Az Ausztrál Nagydíj 3. szabadedzésén Lewis Hamilton gyorsabb volt Nico Rosbergnél, de a német lágy gumis gyors köre nem sikerült jól, több mint egy másodperccel elmaradt a pénteki legjobbjától, és még a Ferrarival köröző Sebastian Vettelnél is lassabbnak bizonyult.
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a motorfejlesztés korlátozása érdekében súlyozta a hajtóművek egyes alkatrészeit, s úgynevezett zsetonokban határozta meg az értéküket. Vannak egy, két és három zseton értékű alkatrészek a motorban, amely tavalyi verziójának 48 százalékát lehet módosítani. Ez motoronként 32 zsetont jelent, s szombaton kiderült, mely gyártó hányat használt el eddig, azaz mennyire fejlesztett motorral érkezett az Ausztrál Nagydíjra. A Mercedes a lehetséges 32 zsetonból 25-öt használt el, azaz hét maradt neki. A Ferrari 22-t használt fel, tíz áll még a rendelkezésére a szezon hátralévő részében új motorjai bevetésénél. A Renault bánt legóvatosabban a fejlesztéseivel, 20 zseton elhasználása után még 12-t használhat. Az új motorral beszálló Honda a szabályok szerint a riválisok fennmaradó zsetonjainak átlagát használhatja, ami 9. |
Hamilton sem tudta felülmúlni Rosberg pénteki körét, ám volt egy sokkal jobb részidőkből álló próbálkozása, amelynek végén a boxba hajtott – azaz rendkívül kiélezett csata várható a pole pozícióért a két Mercedes között. Rosberg és Hamilton nagyon a határon autózott az egész edzésen, mindketten többször megcsúsztak a 9-es kanyarban, amely sokakon kifogott. Úgy tűnik, a Mercedesen belüli csata máris magas hőfokon ég a pályán!
A Ferrari és a Williams párharca ugyanennyire kiélezett lehet, Vettel mögött a rivális két pilótája zárt, s utánuk jött Kimi Räikkönen.
A Red Bull viszont kiesni látszik ebből a küzdelemből: Daniel Ricciardo és Danyiil Kvjat gépe is tönkrement, volt fékhiba és motorhiba is, vagyis az RB11-es debütálása még rosszabbul alakul, mint tavaly az RB10-esé. Ráadásul Ricciardo belsőégésű motorja tegnap végleg használhatatlanná vált, így az ausztrálnak a büntetés nélkül igénybe vehető négy hajtóművéből három maradt a 2015-ös szezonra.
A Red Bull gyengélkedését a Lotus fordíthatja a maga előnyére, mindkét autója könnyedén bejuthat az időmérő harmadik szakaszába.
A McLaren tovább szenved, Kevin Magnussen és Jenson Button csupán Kvjat műszaki hibás négykerekűjét előzte meg az eredménylistán. A Saubernek a Giedo van der Gardéval folyó per sikeres lezárása után már csak a versenyzéssel kell törődnie, s a Force India pilótáit is könnyedén megelőzték kék-sárga autói.
A Manor autói ezúttal sem hagyták el a garázst.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:27.867 | átlag: 217.269 km/óra | 11 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:28.563 | 0.696 | 13 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:28.821 | 0.954 | 14 |
4. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:28.912 | 1.045 | 14 |
5. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:28.988 | 1.121 | 18 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:29.017 | 1.150 | 13 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1:29.481 | 1.614 | 12 |
8. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:29.864 | 1.997 | 15 |
9. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:29.869 | 2.002 | 19 |
10. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:29.934 | 2.067 | 24 |
11. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:29.952 | 2.085 | 16 |
12. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:30.613 | 2.746 | 21 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:30.741 | 2.874 | 14 |
14. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:30.993 | 3.126 | 17 |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:31.185 | 3.318 | 10 |
16. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Honda | 1:31.391 | 3.524 | 14 |
17. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:31.666 | 3.799 | 13 |
18. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:32.830 | 4.963 | 6 |
A Manor-istálló nem vett részt az edzésen. |
AZ EDZÉS PERCRŐL PERCRE
5.00 Lejárt az idő, a hajrában Maldonado felhozta a másik Lotust Grosjeané mögé.
4.58 Sainz meglátogatta a kavicságyat, miközben Hamilton két abszolút legjobb szektorral jelezte, van még tartalék a Mercedesben. Hogy mennyi, az nem derült ki, a kör végén ugyanis a boxba hajtott.
4.57 Button 1:31.6-tal a 15. helyen. A két-két Mercedes, Ferrari és Williams mögött Grosjean a hetedik a Lotusszal, aztán Nasr Sauberje következik.
4.55 Bottas 1:28.9-cel alig maradt el Rosbergtől, de ne feledjük, a német pénteken 1:27.697-tel lett első, azaz a Mercedesnek nem kell aggódnia. A Red Bullnak annál inkább, Kvjat is kiszállt a kocsiból, egyik pilótája sem megy lágy gumis gyors kört.
4.54 Hamilton 1:27.867-tel az élen, Vettel 1:28.563-mal második.
4.53 Räikkönen 1:29.0-t, Massa 1:29.1-et ment a lágyakon.
4.52 Massa először megy lágy gumikon a hétvégén.
4.51 Räikkönen, Hamilton és Bottas is lágy gumikon a pályán. Ricciardo kiszállt a Red Bullból.
4.49 Rosberg 1:28.939-cel az élen, lágy gumikon. Ericsson is lágyakat kapott, a 11. a Sauberrel.
4.48 Mark Webber az ausztrál Fox tv szakkommentátora ezen a hétvégén, s sziporkázik: „Talán Van der Garde pénztárcája szorult Ericsson fékpedálja alá.”
4.43 Ericsson megpördült, de tovább tudott menni. „Minden oké, de a gumik tönkrementek" – jelezte a rádión.
4.38 Button eddig csak Ericssonnál és Magnussennél gyorsabb. Ricciardo Red Bullja a sárga feliratos abroncsokon állt le, rajta és Magnussenen kívül más még nem próbálta ki a gyorsabb gumikat (Button sem volt kint azokon, téves infó volt – vagy az időmérő tábla rossz). Az ausztrálhoz hasonlóan a második pénteki edzést kihagyó Massától várható, hogy korán vált.
4.36 Nem csak Verstappennel fogott ki a 9-es kanyar, Rosberg és Hamilton is többször pórul járt ott. Hamilton azonban a legutóbbi körében nem hibázott, 1:29.128-cal az élre állt.
4.34 Vettel a 3. helyen, Hamilton a pályán a Mercedesszel.
4.32 A Red Bull a boxban, már a szerelők tolják a garázsig. Közben egy Sauber próbált meg rajtgyakorlatot elvégezni, de jobbnak látta, ha inkább simán, lassan elhalad a Red Bull és a pályabírók mellett.
4.31 Visszatolják a boxutcáig az RB11-est, Ricciardo benne ül – tényleg bosszantó lehet, hogy akármilyen ó autót is épít a csapat, a motor miatt használhatatlan.
4.29 Ricciardo Red Bullja leállt a boxutca kijáratánál. A Red Bull vezetői ma sem fognak ódákat zengeni a Renault-ról.
4.28 Másodjára odaléptek. Rosberg 1:29.364-gyel az élen, Räikkönen 1:30.2-t ment, de csak harmadik az időközben első mért körét megfutó (1:30.0) Bottas mögött.
