ELŐZMÉNYEK
Ha valaki azt hiszi, a jelenlegi versenynaptárból a Hungaroring fekszik legközelebb Budához, téved: Austintól 21 kilométerre délnyugatra fekszik egy 7000 fős Buda nevű kisváros. A történészek is vitatkoznak azon, hogy van-e köze a városnak a magyar fővároshoz, egyes vélemények szerint az 1848–49-es forradalom és szabadságharc után kivándorolt és itt letelepült magyarok adták a nevet a városkának.
PÉNTEK |
20.00–21.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
16.00–17.00: 3. szabadedzés |
19.00–20.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
20.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek. |
A texasi Budától nem messze pedig csodálatos versenypályát épített Hermann Tilke: egy kis Silverstone, egy kis Isztambul, egy kis Hockenheim és egy kis Österreichring keveredik benne, a pilóták pedig máris imádják.
A legjellegzetesebb pont az első kanyar, amelyhez nagy emelkedőn át jutnak fel a pilóták a célegyenes végén.
A McLarennél Gary Paffettre, a csapat tartalék pilótájára is nagy szerep hárul, a csapat angliai főhadiszállásán az ultramodern szimulátorban ül majd, és együtt köröz Lewis Hamiltonnal és Jenson Buttonnal, hátha így is segíteni tud a felkészülésben.
A pilóták és a szerelők elmondták, a csütörtöki pályabejárás roppant fárasztó volt, nemcsak a sok újdonsággal való megismerkedés miatt, hanem a dombos terep és a nagy hőség miatt is.
Texas nyáron nagyon forró,éppen ezért nem a Kanadai GP-vel tették párba a versenyt. Az első szabadedzés kezdetekor 12 fok volt, ebből a szempontból jó döntés volt a novemberi időpont kijelölése.
AZ EDZÉS
Elsőként Kimi Räikkönen hajtott ki az 5516 méteres, 16 fokos pályára. Az első megcsúszás Timo Glocké volt, a Marussia-pilóta folytatni tudta. Massa is szólt a rádión, hogy nagyon-nagyon csúszós az aszfalt.
A Pirelli szerint az unalmas versenyek miatt sokat szidott Tilke-pályákkal nem a vonalvezetés a legfőbb baj, hanem az a szinte tökéletes aszfaltfelület, amelyen a gumik alig-alig kopnak el, és ezért Indiában, majd Abu-Duzabiban is a mezőny nagy része egy kerékcserével teljesíteni tudta a versenyt.
Amerikai újítás, hogy amikor a boxba hajt valamelyik autó, idegesítő sziréna szólal meg, s három másodpercen át figyelmezteti a garázsok előtt tartózkodókat a „veszélyre”. Ez akkor bosszantó főleg, amikor egymás után érkeznek vissza a pályáról a négykerekűk.
Hülkenberg szerint „szupercsúszós” az aszfalt, egyáltalán nincs tapadás. A Pirelli a kemény és a közepesen kemény gumikat hozta el, amelyek nem kenődnek fel olyan hamar az aszfaltra, mint a lágyabb verziók, így lassabban fog javulni a tapadás a hétvége folyamán.
Az első tíz percben mindenki túljutott a próbakörén, majd elcsendesedett a pálya.
A Red Bull-istálló Austinban közölte, hogy az üzemanyagtöltő mérőjének meghibásodása miatt került kevesebb benzin Sebastian Vettel autójába az Abu-dzabi Nagydíj időmérő edzésén. A német autójában nem maradt elég üzemanyag az FIA mintavételéhez, ezért Vettelt a 3. rajtkockából visszasorolták a mezőny végére.
…győz, mi közben Alonso az ötödik vagy annál rosszabb helyen zárja a versenyt |
…másodikként ér célba, miközben Alonso legfeljebb a kilencedik pozícióban zár |
…harmadikként intik le, és Alonso nem szerez pontot |
Pontegyenlőség esetén Vettel több győzelmével (5) mindenképpen Alonso (3) előtt végez. |
Bruno Senna és Kobajasi kiment a pályára, a japán első mért köre 1:54.846 perc lett. Ez a korábbi számítógépes elemzések szerint közel 20 másodpercet fog javulni a hétvége során. Räikkönen és Webber is a pályára hajtott, Kobajasi nagyon csúszkált, de 1:51.228-ra javított.
Új pálya ide vagy oda, az autók többségén új alkatrészeket teszteltek – könnyen látható volt rajtuk a zöldessárga folyadék, amelyet az új aerodinamikai elemek hatásának tesztelésére használnak.
Kobajasi a 22. percben 1:48.517-re javított, Webber jött fel a második helyre. A 27. percre Kobajasi legjobbja 1:45.866-ra csökkent. A Sauber-pilóta folyamatosan csúszkált, keresgélve a pálya határait a minimális tapadásnál. Vettel is kint volt már a pályán, 1:51-gyel kezdett.
Fél óra elteltével Webber 1:44.839-cel az élre ugrott, mögötte Kobajasi, Di Resta, Senna, Pérez, Räikkönen, Vettel, Ricciardo, Vergne és Rosberg sorakozott. Webber újabb hat tizedet javított.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
Hamilton is kijött a pályára, első mért körével a 12. helyre jött be. Webber 1:43.672-jével 1.6 másodperccel állt Kobajasi előtt.
A DRS-zóna a hátsó egyenesben lesz a 11-es és a 12-es kanyar között – az FIA a héten úgy határozott, jövőre már az edzéseken is csak a versenyre kijelölt zónákban lehet kinyitni a hátsó légterelőt.
