Hamilton csak megszorítani tudta Vettelt az időmérőn

Vágólapra másolva!
2012.11.17. 18:54
Eddig minden Sebastian Vettel kénye-kedve szerint alakult az első austini Amerikai Nagydíjon, a Red Bull német pilótája a szabadedzések után az időmérőn is a leggyorsabb volt, és megszerezte a pole pozíciót. Lewis Hamilton egy tizedre megközelítette a vb-éllovast, de a második rajtkocka nem sok jót ígér számára a célegyenes belső, roppant csúszós oldalán. Vettel a rajtnál hátvédet kaphat a harmadik helyről induló Webber személyében, míg Fernando Alonso a 8. rajtkockába kényszerült. Az idei tapasztalatik alapján dőreség lenne leírni a spanyol esélyeit, de az biztos, hogy nehéz versenye lesz.

Sebastian Vettel az idén hatodszor rajtolhat a pole pozícióból (Fotó: Action Images)
Sebastian Vettel az idén hatodszor rajtolhat a pole pozícióból (Fotó: Action Images)
Sebastian Vettel az idén hatodszor rajtolhat a pole pozícióból (Fotó: Action Images)

 

Sebastian Vettel az első, Fernando Alonso a nyolcadik rajtkockából vághat neki vasárnap magyar idő szerint 20 órakor az Amerikai Nagydíjnak, amelyen a spanyolnak a német győzelme esetlén fel kell verekednie magát a legjobb négy közé ahhoz, hogy Brazíliában is maradjon esélye a világbajnoki cím megszerzésére.

A mindhárom szabadedzést az élen záró Vettel előnye tréningről tréningre csökkent, de az időmérő végére megmaradt 109 ezred Lewis Hamiltonnal szemben, ami óriási előny lehet F1-es karrierje 100. rajtjánál, hiszen a páros oldal a rajtrácson nagyon csúszik, így Hamiltonnak nem sok esélye lesz arra, hogy megelőzze a németet.

Ha tényleg így lesz, Webber kerülhet csapattársa mögé, és így Vettel óriási lehetőséghez jut.

Alonso is a páros oldalról rajtol, mert bár nagy meglepetésre csak a 9. helyen zárta az időmérőt, Romain Grosjean váltócsere miatt kapott büntetése után feljött a 8. rajtkockába. A spanyolt az élen álló hármas mellett Kimi Räikkönen, Michael Schumacher, Felipe Massa és Nico Hülkenberg is megelőzi a rajtrácson.

Említést érdemel, hogy a Marussia fennállása során először (a Virgin-korszakot is figyelembe véve) mindkét autójával megverte a Caterham és a HRT párosát.

ELŐZMÉNYEK

Sergio Péreznek a harmadik szabadedzésen sokan előre odaadták a rajtbüntetést Charles Pic meglökéséért, de a sportfelügyelők engedékenyek voltak a szinte hazai pályán versenyző mexikóival. Pedig már a megrovás is rajtbüntetést ért volna az esetében, három feddés ugyanis automatikusan tíz rajthelyes büntetés ér, és Pérezt Abu-Dzabiban, valamint pénteken Austinban is figyelmeztették már riválisa feltartásáért. Ám Pic bevallotta, nem nézte a tükröt, és három másodperccel lassabb volt abban a szektorban Péreznél.

SZAVAZÁS

Behúzza-e a vb-címet Sebastian Vettel az Amerikai Nagydíjon?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

Nem úszta meg azonban rajtbüntetés nélkül Romain Grosjean, akinek a Lotusában a harmadik edzésen tönkrement a váltó, amelyet ki kellett cserélni, ennek ára öt rajthely.

Sebastian Vettel a harmadik edzésen nem használhatta az egyes fokozatát, de nem a váltó hibája miatt, hanem, mert egy érzékelő meghibásodott. A Red Bullt így a váltó kicserélése nélkül megjavították.

A hétvége nagy beszédtémája a Pirelli döntése, hogy a két legkeményebb gumikeveréket hozta el Texasba. Már az olasz gyár is belátta, hogy a verseny érdekesebb lenne a lágyabb keverékeken, de azzal védekezik, hogy nem akart ilyen módon beleszólni a vb-csatába – ami elég gyenge indoknak tűnik, főleg az idény első felében látott káoszfutamok után.

