Sebastian Vettel az idén hatodszor rajtolhat a pole pozícióból (Fotó: Action Images) |
Sebastian Vettel az első, Fernando Alonso a nyolcadik rajtkockából vághat neki vasárnap magyar idő szerint 20 órakor az Amerikai Nagydíjnak, amelyen a spanyolnak a német győzelme esetlén fel kell verekednie magát a legjobb négy közé ahhoz, hogy Brazíliában is maradjon esélye a világbajnoki cím megszerzésére.
A mindhárom szabadedzést az élen záró Vettel előnye tréningről tréningre csökkent, de az időmérő végére megmaradt 109 ezred Lewis Hamiltonnal szemben, ami óriási előny lehet F1-es karrierje 100. rajtjánál, hiszen a páros oldal a rajtrácson nagyon csúszik, így Hamiltonnak nem sok esélye lesz arra, hogy megelőzze a németet.
Ha tényleg így lesz, Webber kerülhet csapattársa mögé, és így Vettel óriási lehetőséghez jut.
Alonso is a páros oldalról rajtol, mert bár nagy meglepetésre csak a 9. helyen zárta az időmérőt, Romain Grosjean váltócsere miatt kapott büntetése után feljött a 8. rajtkockába. A spanyolt az élen álló hármas mellett Kimi Räikkönen, Michael Schumacher, Felipe Massa és Nico Hülkenberg is megelőzi a rajtrácson.
Említést érdemel, hogy a Marussia fennállása során először (a Virgin-korszakot is figyelembe véve) mindkét autójával megverte a Caterham és a HRT párosát.
ELŐZMÉNYEK
Sergio Péreznek a harmadik szabadedzésen sokan előre odaadták a rajtbüntetést Charles Pic meglökéséért, de a sportfelügyelők engedékenyek voltak a szinte hazai pályán versenyző mexikóival. Pedig már a megrovás is rajtbüntetést ért volna az esetében, három feddés ugyanis automatikusan tíz rajthelyes büntetés ér, és Pérezt Abu-Dzabiban, valamint pénteken Austinban is figyelmeztették már riválisa feltartásáért. Ám Pic bevallotta, nem nézte a tükröt, és három másodperccel lassabb volt abban a szektorban Péreznél.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
Nem úszta meg azonban rajtbüntetés nélkül Romain Grosjean, akinek a Lotusában a harmadik edzésen tönkrement a váltó, amelyet ki kellett cserélni, ennek ára öt rajthely.
Sebastian Vettel a harmadik edzésen nem használhatta az egyes fokozatát, de nem a váltó hibája miatt, hanem, mert egy érzékelő meghibásodott. A Red Bullt így a váltó kicserélése nélkül megjavították.
A hétvége nagy beszédtémája a Pirelli döntése, hogy a két legkeményebb gumikeveréket hozta el Texasba. Már az olasz gyár is belátta, hogy a verseny érdekesebb lenne a lágyabb keverékeken, de azzal védekezik, hogy nem akart ilyen módon beleszólni a vb-csatába – ami elég gyenge indoknak tűnik, főleg az idény első felében látott káoszfutamok után.
1. SZAKASZ
Az időmérő elején az aszfalt 31 fokos, sokkal melegebb, mint a délelőtti szabadedzésen.Így könnyebb lesz üzemi hőfokra hevíteni az abroncsokat, mint néhány órája, amikor a pilóták több körön keresztül ezen erőlködtek.
…győz, miközben Alonso az ötödik vagy annál rosszabb helyen zárja a versenyt |
…másodikként ér célba, miközben Alonso legfeljebb a kilencedik pozícióban zár |
…harmadikként intik le, és Alonso nem szerez pontot |
Pontegyenlőség esetén Vettel több győzelmével (5) mindenképpen Alonso (3) előtt végez. |
A két HRT ment ki először a pályára – a csapat attól tart, hogy nem tud 107 százalékon belülre kerülni az első szakaszban, ami azt jelentené, hogy nem indulhatnak a versenyen. Bár egyesek szerint spórolásból szándékosan csinálják, hogy ennyivel lassabbak, és anyagi nehézségeik miatt nem is akarnak elindulni a versenyen, ezt a spanyolok cáfolják.
Karthikeyané a jobb első kör, 1:45.573 perces eredménye azonban cseppet sem biztató. Räikkönen 1:41-gyel kezdett. Rajtuk kívül csak a két Marussia ment mért kört az első percekben, a többiek visszamentek a boxba.
Grosjean az újraindulásakor közepesen kemény (azaz a lágyabb…) gumikat kapott,két másodperccel volt gyorsabb Räikkönennél. A francia minden bizonnyal azt próbálgatta, mennyire gyorsan melegednek be az abroncsai – megtehette, a versenyen egy kiállás valószínűsíthető, és szinte egyáltalán nem kopnak az abroncsok. Massa a keményebb gumikon feljött a második helyre, egy másodperccel a francia mögé.