A két Ferrari lassú körökkel kezdett, Alonso és Massa óvatosan ismerkedett a pályával. Aztán a spanyol belehúzott, és 1:42.538-cal az élre ugrott. Webbert az 50. percre Hamilton, Rosberg és Vettel is megelőzte. Hülkenberg megpördült a célegyenes végén, a dombtetőn, de folytatta.
Hamilton 1:40.918-cal visszaállt az élre, az előre jósolt 1:37-nél biztosan jobb időket is látunk majd a hétvégén. Hamilton állt az élen Alonso előtt: akárcsak 2007-ben Indianapolisban, az eddigi utolsó Amerikai GP leintésekor.
A pálya adatai: Hossza: 5.516 km Teljes versenytáv: 56 kör (308.896 km) Becsült kvalifikációs köridő: 1:37 mp Becsült köridő versenyben: 1:42 mp Kanyarok száma: 20 (11 balos, 9 jobbos) Vezetési irány: óramutató járásával ellentétesen Felhasználható gumikeverékek: kemény/közepes DRS-zóna: 11-es és 12-es kanyar között Hivatalos oldala: www.circuitoftheamericas.com |
Hülkenberget figyelmeztették, ne csúszkáljon, mert túlhevülnek a gumijai, erre újra megpördült – közben Péreznek a boxbejárattal akadt gondja, de megoldotta.
Alonso 1:40.603-ra javított, aztán megcsúszott. A hatalmas bukótereken azonban nem jártak súlyosabb károkkal ezek a hibák. A 19-es kanyarban Hamilton és Vettel is kisodródott. Sisakjával előbbi az Egyesült Államok, utóbbi a Vadnyugat előtt tisztelgett.
Az 50. percben Alonso, Hamilton, Button, Rosberg, Schumacher, Vettel, Grosjean, Massa, Webber, Hülkenberg volt a sorrend az első tíz helyen.
A 16-17-18-as kanyar az isztambuli 8-as kanyar mintájára készült, három csúcsponttal, de nem ez okozza a legnagyobb fejtörést a pilótáknak, hanem a kombinációt követő 19-es ív. Hamilton 1:40.175-tel vezetett, Button állt mögötte, de a bal első kerék szemcsésedésére panaszkodott – melegebb időre számított a mezőny.
Vettel feljött Hamilton mögé a 2. helyre, 160 ezredre volt az angoltól. Alonso 16 perccel az edzés leintése előtt 2 ezredre megközelítette a németet. Hamilton is javított, 5 századdal növelte előnyét.
A mezőny egyetlen aktív tesztpilótája, a kínai Ma Csing-hua 18 másodperces hátránnyal, 9 másodpercre az utolsó előtti De la Rosától sereghajtóként állt.
Kovalainen megpördült a 8-as kanyarban, Alonso első szektorban futott rekordideje ellenére nem javíthatott a finn miatt. Hamilton elhagyta a pályát,miközben elhúzott mellette Rosberg a Mercedesszel. Alonso visszament a boxba.
Hamilton a pályán maradt, a következő körében 1:39.687-re javított. Nem sokkal később már 1:39.543 állt a neve mellett. Aztán jött Vettel, és 1:38.692-vel az élre állt. Hamilton 851 ezredre volt tőle, a harmadik Alonso 1.6 másodpercre.
Az idő lejártakor Vettel az utolsó körével 1:38.125-öt futott, ami már Hamiltonénál is 1.4 másodperccel jobb volt.
A 100. nagydíjrajtjára készülő német ennél jobb kezdésről nem is nagyon álmodhatott.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:38.125 | átlag: 202.260 km/ó | 30 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:39.543 | 1.418 mp h. | 28 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:40.337 | 2.212 | 29 |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:40.528 | 2.403 | 29 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:40.650 | 2.525 | 30 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:40.966 | 2.841 | 26 |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:41.023 | 2.898 | 29 |
8. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:41.036 | 2.911 | 28 |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:41.159 | 3.034 | 32 |
10. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:41.473 | 3.348 | 29 |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:41.783 | 3.658 | 29 |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.825 | 3.700 | 28 |
13. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.833 | 3.708 | 29 |
14. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:41.880 | 3.755 | 23 |
15. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:41.998 | 3.873 | 27 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:42.539 | 4.414 | 30 |
17. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:42.588 | 4.463 | 25 |
18. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:43.288 | 5.163 | 23 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:43.443 | 5.318 | 28 |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:43.522 | 5.397 | 23 |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:44.464 | 6.339 | 24 |
22. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:44.548 | 6.423 | 29 |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:46.917 | 8.792 | 13 |
24. | Ma Csing-hua | kínai | HRT-Cosworth | 1:48.559 | 10.434 | 19 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 9 | 15 | 255 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 11 | 16 | 245 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 7 | 17 | 198 |
4. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
5. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 13 | 165 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 12 | 153 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 12 | 95 |
8. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
9. | Romain Grosjean | – | 3 | 9 | 90 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 8 | 58 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 49 |
13. | Paul di Resta | – | – | 9 | 46 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 4 | 43 |
15. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
16. | Bruno Senna | – | – | 9 | 30 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 10 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 422 |
2. | Ferrari | 340 |
3. | McLaren-Mercedes | 318 |
4. | Lotus-Renault | 288 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 124 |
7. | Force India-Mercedes | 95 |
8. | Williams-Renault | 73 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 22 |