A lágy gumis teljesítmény sorsdöntő lehet Abu-Dzabiban, hiszen az időmérő harmadik szakaszában ezeken száguldva dőlnek el a rajthelyek, s a verseny elején is ezeken száguldanak majd a pilóták. A Red Bull szenzációs ezen a gumitípuson, az utóbbi három versenyen kisajátította az első rajtsort, és a rajtjainak mérlege is makulátlan lenne, ha Romain Grosjean Japánban nem lökte volna ki Mark Webbert. Sebastian Vettel mindenesetre könnyed győzelmeket húzott be, és a vb favoritjává vált.
A Ferrari nagyon igyekszik, a péntek hajnal után a szombat hajnalt is autói szerelésével töltötte, másodszor is megszegve a takarodós szabályt. Erre minden csapatnak négyszer van lehetősége egy szezonban, az ötödik alkalom eredményeképpen mindkét autónak a boxból kell rajtolnia.
SZOMBAT |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek. |
Forró, 44 fokos aszfalton kezdődött meg a tréning, a pilóták a közepesen kemény abroncsokon tették meg próbaköreiket. Räikkönen autóján elszállt a GPS, a mérnök jelezte a finnek, nem tudja figyelmeztetni a forgalom miatt. Négy perc elteltével egyedül Alonso maradt a boxban.
Mire a spanyol elhagyta a Ferrari garázsát, többen mért körüket futották. A pénteken a KERS-ével bajlódó Webber is köztük volt. Végül sem ő, sem mások nemtettek teljes kört, visszamentek a boxba, a 8. percben teljesen kiürült a pálya.
A 44-47 fokos aszfalttal az a gond, hogy az időmérőre és a versenyre, amelyet naplementében és utána tartanak, több mint tíz fokot csökken a hőmérséklet, és az akkori körülmények mást kívánnak az autóktól. Így nehéz megtévesztőek lehetnek az adatok, hiszen nem feltétlenül az lesz a gyors a 30 fokos aszfalton, aki most.
Az első mért kör Kobajasié: 1:49.193.
Abu-Dzabiban szombat délelőtt a fékrendszerek hűtése volt a slágertéma, a Red Bull szerint néhány riválisa szabálytalanul oldotta meg ezt, és az eljárás betiltását kérte. Az FIA be is tiltotta, de a rivális csapatok azt mondták, egyikük sem használta a fékek hőmérsékletének függvényében aktivált, dupla lemezes hűtőrendszert.
Kobajasi 1:45.628-ig tornázta le időeredményét, aztán jött Räikkönen, aki pazar körével 1:44.654-gyel az élre ugrott. Grosjean közben elrontott egy kanyart, és lefutott az útról. A tágas bukótérből simán visszajött.
A pálya adatai: Hossza: 5.554 km Teljes versenytáv: 55 kör (305.5 km) Körrekord: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009) Tavalyi verseny: Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:38.481; Red Bull) Futamgyőztes: Lewis Hamilton (1:37:11.886; McLaren) Leggyorsabb kör: Mark Webber (1:42.612; Red Bull) |
A 22. percre rengeteg autó lett a pályán, Hamilton 1:44.264 perccel az élre állt, Vettel és Alonso a boxban várt első érdemi menetével. Maldonado 1:43.979-cel átvette a vezetést, de Hamiltonnak volt válasza: 1:42.851. Az aszfalt hőmérséklete csökkenni kezdett.
Alonso, Webber és Button a 28. percben a pályára hajtott, Vettel a boxban maradt. Webber feljött a második helyre, egy másodperccel Hamilton mögé, mire az angol 1:42.481-et futott, és megnövelte előnyét. Alonso és Button a középmezőnybe érkezett első körével.Vettel is kijött, de azonnal vissza is ment a boxba.
Alonso feljött a harmadik helyre, miközben Hamilton 1:42.148-ra javított, már másfél másodperccel állt Webber előtt. 24 perc maradt az edzésből, Vettel a boxban várt, autóját lázasan szerelték, a kerekek nem is voltak fent az autón. Jo Bauer, az FIA műszaki ellenőre közelről figyelte a műveleteket.
Button 7 tizedre megközelítette Hamiltont.
Senna és Grosjean megkapta a lágy gumikat. A francia feljött a harmadik helyre a két McLaren mögé. Pénteken a Lotus javult a legtöbbet a lágy gumikon az élcsapatok közül. Senna a 12. helyen zárta menetét.
Vettel első féktárcsáit szerelték vissza az autóra, amikor már csak 17 perc maradt az edzésből. Úgy tíz percig kivártak a csapatok a lágy gumis menetükkel (41 fokos volt az aszfalt), nyolc perccel a vége előtt indultak ki a pályára. Hamilton, Button, Grosjean, Maldonado, Webber, Alonso, Hülkenberg, Rosberg, Mass, Di Resta volt az első tíz sorrendje, csak Grosjean volt kint lágy gumin előtte.
Hat perccel a vége előtt csak Vergne és vettel volt a boxban.
A végén Webber 6, Button 3 tizedre megközelítette Hamiltont, Alonso hátránya 1.4 másodperc maradt, még az éllovas sem javított a lágyon: elrontotta az egyik kanyart a hosszú hátsó egyenes előtt.
Vettel három perccel a vége előtt kijött pár körre, senki sem volt már a boxban. Vergne-n kívül mindenki lágy gumikon volt.
Hamilton 18 ezredet javított csak a lágy gumikon. Vettel első mért köre a 3.-4. helyre jó lett volna, de az utolsó szektorban visszavett. Még egy körre maradt ideje. Ebben a 3. helyre jött fel, Hamilton és Button mögé, 484 ezredre az éllovastól.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:42.130 | átlag: 195.774 km/ó | 18 kör |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:42.420 | 0.290 mp h. | 17 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:42.614 | 0.484 | 7 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:42.743 | 0.613 | 18 |
5. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:42.750 | 0.620 | 19 |
6. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:43.015 | 0.885 | 18 |
7. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:43.064 | 0.934 | 19 |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:43.133 | 1.003 | 15 |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:43.184 | 1.054 | 22 |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:43.338 | 1.208 | 19 |
11. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:43.480 | 1.350 | 17 |
12. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:43.571 | 1.441 | 20 |
13. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:43.593 | 1.463 | 20 |
14. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:43.635 | 1.505 | 19 |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:44.010 | 1.880 | 22 |
16. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:44.025 | 1.895 | 18 |
17. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:44.071 | 1.941 | 19 |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:44.149 | 2.019 | 19 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:45.301 | 3.171 | 22 |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:45.879 | 3.749 | 19 |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:46.036 | 3.906 | 19 |
22. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:46.261 | 4.131 | 22 |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:46.554 | 4.424 | 20 |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:47.032 | 4.902 | 22 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 8 | 14 | 240 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 10 | 15 | 227 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 16 | 173 |
4. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
5. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 13 | 165 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 11 | 141 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 9 | 90 |
9. | Felipe Massa | – | 1 | 11 | 89 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 7 | 50 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 49 |
13. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
14. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 3 | 33 |
16. | Bruno Senna | – | – | 8 | 26 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | 9 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 407 |
2. | Ferrari | 316 |
3. | McLaren-Mercedes | 306 |
4. | Lotus-Renault | 263 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 116 |
7. | Force India-Mercedes | 93 |
8. | Williams-Renault | 59 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 21 |