F1: a Ferrari 400 kör felett, a Haas nehéz helyzetben

B. Ö. B.B. Ö. B.
Vágólapra másolva!
2022.02.26. 16:57
null
A Ferrari nevéhez fűződik a legtöbb megtett kör az első teszten (Fotó: AFP)
A tíz Formula–1-es csapat összesen több mint 3000 kört tett meg ezen a héten az első téli kollektív teszten Barcelonában. A legelégedettebb talán a Ferrari lehet, hiszen Charles Leclerc-ék – viszonylag problémamentesen – túljutottak a 400 körön is, de természetesen háromnapnyi tesztelés alapján, különösen egy új korszak küszöbén nem szabad túl nagy következtetéseket levonni. Még a topcsapatok versenyzői is visszafogottan nyilatkoztak, ám egy csapat nem csak az eddig nem túl meggyőző teljesítménye miatt került a figyelem középpontjába az elmúlt napokban.

 

VERSTAPPEN AZ ELSŐ IDŐMÉRŐIG NEM FOGLALKOZIK A KÖRIDŐKKEL

Lewis Hamilton nevéhez fűződik az első kollektív teszt leggyorsabb köre. A Mercedes hétszeres világbajnoka az utolsó nap legvégén autózta az 1:19.138-as időt, a leglágyabb, azaz a C5-ös keverékű gumikon.

„Érdekes volt az elmúlt néhány nap, bár nem volt a legkönnyebb, és nem ment minden simán – árulta el Hamilton. – Le kell még küzdenünk néhány akadályt, de teljesítettük a programot, amit szerettünk volna. Persze mehettünk volna többet is, de így is elégedett vagyok. Pénteken közel száz kört teljesítettem, és mivel csak a nap egyik felében vezettem, ezt nem lehet rossznak mondani. Az autó eléggé eltér az előző évekhez képest, ahogyan a gumik is. Az erősorrendet még nem lehet megítélni az első héten, és fogalmunk sincs nekünk sem, hogy ki hol áll.”

A köridőket tekintve Max Verstappen a hatodik helyen végzett az összesített listán, ám nem meglepő módon a címvédő világbajnokot nem az a kérdés foglalkoztatja az első három tesztnap után, hogy milyen volt a leggyorsabb köre. A Red Bullnál nem ment minden teljesen zökkenőmentesen – főleg a második napon –, de az is igaz, hogy az időveszteség inkább Sergio Pérezt érintette.

„Minden jól ment, és az autót is jónak éreztem, de a péntek reggelünket többször megszakították a piros zászlókkal – emlékezett vissza az utolsó tesztnapra Verstappen. – Emiatt nem tudtam végigcsinálni a tervezett programot, de az pozitív, hogy az autó jól ment. Most még egyáltalán nem foglalkozom a köridőkkel, majd akkor nézek rájuk, ha bejutottunk a Q3-ba Bahreinben.”

SOKAKNAK NEHEZEN INDULT A TÉLI TESZTELÉS

Főként az eddig a középmezőnyt alkotó istállóknak adódott több problémájuk az első három tesztnapon. A konstruktőri bajnokságot tavaly az utolsó előtti helyen záró Alfa Romeónak sem indult éppen a legideálisabban a felkészülés az új szezonra. A svájci kiscsapatnál mindössze a Haas teljesített kevesebb kört a három nap során, ráadásul a technikai ördöge is többször utolérte Valtteri Bottasékat.

A Mercedestől érkező finn versenyző ennek ellenére nem mondott le teljesen az új csapata jó esélyiről – korábban például azt nyilatkozta, reménykedik abban, hogy az Alfával is dobogóra tud majd állni.

Valtteri Bottas a vártnál kevesebbet vezethette új autóját (Fotó: AFP)
Valtteri Bottas a vártnál kevesebbet vezethette új autóját (Fotó: AFP)

„Volt néhány problémánk, ami sajnos leginkább engem érintett – mondta az első tesztről Bottas. – Ezek a gondok megbízhatósági és technikai jellegűek voltak, de szerencsére sikerült teljesen rájönnünk az okokra és arra, hogyan oldjuk meg a problémákat. Azért veszítettünk időt, mert a teszten egyszerűen nem volt elég időnk napközben a megszüntetésükre.”

A kisebb csapatok egyébként nem voltak a legszerencsésebbek az első teszten és különösen annak az utolsó napján. Pénteken ugyanis az Alpine számára már szűk egy óra után véget ért a teszt, de miután a délelőtt folyamán összesen ötször került elő a piros zászló, a tesztnap második négy órájában a tíz csapatból csupán hat folytathatta a munkát. Az Alpine és az Aston Martin elfüstölése, az AlphaTauri balesete és a Haas technikai problémája miatt igencsak megfogyatkozott a mezőny az első teszt utolsó óráira.