1. SZAKASZ

Az időmérő elején az aszfalt 31 fokos, sokkal melegebb, mint a délelőtti szabadedzésen.Így könnyebb lesz üzemi hőfokra hevíteni az abroncsokat, mint néhány órája, amikor a pilóták több körön keresztül ezen erőlködtek.

VETTEL VILÁGBAJNOK LESZ AUSTINBAN, HA…
…győz, miközben Alonso az ötödik vagy annál rosszabb helyen zárja a versenyt
…másodikként ér célba, miközben Alonso legfeljebb a kilencedik pozícióban zár
…harmadikként intik le, és Alonso nem szerez pontot
Pontegyenlőség esetén Vettel több győzelmével (5) mindenképpen Alonso (3) előtt végez.

A két HRT ment ki először a pályára – a csapat attól tart, hogy nem tud 107 százalékon belülre kerülni az első szakaszban, ami azt jelentené, hogy nem indulhatnak a versenyen. Bár egyesek szerint spórolásból szándékosan csinálják, hogy ennyivel lassabbak, és anyagi nehézségeik miatt nem is akarnak elindulni a versenyen, ezt a spanyolok cáfolják.

Karthikeyané a jobb első kör, 1:45.573 perces eredménye azonban cseppet sem biztató. Räikkönen 1:41-gyel kezdett. Rajtuk kívül csak a két Marussia ment mért kört az első percekben, a többiek visszamentek a boxba.

Grosjean az újraindulásakor közepesen kemény (azaz a lágyabb…) gumikat kapott,két másodperccel volt gyorsabb Räikkönennél. A francia minden bizonnyal azt próbálgatta, mennyire gyorsan melegednek be az abroncsai – megtehette, a versenyen egy kiállás valószínűsíthető, és szinte egyáltalán nem kopnak az abroncsok. Massa a keményebb gumikon feljött a második helyre, egy másodperccel a francia mögé.

A RED BULL CSAPATVILÁGBAJNOK LESZ AUSTINBAN, HA…

…négy vagy annál több pontot szerez

…legalább egy pontot szerez, a Ferrari pedig nem arat kettős győzelmet

…nem szerez pontot, a Ferrari pilótái pedig nem végeznek jobban, mint az első és harmadik hely

Grosjean egy lassabb kör után újra belehúzott, 1:37.865-re javított. Räikkönen feljött három tizeddel mögé, a majd Vettel bejött közéjük a kemény gumikon. Bruno Senna feljött az ötödik helyre, ezzel jelezte, hogy a Williamsszel számolni kell. Grosjean 1:37.486-ot ment, Vettel 1:37.165-tel jelezte a keményebb gumikon, hogy lassan a testtel!

Öt perccel a vége előtt Vettel, Grosjean, Massa, Hülkenberg, Webber, Senna, Button, Alonso, Räikkönen, Di Resta, Hamilron volt a sorrend. Maldonado a keményebb gumikon a 3.helyre jött fel.

Schumacher a lágyabb gumikon a 12. helyre jött be első mért körével, a kieső helyeken Ricciardo állt, a Toro Rossót Glock is megelőzte.

Hamilton 1:37.058-cal megelőzte Vettelt, de a német 1:36.558-cal visszaállt az élre. Karthikeyan a 24. helyen 6 tizeddel a 107 százalékos határon belül volt, de leállt az autója a pálya szélén. Az utolsó percben sárga zászlót lengettek miatta, megakadályozva a további javításokat.

Így viszont a Ricciardo mögé visszacsúszó Rosberg került a 18. helyre, a kiesőzónába. A német még tudott újabb kört kezdeni, és a sárga zászlók ellenére megelőzte az ausztrált. Ricciardo éppen a héten beszélt arról, hogy az időmérőn jobb Vergne-nél.

A 18. helytől lefelé Ricciardo, Glock, Pic, Petrov, Kovalainen, De la Rosa, Karthikeyan sorrend alakult ki – a Marussia már nemcsak a csapat-vb-ben, a rajtrácson is a Caterham elé került, fennállása során először.

2. SZAKASZ

CIRCUIT OF THE AMERICAS
A pálya adatai:
Hossza: 5.516 km
Teljes versenytáv: 56 kör (308.896 km)
Becsült kvalifikációs köridő: 1:37 mp
Becsült köridő versenyben: 1:42 mp

Kanyarok száma: 20 (11 balos, 9 jobbos)
Vezetési irány: óramutató járásával ellentétesen
Felhasználható gumikeverékek: kemény/közepes
DRS-zóna: 11-es és 12-es kanyar között
Hivatalos oldala: www.circuitoftheamericas.com

A negyedórás etapot Maldonado kezdte meg. Räikkönen és Rosberhg is kiment vele, ők mért körbe is kezdtek. A finn 1:37.672-t futott a lágyabb gumikon. Az autókról most már végleg eltűntek a kemény keverékű abroncsok.

A többiek ez edzés elején nem tudták megközelíteni Räikkönen idejét, de jött Button, és két tizedre feljött Räikkönenre, aki már 1:37.457-tel állt az élen. Hamilton már nem csak közelített, 1:36.795-tel az élre állt.

Alonso közben az egyik Mercedesre (Schumacherre) volt roppant dühös, mert feltartotta. Vettelt senki sem tartotta fel, a Red Bull pilótája 1:35.971-gyel, a hétvége legjobb eredményével átvette a vezetést.Négy perccel a vége előtt Vettel, Hamilton, Webber, Hülkenberg, Massa, Maldonado, Räikkönen, Button, Di Resta, Schumacher volt a sorrend. Alonso aztán a zavartalan körében feljött a negyedik helyre.

Az utolsó perc előtt Vettel 1:35.796-ra javított, Webber feljött a második helyre, Räikkönen viszont a 10. helyen állt, a veszélyes zónában. Button mögötte volt, ráadásul autójával gondok adódtak. A gázpedál meghibásodása miatt ki sem jött a hajrában.

Végül Raikkönen megőrizte 10. helyét, és továbbjutott.

A 11. helytől lefelé Senna, Button, Di Resta, Vergne, Pérez, Kobajasi, Rosberg sorrend alakult ki.

3. SZAKASZ

A top tízben két-két Red Bull, Ferrari és Lotus, plusz Hamilton, Maldonado, Hülkenberg és Schumacher készülődött.

Vettel eddig hibátlan az austini pályán
Vettel eddig hibátlan az austini pályán

A hétszeres világbajnok ment ki elsőként a pályára. Webberen és Hülkenbergen kívül mindenki követte. A 3. perc végén az ausztrál is kiment. A pilóták egy menetet terveznek, amelynek harmadik vagy negyedik körében lehet a leggyorsabb valaki.

Schumi 1:52-es kezdése után Alonso 1:42-vel melegítette a gumikat. Grosjean tette magát oda elsőként: 1:37.2-vel nyitott.Hülkenberg is kijött, mindenki a gumik melegítésével ügyeskedett. Webber Grosjean példáját követve egyből a gázra lépett, 1:36.845-tel állt az élre. Aztán Hamilton ment 1:36.2-t.

Jött Vettel, és a 10. helyről, 1:46.9-ről az élre ugrott: 1:35.877!

Egy perccel a vége előtt Vettel, Hamilton, Webber, Grosjean, Räikkönen, Schumacher volt a sorrend: Webbernek ez tökéletesen megfelelt, szerinte a páros rajthelyek viccesek. Ám Hamilton még nem adta fel a pole-ról szőtt álmait. Bement 1:39 alá, de Vettelt nem előzte meg.

Maradt még egy köre. 1:35.766-ot futott, de 109 ezreddel elmaradt Vettel utolsó körétől, így a második rajtkocka lett az övé, Vettel pedig az idén hatodszor megszerezte a pole-t.

Alonso közben csak a kilencedik rajtkockát szerezte meg, Webber, Grosjean, Räikkönen, Schumacher, Massa és Hülkenberg is bejött elé, és csak Maldonadót verte meg.

AMERIKAI NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:35.657 átlag: 207.478 km/ó
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:35.766 0.109 mp h.
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:36.174 0.517
4. Romain Grosjean* francia Lotus-Renault 1:36.587 0.930
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:36.708 1.051
6. Michael Schumacher német Mercedes 1:36.794 1.137
7. Felipe Massa brazil Ferrari 1:36.937 1.280
8. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:37.141 1.484
9. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:37.300 1.643
10. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:37.842 2.185
11. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:37.604 1.808
12. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:37.616 1.820
13. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:37.665 1.869
14. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:37.879 2.083
15. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:38.206 2.410
16. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:38.437 2.641
17. Nico Rosberg német Mercedes 1:38.501 2.705
18. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:39.114 2.556
19. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:40.056 3.498
20. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:40.664 4.106
21. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:40.809 4.251
22. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:41.166 4.608
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:42.011 5.453
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1:42.740 6.182
*Öt rajthelyes büntetés miatt Grosjean csak a 9. helyről indul.
A RAJTSORREND
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
4. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
5. Michael Schumacher német Mercedes
6. Felipe Massa brazil Ferrari
7. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes
8. Fernando Alonso spanyol Ferrari
9. Romain Grosjean* francia Lotus-Renault
10. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
11. Bruno Senna brazil Williams-Renault
12. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
13. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
14. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
15. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari
16. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari
17. Nico Rosberg német Mercedes
18. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
19. Timo Glock német Marussia-Cosworth
20. Charles Pic francia Marussia-Cosworth
21. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault
22. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth
*Grosjean váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott
AZ ELSŐ KÉT SZAKASZ EREDMÉNYLISTÁJA
1. SZAKASZ 2. SZAKASZ
1. Vettel 1:36.558 1. Vettel 1:35.796
2. Hamilton 1:37.058 2. Webber 1:36.298
3. Webber 1:37.215 3. Massa 1:36.549
4. Grosjean 1:37.486 4. Hamilton 1:36.795
5. Senna 1:37.520 5. Grosjean 1:36.906
6. Maldonado 1:37.537 6. Maldonado 1:37.011
7. Button 1:37.565 7. Hülkenberg 1:37.066
8. Massa 1:37.667 8. Schumacher 1:37.102
9. Hülkenberg 1:37.756 9. Alonso 1:37.123
10. Schumacher 1:37.927 10. Räikkönen 1:37.404
11. Alonso 1:37.968 11. Senna 1:37.604
12. Räikkönen 1:38.051 12. Button 1:37.616
13. di Resta 1:38.104 13. di Resta 1:37.665
14. Kobajasi 1:38.418 14. Vergne 1:37.879
15. Vergne 1:38.434 15. Pérez 1:38.206
16. Pérez 1:38.500 16. Kobajasi 1:38.437
17. Rosberg 1:38.862 17. Rosberg 1:38.501
18. Ricciardo 1:39.114
19. Glock 1:40.056
20. Pic 1:40.664
21. Petrov 1:40.809
22. Kovalainen 1:41.166
23. de la Rosa 1:42.011
24. Karthikeyan 1:42.740

 

A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 5 9 15 255
2. Fernando Alonso 3 11 16 245
3. Kimi Räikkönen 1 7 17 198
4. Mark Webber 2 4 14 167
5. Lewis Hamilton 3 6 13 165
6. Jenson Button 2 5 12 153
7. Felipe Massa 1 12 95
8. Nico Rosberg 1 2 10 93
9. Romain Grosjean 3 9 90
10. Sergio Pérez 3 7 66
11. Kobajasi Kamui 1 8 58
12. Nico Hülkenberg 9 49
13. Paul di Resta 9 46
14. Pastor Maldonado 1 1 4 43
15. Michael Schumacher 1 7 43
16. Bruno Senna 9 30
17. Jean-Éric Vergne 3 12
18. Daniel Ricciardo 6 10
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 422
2. Ferrari 340
3. McLaren-Mercedes 318
4. Lotus-Renault 288
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 124
7. Force India-Mercedes 95
8. Williams-Renault 73
9. Toro Rosso-Ferrari 22
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik