RED BULL
A Red Bull-istálló a hét végén megszerezheti harmadik konstruktőr-világbajnoki címét: ehhez el kell kerülnie, hogy a Ferrari legalább öt, vagy a McLaren legalább 15 ponttal többet szerezzen nála. „Együtt repültünk MarkkalIndiából Abu-Dzabiba, és ott ülve Mark azt mondta, az a többi csapat legnagyobb esélye, ha lezuhan a gép" – mondta Vettel Abu-Dzabiban az újságíróknak. |
A német Abu-Dzabiban még nem biztosíthatja be a világbajnoki címét, de helyzetbe hozhatja magát a texasi viadal előtt. A legutóbbi négy versenyt megnyerő német zsinórban 1111 kilométeren át állt az élen, ami az F1 történetének 5. leghosszabb ilyen jellegű szériája – eddig.
Kilátások. Tavaly csak a rajtnál történt defekt akadályozta meg abban, hogy megnyerje a versenyt, mostani formáját látva nehéz elképzelni, hogy bárki legyőzze.
„Szelet fogott a vitorlánk, ezt kihasználva jó lenne zsinórban ötödször is nyerni. Nehéz lesz, de muszáj lenne, hogy az utolsó két versenyre már nagy előnnyel érkezzünk.”
PÉNTEK |
10.00–11.30: 1. szabadedzés |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek. |
Már a Red Bull-istálló vezetői sem beszélnek mellé, Christian Horner csapatfőnök és Helmut Marko tanácsadó is elmondta, hogy Webber pontosan tudja, mit kell tennie, hogy a csapat megszerezze a világbajnoki címeket.
Kilátások. A csapat formáját látva elvárható az újabb dobogós helyezés, de amíg Vettel az élen van, a győzelem szóba sem jöhet.
McLAREN
Az angol az Indiai Nagydíj után, Abu-Dzabiba menet megállt Dubaiban, ahol a helyi versenypályán hat kört (35 kilométert) futva készült a december eleji hawaii maratonira.
Kilátások. A McLarennél úgy vélik, a Red Bullnak elsősorban a versenypályákkal volt szerencséje az elmúlt időszakban, és Abu-Dzabiban meg lehet fogni a világbajnok istállót.
Miközben Button azt mondja, a Mercedeshez szerződő csapattársa távozása hatalmas veszteség lesz, Hamilton újra elmondta, semmit sem vár a 2013-as szezontól. Jó ideig az idény utolsó három futama ad lehetőséget neki a győzelemre.
Kilátások. A McLarennek Indiában nagyon ment a kemény keverékű gumikon, így nem túl jó hír, hogy a lágy mellett ezúttal a közepesen kemény abroncsokat adja a Pirelli a csapatoknak. Hamiltont azonban így sem szabad előre leírni.
„A világbajnoki esélyeink már az előző futam előtt szertefoszlottak, nem gyötrődöm, élvezni akarom a szezon végét, a célom, hogy az utolsó versenyeket élvezzem, és megelőzzük a Ferrarit a konstruktőr-világbajnokságban.”
FERRARI
Szenzációs versenyzés és némi szerencse révén elérte, hogy Vettel csupán 13 pontra növelje az előnyét. Ám ebből lassan faragni kellene, hogy életben maradjanak a világbajnoki álmok.
Kilátások. A csapatok rájöttek, hogyan kell kezelni a Pirelli idei gumijait, így kevesebb a váratlan tényező, méltán bízhat a dobogós helyezésben – ám ez Vettel győzelme estén édes kevés lesz.
„Becsapjátok az olvasóitokat, ha hazugságokat írtok – üzente a Twitteren Alonso a Ferrarin belüli összetűzésről cikkező olasz La Stampának. A közelgő versenyre nagy szavakkal készült. – Ha eltörik a kardod, küzdj puszta kézzel! Ha megkötik a kezed, támadd az ellenséged a válladdal, esetleg a fogaiddal!”
Dél-Koreában gyorsabb volt Alonsónál, de nem előzhette meg csapattársát, Indiában a verseny elején szóltak neki, hogy spóroljon az üzemanyaggal. Így a hatodik helyen, Kimi Räikkönen kíséretében autózott a célig.
Kilátások. A csapat a DRS-t igyekszik hatékonyabbá tenni, hogy javítson az időmérős teljesítményén. Ha beválik, Massa is előrébb kerülhet a rajtrácson.
MERCEDES
A német F1-es karrierje során először zsinórban négy versenyen maradt pont nélkül, és a Mercedes teljesítményét látva hosszabbra is nyúlhat ez a sorozat.
Kilátások. Három verseny maradt a hétszeres világbajnok pályafutásából, ezek közül az Abu-Dzabi Nagydíjtól várhat a legkevesebbet.
A csapat három verseny óta nem szerzett pontot, előnye a Sauberrel szemben 20 pontra csökkent, ő maga pedig már csak három ponttal áll Romain Grosjean és néggyel Massa előtt.
Kilátások. Már Rosberg is belátta, hogy a hajrá versenyei a következő évre való adatgyűjtésről szólnak.
LOTUS
A vb-pontverseny 3. helyén álló finn egy évvel meghosszabbította szerződését a Lotusszal, amellyel a szezon kellemes meglepetését szerezték. Räikkönen most úgy érzi, akár évekig elautózna az F1-ben.
Kilátások. A finn biztos benne, hogy jobb időmérős eredménnyel dobogóra állhatott volna Indiában, így a szombati nap Abu-Dzabiban is kulcsfontosságú lesz.
„Nem tudom, meddig maradok, minden lehetséges. Az is, hogy visszatérjek a Ferrarihoz vagy a McLarenhez. Egyik csapattól sem haraggal távoztam, jóban vagyok az emberekkel, csak a sajtóban jelentek meg fals sztorik.”
A francia szerződésének meghosszabbítását is hamarosan bejelentik a Lotusnál, ahol változatlan felállással várják a 2013-as idényt.
Kilátások. A végsebesség javítása kulcsfontosságú lesz, a Red Bull-lal szemben a Lotus nem engedheti meg magának az alacsony végsebességet, hiszen a másik Renault-motoros csapattal szemben biztosan előznie kell.
FORCE INDIA | |
A skót szerint csapattársa, Nico Hülkenberg nagy hibát követett el azzal, hogy a Sauberhez szerződött, mert ha már nem élcsapat hívta magához, maradhatott volna a Force Indiánál is. |
„Tárgyaltam a Ferrarival is, de csak tapogatóztunk, és itt véget is ért a beszélgetés. A sauberes szerződésemnek semmi köze sincs a Ferrarihoz, csak éppen tetszik a Sauber fejlődése.” |
SAUBER | |
A japán beszélt hazája néhány vállalatával, amelyek azzal kecsegtetik, hogy elő tudják teremteni számára azt a pénzt, amely a jövő évi sauberes szerződéséhez szükséges. |
„Az embernek vannak jó és rossz napjai. Tudom, hogy a mclarenes szerződésem miatt kiemelt figyelmet kapok, de csak véletlen, hogy éppen ekkor kerültem gödörbe.” |
TORO ROSSO | |
Az ausztrál jövőre is a Toro Rossónál versenyezhet, akárcsak csapattársa. 2013-ban meg kell mutatniuk, hogy érdemesek a Red Bull-os szerződésre, különben véget ér F1-es karrierjük. |
„Nehéz az idény, de sokat tanultam, és megismertem a fiúkat a csapatnál. Sokkal erősebb vagyok már, mint amikor az első versenyemen rajthoz álltam. Jobb lesz a következő idény.” |
WILLIAMS | |
„Örömmel gondolok vissza a Spanyol Nagydíjon aratott győzelemre, és hiszek benne, hogy ez a pálya a másik, amelyen hasonló eredményt elérhetünk.” |
A brazil pilóta nem szakadt el hazája hagyományaitól: Abu-Dzabiban együtt rúgta a bőrt a helyi strandfocicsapat tagjaival, ezzel készült a nagydíjra. |
CATERHAM | |
Nagyot fordult a kocka a finnel: amíg nyáron az volt a kérdés, melyik él- vagy középcsapatnál folytatja, már az sem biztos, hogy a Caterhamtől szerződést kap. A csapat ugyanis azzal, hogy elbukja a csapat-vb 10. helyét, tízmillió dollártól esik el, amit pótolnia kell – még egy fizető pilótával. |
„Szeretem Abu-Dzabit, minden évben látok orosz zászlókat a lelátón. Az autóvezetés viszont nagy kihívást jelent, mert amíg az első és a harmadik szabadedzésen a napsütésben meleg van, a második edzésen, az időmérőn és a versenyen menet közben lemegy a nap, és lehűl a levegő.” |
HRT | |
Az indiai sem versenyzett még ezen a pályán, ráadásul csak a 2. szabadedzésen hajt ki először a pályára, mert az elsőn a kínai Ma Csing-hua ül be a HRT-Cosworthba. Karthikeyant ezután aktiválják. |
A spanyol még sohasem versenyzett Abu-Dzabiban, de ő az egyetlen, aki itt vizes pályán éjszaka körözött F1-es autóval, még a Pirelli tesztpilótájaként, locsolóautóval feláztatott pályán. |
MARUSSIA | |
„Kizárt, hogy újabb fordulat történjen a világbajnoki címért folyó versenyfutásban. Vettel és a Red Bull a lehető legjobbkor szedte össze magát, a versenyeken a rajtnál az élre áll, és nem lehet megfogni.” |
Veszélybe került a francia jövő évi F1-es szereplése, a korábban több középcsapattal is szóba hozott Pic ugyanis lassan mindenhol kikerül a pakliból, és Max Chilton várható érkezésével távoznia kell. |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 8 | 14 | 240 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 10 | 15 | 227 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 16 | 173 |
4. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
5. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 13 | 165 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 11 | 141 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 9 | 90 |
9. | Felipe Massa | – | 1 | 11 | 89 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 7 | 50 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 49 |
13. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
14. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 3 | 33 |
16. | Bruno Senna | – | – | 8 | 26 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | 9 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 407 |
2. | Ferrari | 316 |
3. | McLaren-Mercedes | 306 |
4. | Lotus-Renault | 263 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 116 |
7. | Force India-Mercedes | 93 |
8. | Williams-Renault | 59 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 21 |