Gyász: elhunyt Eddie Jordan, korábbi F1-es csapatvezető

H. Á.H. Á.
Vágólapra másolva!
2025.03.20. 10:01
Eddie Jordan (1948–2025) (Fotó: Getty Images)
A BBC közlése szerint csütörtökön a reggeli órákban a dél-afrikai Fokvárosban prosztatarák-betegség miatt 76 éves korában elhunyt Eddie Jordan, a Formula–1-ben 1991 és 2005 között szerepelt és a nevét viselő Jordan Racing Team alapítója és csapatfőnöke.

„Mély szomorúsággal jelentjük, hogy elhunyt Eddie Jordan, korábbi Formula–1-es csapattulajdonos, televíziós szakértő, üzletember. Békében a családja körében érte a halál Fokvárosban, március 20-án a korai órákban” – áll a család BBC-hez eljutott közleményében. 

Eddie Jordan tavaly év végén jelentette be, hogy 2024 márciusában agresszív húgyhólyag- és prosztatarákot diagnosztizáltak nála, amely a kezelések ellenére is átterjedt a medencéjére és a gerincére.

„Mély megrendüléssel értesültünk Eddie Jordan haláláról. Kifogyhatatlan energiájával mindig tudta, hogyan kell mosolyt csalni az emberek arcára, miközben ő maga mindig őszinte és ragyogó egyéniség volt. A Formula–1 ikonikus korszakának volt az egyik főszereplője és nagyon fog hiányozni” – idézte az MTI Stefano Domenicalit, az F1 elnök-vezérigazgatóját.

Az 1948 márciusának végén született Jordan az 1970-es évek elején kezdett versenyezni, először gokartokkal, majd alacsonyabb osztályú formula-versenyosztályokban, majd az évtized végén anyagi okok miatt létrehozta saját alapítású csapatát, s néhány alkalmat leszámítva fel is hagyott a versenyzői pályafutásával. A brit Formula–3-as bajnokságban a nyolcavanas évek második felében Martin Brundle volt az egyik versenyzője, aki második lett a sorozatban Ayrton Senna mögött a Jordannel, majd 1987-ben megnyerte a sorozatot a csapat immár Johnny Herberttel a volán mögött. Két évvel később már a Formula–3000-ben szerepelt a csapat, amely Jean Alesivel nyert bajnoki címet. 

Az Eddie Jordan Racing végül 1991-ben lépett fel a Formula–1-be, ahol 15 éven keresztül szerepelve négy futamot nyert – az 1999-es idényben rövid ideig a világbajnoki címre is volt esélye az abban az évben két futamon győztes Heinz-Harald Frentzen révén, aki végül az összetett harmadik helyén zárta az évet, ami a Jordan fennállásának legjobb eredménye volt. Legjobb futamát az 1998-as Belga Nagydíjon teljesítette a Jordan Grand Prix, amikor a korábbi világbajnok Damon Hill az istálló első versenyét nyerte, ráadásul csapattársa Ralf Schumacher lett a második.

Hét évvel korábban, a csapat első évében Eddie Jordan volt az, aki elsőként lehetőséget adott a száguldó cirkuszban a későbbi hétszeres világbajnok Michael Schumachernek: az 1991-es Belga Nagydíjon Schumacher a hetedik rajthelyet szerezte meg az időmérőn, ám a futamon nagyjából 800 méter után kuplungja meghibásodása után kiesett. A legendás német mellett olyan versenyzők vezették – hosszabb-rövidebb ideig – az ír istálló autóit az F1-ben, mint a már említett Martin Brundle, Jean Alesi, és Damon Hill, de Rubens Barrichello, Giancarlo Fisichella, Eddie Irvine, Szato Takuma, Nick Heidfeld és Timo Glock is szerepelt a csapatnál. 

A sportág hazai szerelmesei pedig azért is emlékezhetnek még inkább Eddie Jordanre és csapatára, mert 2003-ban éppen a Magyar Nagydíjon kapott bemutatkozási lehetőséget a száguldó cirkusz eddigi egyetlen magyar versenyzője. Baumgartner Zsolt a sérült Ralph Firman helyett vezette a Hungaroringen, majd a következő futamon Monzában az Olasz Nagydíjon a Jordan 12-es számú autóját.

„Szomorú nap ez a mai, megdöbbentett Eddie halálhíre. Pályafutásom meghatározó személyisége volt, sokat köszönhetek neki, és nemcsak én, hanem jó néhány pilóta. Nem volt napi kapcsolat közöttünk, legutóbb szerintem két éve találkoztunk, de ahányszor kimentem Ausztráliába, vagy ő eljött Magyarországra, mindig nagyon megörültünk egymásnak. A Formula–1 ikonikus alakja távozott, részvétem a hozzátartozóknak” – mondta Baumgartner Zsolt.

Baumgartner (balra) Eddie Jordannel egy 2003-as sajtótájékoztatón (Fotó: Nemzeti Sport)

A csapat utolsó győzelmét Giancarlo Fisichella aratta a 2003-as Brazil Nagydíjon – emlékezetes verseny volt ez is, amelyen Mark Webber és Fernando Alonso balesete miatt idő előtt megszakították a versenyt, s először tévesen Kimi Räikkönent hirdették ki győztesnek, s Fisico csak a következő futamon vehette át a trófeát. A Jordan istálló ekkor már lejtmenetben volt, s a 2004-es idény után Jordan eladta a csapatot, amely 2005-ben már Midland Racing néven szerepelt, s később ebből lett a Spyker, majd a Force India, a Racing Point, s mára az Aston Martin.  

Csapata eladása után Jordan televíziós szakértőként, újságíróként is dolgozott, s ilyen minőségében több olyan sztorit is megosztott, amely később igaznak bizonyult – ilyen volt többek között Lewis Hamilton Mercedesbe igazolása, Michael Schumacher 2010-es visszatérése. Jordan 2023-ban podcast-sorozatot indított volt BBC-s műsorvezetőtársával, David Coultharddal együtt – ennek a sorozatnak a tavaly év végi részében jelentette be betegségét.

F1
4 órája

Szomorú nap ez a mai – Baumgartner Zsolt Eddie Jordanről

Az eddigi egyetlen magyar F1-es autóversenyző pályafutása meghatározó személyiségétől búcsúzik.

 

 

Legfrissebb hírek

Szigorított szárnyteszt, meghosszabbított DRS-zóna, újraaszfaltozott pálya – mi várható a Kínai Nagydíjon?

F1
2 órája

Gyász: elhunyt Wodicska Bea korábbi raliversenyző

Egyéb autó-motor
2 órája

„Egyáltalán nem kellett változtatnunk” – Norris nem tart attól, hogy visszaveti a McLarent az FIA szigorítása

F1
3 órája

Szomorú nap ez a mai – Baumgartner Zsolt Eddie Jordanről

F1
4 órája

Gyász: egy nappal 19. születésnapja előtt elhunyt a fejbe térdelt kínai labdarúgó

Minden más foci
4 órája

Russell: A McLarennek idén minden futamot meg kellene nyernie

F1
4 órája

„Újjá fogjuk építeni a Ferrarit” – Hamilton édesapja hisz benne, hogy sikerre vezetik a maranellóiakat

F1
Tegnap, 16:32

„Verstappen az év végén távozni fog” – Brown szerint a holland a Mercedeshez tart

F1
Tegnap, 14:06
Ezek is érdekelhetik