Lewis Hamilton pályafutása 25. rajtelsőségét szerezte meg (Fotók: Reuters) |
Lewis Hamilton a naplemente utánra is megtartotta jó formáját Abu-Dzabiban, és megszerezte idei hatodik, pályafutása 25. pole pozícióját. A kvalifikáció 3. szakaszában az első két etapot is megnyerő angol szenzációs körrel kezdett, amelyhez Mark Weber került a legközelebb, de a Red Bull ausztrálja is 348 ezreddel elmaradt tőle.
A harmadik szabadedzésen, amelyet helyi idő szerint délután rendeztek meg, a McLaren párosa zárt az első két helyen, megelőzve a fékhiba miatt az edzés nagy részét a boxban töltő Vettelt. A német az utolsó percekben ment ki a pályára, csak a lágy gumikat használta, és a 3. helyre jött fel két mért köréből a másodikkal.
A német az időmérőn is több apró hibát vétett, szemmel láthatóan nem volt elégedett az autójával, úgy vezetett, mint az idény első és középső szakaszában. A harmadik rajtkockát szerezte meg Webber mögött, és az edzés végén le is állt az autója.
Vb-riválisa, Fernando Alonso még rosszabbul járt, a szabadedzéseken is szenvedő spanyol csak a 7. rajtkockát szerezte meg, Hamilton és a két Red Bull mellett Pastor Maldonado, Kimi Raikkönen és Jenson Button is megelőzte.
ELŐZMÉNYEK
Kézzel tapintható a feszültség a Formula–1-es paddockban Abu-Dzabiban, ahol nemcsak a pályán van őrült versengés, hanem már azon kívül is: a Ferrari és a Red Bull egymást vádolja különböző technikai szabálytalanságokkal, miközben a McLaren-istálló a viszonylagos nyugalmát kihasználva próbálja meg meglepni üldözöttjeit.
A Pirelli szerint Indiához hasonlóan Abu-Dzabiban is egy kerékcsere lesz a versenyen, így az az első szakaszban eldőlhet, mégpedig a lágy gumikon futva, amiben a McLaren egyelőre csak közel került a Red Bullhoz, megelőzni nem tudta. Főleg nem a hűvösebb, 30 fok körüli aszfalton, amely a gumijait hamarabb üzemi hőfokra hozó Red Bullnak kedvez – szemben a délutáni 45 fok körüli futófelülettel.
1. SZAKASZ
A pálya adatai: Hossza:5.554 km Teljes versenytáv:55 kör (305.5 km) Körrekord:1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009) Tavalyi verseny: Pole pozíció:Sebastian Vettel (1:38.481; Red Bull) Futamgyőztes:Lewis Hamilton (1:37:11.886; McLaren) Leggyorsabb kör:Mark Webber (1:42.612; Red Bull) |
Kobajasi volt az első, aki a pályára hajtott. Helyi idő szerint 17 óra volt, 41 perccel naplemente előtt.
Az első percekben a Ferrari, a Red Bull, a McLaren és a Mercedes pilótái maradtak csak a boxban, de a ferrarisok és Schumacher sem vártak sokáig.
Az első fecskék közül Maldonado volt a leggyorsabb, 1:42.595-tel kezdett a keményebb keverékű gumikon. Öt perccel a rajt után már csak a két Red Bull maradt a boxban.
A két Lotus nem tudta megközelíteni Maldonadót, de fél másodperces hátránnyal feljöttek a 2. és a 3. helyre. Grosjean és Räikkönen inkább a lágy gumikon számíthatott jobb eredményre. Alonso viszont az élre ugrott, 1:42.574-gyel, alig Maldonado előtt. Button a 3,. helyre jött be mögéjük. A venezuelai rövidesen visszavágott, és 1:42.375-tel ismét az élre állt. Hamilton elfékezte magát, a 14. helyre jött be.
Webber és Vettel a 9. percben hagyta el a garázsát.
A szabadedzések alapján a két Toro Rosso-pilóta egyike esik ki a három kiscsapat pilótáival együtt.
Alonso 1:42.115-tel visszaállt az élre, ennél csak Vettel és Hamilton volt gyorsabb, még péntek este. Hamilton egy lassabb és egy elrontott kör után 1:41.497-et ment, a hétvége eddigi legjobbját.
A Red Bull visszafogottan kezdett, lassan melegítette fel az abroncsait. Hat perccel a szakasz vége előtt Vergne állt kieső helyen. Alonso is bement 1:42 alá.
Vettel belehúzott, nagy igyekezetében nekiment a pálya közeli ritka korlátok egyikének. Folyamatosan hűlt az aszfalt. Kovalainen a lágy gumikra váltott, de a Caterham egy ideje már nem elég gyors ahhoz, hogy lágyon megfogja a középcsapatok keményebb gumis idejét.Vergne azonban menekül a 18. helyről, ami a többieket is arra készteti, hogy a lágyra váltsanak. A Lotus inkább friss közepes gumikon ment vissza.
Webber feljött a második helyre, Rosberg a lágy gumikon megelőzte.
Vergne nagy igyekezetében megpördült, de maradt még ideje még egy gyors körre. A 8. helyezett Buttonig biztonságban érezhették magukat a pilóták. Vergne előtt Kobajasi és Senna állt. Vergne utolsó köre gyenge volt, nem tudott előzni, kiesett.
A 18. rajtkockától lefelé Vergne, Kovalainen, Pic, Petrov, Glock,De la Rosa, Karthikeyan sorrend alakult ki.
A szakaszt Hamilton zárta az élen, de a McLaren tavaly is a legjobb volt az első két etapban, mielőtt Vettel a harmadikban robbantott. Az első szakaszban csak a McLaren, a Ferrari, a Red Bull és a Lotus párosa, illetve Pérez nem használt lágy gumit. A mexikóit azonban vizsgálták Senna feltartása miatt.
2. SZAKASZ
Negyedórával naplemente előtt egyre erősebb volt a villanyoszlopok hatása, a nap el-eltűnt az épületek között, s meg-megvillant a horizonton.
Di Resta és a Sauber párosa volt az első a pályán, már lágy gumikon. Pérez első köre 1:42.313 volt. Grosjean 1:41.628-cal az élre állt, Räikkönen alig maradt el mögötte. Aztán jött Webber 1:41.558-cal, Hamilton pedig 1:41.366-tal.
Vettel újra hibázott, hetek óta nem vezetett ennyi hibával, talán érezte a nyomást. Alonso nagyon jó körön volt, fel is jött a 2. helyre. A végén Webber kicsit feltartotta, ami miatt hevesen mutogatott, és máris azt beszélték a rádión, hogy jelentik a sportfelügyelőknél az ausztrál esetét. Vettel megelőzte a spanyolt, de elmaradt Hamiltontól.
Webber egy pillanatra átvette a vezetést, de Hamilton 1:40.901-gyel magabiztosan visszaállt az élre. Az első kilenc volt egy másodpercen (és hat ezreden) belül, Maldonadóval bezárólag.
Az utolsó percekben Massa és Button továbbjutása nem volt biztos, csak Hamiltoné, Webberé, Vettelé, Alonsóé és esetleg a két Lotusé. Räikkönen, biztos, ami biztos, még visszajött, akárcsak Grosjean.
A két Mercedes és Bruno Senna kieső helyen kezdte a hajrát. Rosberg rekord részidőt ment a középső szektorban, s feljött a két Lotus mögé a 7. helyre. Schumacher kívül maradt a tízből. Massa és Button továbbjutása biztossá vált, s miután Senna sem javított, Maldonadóé is.
A 11. helytől lefelé Hülkenberg, Pérez, Di Resta, Schumacher, Senna, Kobajasi, Ricciardo sorrend alakult ki.
3. SZAKASZ
A két-két McLaren, Red Bull, Ferrari és Lotus mellett Maldonado és Rosberg készülődött az utolsó tíz percre.
Elsőként Räikkönen ment ki a pályára, őt követte Alonso, Rosberg, Grosjean és az eddigi három Abu-dzabi Nagydíjat az első sorból kezdő Hamilton is. Már nagyban sötétedett, az aszfalt továbbra is 30 fokos volt, csak Massa és Maldonado maradt a boxban.
Räikkönen használt lágy gumikkal kezdett, Maldonado is kijött. A Lotus finnje 1:41.756-tal nyitott, Alonso 1:41.582-t ment. Hamilton 1:40.630-cal állt az élre, Webber jött be mögé. Vettel is négy tizeddel elmaradt Hamiltontól.
Az első menet után Hamilton, Vettel, Webber, Alonso, Rosberg, Button, Räikkönen, Grosjean sorrend alakult ki, Maldonado visszament a boxba, ahonnan Massa érkezett. A brazil csúsztatta a mért körét a többiekhez képest, szabad volt a pálya, de a 7-es kanyarban elfékezte magát.
Így is bejött Rosberg és Button közé a 6. helyre. A német a végén nem jött vissza, egyedül maradt a boxban.
Maldonado feljött a 3. helyre, két ezreddel Webber elé.
A végén Webber feljött a 2. helyre, Räikkönen megelőzte Alonsót, Vettel harmadik maradt, Button is megelőzte Alonsót, a pole Hamiltoné maradt.
Vettel autója a boxba tartva leállt, hármasból üresbe kapcsolt, a mérnök a rádión azt mondta a németnek, azonnal állítsa le a kocsit. Nem túl jó előjel a versenyre nézve.
Sebastian Vettel végül mégsem a harmadik helyről indulhat vasárnap az Abu-dzabi Nagydíjon, mivel nem tudott elegendő üzemanyagmintát produkálni autójával a kvalifikáció végén, így a német világbajnok a mezőny végéről indulhat. Bővebben itt >> |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
3. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
11. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
13. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
14. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
19. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
22. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
24. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:40.630 | átlag: 198.692 km/ó |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:40.978 | 0.348 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:41.073 | 0.443* |
4. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:41.226 | 0.596 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:41.260 | 0.630 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:41.290 | 0.660 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:41.582 | 0.952 |
8. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:41.603 | 0.973 |
9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:41.723 | 1.093 |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:41.778 | 1.148 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:42.019 | |
12. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:42.084 | |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:42.218 | |
14. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:42.289 | |
15. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:42.330 | |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:42.606 | |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:42.765 | |
18. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:44.058 | |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:44.956 | |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:45.089 | |
21. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:45.151 | |
22. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:45.426 | |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:45.766 | |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:46.382 | |
* Vettel időeredményét utólag törölte a versenybizottság, így a német a mezőny végéről indul a futamon. |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Hamilton | 1:41.497 | 1. | Hamilton | 1:40.901 |
2. | Rosberg | 1:41.926 | 2. | Webber | 1:41.277 |
3. | Webber | 1:41.933 | 3. | Vettel | 1:41.511 |
4. | Alonso | 1:41.939 | 4. | Alonso | 1:41.514 |
5. | Massa | 1:41.974 | 5. | Räikkönen | 1:41.532 |
6. | Maldonado | 1:41.981 | 6. | Grosjean | 1:41.620 |
7. | Grosjean | 1:42.046 | 7. | Rosberg | 1:41.698 |
8. | Vettel | 1:42.160 | 8. | Massa | 1:41.846 |
9. | Räikkönen | 1:42.222 | 9. | Button | 1:41.873 |
10. | Button | 1:42.342 | 10. | Maldonado | 1:41.907 |
11. | di Resta | 1:42.572 | 11. | Hülkenberg | 1:42.019 |
12. | Hülkenberg | 1:42.579 | 12. | Perez | 1:42.084 |
13. | Perez | 1:42.624 | 13. | di Resta | 1:42.218 |
14. | Schumacher | 1:42.735 | 14. | Schumacher | 1:42.289 |
15. | Ricciardo | 1:43.280 | 15. | Senna | 1:42.330 |
16. | Senna | 1:43.298 | 16. | Kobajasi | 1:42.606 |
17. | Kobajasi | 1:43.582 | 17. | Ricciardo | 1:42.765 |
18. | Vergne | 1:44.058 | |||
19. | Kovalainen | 1:44.956 | |||
20. | Pic | 1:45.089 | |||
21. | Petrov | 1:45.151 | |||
22. | Glock | 1:45.426 | |||
23. | de la Rosa | 1:45.766 | |||
24. | Karthikeyan | 1:46.382 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 8 | 14 | 240 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 10 | 15 | 227 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 16 | 173 |
4. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
5. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 13 | 165 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 11 | 141 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 9 | 90 |
9. | Felipe Massa | – | 1 | 11 | 89 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 7 | 50 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 49 |
13. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
14. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 3 | 33 |
16. | Bruno Senna | – | – | 8 | 26 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | 9 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 407 |
2. | Ferrari | 316 |
3. | McLaren-Mercedes | 306 |
4. | Lotus-Renault | 263 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 116 |
7. | Force India-Mercedes | 93 |
8. | Williams-Renault | 59 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 21 |