FELKÉSZÜLÉS AZ ÚJ IDÉNYRE A HÁBORÚ ÁRNYÉKÁBAN

A CSAPATOK ÁLTAL MEGTETT KÖRÖK
1.Ferrari439
2.Mercedes
393
3.McLaren
367
4.Red Bull
358
5.Williams347
6.
AlphaTauri
308
7.Aston Martin
296
8.Alpine266
9.Alfa Romeo
175
10.Haas160

A csütörtök reggel kirobbant orosz–ukrán háború természetesen a Formula–1 világát is érintette – már csak azért is, mert az Orosz Nagydíj immár nyolc éve része a versenynaptárnak, és idén is biztosnak tűnt a helye benne. Azonban amint megjelentek a hírek arról, hogy az oroszok bevonultak Ukrajnába, sokakban felvetődött, hogy a kialakult helyzet miatt helyénvaló-e megrendezni a szeptemberre tervezett F1-es fordulót Szocsiban.

A versenyzők közül elsőként Sebastian Vettel szólalt meg, aki egyenesen azt nyilatkozta, hogy ha lesz is Orosz Nagydíj idén, ő nem kíván részt venni rajta. Még a háború kirobbanásának a napján összeült a Formula–1 vezetősége a csapatok képviselőivel közösen, hogy megvitassák a Szocsiban esedékes versenyhétvége esetleges lefújását.

Pénteken aztán közleményt adott ki a királykategória vezetősége, leszögezve: „a jelenlegi körülmények között lehetetlen” megrendezni az Orosz Nagydíjat, amely így kikerült a versenynaptárból. Persze némi esély van arra, hogy így is lesz Oroszországban verseny – mondjuk, ha a következő hónapokban megszűnik a háborús konfliktus –, a futam promótere is arra buzdította a jegyeiket korábban megvásároló szurkolókat, hogy ne váltsák vissza azokat.

Hazája háborús konfliktusa miatt Nyikita Mazepin F1-es jövője is veszélybe került (Fotó: AFP)
Hazája háborús konfliktusa miatt Nyikita Mazepin F1-es jövője is veszélybe került (Fotó: AFP)

Maga az Orosz GP mellett természetesen a Haas-istállót – amelynek technikai problémái miatt éppen elég problémája volt az első teszten – érintette leginkább a héten kialakult helyzet, hiszen az amerikai csapat főszponzora és Nyikita Mazepin révén az egyik versenyzője is orosz. Bár a kettejük jövőjével kapcsolatos döntést Günther Steiner csapatfőnök szerint csak a következő héten hozzák meg, a Haas autójáról a barcelonai teszt utolsó napjára lekerült az Uralkali logója, ahogyan az orosz zászlóra emlékeztető motívumok sincsenek már rajta.

Az Orosz Nagydíj, illetve Mazepin és a Haas helyzetéről az alábbi cikkünkben olvashatnak bővebben.

A BARCELONAI TESZT ÖSSZESÍTETT VÉGEREDMÉNYE
PILÓTA NEMZETISÉG CSAPAT KÖRIDŐ GUMIKEVERÉK TESZTNAP
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:19.138 C5 3.
2. George Russell brit Mercedes 1:19.233 C5 3.
3. Sergio Pérez mexikói Red Bull-Honda 1:19.556 C4 3.
4. Lando Norris brit McLaren-Mercedes 1:19.568 C4 3.
5. Charles Leclerc monacói Ferrari 1:19.689 C3 3.
6. Max Verstappen holland Red Bull-Honda 1:19.756 C3 3.
7. Sebastian Vettel német Aston Martin-Mercedes 1:19.824 C5 3.
8. Pierre Gasly francia AlphaTauri-Honda 1:19.918 C4 3.
9. Carlos Sainz spanyol Ferrari 1:20.072 C3 3.
10. Daniel Ricciardo ausztrál McLaren-Mercedes 1:20.288 C4 3.
11. Alexander Albon thaiföldi Williams-Mercedes 1:20.318 C4 3.
12. Nicholas Latifi kanadai Williams-Mercedes 1:20.699 C4 3.
13. Fernando Alonso spanyol Alpine 1:21.242 C3 3.
14. Nyikita Mazepin orosz Haas-Ferrari 1:21.512 C3 3.
15. Cunoda Juki japán AlphaTauri-Honda 1:21.638 C3 3.
16. Csou Kuan-jü kínai Alfa Romeo-Ferrari 1:21.885 C3 3.
17. Lance Stroll kanadai Aston Martin-Mercedes 1:21.920 C3 3.
18. Mick Schumacher német Haas-Ferrari 1:21.949 C3 3.
19. Esteban Ocon francia Alpine 1:22.164 C3 3.
20. Valtteri Bottas finn Alfa Romeo-Ferrari 1:22.288 C3 3.
21. Robert Kubica lengyel Alfa Romeo-Ferrari 1:24.909 C3 3.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik