Nico Rosberg rendkívül sima győzelmet aratva 24 pontra növelte pontversenybeli előnyét az Európai Nagydíjon, Sebastian Vettel az azerbajdzsáni futamból is kihozta a maximumot második helyével, míg Sergio Pérez három versenyen belül másodszor állt dobogóra, ráadásul az övé a leghosszabb aktív pontszerző sorozat öt futammal.
A nem túl mozgalmas vasárnapi verseny három dobogósán kívül mindenki sajnálhatott valamit. Lewis Hamilton az ötödik helyig felzárkózott, de hiába üldözte sokáig Sergio Pérezt, egy idő után lemaradt a Force Indiától. A Mercedes lelassulására aztán Hamilton rádióüzeneteiből derült fény. A világbajnok autójában a mozgásienergia-átalakító beállításaival támadt probléma. Hamilton egy idő után nagyon kiakadt azon, hogy tehetetlen a problémával szemben. Íme, a Peter Bonningtonnal folytatott rádióbeszélgetése.
– Mindenhol kicsi az erő, ez nem segít. Nincs megoldás? – kérdezte Hamilton.
– Dolgozunk rajta – válaszolta Bonnington.
– Srácok, kicsit gyorsabban dolgozzatok!
– Úgy látjuk, az üzemmóddal van baj, amibe a kocsit tetted.
– Nem értem. Nem tudom, mi a probléma.
(...)
– Ez nevetséges – mondta később Hamilton. – Nem tudom, öt másodpercenként a kib.szott műszerfalra kell néznem, hogy megtaláljam, melyik gomb áll rossz helyen.
– Lewis, semmit sem csinálsz rosszul, csak egy beállítás rossz.
– Lehet, hogy nem érek célba, de mindjárt mindent átállítok.
– Ez nem jó ötlet, ezt nem tanácsoljuk, Lewis.
– És ha találgatok, te pedig rászúrod, mi a helyes?
– Azt nem engedik.
(...)
– Na, köszi, újra van erő a kocsiban – így Hamilton nyolc körrel a vége előtt.
Ekkor ment egy gyors kört, aztán megint lelassult.
„Van vagy tizenhat választásunk, egyenként van bennük húsz további üzemmód. Fogalmam sincs, mi történt, nem volt erő a motorban. Végül semmit sem csináltam, magától megjavult – fogalmazott Hamilton. – Amikor megjavult, nyolc kör volt hátra, de túl messze volt az előttem haladó, inkább óvtam a motort, mert nincs annyi, mint a többieknek, nem árt vigyázni rá."
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elmondta, nemcsak Hamilton, hanem Rosberg autójában is gondok voltak a motor üzemmódjával.
„Mindkét autóval probléma volt, a kapcsolók beállítása nem stimmelt, előbb Lewis, majd Nico autóján jelentkezett a probléma – mondta Wolff. – A kormányon lévő kapcsolókkal ezt a gondot meg lehet szüntetni, de nem szabad kommunikálni a versenyzőkkel. Lewis esetében sok idő kellett, mire megoldódott, tizenkét körön át tartott, míg Nico esetében két kör elég volt."
Többen küszködtek motorjuk beállításaival, a közvetítés alatt Kimi Räikkönen esetében is hallottunk ilyen beszélgetést. Fernando Alonso szerint nevetséges, hogy korlátozzák a pilóta és mérnöke közötti párbeszédet.
„Már az elején mondtam, hogy ennek a korlátozásnak semmi értelme. Beültetnek minket egy űrhajóba, már ami a technológiát illeti, és semmilyen információt nem közölnek velünk – mérgelődött Alonso. – Néha nehéz megérteni, mi történik az autóval, és mi a megoldás. Talán találnak valami megoldást erre."
Kimi Räikkönen nem a motorproblémájára panaszkodott a verseny után, hanem az öt másodperces büntetésére, amit a bokszutca bejárata elé festett záróvonal átlépéséért kapott.
„Értem a szabályt, de ez hülyeség, semmit sem nyer az, aki átmegy a vonalon. Sajnos megkaptam a büntetést – kesergett Räikkönen, aki nem mérte fel, hogy a veszélyes bokszbejáratnál biztonsági okok miatt szigorítottak, nem azért, hogy senki se szerezzen előnyt. – Az volt a célom, hogy öt másodperccel Pérez előtt maradjak, de egy Sauber és egy Haas mögött is eltöltöttem egy teljes kört, mielőtt leköröztem volna. Aki megbüntet, annak a dolga, hogy a kék zászlókért is gondoskodjon. Azzal, hogy elengedtem Sebet, két és fél másodpercet vesztettem. Sok bosszantó apróság volt, nem élveztem a hétvégét, de nem is volt réme."
A Red Bull-istálló sokat küszködött a gumikkal, Daniel Ricciardo és Max Verstappen ama kevesek közé tartozott, akik a közepesen kemény abroncsokra váltottak. A második helyről rajtoló Ricciardo végül csak hetedik lett.
„Nagyon gyorsan visszaestem, a hátsó gumik tapadása gyorsan romlott, nem tudtuk tartani az ideális hőmérsékletet bennük, túlforrósodtak, még négyesben is kipörögtek. Nem számítottunk arra, hogy ilyen gondjaink lesznek, más forró versenyeken ez nem jellemző. Nem is értjük teljesen" – mondta Ricciardo. A csapat első elemzései szerint a túlságosan laposra állított légterelők okozták a gumik túlzott kopását.
A Red Bull párosa a két Williams-Mercedes között ért célba. A csapat a verseny előtt büszkén közölte, hogy szombaton Valtteri Bottas telemetriája 378 kilométer per órás végsebességet mutatott, a leintést követően azonban szomorúan konstatálták a grove-iak, hogy ezen a pályán is sebezhető volt a két autó.
„Nyilván nem elég jó ez a teljesítmény, ennél többet azonban nem tudtunk nyújtani – nyilatkozta a 6. helyen célba érő Bottas. – Nagyobb sebességre számítottunk, de elmaradt. A legjobb az, hogy sikerült egy kiállással megoldanunk a versenyt. Az egyenesekben gyorsak vagyunk, az elején sikerült előzni, de a kanyarokban nincs tapadás, ez a probléma."
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32:52.366 |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 16.696 mp h. |
3. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 25.241 mp h. |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 33.102 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 56.335 mp h. |
6. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:00.886 p h. |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 1:09.229 p h. |
8. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer | 1:10.696 p h. |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:17.708 p h. |
10. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:25.375 p h. |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:44.817 p h. |
12. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Kevin Magnussen | dán | Renault | 1 kör h. |
15. | Jolyon Palmer | brit | Renault | 1 kör h. |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
18. | Rio Haryanto | indonéziai | Manor-Mercedes | 2 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 42 | |
Pascal Wehrlein | német | Manor-Mercedes | 39 | |
Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 31 | |
Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Ferrari | 6 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 5 | 5 | 7 | 141 |
2. | Lewis Hamilton | 2 | 5 | 7 | 117 |
3. | Sebastian Vettel | – | 5 | 6 | 96 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 3 | 6 | 81 |
5. | Daniel Ricciardo | – | 1 | 7 | 78 |
6. | Max Verstappen | 1 | 1 | 6 | 54 |
7. | Valtteri Bottas | – | 1 | 7 | 52 |
8. | Sergio Pérez | – | 2 | 5 | 39 |
9. | Felipe Massa | – | – | 7 | 38 |
10. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 3 | 22 |
11. | Romain Grosjean | – | – | 3 | 22 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 20 |
13. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 18 |
14. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 5 | 18 |
15. | Kevin Magnussen | – | – | 1 | 6 |
16. | Jenson Button | – | – | 3 | 5 |
17. | Stoffel Vandoorne | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 258 |
2. | Ferrari | 177 |
3. | Red Bull-TAG Heuer | 140 |
4. | Williams-Mercedes | 90 |
5. | Force India-Mercedes | 59 |
6. | Toro Rosso-Ferrari | 32 |
7. | McLaren-Honda | 24 |
8. | Haas-Ferrari | 22 |
9. | Renault | 6 |