Sűrű lett az élmezőny az Európai Nagydíj második szabadedzésén, azután ugyanis, hogy délelőtt senki sem került 8 tizednél közelebbre Mark Webberhez képest, délután heten is 6 tizeden belül zártak. A lágy gumikon megfutott gyors körök után Fernando Alonso végzett az élen, megelőzve Lewis Hamiltont és Sebastian Vettelt.
A jelek szerint a Red Bullhoz fel tudtak zárkózni a riválisok, de a versenytempóval eddig sem volt gond. Ugyanakkor Vettel és Webber legjobb szektoridői arról árulkodnak, hogy van még tartalék a vb-éllovas istállóban, és ha összeáll az ideális kör – ami össze szokott állni Vettelnek az időmérő harmadik szakaszában –, nehéz lesz szombaton megverni az osztrák csapatot. Még úgy is, hogy megtiltották a motorok átprogramozását az időmérő és a verseny között.
A TOVÁBBI PROGRAM | ||||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 11.00–12.00 | |||
Időmérő edzés | 14.00–15.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 14.00 |
Az élen végző bolyt a Red Bull, a Ferrari és a McLaren párosa, valamint a Mercedesszel villámgyors kört futó Michael Schumacher alkotta. Mögöttük Schumi társa, Nico Rosberg zárt a másik Mercedesszel, továbbá a két Renault.
A lágy gumikon a köridők egy-másfél másodperccel javultak a közepesen kemény abroncsokhoz képest, és úgy tűnik,. nem kopnak el olyan gyorsan, mint előzetesen várták. Igaz, a hétvégére beígért hőségből eddig nem sokat kapott a mezőny, mindkét edzés nagy részét felhők alatt futották.
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
A délelőtti, felhős időben megtartott edzésen Mark Webber rácáfolt azokra, akik a Red Bull visszaesését várták az Európai Nagydíjtól. Persze ha valahol kijön a valenciai futamra meghozott szabálymódosítás, az az időmérő edzés utolsó szakasza lesz, sokak szerint ugyanis a világbajnok istálló extrém motorbeállításával vált eddig utolérhetetlenné Sebastian Vettel (és egyszer Mark Webber) az időmérőkön.
Azaz a második szabadedzésen sem kell világrengető eseményekre számítani, bár az utóbbi néhány nagydíjhétvégén többször is előfordult, hogy a Red Bull pilótái elé befértek a McLaren, a Ferrari vagy éppen a Mercedes versenyzői.
A McLaren új első és hátsó légterelőket hozott Valenciába, a Ferrari a Montrealban bevetett kerékfelfüggesztésének finomításával foglalkozik, míg a Red Bull a silverstone-i motorbeállítást próbálgatta. Vélhetően Sebastian Vettellel, a német emiatt is lehetett 2.5 másodperccel lassabb csapattársánál a nyitó tréningen.
A második gyakorlás elején azonnal megtelt a pálya autókkal. A Karun Chandhokkal a volánnál délelőtt váltóhiba miatt leálló 21-es rajtszámú Lotust sikerült megjavítani, ám a Force India tovább dolgozott a Nico Hülkenberg kicsúszása következtében összetört autón, amelyre Paul di Resta várt.
Az első edzést – Chandhokot leszámítva – Narain Karthikeyan zára az utolsó helyen, a Hispania indiai pilótája 6.5 másodperccel maradt le Webbertől, illetve 1.5-del csapattársától, Vitantonio Liuzzitól. A legjobb GP2-es versenyzőt, a francia Jules Bianchit viszont csak 7 tizeddel előzte meg.
Az első mért körök után Felipe Massa került az időlista tetejére, 1:42.048 perces eredményét a Renault pilótái tudták megközelíteni, sőt Nick Heidfeld 1:41.678 perccel átvette a vezetést.
Massa 1:40.857-tel válaszolt, de Fernando Alonso is elkezdte az első mért körét, és mindhárom szektorban a legjobb részeredményt futva 1:40.492-vel az élre állt. Vettel 1:40.9-cel mutatkozott be.
Lewis Hamilton a 4. helyre jött fel, majd Vettel egy lassabb kör után ismét rálépett a gázra, és 1:40.062 perces idejével a lista elejére ugrott. A Red Bull másik versenyzője, Webber 3 tizedre felzárkózott csapattársa mögé, majd Vettel az idén elsőként 1:40 alá került (1:39.790).
Alonso az edzés 21. percében 170 ezredre megközelítette Vettelt. Az autók 7 fokkal melegebb aszfalton száguldottak, mint a délelőtti edzésen, de az ígért szikrázó napsütésre továbbra is várni kellett.
Webber 2 ezredre került Vetteltől, miközben Pastor Maldonado Williamsére felkerültek a lágy gumik. A venezuelai pilóta egy másodperces hátránnyal az 5. helyre lépett előre, Massa és Hamilton közé.
Di Resta mellett Jaime Alguersuari maradt a boxban az első félórában, a spanyol Toro Rossójából kiszerelték a váltót.
Maldonado a lágy gumikon végül a 4. helyig kapaszkodott fel, 511 ezredre Vetteltől. Heidfeld új, közepesen kemény gumikon a venezuelai mögé, az 5. helyre zárkózott fel, s ő is megelőzte Massát.
Kobajasi a lágy gumikra váltva az első mért köre második kanyarjában elfékezte magát, s nem folytatta a menetét.
Az élcsapatok pilótái a második készlet közepes gumijukra váltottak, Alonso, az ismét Maldonado elé kerülő Massa és Vettel is javított az időeredményén. 38 perc elteltével a két Red Bull és a két Ferrari egy-egy másodpercen belül volt egymáshoz képest.
Alonsónak az újabb gyors körét egy lassú Hispania miatt kellett megszakítania, de a tréning felénél sikerült kicsit javítania – ám ezzel is a két Red Bull mögött maradt, két tizedre Vetteléktől.
Nick Heidfeld a Renault-ján lágy gumikkal 1:39.040 perces eredményt ért el, kényelmesen bejött Vettelék elé. Vitalij Petrov autóján viszont a hátsó kerékfelfüggesztést szerelték.
Nico Rosbergnek is bejött a lágy gumira váltás, aztán a Red Bull pilótái is megkapták a sárga feliratú abroncsokat, és Vettel 1:38.265 perccel állt az élre, Webber pedig szűk 3 tizeddel mögé zárkózott fel.
Fél órával a vége előtt Massa 33 ezredre megközelítette Webbert, majd Hamilton a McLaren első pénteki érdemi körével (1:38.195) az első helyre ugrott. Schumacher 50 ezreddel maradt el Vetteltől.
Alonso a lágy gumin még Hamiltont is meg tudta előzni, 1:38.184 perccel került a lista tetejére.A lágy gumik egy-másfél másodperces javulást eredményeztek a közepesen keményekhez képest, és nagyon összetömörítették a mezőnyt: miutánButton bejött a 6. helyre, az első hét (Alonso, Hamilton, Vettel, Schumi, Massa, Button, Webber) 6 tizeden belül volt.
Pedig Alonso ekkor már 1:37.968-ra javította a legjobbját.
Az edzés utolsó 20 percére szokás szerint feltöltötték üzemanyaggal az autókat, és teletankolt gépekkel a lágy gumikon a verseny elejére készültek.
A befejező percekre sikerült megjavítani Di Resta Force Indiáját, így a skót megtehette az első köreit Valenciában. Alguersuari azonban továbbra is a garázsban ragadt.
Az utolsó percben a lassúbb autók között, Hamilton mögött haladva szlalomozó Vettel megcsúszott az egyik féktávon, és kisodródott a pályáról, de elkerülte a falakat, és visszatért az aszfaltcsíkra.
1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:37.968 | átlag: 199.130 km/ó | 35 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.195 | 0.227 mp h. | 26 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:38.265 | 0.297 | 31 |
4. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:38.315 | 0.347 | 30 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:38.443 | 0.475 | 32 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.483 | 0.515 | 30 |
7. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:38.531 | 0.563 | 26 |
8. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:38.981 | 1.013 | 33 |
9. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:39.040 | 1.072 | 35 |
10. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:39.586 | 1.618 | 27 |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:39.626 | 1.658 | 31 |
12. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:40.020 | 2.052 | 34 |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:40.301 | 2.333 | 34 |
14. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:40.363 | 2.395 | 7 |
15. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:40.454 | 2.486 | 32 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:40.531 | 2.563 | 37 |
17. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:42.083 | 4.115 | 34 |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:42.156 | 4.188 | 39 |
19. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:42.239 | 4.271 | 25 |
20. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:42.273 | 4.305 | 21 |
21. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:42.809 | 4.841 | 36 |
22. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:44.460 | 6.492 | 29 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 1:46.906 | 8.938 | 16 |
Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | idő nélkül |