F1: a Mercedesnél „bealudtak”; Vettel szerint a stratégiájának nincs értelme

Börzöli BernadettBörzöli Bernadett
Vágólapra másolva!
2020.08.09. 20:25
null
A Mercedesnek nem sok esélye volt Verstappen ellen A 70. Évfordulója Nagydíján (Fotó: AFP)
Max Verstappen győzelmével ért véget A 70. Évforduló Nagydíja. A holland versenyző magabiztosan váltotta győzelem a Red Bull alternatív gumistratégiáját, miközben a Mercedes igencsak nehéz versenyen van túl. Lewis Hamilton szerint teljesen máshogy viselkedtek az abroncsok, mint ugyanezen a pályán egy héttel ezelőtt, míg Valtteri Bottas úgy véli, a Mercedesnél nem reagáltak megfelelően a Red Bull eltérő taktikájára. A Ferrarinál pedig felemás érzések vannak a silverstone-i második futam után.

 

A 70. Évforduló Nagydíjának időmérője után attól tarthattak a rajongók, hogy ez a vasárnapi verseny is nem túl izgalmas Mercedes-győzelmet hoz, Max Verstappen azonban gondoskodott arról, hogy ez ne így legyen. A holland versenyző kihasználta a Mercedes gumikopás miatti szenvedését, és a Red Bull nagyszerű stratégiájával megnyerte a jubileumi viadalt. A leintést követően elmondta, hogyan alakult a futam az ő szempontjából.

„Jól bántam a gumikkal, mire az övék már teljesen elkopott, és láttam is rajtuk a sérüléseket – árulta el a Mercedesszel kapcsolatban Verstappen. – Számítani lehetett erre ezeknél a gumiknál, főleg akkor, amikor magas üzemanyagszinttel mennek az autók, amelyek így nagyon nehezek. Egyszerűen nem akartam mögöttük ücsörögni, ahogyan azt tettem az előző versenyeken, szóval amint megvolt a lehetőségem, hogy nyomás alá helyezzem őket, éltem is vele. Aztán eljött az a pont, amikor képtelenek voltak továbbmenni, és kiálltak, az én versenyem pedig ekkor kezdődött el valójában.”

1. A 70. ÉVFORDULÓ NAGYDÍJA
AUGUSZTUS 7., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Bottas 1:26.166
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:25.606
AUGUSZTUS 8., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Hamilton 1:26.621
Időmérő: 1. Bottas 1:25.154
AUGUSZTUS 9., VASÁRNAP
A verseny (52 kör, 306.198 km): 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Bottas
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Augusztus 16., 15.10
Spanyol Nagydíj
Augusztus 30., 15.10Belga Nagydíj
Szeptember 6., 15.10Olasz Nagydíj

Verstappent egyébként még a futam elején arra kérték a csapatrádión, hogy ne maradjon túl közel a Mercedesekhez a saját abroncsainak megóvása érdekében, ő viszont tudta, hogy ennek éppen az ellenkezőjét kell tennie.

„Utálok hátradőlni, főleg akkor, amikor érzem, hogy az autó elég jól megy. Ez néha kész öngyilkosság lehet, mert tönkreteheti az abroncsokat, de nem hiszem, hogy ma ez volt a helyzet” – fogalmazott az immár kilencszeres futamgyőztes holland.

Bár a futam nagy részében igencsak szenvedett Lewis Hamilton a gumikkal, sikerült a második helyen célba érnie Verstappen mögött. A hatszoros világbajnok a verseny előtt egyáltalán nem számított arra, hogy a Mercedes előtt ennyire nehéz csata áll, és meglepte, hogy sok tekintetben teljesen máshogy alakult ez a futam, mint ahogyan a múlt heti Silverstone-ban.

„Nagyon nehéz verseny volt. Alapvetően szeretem a kihívásokat, de ez nagyon váratlanul jött. Az előző versenyen az alulkormányzottsággal szenvedtünk, emellett hólyagosodtak és hamar elfogytak az első gumik. Ezen a hétvégén azonban éppen ennek az ellenkezője történt, és nem tehettem semmit ellene. Megpróbáltam lassabban menni a kanyarokban, de ez sem segített. A történtek sokként értek minket” – árulta el Hamilton.

Hiába indulhatott a pole pozícióból Valtteri Bottas, meg kellett elégednie a harmadik hellyel, amivel ráadásul Verstappen elvette tőle a második pozíciót a világbajnoki összetettben. Bottas természetesen nem ilyen versenyre számított, és Hamiltonhoz hasonlóan (nem meglepő módon) ő is a gumikra panaszkodott a leginkább.

„Nyilván frusztráló, hogy a pole-ból indulva a harmadik helyen értem célba – mondta a finn versenyző. – Csapatként bealudtunk, és Max elénk tudott kerülni, az én stratégiám pedig messze volt az ideálistól. Sokat kell tanulnunk a mai napból. Megvolt az esélyünk, hogy felzárkózzunk Maxra, de amint kezdtem keményen nyomni, a gumik kezdtek tönkremenni. Nálunk sok volt ma a hólyagosodás, miközben úgy tűnik, hogy a Red Bullnál egyáltalán nem volt ilyen probléma.”

A Ferrari idei gyenge teljesítménye miatt kisebb győzelemmel ér fel Charles Leclerc számára a silverstone-i teljesítménye. Maga a monacói pilóta sem érti egyelőre teljesen, hogyan sikerült akkorát előrelépnie a Ferrarinak, hogy jó tempóval és a gumikat óvva végre tudja hajtani az egykiállásos stratégiát, ami a maranellóiak számára jelenleg nagyon jónak nevezhető eredményhez vezetett.

ÚJABB MEGROVÁS A RACING POINTNAK
Akárcsak a Magyar és a Brit GP után, a silverstone-i második fordulót követően is megrovásban részesítették a Racing Pointot, amiért a Mercedes tavalyi megoldására túlságosan hasonlító fékhűtőrendszert használta. Ez egyelőre nem sok következménnyel jár a brit alakulat számára – igaz, az összesen öt istálló fellebbezésével a pénteken kihirdetett ítélet miatt a későbbiekben még lesz dolga az FIA-nak.

„Nagyon örülök, a mai eredményem győzelemmel ért fel – vélekedett Leclerc. – Persze nem jó, ha ezt akkor mondod, amikor a negyedik helyen érsz célba, de az igazság az, hogy ma sem voltunk elég gyorsak. Nem tudom, hol találtuk meg végül ezt a tempót, de a kemény gumikon különösen jól mentünk, főleg annak az etapnak a végén. Rendkívül elégedett vagyok a mai munkánkkal, különösképp ahogy a gumikat kezeltük. A tegnapi napunk nagyon nehezen alakult, a mai viszont elég jó nap volt. A stratégiánk fontos szerepet játszott az elért eredményben. Azok után, ami a múlt héten történt az abroncsokkal, mindenki nagyon aggódott, nekünk viszont sikerült megvalósítanunk ezt a stratégiát.”

Újabb nehéz versenyen van túl Sebastian Vettel, akinek a viszonya a Ferrarival kezd egyre inkább megromlani. A maranellóiaknál az utolsó szezonját töltő négyszeres világbajnok már a futam alatt is közölte a csapatrádión, hogy a mérnökei elszúrták a stratégiája megalkotását, és a véleménye a leintés után sem változott meg.

„Reggel megbeszéltünk, hogy abban az esetben nincs értelme kiállni, ha tudjuk, hogy forgalomba kerülünk, végül mégis pontosan ezt tettük – mondta Vettel. – Felkerültek a kemény gumik az autómra, de csak nagyjából tíz körig mentem azokon, aminek nem volt értelme. Úgy értem, miért raktuk fel a keményeket tíz körre, míg a közepeseken húsz kört mentem? A végére elfogytak a gumijaim, pedig előtte ezt is megbeszéltük. A mai munkánk nem volt éppen a legjobb. A tempóm ugyanolyan volt mindkét silverstone-i versenyen, kétlem, hogy fejlődött volna. Kicsit jobban éreztem magam most, mint a múlt héten, a teljesítmény és a tempó viszont maradt ugyanolyan. Ez egyelőre kérdőjelet jelent, de nem tehetek ellene sokat. Meg kell próbálnom továbbra is a tőlem telhető legtöbbet nyújtani, illetve most le kell higgadnom annyira, amennyire csak tudok.”

A FUTAM VÉGEREDMÉNYE
1. Max Verstappen holland Red Bull-Honda 1:19:41.993
2. Lewis Hamilton brit Mercedes 11.326 mp h.
3. Valtteri Bottas finn Mercedes 19.231 mp h.
4. Charles Leclerc monacói Ferrari 29.289 mp h.
5. Alexander Albon thaiföldi Red Bull-Honda 39.146 mp h.
6. Lance Stroll kanadai Racing Point-Mercedes 42.538 mp h.
7. Nico Hülkenberg német Racing Point-Mercedes 55.951 mp h.
8. Esteban Ocon francia Renault 1:04.773 p h.
9. Lando Norris brit McLaren-Renault 1:05.544 p h.
10. Danyiil Kvjat orosz AlphaTauri-Honda 1:09.669 p h.
11. Pierre Gasly francia AlphaTauri-Honda 1:10.642 p h.
12. Sebastian Vettel német Ferrari 1:13.370 p h.
13. Carlos Sainz spanyol McLaren-Renault 1:14.070 p h.
14. Daniel Ricciardo ausztrál Renault 1 kör h.
15. Kimi Räikkönen finn Alfa Romeo-Ferrari 1 kör h.
16. Romain Grosjean francia Haas-Ferrari 1 kör h.
17. Antonio Giovinazzi olasz Alfa Romeo-Ferrari 1 kör h.
18. George Russell brit Williams-Mercedes 1 kör h.
19. Nicholas Latifi kanadai Williams-Mercedes 1 kör h.

FELADTA

megtett körök
Kevin Magnussen dán Haas-Ferrari 43
A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTÁK GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Lewis Hamilton 3 4 5 2 107
2. Max Verstappen 1 4 4 1 77
3. Valtteri Bottas 1 4 4 73
4. Charles Leclerc 2 3 45
5. Lando Norris 1 4 1 38
6. Alexander Albon 4 36
7. Lance Stroll 4 28
8. Sergio Pérez 3 22
9. Daniel Ricciardo 3 20
10. Esteban Ocon 3 16
11. Carlos Sainz 3 1 15
12. Pierre Gasly 2 12
13. Sebastian Vettel 3 10
14. Nico Hülkenberg 1 6
15. Antonio Giovinazzi 1 2
16. Danyiil Kvjat 2 2
17. Kevin Magnussen 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 180
2. Red Bull-Honda 113
3. Ferrari 55
4. McLaren-Renault 53
5. Racing Point-Mercedes* 41
6. Renault 36
7. AlphaTauri-Honda 14
8. Alfa Romeo-Ferrari 2
9. Haas-Ferrari 1
10. Williams-Mercedes 0
*: A Racing Pointtól 15 pont levonva.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik