Mark Webber a 3. helyen zárta utolsó pénteki F1-es szabadedzését – és még a KERS-e is elromlott (Fotó: Reuters) |
Az első edzés után elállt az eső, a betétfutamok edzésein felszárították az autók az interlagosi pálya ideális ívét, de a második F1-es edzés előtt újra eleredt az eső, így esély sem volt arra, hogy a Pirelli által elhozott 2014-es slick gumikat kipróbálják. A csapatok már egyeztettek a Pirellivel, hátha a szombati edzésen kipróbálhatják a gumikat.
Ami az edzést illeti, úgy 70 percen át egy-két autó volt kint az esőben a pályán, de az utolsó húsz percre felpörögtek az események, javultak a köridők, és végül ugyanúgy Nico Rosberg zárt az élen, mint az első tréningen. Rosberg jó köre előtt a két Red Bullnak állt a zászló, Sebastian Vettel és Mark Webber egy másodperccel megelőzte Rosberget.
Persze Webbert megint utolérte a balszerencse. Ő maga mondta, hogy nem akar nagy felhajtást utolsó F1-es hétvégéjén, hát közölték vele, hogy elromlott a KERS-e – a Red Bull mindent megtesz azért, hogy az ausztrál számára ez a versenyhétvége olyan legyen, mint a többi…
A negyedik helyen Heikki Kovalainen, az ötödiken Lewis Hamilton zárt, Fernando Alonsón az eső sem segített, nagyjából ugyanott végzett, ahol ősszel általában pénteken: a mezőny közepén.
Szombatra ekkora esőt nem ígérnek, de előfordulhat, hogy az időmérőt, amely magyar idő szerint 17 órakor kezdődik, esőben tartják.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:27.306 | átlag: 177.678 km/ó | 12 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:27.531 | 0.225 mp h. | 10 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:27.592 | 0.286 | 18 |
4. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:28.129 | 0.823 | 13 |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:28.147 | 0.841 | 9 |
6. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.405 | 1.099 | 11 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:28.540 | 1.234 | 9 |
8. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:28.560 | 1.254 | 20 |
9. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.739 | 1.433 | 20 |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:28.891 | 1.585 | 12 |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:28.928 | 1.622 | 10 |
12. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:29.049 | 1.743 | 17 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:29.174 | 1.868 | 11 |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:29.717 | 2.411 | 13 |
15. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:29.783 | 2.477 | 7 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:30.425 | 3.119 | 15 |
17. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:30.748 | 3.442 | 8 |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:31.061 | 3.755 | 18 |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:31.118 | 3.812 | 16 |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:31.165 | 3.859 | 15 |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:31.211 | 3.905 | 19 |
22. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:31.770 | 4.464 | 6 |
PERCRŐL PERCRE
A végén senkii sem volt veszélyes Rosberg eredményére, a Mercedes pilótája zárta az élen a második edzést is.
Nem mindegy, ki mikor kezdi meg az utolsó mért körét, ez ilyen körülmények között kulcsfontosságú lehet az időmérő három szakaszában is.
18.29: Rosbergnek volt válasza, 1:27.306-tal visszaállt az élre.
18.27: Vettel 1:27.531-re javított, Webber 298 ezredre felzárkózott mögé. Rosberg több mint egy másodpercre volt Vetteltől, az esőben is kiemelkedett a mezőnyből a Red Bull.
Az utolsó percekben egyre csak gyorsultak az autók, Button és a két Marussia volt csak a depóban.
Hamilton az első tiszta körével a harmadik helyre jött fel. Button volt az utolsó, egyetlen mért körrel, 13.6 másodperccel Vettel mögött, az angol a boxban volt.
18.24: Vettel 1:27.993-mal megelőzte honfitársát.
18.23: Rosberg 1:28.693-ra javította legjobbját.
Utolsóként Sutil is kijött a boxból. Hamilton megpördült, majd ment tovább. Nem csillapodott az eső, de mivel sokan voltak a pályán, és tisztították az ideális ívet, gyorsultak az autók.
18.21: Vettel 86 ezredre megközelítette Rosberget, és feljött a második helyre – intermediate gumikon.
18.19: Hamilton és Button érkezett, akárcsak az élen álló Rosberg. Webberrel közölték, hogy elromlott a KERS-e – a Red Bull is mindent megtesz azért, hogy a hercehurcát kerülő ausztrál számára ez a versenyhétvége olyan legyen, mint a többi…
Vettel is kijött, már csak Button, Hamilton és Sutil volt a boxban. Hülkenberg a kör későbbi részén nem tudott javítani, maradt a 6. helyen.
18.16: Hülkenberg extrém esős gumikon jött ki, s máris megjavította Alonso legjobbját az első szektorban.
Alonso a második mért körével feljött a 3. helyre Rosberg és Webber mögé. Az intermediate gumik hatékonyak voltak, az első és a harmadik szektorban is abszolút legjobb időt futott.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: A Mercedes duója Vettel előtt zárta az esős edzést |
SZOMBAT |
14.00–15.00: 3. szabadedzés |
17.00–18.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
17.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
GUMIK. A Pirelli az Amerikai Nagydíjhoz hasonlóan a két legkeményebb keverékét hozza el Interlagosba, ahol az aszfaltot a pálya több pontján csíkokkal barázdálták, hogy elfolyjon a víz, amiből várhatóan rengeteg hullik majd az égből… |
IDŐJÁRÁS. Csütörtökön hatalmas zuhé kíséretében 15 fokkal hűvösebb idő lett Intzerlagosban, mint a hét közepén. Pénteken egész nap esik az eső, és szombaton, valamint vasárnap is számítani lehet némi csapadékra. Annyira heves nem lesz, mint az első edzésnapon, de az intermediate gumik az időmérőn és a versenyen is előkerülhetnek. |
18.11: a spanyol a 10. helyre jött be, Massa is a pályán volt. A brazil lesz a 17. aki mért kört jegyez.
18.08: Alonso a pályára hajtott. Intermediate gumikat használt (délelőttről), elsőként a délutáni edzésen.
18.03: Hülkenberg 11 kör után feladta, nem tudott javítani első köridején. „Mintha egy falnak rohannánk. A köridő, a tapadás, minden tekintetben" – mondta a rádión, de így is az övé a legtöbb megtett kör.
A pilóták a pálya első szektorában tudnak javítani, nem úgy a középsőn és a hátsón. Túl nagy az eső hozzá.
17.54: az eső szakadatlanul esik, éppen Hülkenberg és Pérez dacol a körülményekkel a pályán.
Háttérinformáció: a héten kiszivárgott (december 6-án hivatalossá váló) előzetes versenynaptárból New Jersey és Mexikó mellett Dél-Korea futama is hiányzott, s azt is bejelentették, hogy a Brazil Nagydíjjal véget ér az F1 és a dél-koreai LG ötéves együttműködése – azaz jövőre már nem a cég logója mellett jelennek meg az időeredmények a képernyőn. Azaz néhány nap alatt elszakadtak a sportág és a délkelet-ázsiai ország közötti szálak.
Grosjean, akárcsak a délelőtti edzésen, sokat csúszkált.
17.45: féltávnál Rosberg, Webber, Grosjean, Hülkenberg, Ricciardo, Kovalainen, Di Resta, Van der Garde, Bottas, Pic, Bianchi, Chilton volt a sorrend. 10 pilótának nem volt mért köre, sőt, ki sem jött még a boxból.
Rosberg mellett Hülkenberg és Di Resta is próbálta kihasználni az eső enyhülését. Egyikük sem előzte meg Rosberget és Webbert.
17.34: az első edzést az élen záró Rosberg első mért körével mindjárt az első helyre ugrott, 1:28.873-mal.
Helyszíni jelentések szerint a csapatok már arról tárgyaltak a Pirellivel, hogy a szombat délelőtti szabadedzésen lehessen használni a 2014-es gumikat.
Rövidesen megtalálta a ritmust, 1:29.088-cal az élre állt. A két Caterham a pályára hajtott, a csapat szerint ugyanis csillapodott az eső, és „nem sokáig lesznek ilyen jók a körülmények.”
17.25: a második helyre jött be 108 ezreddel Kovalainen mögé.
Webber érkezett a pályára.
17.21: több kört nem ment Kovalainen, Bianchi váltotta fel, aki szintén arra panaszkodott, hogy felfekszik az autója a vízre az egyenesekben.
Másodikra 1:30.537-et futott a finn.
17.15: Kovalainen 1:31.210-es körrel kezdett.
17.13: Chilton szerint a kanyarok nem veszélyesek a vízben, az egyenesekben viszont áll a víz a pályán, úgy érezte, bármikor megcsúszhat az autó.
A brit Sky Sports kommentátorai, akik egyike Anthony Davidson korábbi F1-es pilóta, Chilton és Kovalainen esetében is elhallgatott, és arra biztatta a nézőket, hangosítsák fel a tévéjüket, mert utoljára hallhatóak a V8-as motorok nagydíjhétvégén.
Chilton a kék jelölésű extrém esős gumikkal ment két kört, majd a boxba hajtott. Kovalainen váltotta a pályán.
17.06: Chilton hajtott ki a pályára, miközben a többiek továbbra is a garázsban ácsorogtak, nézelődtek vagy mérnökeikkel beszélgettek.
17.00: elindult az óra, de akkora mozgás nem várható, mint délelőtt. Nagyon nagy a víz a pályán.
16.57: nem változtak a körülmények a reggeli edzés óta, a levegő 20, az aszfalt 22 fokos, de talán intenzívebb az eső.
A Pirelli terve az volt, hogy ízelítőt nyújt az F1-es csapatoknak a 2014-esslick gumikból, és bár csak az első szabadedzésre tervezték a próbát, az eső miatt az olaszok engedélyt kaptak rá, hogy a második tréningen is az istállók rendelkezésére bocsássák a csapatonként két készlet kemény abroncsot. Hogy kipróbálhatják-e az istállók, az esőn múlik, az időjárás-előrejelző műszerek szerint kisebb-nagyobb intenzitással folyamatosan esni fog.
Daniel Ricciardo, Paul di Resta és Max Chilton visszaül autójába azután, hogy az első edzésen csapatuk tartalék pilótája száguldott. Di Resta minden bizonnyal utolsó F1-es pénteki edzésnapján szerepel, a skót valószínűleg az IndyCarba szerződik a télen.
Ez az utolsó pénteki edzése Mark Webbernek is, aki 2007 óta vezeti a Red Bull autóit – vasárnap utoljára. Ez a második legrégebb óta tartó aktív csapat-pilóta kapcsolat az F1-ben, s ehhez hasonlóan a Brazil Nagydíjon ér véget a leghosszabb időre visszanyúló együttműködés is a Ferrari és Felipe Massa között. A brazil speciális sisakot és overallt hord ez alkalomból.
DRS-ZÓNA
Interlagosban két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a célegyenesben, a másik a 4-es kanyar előtti egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.