Miközben a pilóták a pályán a győzelemért csatáznak, a csapatvezetők és a paddockban tartózkodók a sportág általános állapotáról beszélgetnek. A többség szerint a jelenlegi szabályrendszer nem megfelelő, túlságosan kiszámítható az F1, s erre utal az is, hogy egyre kevesebb a néző a tévé előtt és jó néhány helyszínen.
A Mercedes eddig védte az F1 jelenlegi állapotát, hiszen a csúcson van, verhetetlen autói vannak, amin egy nagyszabású szabálymódosítás könnyen változtathat. Ám Niki Lauda, a csapat egyik elöljárója pénteken igazat adott azoknak, akik cselekvést sürgetnek.
„Fel kell fognunk, hogy az élet nem fog megállni a Formula–1 nélkül. Ahhoz, hogy fenntartsuk a sorozatot, meg kell értenünk, mit akar a közönség – mondta Lauda, aki szerint több fronton is szükség van változtatásra. – A pilóták manapság túlságosan jó fiúk, egyiküknek sincs furcsa szokása, túlságosan ügyelnek arra, hogy mindent rendben csináljanak. A közönség igazi embereket akar, akik hibáznak, és olyanokat mondanak, amit nem kellene.”
Bár vannak, akik úgy vélik, az F1 legfőbb problémája a nyílt önostorozás, Lauda szerint a túlszabályozottság tényleg romboló jelenség.
„Nem sok időnk maradt, reméljük, gyorsan tudunk változtatni, mert még nem késő meggyőzni az embereket, hogy érdemes kijönni a versenyekre vagy leülni a tévé elé – mondta Lauda. – Az F1 túl van szabályozva, mindenki beleüti az orrát a szabályalkotásba. Ez a túlszabályozottság senkinek sem jó, mint ahogy az sem, hogy a pilóták nem hozhatják ki a legtöbbet magukból. Az ésszerűség határain belül lazítani kellene a gyeplőn.”
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Alonso és Vettel autója is elromlott Ausztriában |
2. szabadedzés: Vettel volt a leggyorsabb, de megint tönkrement a Ferrarija |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO mindegyik edzésről élő, szöveges tudósítással számol be. |
Räikkönen: Ez mind baromság, barom, aki ilyeneket ír |
Mindkét Red Bull-pilóta rajtbüntetést kap Ausztriában |
„Nem körözgetünk még két évig esélytelen motorokkal" |
S térjünk rá a versenyhétvége várakozásaira. Az első szabadedzést az élen záró Nico Rosberg úgy véli, a Ferrari ezen a pályán valós veszélyforrás, már csak azért is, mert a Williams a tavalyi időmérőn bebizonyította, hogy a Mercedes ezen a pályán sebezhető.
„A Ferrari miatt az idén folyamatosan aggódnunk kell, de mivel ez nagyon gyors pálya, amelyen hamar végigérünk, értelemszerűen szorosabbá vált a mezőny, jelentősebb következménye van egy-egy hibának – mondta Rosberg. – A Ferrari nagyon gyors volt pénteken, ha meg akarjuk verni, mindent tökéletesen kell csinálnunk.”
A délután hibát hibára halmozó Lewis Hamilton elismerte, nem volt jó napja, de úgy érzi, az autója jó, csupán a várt tapadás nincs meg a csúszós aszfalton. Az élmezőny pilótái közül Sebastian Vettel körözött a legkevesebbet, de amíg a pályán volt, meggyőző teljesítményt nyújtott. Délelőtt az erőátvitel főtengelye hibásodott meg, délután a váltó szenzorai jeleztek veszélyt, ezért volt csonka edzése a négyszeres világbajnoknak.
„Nem ugyanaz a probléma jelentkezett a két edzésen. Délután a szenzorok problémát jeleztek a váltón, ezért inkább lassítottam és a bokszba hajtottam. Nem tudjuk, mi a hiba, meg kell vizsgálnunk – mondta Vettel, aki szerint drága időt pazarolt el a műszaki hibák miatt. – Ez rövid pálya, amelynek egyedi a ritmusa, minél több kört megyünk, annál jobban ráérzünk. Ez van, bízom benne, hogy meg tudjuk szorongatni a Mercedest az időmérőn.”
Ami a motorcsere miatti rajtbüntetéseket illeti, az FIA már bejelentette, hogy Fernando Alonso 20, Daniel Ricciardo pedig 10 rajthelyes büntetést kap a vasárnapi versenyen (ha nem mindegyiket használják ki, a versenyre időbüntetést visznek magukkal – ez Alonso esetében biztosra vehető).
A Red Bull és a McLaren Danyiil Kvjat, illetve Jenson Button autójára is motorcserét ígért, de ez pénteken még egyik autón sem történt meg, várhatóan szombaton építik be az új hajtóműegységeket. Ez esetben ők is rajtbüntetést kapnak.
1. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:09.600 | átlag: 223.758 km/ó | 28 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:09.611 | 0.011 mp h. | 50 |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:09.860 | 0.260 | 41 |
4. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:09.914 | 0.314 | 44 |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:10.137 | 0.537 | 49 |
6. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:10.160 | 0.560 | 49 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1:10.267 | 0.667 | 38 |
8. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:10.356 | 0.756 | 48 |
9. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:10.495 | 0.895 | 39 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:10.585 | 0.985 | 46 |
11. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:10.631 | 1.031 | 50 |
12. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:10.686 | 1.086 | 48 |
13. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:10.744 | 1.144 | 40 |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:10.746 | 1.146 | 34 |
15. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:11.011 | 1.411 | 42 |
16. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:11.517 | 1.917 | 17 |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:11.676 | 2.076 | 38 |
18. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:11.919 | 2.319 | 17 |
19. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 1:12.522 | 2.922 | 34 |
20. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 1:13.094 | 3.494 | 34 |
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:10.401 | átlag: 221.212 km/ó | 36 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:10.709 | 0.308 mp h. | 28 |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:11.028 | 0.627 | 22 |
4. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:11.452 | 1.051 | 26 |
5. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:11.633 | 1.232 | 28 |
6. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:11.642 | 1.241 | 31 |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:11.724 | 1.323 | 29 |
8. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:11.825 | 1.424 | 38 |
9. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:11.890 | 1.489 | 29 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:11.905 | 1.504 | 37 |
11. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:11.948 | 1.547 | 32 |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:12.004 | 1.603 | 34 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:12.031 | 1.630 | 36 |
14. | Jolyon Palmer | brit | Lotus-Mercedes | 1:12.050 | 1.649 | 27 |
15. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:12.159 | 1.758 | 30 |
16. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:12.920 | 2.519 | 30 |
17. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:13.272 | 2.871 | 10 |
18. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 1:13.937 | 3.536 | 29 |
19. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 1:15.459 | 5.058 | 11 |
20. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:15.684 | 5.283 | 4 |