…négy vagy annál több pontot szerez |
…legalább egy pontot szerez, a Ferrari pedig nem arat kettős győzelmet |
…nem szerez pontot, a Ferrari pilótái pedig nem végeznek jobban, mint az első és harmadik hely |
Grosjean egy lassabb kör után újra belehúzott, 1:37.865-re javított. Räikkönen feljött három tizeddel mögé, a majd Vettel bejött közéjük a kemény gumikon. Bruno Senna feljött az ötödik helyre, ezzel jelezte, hogy a Williamsszel számolni kell. Grosjean 1:37.486-ot ment, Vettel 1:37.165-tel jelezte a keményebb gumikon, hogy lassan a testtel!
Öt perccel a vége előtt Vettel, Grosjean, Massa, Hülkenberg, Webber, Senna, Button, Alonso, Räikkönen, Di Resta, Hamilron volt a sorrend. Maldonado a keményebb gumikon a 3.helyre jött fel.
Schumacher a lágyabb gumikon a 12. helyre jött be első mért körével, a kieső helyeken Ricciardo állt, a Toro Rossót Glock is megelőzte.
Hamilton 1:37.058-cal megelőzte Vettelt, de a német 1:36.558-cal visszaállt az élre. Karthikeyan a 24. helyen 6 tizeddel a 107 százalékos határon belül volt, de leállt az autója a pálya szélén. Az utolsó percben sárga zászlót lengettek miatta, megakadályozva a további javításokat.
Így viszont a Ricciardo mögé visszacsúszó Rosberg került a 18. helyre, a kiesőzónába. A német még tudott újabb kört kezdeni, és a sárga zászlók ellenére megelőzte az ausztrált. Ricciardo éppen a héten beszélt arról, hogy az időmérőn jobb Vergne-nél.
A 18. helytől lefelé Ricciardo, Glock, Pic, Petrov, Kovalainen, De la Rosa, Karthikeyan sorrend alakult ki – a Marussia már nemcsak a csapat-vb-ben, a rajtrácson is a Caterham elé került, fennállása során először.
2. SZAKASZ
A pálya adatai: Hossza: 5.516 km Teljes versenytáv: 56 kör (308.896 km) Becsült kvalifikációs köridő: 1:37 mp Becsült köridő versenyben: 1:42 mp Kanyarok száma: 20 (11 balos, 9 jobbos) Vezetési irány: óramutató járásával ellentétesen Felhasználható gumikeverékek: kemény/közepes DRS-zóna: 11-es és 12-es kanyar között Hivatalos oldala: www.circuitoftheamericas.com |
A negyedórás etapot Maldonado kezdte meg. Räikkönen és Rosberhg is kiment vele, ők mért körbe is kezdtek. A finn 1:37.672-t futott a lágyabb gumikon. Az autókról most már végleg eltűntek a kemény keverékű abroncsok.
A többiek ez edzés elején nem tudták megközelíteni Räikkönen idejét, de jött Button, és két tizedre feljött Räikkönenre, aki már 1:37.457-tel állt az élen. Hamilton már nem csak közelített, 1:36.795-tel az élre állt.
Alonso közben az egyik Mercedesre (Schumacherre) volt roppant dühös, mert feltartotta. Vettelt senki sem tartotta fel, a Red Bull pilótája 1:35.971-gyel, a hétvége legjobb eredményével átvette a vezetést.Négy perccel a vége előtt Vettel, Hamilton, Webber, Hülkenberg, Massa, Maldonado, Räikkönen, Button, Di Resta, Schumacher volt a sorrend. Alonso aztán a zavartalan körében feljött a negyedik helyre.
Az utolsó perc előtt Vettel 1:35.796-ra javított, Webber feljött a második helyre, Räikkönen viszont a 10. helyen állt, a veszélyes zónában. Button mögötte volt, ráadásul autójával gondok adódtak. A gázpedál meghibásodása miatt ki sem jött a hajrában.
Végül Raikkönen megőrizte 10. helyét, és továbbjutott.
A 11. helytől lefelé Senna, Button, Di Resta, Vergne, Pérez, Kobajasi, Rosberg sorrend alakult ki.
3. SZAKASZ
A top tízben két-két Red Bull, Ferrari és Lotus, plusz Hamilton, Maldonado, Hülkenberg és Schumacher készülődött.
A hétszeres világbajnok ment ki elsőként a pályára. Webberen és Hülkenbergen kívül mindenki követte. A 3. perc végén az ausztrál is kiment. A pilóták egy menetet terveznek, amelynek harmadik vagy negyedik körében lehet a leggyorsabb valaki.
Schumi 1:52-es kezdése után Alonso 1:42-vel melegítette a gumikat. Grosjean tette magát oda elsőként: 1:37.2-vel nyitott.Hülkenberg is kijött, mindenki a gumik melegítésével ügyeskedett. Webber Grosjean példáját követve egyből a gázra lépett, 1:36.845-tel állt az élre. Aztán Hamilton ment 1:36.2-t.
Jött Vettel, és a 10. helyről, 1:46.9-ről az élre ugrott: 1:35.877!
Egy perccel a vége előtt Vettel, Hamilton, Webber, Grosjean, Räikkönen, Schumacher volt a sorrend: Webbernek ez tökéletesen megfelelt, szerinte a páros rajthelyek viccesek. Ám Hamilton még nem adta fel a pole-ról szőtt álmait. Bement 1:39 alá, de Vettelt nem előzte meg.
Maradt még egy köre. 1:35.766-ot futott, de 109 ezreddel elmaradt Vettel utolsó körétől, így a második rajtkocka lett az övé, Vettel pedig az idén hatodszor megszerezte a pole-t.
Alonso közben csak a kilencedik rajtkockát szerezte meg, Webber, Grosjean, Räikkönen, Schumacher, Massa és Hülkenberg is bejött elé, és csak Maldonadót verte meg.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:35.657 | átlag: 207.478 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:35.766 | 0.109 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:36.174 | 0.517 |
4. | Romain Grosjean* | francia | Lotus-Renault | 1:36.587 | 0.930 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:36.708 | 1.051 |
6. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:36.794 | 1.137 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:36.937 | 1.280 |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:37.141 | 1.484 |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:37.300 | 1.643 |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:37.842 | 2.185 |
11. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:37.604 | 1.808 |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:37.616 | 1.820 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:37.665 | 1.869 |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:37.879 | 2.083 |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:38.206 | 2.410 |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:38.437 | 2.641 |
17. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:38.501 | 2.705 |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.114 | 2.556 |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:40.056 | 3.498 |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:40.664 | 4.106 |
21. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:40.809 | 4.251 |
22. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:41.166 | 4.608 |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:42.011 | 5.453 |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:42.740 | 6.182 |
*Öt rajthelyes büntetés miatt Grosjean csak a 9. helyről indul. |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
9. | Romain Grosjean* | francia | Lotus-Renault |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
11. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
17. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
21. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
22. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
*Grosjean váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Vettel | 1:36.558 | 1. | Vettel | 1:35.796 |
2. | Hamilton | 1:37.058 | 2. | Webber | 1:36.298 |
3. | Webber | 1:37.215 | 3. | Massa | 1:36.549 |
4. | Grosjean | 1:37.486 | 4. | Hamilton | 1:36.795 |
5. | Senna | 1:37.520 | 5. | Grosjean | 1:36.906 |
6. | Maldonado | 1:37.537 | 6. | Maldonado | 1:37.011 |
7. | Button | 1:37.565 | 7. | Hülkenberg | 1:37.066 |
8. | Massa | 1:37.667 | 8. | Schumacher | 1:37.102 |
9. | Hülkenberg | 1:37.756 | 9. | Alonso | 1:37.123 |
10. | Schumacher | 1:37.927 | 10. | Räikkönen | 1:37.404 |
11. | Alonso | 1:37.968 | 11. | Senna | 1:37.604 |
12. | Räikkönen | 1:38.051 | 12. | Button | 1:37.616 |
13. | di Resta | 1:38.104 | 13. | di Resta | 1:37.665 |
14. | Kobajasi | 1:38.418 | 14. | Vergne | 1:37.879 |
15. | Vergne | 1:38.434 | 15. | Pérez | 1:38.206 |
16. | Pérez | 1:38.500 | 16. | Kobajasi | 1:38.437 |
17. | Rosberg | 1:38.862 | 17. | Rosberg | 1:38.501 |
18. | Ricciardo | 1:39.114 | |||
19. | Glock | 1:40.056 | |||
20. | Pic | 1:40.664 | |||
21. | Petrov | 1:40.809 | |||
22. | Kovalainen | 1:41.166 | |||
23. | de la Rosa | 1:42.011 | |||
24. | Karthikeyan | 1:42.740 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 9 | 15 | 255 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 11 | 16 | 245 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 7 | 17 | 198 |
4. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
5. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 13 | 165 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 12 | 153 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 12 | 95 |
8. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
9. | Romain Grosjean | – | 3 | 9 | 90 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 8 | 58 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 49 |
13. | Paul di Resta | – | – | 9 | 46 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 4 | 43 |
15. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
16. | Bruno Senna | – | – | 9 | 30 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 10 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 422 |
2. | Ferrari | 340 |
3. | McLaren-Mercedes | 318 |
4. | Lotus-Renault | 288 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 124 |
7. | Force India-Mercedes | 95 |
8. | Williams-Renault | 73 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 22 |