Azerbajdzsánban pályafutása második győzelmét aratta Oscar Piastri, akinek keményen meg kellett dolgoznia a diadalért. Onnantól, hogy átvette a vezetést Charles Leclerc-től, az ausztrál pilóta csak a futam utolsó néhány körében lélegezhetett fel.
„Már a rajtnál megpróbáltam Charles elé kerülni, de amint kikerültem a DRS-nyitási távolságból, nem volt meg a kellő tempóm – emlékezett vissza Piastri. – A kerékcserét követően láttam, hogy megint nagyon közel kerültem hozzá, és mivel kicsit jobban álltam a tapadás terén, megpróbálkoztam az előzéssel. Tudtam, hogy ha nem sikerül az etapom elején, később már nem lesz esélyem rá, ezért elég keményen bevetődtem, majd az életemért küzdöttem a következő harmincöt körben. Az utolsó körök, amikorra Charles kissé leszakadt, már nyugodtabban teltek, bár ezen a pályán nem igazán van olyan, hogy nyugodt kör. Kemény futam volt, de ez mindenképpen karrierem egyik legjobb versenye volt.”
A futam első negyedében úgy tűnt, hogy végre meglehet a várva várt azeri győzelem Charles Leclerc számára, ám miután Piastri megelőzte őt, a Ferrari versenyzője több kemény előzési kísérlet ellenére sem tudta visszaszerezni az első helyet. Leclerc a versenyt követően elismerte, hogy nem vette elég komolyan Piastri előzésének a jelentőségét.
„Ez egy elég frusztráló verseny volt. Két stratégiát is használtunk, de a McLaren nyilván kisebb leszorítóerővel ment – mondta a monacói. – A kastély környékén elég gyorsak voltunk, az egyenesekben viszont a McLaren szárnyalt, és valószínűleg ezen ment el a versenyem. Elmértem a viszonyokat, hiszen amikor Oscar megelőzött az egyes kanyarban, nem aggódtam túlságosan. DRS-távolságon belül akartam maradni, és próbáltam óvni a gumikat, hogy később megkísérelhessem a visszaelőzést. Sajnos ennek a lehetősége már nem igazán jött el, hiszen túl lassúak voltunk az egyenesekben. Kissé elszámoltam magam, és ez jelentős következményekkel járt. Az ilyen néha fáj, ahogyan a mai napon is.”
Nem éppen a Mercedesek számítottak a legerősebb autónak az azerbajdzsáni futamon, ám George Russell mégis a pódiumon ünnepelhetett a leintést követően. Persze ehhez Carlos Sainz Jr. és Sergio Pérez balesete is kellett az utolsó előtti körben.
„Nagyon meglepődtem az eredményen, de örülök, hogy Carlos és Checo jól van – árulta el a brit versenyző. – A csapatunk keményen dolgozott ezen a hétvégén, változtattunk a motoron Lewis autójában és az én autómban is, de nagyon rosszul indult számunkra a futam. Sokat veszítettem, a kemény gumikon viszont a leggyorsabbak között voltunk. Megelőztem Maxot, az pedig csak bónusz volt, hogy végül dobogóra állhattam. Az utolsó körökben már ment le a nap, alig lehetett látni valamit, és nagyon meglepődtem, amikor akár a virtuális, akár a valódi biztonsági autót nem vetették be korábban. Az összetört autók bárhol lehettek volna a pályán, szóval hálás vagyok, amiért senki sem sérült meg.”
Nagy balesettel ért véget a verseny: egy izgalmas csata során Carlos Sainz Jr. és Sergio Pérez összeütközött. Az esetről természetesen mindkét versenyző elmondta a véleményét.
„Charles-t támadtam a kettes kanyarban, de amikor kijöttem onnan, Checo a bal oldalamon volt – emlékezett vissza Sainz. – Általában enyhén balra tartunk a célegyenesben, és nálam ez így is volt az összes többi körben, de aztán valamiért, amit nem értek, Checóval összeütköztünk, és ez sajnálatos, illetve kiábrándító. Már beszéltünk az esetről Checóval, de még ki kell elemeznünk a történteket. Nem szeretnénk senkit sem hibáztatni vagy kifogásokat keresni. Ilyen a versenyzés, minden nagyon gyorsan történik, de úgy érzem, hogy én semmi rosszat sem tettem. Nem követtem el szabálytalan manővert, és nem én vezettem a falba Checót. Csúszkáltunk, ahogyan a többi körben is, és egyre közelebb kerültünk a falhoz, de arra vezet a versenyív is. Végül egyszerűen összeértünk, erről van szó.”
