A 2014-es idény első két versenyét megnyerő Mercedes a Bahreini Nagydíj első szabadedzésén is a leggyorsabb volt a Formula–1-es mezőnyből. Lewis Hamilton és Nico Rosberg az első fél óra után az első helyen állt, majd miután le kellett adniuk a csapatoknak az első 30 percre kapott extra készlet közepesen kemény gumit, az utolsó negyedóráig a boxban maradt a páros.
A Bahreini Nagydíj az első Formula–1-es verseny, amelyen a GP2-es mezőny is elindul a betétprogramban. Pénteken megtartották az F1-esek és a GP2-resek első szabadedzését is, és a betétverseny első hat helyezettje gyorsabb volt, mint a Caterham pilótái. A GP2-esek edzésén az új-zélandi Mitch Evans volt a leggyorsabb 1:42.062-vel, míg a hatodik az indonéziai Rio Haryantolett 1:42.388-cal. Utóbbi éppen a Caterham fiókcsapatánál versenyez, és ő is gyorsabb volt, mint az F1-esek közül Robin Frijns tartalék pilóta (1:42.417), illetve Marcus Ericsson versenyző (1:42.711). Kobajasi Kamui a tesztelés alatt azt mondta, több értelme lenne GP2-es autóval rajtolni a Formula–1-es futamokon, mint az F1-es Caterhammel, és nem nagyon lőtt mellé – persze a GP2-es gépek nem bírják végig az F1-es versenytávot tankolás nélkül. Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy a két kategória száraz edzése esetén bármilyen körülmények között gyorsabb lehet egy GP2-es autó, mint egy F1-es. |
A két versenyzőt Fernando Alonso gyors köre csalogatta ki a depóból, előbb Rosberg, majd Hamilton is megelőzte a spanyolt, s visszaállt az „eredeti állapot” az élen. A Mercedes a jelek szerint játszadozik riválisaival, ami nem lenne meglepő, hiszen a múlt heti Malajziai GP óta egyik rivális sem tehetett csodát az autóival.
Az időeredmények azonban négy másodperccel elmaradtak a téli teszteken elért köridőktől, amire nem feltétlenül magyarázat, hogy lágyabb gumikon futották azokat, inkább az üzemanyag adagolásával variálhattak februárban és március elején. Az időmérőn kiderül, mennyivel tudnak közelebb kerülni a bő egy hónappal ezelőtti eredményekhez.
A Ferrarinál Kimi Räikkönen a különböző orrkúpokat próbálgatta, miközben a csapat igyekezett kényelmesebbé tenni számára az F14 T-t. Alonsónak volt egy meleg pillanata, a boxutcából kiindulva vette észre, hogy a három közepesen kemény gumija mellett a bal elsőre lágyat tettek, de még időben megállt, így a Ferrari elkerülheti a szabálytalan konfiguráció miatti büntetést.
A bahreini teszt legjobbja, Felipe Massa az edzés első felét – az ellenőrző körét leszámítva – végigpihente, csak utána hagyta el a boxutcát, pedig nem volt műszaki hibás az autója. A brazil végül a 11. lett.
Folytatás 17 órakor, a villanyfényes 2. szabadedzésen.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:37.502 | átlag: 199.823 km/ó | 14 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:37.733 | 0.231 mp h. | 13 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:37.953 | 0.451 | 17 |
4. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:38.122 | 0.620 | 10 |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.636 | 1.134 | 16 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:38.783 | 1.281 | 12 |
7. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:38.949 | 1.447 | 15 |
8. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:39.056 | 1.554 | 24 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:39.102 | 1.600 | 21 |
10. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:39.389 | 1.887 | 16 |
11. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:39.533 | 2.031 | 11 |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:39.862 | 2.360 | 26 |
13. | Luiz Felipe Nasr* | brazil | Williams-Mercedes | 1:40.078 | 2.576 | 14 |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:40.406 | 2.904 | 19 |
15. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:40.652 | 3.150 | 20 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:40.793 | 3.291 | 31 |
17. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:40.889 | 3.387 | 20 |
18. | Giedo van der Garde* | holland | Sauber-Ferrari | 1:40.913 | 3.411 | 20 |
19. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:41.036 | 3.534 | 24 |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:41.794 | 4.292 | 20 |
21. | Robin Frijns* | holland | Caterham-Renault | 1:42.417 | 4.915 | 35 |
22. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1:42.711 | 5.209 | 21 |
*tartalék pilóták, csak ezen az edzésen vettek részt |
AZ EDZÉS PERCRŐL PERCRE
14.30 Kockás zászló, aki mért körön van, még befejezheti. Senki sem javít a használt abroncsain, Pérez a boxutca végén áll, és a piros lámpára bámul – a csapat boxkiállás-gyakorlatot hajtott végre, de az idén már ilyenkor ki is kell menni a boxból. A mexikói megpróbálta, de nem érte el a zöld lámpát.
