Pastor Maldonado mellett Bottas vezeti jövőre a Renault-motoros autókat.

YAS MARINA CIRCUIT
A pálya adatai:
Hossza: 5.554 km
Teljes versenytáv: 55 kör (305.5 km)
Körrekord: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)

Tavalyi verseny:
Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:38.481; Red Bull)
Futamgyőztes: Lewis Hamilton (1:37:11.886; McLaren)
Leggyorsabb kör: Mark Webber (1:42.612; Red Bull)

A Caterhamnél Vitalij Petrov visszaült az autójába, amellyel Giedo van der Garde az első edzésen motorhiba miatt csak három kört tudott megtenni. A motort kijavították, Petrov a próbakörén a pályán. Di Resta, Karthikeyan és Pic is először ült autóba, miután gépüket az első edzésen más vezette.

Az aszfalt már csak 33, a levegő 30 fokos volt – előbbi adat a fontosabb, a gumik üzemi hőfokra hevítése ilyenkor másképpen történik, s kevésbé kell tartani az abroncsok túlhevülésétől.

Vettel 1:43.323 perces idővel kezdett, ami alig maradt el Hamilton kora délutáni legjobbjától – a Red Bull szurkolóinak itt sem kell nagyon aggódniuk.

Vettel másodikra 1:43.067-et ment, a két Lotus 1.6 másodperccel maradt el tőle a 2. és a 3. helyen. Az első edzésen Glockot feltartó Schumacher most Pérez útjába került, a mexikói idegesen integetett neki.

Vettel még inkább belelendült, 1:42.779-re javította a legjobbját. Hamilton és Alonso a 9. percben jött csak ki a pályára, Button négy másodperccel lassabb köröket futott, mint Vettel. Aztán belehúzott, és 25 ezredre megközelítette a vb-éllovas eredményét. Mögé Webber és Massa jött fel, jócskán lemaradva.

Természetesen továbbra is mindenki a közepesen kemény gumikat használta, a McLaren számára gyenge pontnak számító lágyakat későbbre hagyták a csapatok.

Vettel 49 ezredet javított a saját idején, Hamilton bejött mögé a 2. helyre, az első hármat ekkor 74 ezred választotta el. Alonso 1.16 másodperc hátránnyal az ötödik helyen állt, Webber és Massa is megelőzte a magát elfékező spanyolt.

Webber a négyszeres bajnok Alain Prosttal is elbeszélgetett
Webber a négyszeres bajnok Alain Prosttal is elbeszélgetett

Alonso a következő körében 337 ezredre került Vetteltől, Button mögött már a 4. volt. Hamilton gyors körön volt, s miután az első két szektora remekül sikerült, Rosberg mögé érve lassított, így nem javított eredményén. A következőben 47 ezredre megközelítette Vettelt, majd mindhárom szektorban rekordot döntve 1:42.095-öt futott, több mint hat tizedet verve Vettelre. Pedig előtte behívták a boxba, hátha szüksége van az autó átállítására. Nem volt.

Button feljött a második helyre, és fél óra elteltével Hamilton, Button, Vettel, Alonso, Webber, Massa, Räikkönen, Rosberg, Senna, Schumacher volt az első tíz sorrendje.

Hamilton visszament a boxba (a gumijai kifejezetten jó állapotban voltak 13 kör után), míg Vettel és Alonso újabb menetbe kezdett. Webber is, aki visszaelőzte Alonsót, és újra 4. volt, 830 ezreddel Hamilton mögött.

Vettel 2 századdal megverte Buttont, de még 527 ezredre volt Hamiltontól, akinek a négykerekűjét azért vizsgálták, mert az angol egyszer túl nagy lendülettel ment rá a kerékvető kőre, és aggódni kezdett. Alonso közben folyamatosan küzdött az új első légterelővel felszerelt Ferrarival. Webber autóján a fenéklemezt vizsgálták, amely Vettelnél szikrákat hányt az Indiai Nagydíj hajrájában.

Negyven perc elteltével öten voltak egy másodpercen belül: a két-két McLaren és Red Bull, valamint Alonso – 2010-et idézte az edzés.

4. ABU-DZABI NAGYDÍJ
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek.

A nap elérte a horizontot, Vergne és Pérez autójára felkerültek a lágy gumik. A mexikói alig javított, egy kör kevés volt a sárga betűs abroncsok felmelegítéséhez. Vergne is csúszkált rajtuk, ki is sodródott a pályáról. A végtelen bukótérből azonban simán visszajött.

Féltávnál Button is megkapta a lágy gumikat. Az aszfalt 31 fokos volt ekkor. Hamilton is jött a lágyabb abroncsokkal, de Buttonhoz hasonlóan nem nyomta meg az első körét. Vergne Toro Rossójáról közben kiderült, hogy fékhibás.

Alonso és Webber is a lágy gumikon érkezett.