4.27 Rosberg első körével a 6., Button a 10. helyen. Räikkönen jó első szektora ellenére rossz időeredménnyel kezdett.
4.25 Button a McLarennel máris lágy gumikon megy, Räikkönen és Rosberg is mért körön.
4.24 A Red Bullról kiderült, hogy az Ausztrál Nagydíj előtt hivatalos FIA-törésteszten megbukott a Mercedeséhez hasonló rövid orra, amelyet emiatt nem hozhatott el az idénynyitóra. Egyelőre semmi sem akar összejönni a csapatnak.
4.20 Grosjean legjobbja már 1:31.060. Verstappen a 2., Maldonado a 3. helyen. Nyolcan tettek meg mért kört, a „nagyok” közül csak Ricciardo van köztük.
4.15 Grosjean 1:31.560-nal az élre kormányozta a Lotust.
4.14 Az aszfalt 42, a levegő 29 fokos. Ez a hétvége legmelegebb időben megtartott edzése.
4.11 Sainz 1:31.755-tel az élen. Közben csapattársa, Verstappen levágta a 9-es kanyart – mintegy megerősítve, hogy a Renault-motor nem működik kiegyensúlyozottan, szinte körről körre más-más erőt ad le a kanyarokban.
4.10 Nasr legjobbja 1:32.533. Rosberg a pályán, emlékeztetik rádión, hogy új fékeket kapott, bánjon velük annak megfelelően.
4.09 Christian Horner a Sky Sportsnak elmondta, Kvjat motorjáénak programozásával van baj. Helmut Marko pénteken elmondta, egyelőre szinte vezethetetlen a Renault-motor – ha egyáltalán működik.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Rosberg nem bohóckodott, az övé a legjobb köridő az év első edzésén |
2. szabadedzés: Rosberg kész a visszavágóra, a McLaren a falban kötött ki |
Massa: Hihetetlen köridőket ért el a Ferrari, jobb, mint tavaly |
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
6.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők, az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
4.04 A szabadon száguldó Saubereké az első két mért kör, Nasr 1:33.301-gyel kezdett, Ericsson ideje 1:35.8. Kvjat a bukótérbe látogatott a Red Bull-lal – remélhetőleg ezúttal nem súlyos technikai hibája van a csapatnak.
4.03 Ricciardo motorja tegnap annyira meghibásodott, hogy már vissza sem lehet tenni az autóba, azaz az ausztrálnak három erőforrása maradt az egész idényre. Nem túl jó kilátások, biztosan nem ússza meg büntetés nélkül. A belsőégésű motorról van szó, amely az erőforrás hat elemének egyike.
4.00 Elkezdődött az edzés, Maldonado az első a pályán.
3.59 Ez az edzés különösen fontos Daniel Ricciardónak és Felipe Massának, akik a második pénteki edzést kihagyták. Ugyanúgy a McLarennek, amely tovább küszködik nemcsak megbízhatatlan, lassúnak is tűnő autójával.
3.58 A Mercedes uralja a hétvégét, már az is meglepetés lenne, ha ezen az edzésen nem Nico Rosberg és Lewis Hamilton végezne az első két helyen.
3.55 Derűs, de szeles nap van, késő délutánra esőt várnak, amely akár a 17 és 18 óra között esedékes időmérő alatt megérkezhet.
3.52 A nap híre, hogy a Sauber kiadott egy közleményt, amelyben jelezte, véget ért a pereskedése a 2015-ös szerződéséhez ragaszkodó Giedo van der Gardéval. A holland ejtette a bírósági pert, beletörődött, hogy nem a vezethet az Ausztrál Nagydíjon. A svájci csapatpár soros közleményében jelezte, reményei szerint a jövő héten sikerül megállapodnia a pilótával a kártérítésről.
Így elmúlt a veszélye annak, hogy az ausztrál hatóságok lefoglalják a csapat eszközeit, vagy letartóztassák Monisha Kaltenborn csapatfőnököt.
3.50 Köszöntjük korán kelő/későn fekvő olvasóinkat az Ausztrál Nagydíj szombat kora délutáni szabadedzését végigkísérő élő tudósításunkban!