PÉNTEK |
17.00–18.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
14.00–15.00: 3. szabadedzés |
17.00–18.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
17.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők, az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
14.28 „Mintha fogyna a motor ereje" – mondta Chilton a rádión, míg az volt a válasz a Marussiától, hogy ezt azért érezheti úgy, mert a motor verseny üzemmódban van, és az egyenesek végén lassul.
14.27 Hamiltonnak elárulták, csak a nyolcas kanyart veszi jobban nála Rosberg, ott a német később fékez és a kanyar csúcspontján nagyobb a sebessége. Azt is mondták az angolnak, hogy kikapcsolhatja a „varázslatot”.
14.24 A teszteken elért 1:33 perces időeredményektől még mindig messze vannak a csapatok. Túl könnyű autókkal nem mehettek Massáék, a szuperlágy gumiban sincs annyi plusz teljesítmény – vajon akkor nem korlátozták az üzemanyag átfolyását?
14.23 Hamilton nem teketóriázott, 1:37.502-vel újra az élre állt. A Mercedes ezzel letudta az első szabadedzés érdemi részét.
14.20 Rosberg 1:37.733 perccel visszavette a vezetést.
14.19 Miközben Hülkenberg feljött a 2. helyre, Hamilton is kiment a pályára.
14.17 Alonso időeredménye előcsalogatta a Mercedest, Rosberg már a pályán van.
14.16 Vergne közben panaszkodik: „Nem is emlékszem, mikor volt ilyen rossz edzésem legutóbb. Annyira kevés az erő a motorban, hogy úgy érzem, sohasem érek körbe a pályán." A francia így is a 12. helyen áll a Toro Rossóval.
14.15 Räikkönen feljött az ötödik helyre a Ferrarival, majd Alonso 1:37.953-mal átvette a vezetést.
A helyszín: Szahír, Manáma A pálya hossza: 5412 méter Kanyarok száma: 15 (6 bal és 9 jobb) A verseny hossza: 57 kör (308.238 km) Gumitípusok: közepesen kemény, lágy |
Körrekord: 1:29.527 (Mark Webber, Williams-BMW, 2005) Tavalyi pole pozíció: 1:32.330 (Nico Rosberg, Mercedes) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:36.961 (Sebastian Vettel, Red Bull) Tavalyi dobogó: 1. Sebastian Vettel (Red Bull), 2. Kimi Räikkönen (Lotus), 3. Romain Grosjean (Lotus) |
Eddigi versenyek Sepangban: 9 Győzelmek a pole-ból: 4 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Jenson Button (2009) és Fernando Alonso (2006) 4.-4. Győztesek a jelenlegi mezőnyből: Alonso 3, Massa, Vettel 2-2, Button |
14.11 A két McLaren, Grosjean és Räikkönen a pályán. A finn Ferrariján oda-vissza cserélgetik az orrkúpokat, amikor a boxban jár.
14.07 Bár továbbra is a két kiscsapat és a Sauber gyűrűjében van a két Lotus, a rossz idénykezdet után legalább elindult valamerre a csapat. Már legalább tesztelni tud…
14.05 Pérez is bejött az első tízbe, a két Mercedes továbbra sem jött ki az első fél óra óta. Frijns 27, Maldonado 24 körnél tart.
14.01 Massa az első mért körében a nyolcadik helyre jött be, de Vettel szinte azonnal megelőzte.
13.58 Massa az autójában, lassan útjára indul a Williamsszel. A csapat közben közölte a Twitteren, hogy Smedley a furcsán megfogalmazott munkakörében (teljesítményfejlesztő főmérnök) tulajdonképpen vezető versenymérnöknek felel meg.
13.54 Button a negyedik, Magnussen az ötödik helyre jött fel a két Mercedes és Hülkenberg mögé.
13.52 Alonso megállt a boxutcában – kiderült miért, három közepesen kemény gumi mellett a bal elsőnek egy lágy került fel az autójára. Ez egyrészt szabálytalan, másfelől a csapatok a lágyakat a második edzésre tartalékolják.
13.49 Az Autosport a Williamsre hivatkozva közölte, Massa saját döntése nyomán nem ment még mért kört, nem műszaki hiba hátráltatja. Nem tudni, van-e összefüggés a malajziai csapatutasítással, a csapat tőle és Bottatól is elnézést kért az eset miatt.
13.47 A levegő 28, az aszfalt 38 fokos.
13.46 A Williams azért nem mutatta be a bahreini tesztelés előtt az új, fehér alapú festését, mert az arab országban nem lehet alkoholt reklámozni. A Martini felirat helyén a hétvégén a Racing szó látható.
13.42 A Sauber garázsában Sutil Gutiérrezzel beszélget. A német közölte, hogy a vasárnapi versenyen egy kortyot sem fog inni, mert nem engedheti meg, hogy a vizes palack túlsúlyát magával vigye a futamra. A német elmondta, felháborítónak tartja, hogy a könnyebb pilóták csapatai megakadályozzák a súlyhatár növelését.
13.40 Maldonado már a 16. körét kezdte meg, rajta kívül csak Frijns jár legalább tíznél. Más kérdés, hogy a Lotust alig lehet az ideális íven tartani, a venezuelai nagyon szenved vele. A 15. helyen áll.
13.37 Massa autója még mindig nem készült el, nem hozott szerencsét a brazilnak korábbi ferraris versenymérnöke, Rob Smedley, aki ezen a hétvégén mutatkozik be a Williams teljesítményfejlesztő főmérnökeként.
13.33 Ericsson és Maldonado van a pályán, még mindig közepesen kemény gumikon. Ezen az edzésen még nem fogjuk látni a lágyakat, azokat a villanyfényes második tréningre tartogatják a csapatok.
13.31 A többiek visszatértek a boxba, kiürült a pálya. Az extra készlet közepesen kemény gumikon Hamilton, Rosberg, Hülkenberg, Räikkönen, Kvjat, Pérez, Magnussen, Alonso, Button, Vergne, Ricciardo, Vettel, Nasr, Sutil, Bianchi, Chilton, Maldonado, Frijns, Grosjean, Van der Garde sorrend alakult ki. Ericsson most indult el a boxból.
13.29 Massa szomorkásan ácsorog a Williams garázsában, a kezeslábasának felső része a derekára kötve, nemigen indul el egyhamar az autóval.
13.25 Hamilton 1:38.395-tel átvette a vezetést, Rosberg feljött a második helyre. Vergne elfékezte magát a célegyenes végén, az első ívet az idén már Michael Schumacher-kanyarnak hívják.
13.24 Grosjean arra panaszkodik a rádión, hogy a Lotusnak „nincs hátulja”.
13.22 Csak Massa és Ericsson van a boxban, a többiek az első fél órára kapott gumijukat nyüstölik.
13.19 Az első bahreini teszten Nasr 470, Frijns 368 kilométert tett meg, Van der Garde most ül először az autóban.
13.18 A tavaly még szintén csak tesztelési lehetőséget kapó Kvjat is megérkezett, 1:39.453-mal az élre ugrott.
13.17 A holland javított, Nasr állt az élre 1:41.311-gyel. Van der Garde is a pályán, ezek a pillanatok a tesztpilótáké.
13.15 Frijnsé az első mért kör, 1:45.483.
13.12 A két McLaren újra a boxban, a többiek elkezdtek kiszivárogni, hogy az extra készlet gumival hosszabb menetet teljesítsenek.
13.09 A két Lotus visszatért a boxba, de nem sokáig volt csend, Button indult útjára a McLarennel. Spanyolországban közben azt pletykálják, hogy a Movistar mobilvállalat lesz a McLaren új főszponzora, és ebből következik, hogy Fernando Alonso jövőre a csapathoz szerződik.
13.07 Rosberg a boxban a Mercedesszel, amelyről azt mondta, valami gond van a motorral, nem érzi az erőt benne.
13.05 Már csak a két McLaren nem indult el, Grosjean a Lotusszal az első köre befejezése után is továbbment.
13.03 A pilóták egymás után indulnak próbakörükre, ilyenkor ellenőrzik, minden rendben van-e a kocsijukkal, amelyeket a malajziai Nagydíj után szétszedtek, majd az átszállítás után összeraktak. Az edzés első félórájában mindenkinek van egy extra készlet közepesen kemény gumija.
13.02 Frijns is a pályán; a holland izgulhat, Kobajasi ugyanis az idény első négy pénteki szabadedzésén összesen 11 kört tett meg a Caterham-Renault-val.
13.00 Elindult az edzés, Ericsson és Vergne a pályán.
12.59 Az F1-es mezőny nyolc napon át tesztelt ugyanitt februárban és március első napjaiban, a legjobb köridőt Felipe Massa jegyezte, 1:33.258-as kört ment a Williamsszel.
12.58 A szerda éjszakai zivatart más mindenki elfelejtette, úgy szikrázik a napsütés Bahreinben, ahogy a sivatagban illik.
12.55 Remek hírek érkeztek Michael Schumacherről, aki ébredezik a december 29-i síbalesete óta tartó kómából. Részletek itt!
12.53 A Sauber, a Williams és a Caterham indít tartalék pilótát az első szabadedzésen. Giedo van der Garde Esteban Gutiérrezt, Felipe Nasr Valtteri Bottast, Robin Frijns Kobajasi Kamuit váltja.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 2 | 43 |
2. | Lewis Hamilton | 1 | 1 | 1 | 25 |
3. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 24 |
4. | Jenson Button | – | 1 | 2 | 23 |
5. | Kevin Magnussen | – | 1 | 2 | 20 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | 18 |
7. | Sebastian Vettel | – | 1 | 1 | 15 |
8. | Valtteri Bottas | – | – | 2 | 14 |
9. | Kimi Räikkönen | – | – | 1 | 6 |
Felipe Massa | – | – | 1 | 6 | |
11. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
12. | Danyiil Kvjat | – | – | 2 | 3 |
13. | Sergio Pérez | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 68 |
2. | McLaren-Mercedes | 43 |
3. | Ferrari | 30 |
4. | Williams-Mercedes | 20 |
5. | Force India-Mercedes | 19 |
6. | Red Bull-Renault | 15 |
7. | Toro Rosso-Renault | 7 |