Bár Sergio Pérez – aki az áprilisi Kínai Nagydíj után állhatott volna ismét dobogóra – a történtek utáni mentális állapotában még idiótának nevezte ferraris ellenfelét, a futamot követően már sokkal nyugodtabban nyilatkozott.
„A kettes kanyarból kijövet még sok hely volt a két autó között, egy-két méterrel később mégis összeütköztünk – ecsetelte a mexikói pilóta. – Sajnálatos, de minden nagyon gyorsan történt. Úgy gondolom, hogy Carlos megpróbált Charles szélárnyékában maradni, miután a belső ívre húzódott, és ez tette nehézzé a helyzetet. A mai nap pozitívuma a tempónk volt, és akár a győzelemért is harcba szállhattunk volna. Ebben az irányban kell maradnunk, és remélhetőleg a következő versenyeken is elég erősek leszünk.”
A leintést követően a sportfelügyelők is megvizsgálták az esetet, amit végül versenybalesetnek minősítettek, vagyis Sainzot és Pérezt sem sújtották büntetéssel. A felügyelő bizottságnak Max Verstappen kapcsán is akadt dolga, ugyanis a háromszoros világbajnok virtuális biztonsági autós korlátozás során előzött. Végül Verstappen is elkerülte a büntetést, ám megrovást kapott az esetért, és figyelmeztették: következő kihágása jelentős büntetést von maga után.
1. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:32:58.007 |
2. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 10.910 mp h. |
3. | George Russell | brit | Mercedes | 31.328 mp h. |
4. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 36.143 mp h. |
5. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda RBPT | 1:17.098 p h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:25.468 p h. |
7. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:27.396 p h. |
8. | Franco Colapinto | argentin | Williams-Mercedes | 1:29.541 p h. |
9. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:32.401 p h. |
10. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 1:33.127 p h. |
11. | Nico Hülkenberg | német | Haas-Ferrari | 1:33.465 p h. |
12. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:57.189 p h. |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | RB-Honda RBPT | 2:26.907 p h. |
14. | Csou Kuan-jü | kínai | Sauber-Ferrari | 2:28.841 p h. |
15. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1 kör h. |
16. | Valtteri Bottas | finn | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda RBPT | 2 kör h. |
18. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 2 kör h. |
KIESETT | MEGTETT KÖR | |||
Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 45 | |
Cunoda Juki | japán | RB-Honda RBPT | 14 |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 7 | 9 | 16 | 2 | 313 |
2. | Lando Norris | 2 | 9 | 15 | 4 | 254 |
3. | Charles Leclerc | 2 | 8 | 15 | - | 235 |
4. | Oscar Piastri | 2 | 6 | 16 | - | 222 |
5. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 5 | 14 | 1 | 184 |
6. | Lewis Hamilton | - | 3 | 16 | 2 | 166 |
7. | George Russell | 1 | 4 | 14 | 2 | 143 |
8. | Sergio Pérez | - | 3 | 13 | 3 | 143 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 10 | 1 | 58 |
10. | Lance Stroll | - | - | 5 | - | 24 |
11. | Nico Hülkenberg | - | - | 6 | - | 22 |
12. | Cunoda Juki | - | - | 7 | - | 22 |
13. | Alexander Albon | - | - | 4 | - | 12 |
14. | Daniel Ricciardo | - | - | 4 | - | 12 |
15. | Pierre Gasly | - | - | 5 | - | 8 |
16. | Oliver Bearman | - | - | 2 | - | 7 |
17. | Kevin Magnussen | - | - | 3 | - | 6 |
18. | Esteban Ocon | - | - | 4 | - | 5 |
19. | Franco Colapinto | - | - | 1 | - | 4 |
1. | McLaren-Mercedes | 476 |
2. | Red Bull-Honda RBPT | 456 |
3. | Ferrari | 425 |
4. | Mercedes | 309 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 82 |
6. | RB-Honda RBPT | 34 |
7. | Haas-Ferrari | 29 |
8. | Williams-Mercedes | 16 |
9. | Alpine-Renault | 13 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |
7. AZERI NAGYDÍJ | |
SZEPTEMBER 13., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Verstappen 1:45.546 |
2. szabadedzés | 1. Leclerc 1:43.484 |
SZEPTEMBER 14., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Russell 1:42.514 |
Időmérő | 1. Leclerc 1:41.365 |
SZEPTEMBER 15., VASÁRNAP | |
Verseny: | 1. Piastri, 2. Leclerc, 3. Russell |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Szingapúri Nagydíj, Szingapúr | Szeptember 22., 14.00 |
Amerikai Nagydíj, Austin | Október 20., 21.00 |
Mexikóvárosi Nagydíj, Mexikóváros | Október 27., 21.00 |