ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBÓL
JÚLIUS 21., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 13.30–14.30 | |||||
2. szabadedzés: 17.00–18.00 | |||||
JÚLIUS 22., SZOMBAT | |||||
3. szabadedzés: 12.30–13.30 | |||||
Időmérő: 16.00–17.00 | |||||
JÚLIUS 23., VASÁRNAP | |||||
A verseny (70 kör, 306.63 km) rajtja: 15.00 | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Július 30., 15.00 | Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps | ||||
Augusztus 27., 15.00 | Holland Nagydíj, Zandvoort | ||||
Szeptember 3. 15.00 | Olasz Nagydíj, Monza |
Noha már hetek óta pusmogták, hogy Nyck de Vries közel van ahhoz, hogy elveszítse a helyét, a múlt keddi bejelentés sokakat meglepett. Daniel Ricciardo Pirelli-tesztje ugyanis azonnali szerződést ért, így a mezőnyből tavaly kiszoruló ausztrál versenyző már most hétvégén visszatérhet a rajtrácsra az sereghajtó AlphaTauri színeiben.
A Magyar Nagydíjon 2014-ben győzedelmeskedő Ricciardo tíz év után tér vissza a faenzaiakhoz, és ezúttal sem lehet más a célja, mint újra megszerezni a Red Bull egyik ülését. A nyolcszoros futamgyőztes már korábban is megosztotta, az a vágya, hogy újra a „vörös bikáknál” versenyezhessen, és jelezte, kizárólag abban az esetben vállalna szerepet a fiókcsapatnál, ha ez lehetőséget adna neki arra, hogy valóra váltsa az álmát. Mindezek türkében tehát egyértelműek a szándékai.
Bár Helmut Marko azonnal igyekezett lehűteni a kedélyeket, és kijelentette, nem szeretnének nyomást helyezni az ausztrállal a meglehetősen rossz szériát futó Sergio Pérezre, a csapatfőnök, Christian Horner a napokban elismerte, Ricciardo valóban a mexikói pilóta helyére pályázik, igaz, a brit szakember elmondása szerint erre legkorábban 2025-ben nyílna lehetősége.
Több szakértő és korábbi pilóta, köztük Ralf Schumacher azonban úgy gondolja, ha az ausztrál jó teljesítményre lesz képes az év hátralévő részében, akkor Pérez érvényes szerződésétől függetlenül megkapná a lehetőséget a Red Bullnál. Ehhez persze Cunoda Jukinak is lesz egy-két szava, míg Liam Lawson biztosan örülne annak, ha felszabadulna egy hely a fiókcsapatnál, amely újabb fejlesztésekkel kíván elmozdulni a tabella végéről.
Noha a tanácsadó azzal magyarázta De Vries korai elküldését, hogy a holland versenyzőnek egyszerűen nem volt a meg a sebessége, és javulást sem mutatott, Cunoda kiállt a menesztett csapattársa mellett, és kijelentette, hogy De Vriesnek nemcsak a sebessége volt meg, hanem sokat is tanult tőle, valamint a tapasztalatának köszönhetően jó visszajelzéseket adott a csapat számára is. |
Ricciardo váratlan visszatérése mellett a McLaren meglepő teljesítménye jelentette az egyik legforróbb témát, hiszen a wokingiak legutóbb bevetett fejlesztései kétségkívül beváltak, amit jól mutat, hogy az elmúlt két versenyen 42 pontot szereztek, többet, mint bármelyik másik istálló a Red Bullon kívül.
Noha a csapatbajnokságban jelenleg az ötödik helyet elfoglaló alakulat újabb frissítésekkel készül, a várakozásai szerint a Hungaroring kevésbé fog feküdni az autójának, így megint kavarodásra lehet számítani a történelmi siker felé száguldó „vörös bikák" mögött.
A Red Bull ugyanis immár tizenegy Grand Prix óta veretlen, és ha sorozata most hétvégén sem szakad meg, akkor 35 éves rekordot megdöntve a Formula–1 történetének leghosszabb győzelmi szériáját futó csapatává válik. Az osztrákok előző, kilenc futamot felölelő hengerlését a Mercedes törte meg tavaly Brazíliában, vagyis a címvédő gárda az elmúlt huszonegy Grand Prix-n húszszor is diadalmaskodott.
Az osztrák istálló ráadásul komolyabb fejlesztési csomaggal kívánja megerősíteni a pozícióját, így a riválisok leginkább abban bízhatnak, hogy nem igazán válnak be az újítások.
MI VÁRHATÓ A MAGYAR NAGYDÍJON?
Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a tizenegyedik állomás Mogyoród, ahol a 38. Magyar Nagydíjat rendezik meg. Az első „vasfüggöny” mögötti futamot 1986. augusztus 10-én bonyolították le a Hungaroringen, amely azóta kivétel nélkül valamennyi évben vendégül látta a Formula–1 mezőnyét.
A 4381 méter hosszú pályán több történelmi pillanatnak is szemtanúi lehettek a kilátogató nézők, hiszen összesen három versenyző pályafutása első pole pozícióját, míg öt az első győzelmét szerezte meg a helyszínen, ráadásul Nigel Mansell 1992-ben, míg a Ferrari 2004-ben ülhetett fel a sportág trónjára Magyarországon.
Ami a történelmi múltat illeti, a legsikeresebbnek kétségkívül Hamilton számít, aki egy esetleges újabb pole pozícióval és/vagy győzelemmel is rekordot dönthet. A brit versenyző összesen nyolc győzelmet számlál hazánkban, és ő az egyetlen, akinek sikerült három egymást követő évben is nyernie Mogyoródon. Az aktív versenyzők közül eközben még senki sem tudott duplázni, Alonso, Esteban Ocon és Verstappen egyaránt egyszer diadalmaskodott a helyszínen.
Ami a jelenlegi formát illeti, a Red Bull hollandjának remek esélye lehet rá, hogy változtasson ezen, hiszen a tavalyi győztes az idén is favoritként vághat neki a hétvégének, ráadásul a Red Bull is frissítésekkel készül, ami akár még tovább növelheti a fölényét az üldözőkkel szemben.
Ami az időmérőt illeti, a várakozások szerint a Ferrari akár fenyegetést is jelenthet a „vörös bikákra”, hiszen az SF23-asnak az eddigiek alapján feküdni fog a lassú és közepesen gyors kanyarokat magába foglaló Hungaroring. Az idén már egy pole pozíciót szerző Charles Leclerc, valamint az elmúlt hétvégéken szombatonként rendre jól teljesítő Carlos Sainz Jr. is beleszólhat akár a rajtelsőségért vívott harcba, ami ezért lenne fontos, mert Magyarországon elégggé meghatározó a rajt- és pályapozíció.
A Scuderia legutóbb 2017-ben bizonyult a leggyorsabbnak a mogyoródi időmérőn, azóta azonban egy kivétellel (2019 – Verstappen) a Mercedes szerezte meg az első rajtkockát. Az „ezüstnyilak” tavalyi meglepetéseredménye az idén is kisebb szenzáció lenne, ugyanakkor afelől nincs semmi kétség, hogy a csapat, és főleg Hamilton számára nagyon kedves a helyszín.
Némi csavart ugyanakkor vihet a történetbe az új klvalifikációs formátum, amely többek között azt is előírja, milyen keverék használata kötelező az egyes szakaszokban. A módosításokról IDE kattintva olvashatnak bővebben.
Pénteken meleg, de esős időre lehet számítani Mogyoródon, hiszen a levegő hőrmérséklete 26–27 Celsius fok körül fog mozogni, miközben 80 százalék a valószínűsége annak, hogy megérkezik az eső, és akár az első és a második edzés is részben vizes körülmények között zajlik le. Szombat délutánra aztán kitisztul az ég, és jelenleg mindössze 20 százalék az esélye annak, hogy újabb csapadék érkezik. A hőmérséklet 29–30 Celsius fok körül fog alakulni, mint ahogyan vasárnap is. Noha esőre a verseny napján sem lehet számítani, kissé feltámad a szél, és akár 35 km/ó-s széllökés is nehezítheti a mezőny dolgát. |
Ami a versenyt illeti, egyértelműen a Red Bull a fő esélyes, Verstappen egy évvel ezelőtt a tizedik pozícióból indulva nyert, és az idén még nagyobb a fölénye versenytávon, így normális esetben inkább az a kérdés, ki lehet a legközelebbi üldözője. A csapattárs, Pérez az elmúlt öt Grand Prix-n a Q3-ig sem jutott el, ami erősen kompromittálta az esélyeit, míg a Red Bull mögötti üldözőbolyban hétvégéről hétvégére változnak az erőviszonyok, és sokszor nüanszok döntenek a sorrendről.
A virtuális vagy valódi biztonsági autós szakasz így könnyen kavarodást okozhat, a Magyar Nagydíj történetében összesen tizenkét alkalommal lépett érvénybe korlátozás, ami ugyan nem számít soknak, az elmúlt öt évet tekintve teljesen más kép rajzolódik ki, hiszen hatszor lépett érvénybe vsc- vagy sc-fázis.
Ezenfelül az új időmérő is hatással lehet az eredményre, hiszen az eggyel lágyabb gumikiosztás több kiállást, míg a versenyre megmaradó több szett gumi érdekesebb stratégiai harcot eredményezhet.
Ami a dobogót illeti, ezúttal is izgalmas csata várható a Red Bull mögött, hiszen a Mercedes, a Ferrari, az Aston Martin, valamint a McLaren is esélyes lehet. Az „ezüstnyilak” leginkább a múltbeli sikerekre építenek, hiszen egy évvel ezelőtt annak ellenére is kettős pódiumot ünnepelhettek, hogy rosszabb formában voltak, mint most, igaz, a pályakarakterisztikát figyelembe véve inkább a maranellóiak kerülhetnek helyzetbe, és akár a némileg visszaeső silverstone-iak is erőre kaphatnak.
Előbbi szempontjából a gumikezelés lesz a döntő, mivel az idén egyelőre ez jelenti az egyik gyenge pontját, míg utóbbnak talán az időmérőre kell nagyobb hangsúlyt fektetnie, hiszen hiába a remek versenytempó, ha a versenyzők a rosszabb rajthely miatt beragadnak egy-egy ellenfél mögé.
A Silverstone-ban második erőt jelentő wokingiak eközben pont a pályakarakterisztikától tartanak, hiszen az MCL60-asnak a nagyobb tempójú kanyarok fekszenek jobban. A gárda ennek fényében nem is számol dobogós esélyekkel, inkább az erős pontszerzést tűzte ki célul.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, a pódiumra esélyes négyes mellett leginkább az Alpine-nak vagy a Williamsnek lehet esélye. Az enstone-iak Miami és Ausztria között zsinórban ötször zártak az első tízesben, így a silverstone-i nullázás után visszavágnának, míg a grove-iak az elmúlt három nagydíjat tekintve kétszer is pontot szereztek, és minél hamarabb kiépítenének némi előnyt az Alfa Romeo előtt.
Bár kicsi a valószínűsége annak, hogy az utolsó AlphaTauri az első tíz helyért szálljon csatába, azt mindenképpen érdekes lesz látni, hogy Ricciardo hogyan teljesít Cunoda mellett a visszatérése után.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 8 | 10 | 10 | 5 | 255 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 5 | 9 | 2 | 156 |
3. | Fernando Alonso | - | 6 | 10 | - | 137 |
4. | Lewis Hamilton | - | 4 | 10 | 1 | 121 |
5. | Carlos Sainz Jr. | - | - | 9 | - | 83 |
6. | George Russell | - | 1 | 8 | 1 | 82 |
7. | Charles Leclerc | - | 2 | 7 | - | 74 |
8. | Lance Stroll | - | - | 6 | 1 | 44 |
9. | Lando Norris | - | 1 | 5 | - | 42 |
10. | Esteban Ocon | - | 1 | 5 | - | 31 |
11. | Oscar Piastri | - | - | 3 | - | 17 |
12. | Pierre Gasly | - | - | 5 | - | 16 |
13. | Alexander Albon | - | - | 3 | - | 11 |
14. | Nico Hülkenberg | - | - | 2 | 1 | 9 |
15. | Valtteri Bottas | - | - | 2 | - | 5 |
16. | Csou Kuan-jü | - | - | 2 | - | 4 |
17. | Cunoda Juki | - | - | 2 | - | 2 |
18. | Kevin Magnussen | - | - | 2 | - | 2 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 411 |
2. | Mercedes | 203 |
3. | Aston Martin-Mercedes | 181 |
4. | Ferrari | 157 |
5. | McLaren-Mercedes | 59 |
6. | Alpine-Renault | 47 |
7. | Williams-Mercedes | 11 |
8. | Haas-Ferrari | 11 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 9 |
10. | AlphaTauri-Honda RBPT | 2 |