A Mercedes hatalmas fölénnyel zárta az időmérő edzést Ausztráliában, ahol bebizonyosodott, valóban külön csata zajlik a két világbajnok autó között, valamint a többiek körében.
A pole pozícióért folytatott Mercedes-belharc Lewis Hamilton győzelmét hozta, az angol 1:26.327 perces körrel szerezte meg az első rajtkockát, egy másodperccel volt gyorsabb, mint Sebastian Vettel két éve még a 2.4 literes V8-as motorral – igaz, akkor száradó pályán tartották meg az időmérőt. A két évvel ezelőtti hétvége legjobb körétől is csak 4 tizeddel maradt el a Mercedes, azaz majdnem visszatért a turbómotorok bevezetése előtti szintre.
Nico Rosberg kisebb motorhibával küszködött az időmérőn, hat tizeddel kikapott csapattárástól,de nem fogta a műszaki gondjaira a lemaradását.
A többiek még messze vannak a 2013-as szinttől, a 3. helyen záró Felipe Massa 1.4 másodperccel kapott ki Hamiltontól.
Viszont elképesztően szoros a csata a Williams és a Ferrari között, az ötödik helyezett Kimi Räikkönen is csak 72 ezredre van a braziltól. Valtteri Bottas a Ferrarik mögött ragadt, a finn a hátát fájlalta egy kisebb kisodródása után.
A negyedik sor Red Bull-fennhatóság alá került, de Daniel Ricciardo mellől nem Danyiil Kvjat indul, hanem a Toro Rossóval Carlos Sainz Jr., a hétvége meglepetésembere, aki jobb volt, mint sztárolt csapattársa, Max Verstappen – bár a 17 éves hollandról is sokat elmond, hogy a 12. rajthelye csalódásnak számít…
Az igazi csalódás a McLaren, amely az első szakaszban lágy gumikon 3 másodpercre volt a Mercedes közepesen kemény gumis köreitől, és az utolsó rajtsorba kényszerült.
Ehhez az utolsó sorhoz az is kell, hogy a Manor feladja a kísérletezést, és beletörődjön, hogy a motor szoftverproblémái miatt nem indulhat az idénynyitón.
Rajt vasárnap 6 órakor, élőben az NSO-n és a Duna Tv-n.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:26.327 | átlag: 221.145 km/óra |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:26.921 | |
3. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:27.718 | |
4. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:27.757 | |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:27.790 | |
6. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:28.087 | |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:28.329 | |
8. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:28.510 | |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1:28.560 | |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:29.480 | |
11. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:28.800 | |
12. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:28.868 | |
13. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:29.070 | |
14. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:29.208 | |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:29.209 | |
16. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:31.376 | |
17. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:31.422 | |
18. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Honda | 1:32.037 | |
A Manor-istálló nem vett részt az edzésen. |
AZ IDŐMÉRŐ PERCRŐL PERCRE
3. SZAKASZ
8.01 Massa feljött a 3. helyre, a két Ferrari elé. Bottas mögött Ricciardo, Sainz, Grosjean, Maldonado a sorrend.
8.00 Räikkönen feljött szorosan Vettel mögé, Bottast maga mögött tartotta. Rosberg 1:26.9-cel második, Hamilton 1:26.327-re javította a legjobbját, ezzel a pole-ban.
7.59 Az utolsó esély kínálkozik a pilóták előtt, mindenki a pályán.
7.56 Az utolsó előtti kanyarban nagyon erős a hátszél, ez okozta Rosberg hibáját is.
7.55 Hamilton, Vettel, Massa, Räikkönen, Maldonado, Ricciardo, Grosjean, Sainz az első sorrend, Rosberg és Bottas nem ment mért kört.
7.54 Vettel 1:27.7-tel második, Rosberg elrontotta a körét, az utolsó előtti körben kisodródott, így be is hajtott a boxba. Massa szintén hibázott, de így is 3.
7.53 Maldonado jobb körrel kezdett, mint Ricciardo, Räikkönen mindkettejüket megelőzte. Hamilton 1:26.419-cel az első, több mint két másodperccel a Ferrari előtt.
7.51 Bottas több hibával kezdte a körét. A fékekre panaszkodik.
7.50 Nagy csata lesz a pole-ért Hamilton és Rosberg között, de mögöttük is, a két Ferrari és a két Williams 153 ezreden belül volt egymáshoz képest.
7.48 Az utolsó, 12 perces szakasz is elindult.
2. SZAKASZ
7.43 Verstappen kisebb hibája után eddig Sainz a legjobb a Red Bull-családból, a spanyol kiválóan szerepel eddig.
7.41 A hajrában a két Lotus bejött az első tízbe, Sainz és Ricciardo képviseli a Renault-motorokat. Nasr, Verstappen, Kvjat, Hülkenberg, Pérez a sorrend a 11. helytől lefelé.
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Hamilton | 1:28.586 | 1. | Hamilton | 1:26.894 |
2. | Rosberg | 1:28.906 | 2. | Rosberg | 1:27.097 |
3. | Massa | 1:29.246 | 3. | Vettel | 1:27.742 |
4. | Verstappen | 1:29.248 | 4. | Bottas | 1:27.796 |
5. | Vettel | 1:29.307 | 5. | Räikkönen | 1:27.807 |
6. | Grosjean | 1:29.537 | 6. | Massa | 1:27.895 |
7. | Sainz | 1:29.597 | 7. | Grosjean | 1:28.589 |
8. | Bottas | 1:29.641 | 8. | Sainz | 1:28.601 |
9. | Hülkenberg | 1:29.651 | 9. | Ricciardo | 1:28.679 |
10. | Räikkönen | 1:29.754 | 10. | Maldonado | 1:28.726 |
11. | Ricciardo | 1:29.788 | 11. | Nasr | 1:28.800 |
12. | Maldonado | 1:29.847 | 12. | Verstappen | 1:28.868 |
13. | Pérez | 1:29.990 | 13. | Kvjat | 1:29.070 |
14. | Kvjat | 1:30.402 | 14. | Hülkenberg | 1:29.208 |
15. | Nasr | 1:30.430 | 15. | Pérez | 1:29.209 |
16. | Ericsson | 1:31.376 | |||
17. | Button | 1:31.422 | |||
18. | Magnussen | 1:32.037 |
7.39 Csak a két Mercedes maradt a boxban.
7.37 Hamilton két tizeddel veri Rosberget, Vettel hárommal Räikkönent, Bottas héttel Massát, Sainz kettővel Verstappent, Ricciardo kettővel Kvjatot. Maldonadónak még nincs körideje.
7.35 Kvjat, Nasr, Hülkenberg, Pérez és Maldonado a kieső helyeken.
7.34 A Ferrari erődemonstrációja: Vettel a 3. 1:27.7-tel, Räikkönen a 4. 1:28.0-val.
7.33 Sainz 1:28.8-cal ötödik a két Williams mögött, Rosberg arra panaszkodik, hogy kihagy a motorja.
7.32 Rosberg 1:27.0-val a második.
7.31 Bottas 1:28.012-vel az első. Nem sokáig, Hamilton 1:26.894-gyel az élen. Nincs riválisa a Mercedesnek.
7.30 Nasr 1:29.614-gyel kezdett, Hülkenberg használt lágyakon csak második. A közepesen kemény gumikkal senki sem próbálkozik már.
7.25 Hamilton és Rosberg a közepesen kemény gumikon is könnyedén verte a lágy gumis mezőnyt, a McLaren három másodpercet kapott. Nem lehet nagy a csábítás Fernando Alonso számára, hogy Malajziában visszatérjen a volán mögé.
1. SZAKASZ
7.21 Ericsson, Button, Magnussen, Stevens és Merhi esett ki. A két Manor a versenyen sem indulhat el, túl veszélyes lenne 0 edzéskör után.
7.20 A rossz hangú McLaren-Hondával Button egytizedre van Ericssontól, s egy másodpercre az utolsóként továbbjutó Nasrtól.
7.19 Massa lágy gumikon feljött a 3. helyre, Ericsson 1:31-en kívül maradt, ezzel a 16.
7.18 A két McLaren 1:32-es idővel áll, messze a többiek mögött. Kvjat a 13. helyre jött be első körével, Ericsson a 16., kieső helyen.
7.16 Verstappen a 3. helyen, gyorsabb, mint Vettel a Ferrarival.
7.15 Kvjat kijött a pályára, Sainz a 4., Maldonado a 9. helyre ugrott előre. Magnussen és Button kieső helyen.
7.14 Kvjat még nem jött ki. Kieső helyen a két Manor mellett az orosz, illetve Maldonado és Sainz van.
7.13 Rosberg 1:28.9-cel a második, máris nem kell izgulni a továbbjutás miatt a Mercedesnél.
7.12 Bottas a második helyen, míg Hamilton közepesen kemény gumikon odalépett, és 1:28.586-tal átvette a vezetést. Ezzel Bottas a 3.
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a motorfejlesztés korlátozása érdekében súlyozta a hajtóművek egyes alkatrészeit, s úgynevezett zsetonokban határozta meg az értéküket. Vannak egy, két és három zseton értékű alkatrészek a motorban, amely tavalyi verziójának 48 százalékát lehet módosítani. Ez motoronként 32 zsetont jelent, s szombaton kiderült, mely gyártó hányat használt el eddig, azaz mennyire fejlesztett motorral érkezett az Ausztrál Nagydíjra. A Mercedes a lehetséges 32 zsetonból 25-öt használt el, azaz hét maradt neki. A Ferrari 22-t használt fel, tíz áll még a rendelkezésére a szezon hátralévő részében új motorjai bevetésénél. A Renault bánt legóvatosabban a fejlesztéseivel, 20 zseton elhasználása után még 12-t használhat. Az új motorral beszálló Honda a szabályok szerint a riválisok fennmaradó zsetonjainak átlagát használhatja, ami 9. |
7.09 Hamilton bejött a 3. helyre. 1:30-on kívül van a két Mercedes, lehet, hogy ez kevés lesz a továbbjutáshoz?
7.08 Bottas, Rosberg és Verstappen a két Ferrari mögött. Közepesen keményeken mennek. Sainz kipördült, de visszatért a pályára.
7.07 Vettel 1:29.307 szintén lágy gumikon. Beborult az ég, az aszfalt hőmérséklete már csak 31 fok.
7.06 Räikkönen 1:30.188-at ment a lágy gumikon, ezzel vezet.
7.05 Hamilton az első mért körében kisodródott a pályáról, a Mercedes főleg a közepesen kemény gumikon bizonytalan, az angol szerint nagyon nagy a vibráció. A harmadik szabadedzésen sem volt könnyű vezetni a villámgyors Mercedest.
7.04 Sainzé az első mért kör, 1:33.094. Csak Räikkönen lágy gumikon a korai próbálkozók között.
7.03 Kvjat a boxban vesztegel, az autóját szerelik.
7.00 Elkezdődött az időmérő, Grosjean az első a pályán. A Manor jelezte, nem tud részt venni az időmérőn.
ELŐZMÉNYEK
6.58 A pole pozícióért nagy csata folyik majd, Hamilton és Rosberg is sok hibával vezetett a szabadedzéseken, mindketten érzik a tétet, nagy a feszültség – egyelőre jó értelemben.
6.57 Az aszfalt 39, a levegő 31 fokos. Úgy tűnik, a beígért eső csak később, az időmérő után érkezik meg Melbourne-be.
6.55 Ha minden simán megy, a papírforma szerint a Mercedesé lesz az első sor, mögötte a Williams és a Ferrari osztozik a második és harmadik soron, majd a Red Bull és a Lotus következik. Bravúrral vagy szerencsével a harmadik szakaszba juthat a Sauber vagy a Toro Rosso pilótája, mögöttük következik a Force India, és a szabadedzések alapján a mezőny végén a McLaren.
6.53 A Red Bull autói tönkrementek a harmadik szabadedzésen, a csapat vezetői rengeteget panaszkodnak a Renault-ra, kérdés, mire megy Ricciardo és Kvjat az idény első időmérőjén?
6.51 A Manornál a hivatalos nyilatkozatokban még bíznak benne, hogy el tudnak indulni az időmérőn, de valós esély nincs erre. Ám mivel nevezett a csapat, 20 géppel számol az FIA, így 5-5 autó esik ki az első két szakaszban – ami az elsőben valójában három plusz a két Manor.
6.48 Eddig két versenyző autójában volt szükség a motor egyes alkatrészeinek cseréjére. Daniel Ricciardo Red Bulljában a belsőégésű motor mellett az energiaátalakító kétféle egységét, Lewis Hamilton Mercedesében az elektronikus vezérlőt cserélték ki.
6.46 Köszöntjük olvasóinkat a napos időben kezdődő időmérő edzés tudósításában! Mivel 20 autó nevezett a hétvégére, az első és a második szakaszban is 5-5 esik ki.