Grosjean feljött a lágy gumikon a 2. helyre, négy tizedre Hamiltontól. Button hamarosan visszaelőzte, Vettel is kint volt a lágyakon, már a villanyfény dominált a pályán. A vb-éllovas 39 ezreddel megelőzte Hamiltont, aki csak egy-egy szektorban tudott jó részidőt futni, teljes kört nehezen rakott össze.

Nagy volt a forgalom a pályán, az élcsapatok pilótái közül Räikkönen várt legtovább a lágy gumik használatával.

A pálya bemutatását ide kattintva olvashatja el
A pálya bemutatását ide kattintva olvashatja el

Webber forgalomba került, Vettel viszont 1:41.751-re javított, s már 344 ezreddel volt Hamilton előtt – az angol lágy gumin nem tudott javítani a közepesen keményhez képest, aztán a sokadik mért körében sikerült, 168 ezredre megközelítette Vettelt. Egyértelmű, hogy a McLaren lassabban hevíti fel a lágy gumijait, mint a Red Bull – ezt az indiai rajtnál is kihasználta a Vettel, Webber páros.

Az élmenők végeztek könnyű autós gyors köreikkel, Vettel, Hamilton, Button, Webber, Grosjean, Alonso, Massa, Maldonado, Pérez, Rosberg sorrend alakult ki, míg Räikkönenre még várni kellett.

Petrov megpördült, de folytatni tudta.

Érdekes, hogy Vettel 9, Hamilton 2 tizedet javult a lágy gumin a keményebbhez képest. A legjobb Grosjean volt 1.2 másodperccel. Bő húsz perccel a zárás előtt Räikkönen is érkezett a lágy gumikon, Karthikeyan pedig egy pörgés után folytatta.

Alonso a vártnál több riválissal is megküzdhet Abu-Dzabiban
Alonso a vártnál több riválissal is megküzdhet Abu-Dzabiban

Miközben a többiek a teli tankos lágy gumis menetükbe kezdtek, a finn a könnyű Lotusszal próbált meg tiszta kört futni a zsúfolt pályán. Másodikra sikerült, feljött a 6. helyre Grosjean és Alonso közé, 781 ezredre Vetteltől. A Red Bull Webber autóját vizsgálta, a KERS hűtésével lehettek gondok, az egyik indulása után hatalmas tócsát hagyott maga mögött.

Webber kiszállt az autójából, míg a Force India jelezte: a gépével az első edzésen is bajlódó Hülkenberg kocsijában tönkrement a KERS. Vettelre, illetve Di Restára hárult így a feladat, hogy adatot gyűjtsön nehéz autóval lágy gumikon.

Hamilton a visszaváltásoknál ugyanolyan problémát érzékelt, mint Indiában, amiért ki kellett cserélni a kormánykerekét. Nyolc perccel a leintés előtt kijött a depóba, de gyorsan visszatért. A McLarennél Indiában is csak 3.3 másodpercig tartott a kormánycsere.

A végén Vettel maradt és zárt az élen.

ABU-DZABI NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:41.751 átlag: 196.503 km/ó 34 kör
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:41.919 0.168 mp h. 34
3. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:42.412 0.661 36
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:42.466 0.715 21
5. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:42.500 0.749 34
6. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:42.532 0.781 28
7. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:42.587 0.836 31
8. Felipe Massa brazil Ferrari 1:42.823 1.072 33
9. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:42.998 1.247 37
10. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:43.106 1.355 36
11. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:43.191 1.440 34
12. Nico Rosberg német Mercedes 1:43.200 1.449 36
13. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:43.255 1.504 34
14. Michael Schumacher német Mercedes 1:43.267 1.516 32
15. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:43.578 1.827 34
16. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:43.689 1.938 32
17. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:44.260 2.509 27
18. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:45.073 3.322 19
19. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:45.245 3.494 36
20. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:45.782 4.031 33
21. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:46.589 4.838 36
22. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:46.671 4.920 32
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:46.707 4.956 26
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1:47.406 5.655 35

A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 5 8 14 240
2. Fernando Alonso 3 10 15 227
3. Kimi Räikkönen 6 16 173
4. Mark Webber 2 4 14 167
5. Lewis Hamilton 3 6 13 165
6. Jenson Button 2 5 11 141
7. Nico Rosberg 1 2 10 93
8. Romain Grosjean 3 9 90
9. Felipe Massa 1 11 89
10. Sergio Pérez 3 7 66
11. Kobajasi Kamui 1 7 50
12. Nico Hülkenberg 9 49
13. Paul di Resta 8 44
14. Michael Schumacher 1 7 43
15. Pastor Maldonado 1 1 3 33
16. Bruno Senna 8 26
17. Jean-Éric Vergne 3 12
18. Daniel Ricciardo 5 9
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 407
2. Ferrari 316
3. McLaren-Mercedes 306
4. Lotus-Renault 263
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 116
7. Force India-Mercedes 93
8. Williams-Renault 59
9. Toro Rosso-Ferrari 21

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik