A McLaren-istálló ellenállhatatlan volt az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzésén, Lewis Hamiltonnal csak Jenson Button tudta tartani a tempót. Ám több szempontból is fenntartásokkal kellett kezelni a wokingiak fölényét. Egyrészt a szabadedzésen az üzemanyag mennyiségével lehet manipulálni az eredményeket, ezért nem mérvadóak, másfelől a 45-48 fokos aszfalton mutatott tempó nem feltétlenül tükrözi, amit naplemente után, 10-15 fokkal alacsonyabb hőmérsékletű futófelületen hozni tud az autó, nem is beszélve a lágy gumikról, amelyeken a McLaren a múlt héten is szenvedett Indiában.
A Williamsnél visszaült autójába Bruno Senna, aki sajtóhírek szerint az idényt követően végleg átadja a helyét állandó pénteki helyettesének, Valtteri Bottasnak. A finn Turun Sanomat szerint Senna szerződésének meghosszabbítására november elseje volt a Williams határideje, de ez nem történt meg, így szinte biztossá vált, hogy Pastor Maldonado mellett Bottas vezeti jövőre a Renault-motoros autókat.
A pálya adatai: Hossza: 5.554 km Teljes versenytáv: 55 kör (305.5 km) Körrekord: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009) Tavalyi verseny: Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:38.481; Red Bull) Futamgyőztes: Lewis Hamilton (1:37:11.886; McLaren) Leggyorsabb kör: Mark Webber (1:42.612; Red Bull) |
A Caterhamnél Vitalij Petrov visszaült az autójába, amellyel Giedo van der Garde az első edzésen motorhiba miatt csak három kört tudott megtenni. A motort kijavították, Petrov a próbakörén a pályán. Di Resta, Karthikeyan és Pic is először ült autóba, miután gépüket az első edzésen más vezette.
Az aszfalt már csak 33, a levegő 30 fokos volt – előbbi adat a fontosabb, a gumik üzemi hőfokra hevítése ilyenkor másképpen történik, s kevésbé kell tartani az abroncsok túlhevülésétől.
Vettel 1:43.323 perces idővel kezdett, ami alig maradt el Hamilton kora délutáni legjobbjától – a Red Bull szurkolóinak itt sem kell nagyon aggódniuk.
Vettel másodikra 1:43.067-et ment, a két Lotus 1.6 másodperccel maradt el tőle a 2. és a 3. helyen. Az első edzésen Glockot feltartó Schumacher most Pérez útjába került, a mexikói idegesen integetett neki.
Vettel még inkább belelendült, 1:42.779-re javította a legjobbját. Hamilton és Alonso a 9. percben jött csak ki a pályára, Button négy másodperccel lassabb köröket futott, mint Vettel. Aztán belehúzott, és 25 ezredre megközelítette a vb-éllovas eredményét. Mögé Webber és Massa jött fel, jócskán lemaradva.
Természetesen továbbra is mindenki a közepesen kemény gumikat használta, a McLaren számára gyenge pontnak számító lágyakat későbbre hagyták a csapatok.
Vettel 49 ezredet javított a saját idején, Hamilton bejött mögé a 2. helyre, az első hármat ekkor 74 ezred választotta el. Alonso 1.16 másodperc hátránnyal az ötödik helyen állt, Webber és Massa is megelőzte a magát elfékező spanyolt.
Alonso a következő körében 337 ezredre került Vetteltől, Button mögött már a 4. volt. Hamilton gyors körön volt, s miután az első két szektora remekül sikerült, Rosberg mögé érve lassított, így nem javított eredményén. A következőben 47 ezredre megközelítette Vettelt, majd mindhárom szektorban rekordot döntve 1:42.095-öt futott, több mint hat tizedet verve Vettelre. Pedig előtte behívták a boxba, hátha szüksége van az autó átállítására. Nem volt.
Button feljött a második helyre, és fél óra elteltével Hamilton, Button, Vettel, Alonso, Webber, Massa, Räikkönen, Rosberg, Senna, Schumacher volt az első tíz sorrendje.
Hamilton visszament a boxba (a gumijai kifejezetten jó állapotban voltak 13 kör után), míg Vettel és Alonso újabb menetbe kezdett. Webber is, aki visszaelőzte Alonsót, és újra 4. volt, 830 ezreddel Hamilton mögött.
Vettel 2 századdal megverte Buttont, de még 527 ezredre volt Hamiltontól, akinek a négykerekűjét azért vizsgálták, mert az angol egyszer túl nagy lendülettel ment rá a kerékvető kőre, és aggódni kezdett. Alonso közben folyamatosan küzdött az új első légterelővel felszerelt Ferrarival. Webber autóján a fenéklemezt vizsgálták, amely Vettelnél szikrákat hányt az Indiai Nagydíj hajrájában.
Negyven perc elteltével öten voltak egy másodpercen belül: a két-két McLaren és Red Bull, valamint Alonso – 2010-et idézte az edzés.
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek. |
A nap elérte a horizontot, Vergne és Pérez autójára felkerültek a lágy gumik. A mexikói alig javított, egy kör kevés volt a sárga betűs abroncsok felmelegítéséhez. Vergne is csúszkált rajtuk, ki is sodródott a pályáról. A végtelen bukótérből azonban simán visszajött.
Féltávnál Button is megkapta a lágy gumikat. Az aszfalt 31 fokos volt ekkor. Hamilton is jött a lágyabb abroncsokkal, de Buttonhoz hasonlóan nem nyomta meg az első körét. Vergne Toro Rossójáról közben kiderült, hogy fékhibás.
Alonso és Webber is a lágy gumikon érkezett.
Grosjean feljött a lágy gumikon a 2. helyre, négy tizedre Hamiltontól. Button hamarosan visszaelőzte, Vettel is kint volt a lágyakon, már a villanyfény dominált a pályán. A vb-éllovas 39 ezreddel megelőzte Hamiltont, aki csak egy-egy szektorban tudott jó részidőt futni, teljes kört nehezen rakott össze.
Nagy volt a forgalom a pályán, az élcsapatok pilótái közül Räikkönen várt legtovább a lágy gumik használatával.
Webber forgalomba került, Vettel viszont 1:41.751-re javított, s már 344 ezreddel volt Hamilton előtt – az angol lágy gumin nem tudott javítani a közepesen keményhez képest, aztán a sokadik mért körében sikerült, 168 ezredre megközelítette Vettelt. Egyértelmű, hogy a McLaren lassabban hevíti fel a lágy gumijait, mint a Red Bull – ezt az indiai rajtnál is kihasználta a Vettel, Webber páros.
Az élmenők végeztek könnyű autós gyors köreikkel, Vettel, Hamilton, Button, Webber, Grosjean, Alonso, Massa, Maldonado, Pérez, Rosberg sorrend alakult ki, míg Räikkönenre még várni kellett.
Petrov megpördült, de folytatni tudta.
Érdekes, hogy Vettel 9, Hamilton 2 tizedet javult a lágy gumin a keményebbhez képest. A legjobb Grosjean volt 1.2 másodperccel. Bő húsz perccel a zárás előtt Räikkönen is érkezett a lágy gumikon, Karthikeyan pedig egy pörgés után folytatta.
Miközben a többiek a teli tankos lágy gumis menetükbe kezdtek, a finn a könnyű Lotusszal próbált meg tiszta kört futni a zsúfolt pályán. Másodikra sikerült, feljött a 6. helyre Grosjean és Alonso közé, 781 ezredre Vetteltől. A Red Bull Webber autóját vizsgálta, a KERS hűtésével lehettek gondok, az egyik indulása után hatalmas tócsát hagyott maga mögött.
Webber kiszállt az autójából, míg a Force India jelezte: a gépével az első edzésen is bajlódó Hülkenberg kocsijában tönkrement a KERS. Vettelre, illetve Di Restára hárult így a feladat, hogy adatot gyűjtsön nehéz autóval lágy gumikon.
Hamilton a visszaváltásoknál ugyanolyan problémát érzékelt, mint Indiában, amiért ki kellett cserélni a kormánykerekét. Nyolc perccel a leintés előtt kijött a depóba, de gyorsan visszatért. A McLarennél Indiában is csak 3.3 másodpercig tartott a kormánycsere.
A végén Vettel maradt és zárt az élen.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:41.751 | átlag: 196.503 km/ó | 34 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:41.919 | 0.168 mp h. | 34 |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:42.412 | 0.661 | 36 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:42.466 | 0.715 | 21 |
5. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:42.500 | 0.749 | 34 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:42.532 | 0.781 | 28 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:42.587 | 0.836 | 31 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:42.823 | 1.072 | 33 |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:42.998 | 1.247 | 37 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:43.106 | 1.355 | 36 |
11. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:43.191 | 1.440 | 34 |
12. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:43.200 | 1.449 | 36 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:43.255 | 1.504 | 34 |
14. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:43.267 | 1.516 | 32 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:43.578 | 1.827 | 34 |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:43.689 | 1.938 | 32 |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:44.260 | 2.509 | 27 |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:45.073 | 3.322 | 19 |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:45.245 | 3.494 | 36 |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:45.782 | 4.031 | 33 |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:46.589 | 4.838 | 36 |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:46.671 | 4.920 | 32 |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:46.707 | 4.956 | 26 |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:47.406 | 5.655 | 35 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 8 | 14 | 240 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 10 | 15 | 227 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 16 | 173 |
4. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
5. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 13 | 165 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 11 | 141 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 9 | 90 |
9. | Felipe Massa | – | 1 | 11 | 89 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 7 | 50 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 49 |
13. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
14. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 3 | 33 |
16. | Bruno Senna | – | – | 8 | 26 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | 9 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 407 |
2. | Ferrari | 316 |
3. | McLaren-Mercedes | 306 |
4. | Lotus-Renault | 263 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 116 |
7. | Force India-Mercedes | 93 |
8. | Williams-Renault | 59 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 21 |