Sebastian Vettel az első, aki duplázni tudott a valenciai versenypályán (Fotó: Action Images) |
Sebastian Vettel kiheverte a Kanadai Nagydíj utolsó körében elkövetett hibáját, és Valenciában hiba nélkül, magabiztosan versenyezve megszerezte idei hatodik győzelmét. A lehetséges 200 pontból 186-ot begyűjtött, ezzel 77 pontos előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt a második helyen holtversenyben álló Jenson Button és Mark Webber előtt.
Valenciában a második helyért dúlt az igazán nagy csata Webber és a hazai közönség előtt küzdő Fernando Alonso között. A spanyol a verseny elején nyomás alatt tartotta az ausztrált, akit aztán meg is tudott előzni a pályán, hogy aztán a 2. boxkiállások során elveszítse a második helyet. A 3. kerékcserék alatt viszont fordult a kocka, és a spanyol jött ki győztesen a csatából.
Alonso így is csak az ötödik a pontversenyben, 99 pontos hátrányban van Vettelhez képest.
Lewis Hamilton a 4. helyen ért célba a lágy gumijait gyorsan elkoptató McLarennel, az angolnak rossz rajtja után nem volt esélye a dobogóra kerülni. Mögötte Felipe Massa és a kanadai győztes Jenson Button ért célba, és jutott pont Nico Rosbergnek, Jaime Alguersuarinak, Adrian Sutilnak, valamint Nick Heidfeldnek is.
Michael Schumacher, akárcsak Isztambulban, Vitalij Petrovval ütközött és veszítette el első légterelőjét, emiatt csak a 17. lett. A 2005-ös Olasz Nagydíj óta először minden rajthoz álló célba ért.
Folytatás két hét múlva Siverstone-ban.
ELŐZMÉNYEK
A Red Bull-istállót a valenciai időmérőn nem hátráltatta a speciális kvalifikációs motorbeállítások tilalma, a csapat kisajátította az első rajtsort, és jó esélyekkel vághat neki a napsütéses kikötői versenynek. A Ferrari és a McLaren azonban abban bízik, hogy a korábbi futamokhoz hasonlóan tartani tudja a lépést Sebastian Vettellel és csapattársával, és a két egyenesben több mint 1600 méteren át nyúló DRS-zónának köszönhetően előznie is sikerül a futamon.
Vettelnek a 3. körig több mint egy másodperces előnyt kell kidolgoznia, hogy sebezhetetlen maradjon a DRS-zónában.
A rajtnál Lewis Hamilton várhatóan támadni fogja a Red Bull pilótáit, de a Montrealban Webberrel történt ütközése után óvatosabb lesz. Ő maga is elismerte, hogy most a célba érés a legfontosabb, és inkább elkerüli a kényes szituációkat – pedig Fernando Alonso azzal számol, hogy a rajt után most is elkövet egy kamikaze-akciót.
A szikrázó napsütésben a rajtrácsra kiérkező autók között Placido Domingo operaénekes is feltűnt, a tenor értelemszerűen Fernando Alonso győzelméért szorít.
A boxstratégiát illetően vegyes a kép, a szakemberek, akárcsak Monacóban, az egy és a három kerékcserét is ésszerűnek találják, nagy kérdés, hogy a kevesebbszer kiállók a verseny végén a kopott gumikon mennyire tudnak védekezni a hosszú DRS-zónákban. A két zónához, akárcsak Kanadában, egy mérőpont tartozik, és bár az FIA vezetői elismerték, hogy ez nem a legjobb megoldás (aki az első zónában előz, a másodikban könnyebben el tud húzni riválisától), még túl bonyolult lenne a két mérőpont beiktatása.
A FUTAM
Öt perccel a rajt előtt az aszfalt 47 fokos volt, melegebb, mint az időmérő alatt. A levegő árnyékban 27 fokos.
A rajtnál jól eljött a két Red Bull, Hamilton viszont beragadt, és a két Ferrari mögé került (Massa rajtolt jobban, de Alonso került jobb ívre az egyes kanyarban, és csapattársa előtt folytatta). Button is veszített egy pozíciót, Rosberg mögött, a 7. helyen száguldott.
Vettel az 1. kör végére 1.3 másodperces előnyt szerzett Webberrel szemben, mögöttük Alonso, Massa, Hamilton, Rosberg, Button, Schumacher, Sutil, Heidfeld volt az első tíz sorrendje.
A 3. körtől lehetett az előzést segítő DRS-t használni, de Vettel már 2.2 másodperccel vezetett Webber előtt. Alonso és Massa sem volt elég közel a kör elején.
A legnagyobb csatát Rosberg és Button vívta, de az angol nem az egyik DRS-zónában, hanem a 6. kör elején a célegyenes végén előzte meg a németet. A Red Bull-ok nem tudtak nagyobb előnyt szerezni, a 6. kör végén az első öt 6.1 másodpercen belül haladt egymáshoz képest. Button több mint 7 másodpercre volt Hamiltontól a 6. helyen, mire lerázta Rosberget.
A 8. körig Webber és Heidfeld sem jelentett problémát a lágy gumijával, jól bírták az abroncsok a terhelést. A közepesen keményen rajtoló Petrov ugyanakkor nagyon szenvedett a Renault-jával.
Massa a 10. körben elrontotta a 17-es kanyart (a brazil a szabadedzéseken is sokat hibázott), de Hamilton nem tudta kihasználni a lehetőséget.
A 12. körben Hamilton érkezett kerékcserére újabb készlet lágy gumiért. Rosberg és Sutil is így tett, korábban a két Williams és Heidfeld volt a boxban.
A 13. körben Webber érkezett szervizelésre, a Ferrarik kint maradtak a pályán. Hamilton száguldott, simán elment Schumacher mellett. A 14. körben Vettel és Alonso is a boxba állt (akárcsak Button és Schumacher), Massa vezetett.
Maradt a Vettel, Webber, Alonso, Hamilton sorrend.
Massa a 15. körben cserélt kereket (Hamilton mögé jött vissza), az Isztambul után ismét Petrovval koccanó Schumacher sérült első légterelőjével is előzgette a középmezőnybeli riválisait, de a boxba kellett hajtania új orrért.
Massa leszakadt az első ötöstől, de Buttonnal szemben 8 másodperces előnye volt.
Alonso a 21. körben a 12-es kanyarban a DRS-t kihasználva megelőzte a fékeinek túlhevülésével bajlódó Webbert, és feljött a második helyre. Vettel 3 másodperccel vezetett a spanyol előtt.
Hamilton két másodperccel lassabb volt az első hármasnál, Massa 4.4 másodpercre volt a mclarenestől, aki a 24. körben második kerékcseréjére érkezett. Button mögött, Rosberg előtt folytatta.
Alonso nem tudott közelebb kerülni Vettelhez, a német a 25. körben 3.2 másodperces előnnyel vezetett.
Hamilton a verseny leggyorsabb körét futotta új gumijain, a többiek a pályán maradtak. Mérnöke rá is szólt Hamiltonra, ne koptassa el korán a gumiját, mert úgy jár, mint az előző etapja végén.
Webber a 28. körben jött kerékcserére, Hamiltonhoz hasonlóan a 3. készlet lágy gumiját kapta meg.
Alonso is érkezett a boxba, Webber mögé jött vissza a pályára.
Vettel a 30. körben cserélt kereket, Massa előtt, az élen folytatta, a brazilra feljött Webber és Alonso. Hamiltonnak túlhevültek a hátsó gumijai, az angol azt mondta a rádión, hogy ennél lassabban nem tud menni.
Massát megelőzte Webber, a brazil a 31. körben a boxba állt. A bal hátsó kerekénél történt késlekedés miatt éppen Button elé jött vissza, a McLaren-Mercedesben azonban nem működött a KERS.
A 32. körben Vettel 1.8 másodperccel vezetett Webber előtt, Alonso 1.7-re volt az ausztráltól. Hamilton 12 másodperccel lemaradt.
34 kör megtétele után, 23-mal a vége előtt az első három 4 másodpercen belül volt egymáshoz képest. Button egyre inkább lemaradt Massától, 4 másodpercre nőtt a hátránya. Massa viszont körönként másfél-két másodperccel gyorsabb volt Hamiltonnál.
Vettel a 36. körben a leggyorsabb kört futotta, jól állt a Red Bull, amely a verseny végére tartogatott közepesen kemény gumin az edzéseken sokkal gyorsabb volt riválisainál.
Alguersuari a 7. helyen haladt egy boxkiállással, elég jó tempója volt ahhoz, hogy tartsa Rosberggel szembeni előnyét. Sutil és Heidfeld volt még pontszerző helyen.
Hamilton tudott gyorsulni, Massa már nem közeledett hozzá olyan gyorsan, mint az előző körökben. Rosberg a 39. körben végül megelőzte Alguersuarit.
Vettel közben egyre gyorsabban ment az élen, a 41. körben Webber 4, Alonso 5.5 másodpercre volt tőle. Webber a 42. körben állt ki közepesen kemény gumikért, Hamilton is követte.
Webber a boxba menet megcsúszott, onnan kijövet lassabb volt Alonsónál, kijött a két gumi közötti különbség. Alonso a 45. körben állt a boxba, és Webber elé jött vissza.
Ám most Alonso volt lassan melegedő közepesen kemény gumikon, és utol is értek egy kisebb bolyt.
Alonso megúszta első két körét, Vettel a 47. körben jött ki utolsó kerékcseréjére. A következő körben 8.6 másodperces előnye volt Alonsóval szemben. Webber 2.2-re leszakadt a spanyolról.
A 48. körben Massa és Button szervizelt, mindketten a felgyorsuló Hamilton mögé jöttek vissza. Button mögött Rosberg, Alguersuari, Sutil és Heidfeld állt a pontszerző helyeken, az egyszer kiálló Pérez a 11. volt.
A Red Bull korábbi jobb formája ellenére Webber képtelen volt feljönni Alonsóra, sőt a végén visszavett, mert csapata váltóhibára gyanakodott autójában. Vettel viszont demonstrálta autója előnyeit a fehér feliratú abroncson, az 53. körre 11 másodperc fölé növelte előnyét.
Vettel végül simán megnyerte a nem éppen eseménydús versenyt, amelyen Alosno idei legjobb eredményét érte el.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:39:36.169 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 10.891 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 27.255 mp h. |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 46.190 mp h. |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 51.705 mp h. |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:00.065 p h. |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:38.090 p h. |
8. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
10. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1 kör h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
12. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
13. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
15. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1 kör h. |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1 kör h. |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 2 kör h. |
20. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 2 kör h. |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 2 kör h. |
22. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 2 kör h. |
23. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 3 kör h. |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 3 kör h. |
Leggyorsabb kör: Vettel (53. kör) 1:41.852 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||||
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 6 | 8 | 8 | 186 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 | 4 | 8 | 109 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | 4 | 8 | 109 |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1 | 3 | 7 | 97 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | – | 3 | 7 | 87 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 5 | 42 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 4 | 32 |
8. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 4 | 31 |
9. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 5 | 30 |
10. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 4 | 26 |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 6 | 25 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 3 | 10 |
13. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 2 | 8 |
14. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 4 | 8 |
15. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 1 | 2 |
17. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 2 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 295 pont |
2. | McLaren-Mercedes | 206 |
3. | Ferrari | 129 |
4. | Renault | 61 |
5. | Mercedes | 58 |
6. | Sauber-Ferrari | 27 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 16 |
8. | Force India-Mercedes | 12 |
9. | Williams-Cosworth | 4 |