F1: Hamilton történelmet írhat; Verstappen és Leclerc utolsó esélye

Vágólapra másolva!
2020.07.01. 13:26
null
2020-ban több fontos rekord is megdőlhet a Formula–1-ben (Fotó: AFP)
Hosszú várakozás után rövidesen kezdetét veszi a 2020-as Formula–1-es idény, amelyben több fontos rekord is megdőlhet: Kimi Räikkönen a legtapasztaltabbá válhat, Max Verstappen vagy Charles Leclerc a legfiatalabb, míg Lewis Hamilton több mutatóban is a legeredményesebb lehet.

 

POLE POZÍCIÓ EGYMÁST KÖVETŐ ÉVEKBEN

Lewis Hamilton 2007-es bemutatkozása óta minden egyes idényben szerzett legalább egy pole pozíciót, így sorozata immár 13 éve íródik. Ha a brit a 2020-as kiírásban is gyarapítja rajtelsőségei számát, akkor Michael Schumacher rekordját adja át a múltnak – a hétszeres világbajnok 1994 és 2006 között várhatta zsinórban minden évben minimum egyszer az élről a piros lámpák kialvását.

33. OSZTRÁK NAGYDÍJ
JÚLIUS 3., PÉNTEK
1. szabadedzés: 11.00–12.30
2. szabadedzés: 15.00–16.30
JÚLIUS 4., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
JÚLIUS 5., VASÁRNAP
A verseny (71 kör, 306.452 km) rajtja: 15.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Július 12., 15.10Stájer Nagydíj
Július 19., 15.10Magyar Nagydíj
Augusztus 2., 16.10
Brit Nagydíj

POLE POZÍCIÓ ÉS GYŐZELEM HAZAI VERSENYEN

Hamilton hatszor indulhatott már az élről hazai pályán, pontosan ugyanannyiszor, mint gyermekkori hőse, Ayrton Senna. A brit egy újabb silverstone-i pole-lal így rekordot döntene, s ha elsőségét még sikerülne győzelemre is váltania, akkor újabb örökranglistán állna az élre. A hatszoros világbajnok ugyanis a hetedik hazai sikerével pont a brazil egykori csapattársát s riválisát, Alain Prostot hagyná maga mögött – a francia hatszor diadalmaskodott a Francia Grand Prix-n.

FUTAMOK

Kimi Räikkönen neve mellett jelenleg 312 rajt szerepel, míg a mutatóban élen járó Rubens Barrichello 322 futamon indult el a pályafutása során. A finn az eredetileg tervezett versenynaptár szerint az idény tizenegyedik állomásán, Spielbergben dönthette volna meg a brazil rekordját, ám jelenleg csak az év első nyolc nagydíjának időpontja hivatalos, így egyelőre nem ismert, hogy a mezőny rangidős versenyzője hol rugaszkodhat el a rekordot jelentő 323. versenyén.

PONTSZERZÉS

Hamilton és Räikkönen eddig egyaránt 213 nagydíjon szerzett pontot, míg a rekordtartó Schumacher 221 alkalommal végzett pontszerző helyen a karrierje során. Ez azt jelenti, hogy a brit és a finn még idén átadhatja a múltnak a rekordot – előbbi versenyző 21-szer, utóbbi 9-szer végzett a 2019-es kiírásban az első tízesben.

Hamilton nem mellesleg 33 futam óta tartó pontszerző sorozattal a háta mögött vághat neki a soron következő idénynek, amivel a rekorddöntés kapujában áll, hiszen egyetlen versenyre van attól, hogy saját, korábban felállított eredményét túlszárnyalja. Még a 2016-os Japán és a 2018-as Francia Nagydíj között teljesített egy 33 GP-t felölelő szériát, amely Spielbergben szakadt meg, míg mostani menetelése egy versenyhétvégével később, Nagy-Britanniában vette kezdetét.

DOBOGÓS HELYEZÉSEK

Az örökranglistát Schumacher vezeti 155 pódiummal, mögötte Hamilton következik 151-gyel, vagyis a britnek jó sansza van arra, hogy még ebben az évben megdöntse a vonatkozó rekordot. Főleg, ha azt vesszük alapul, hogy a Mercedes-versenyző 2014 óta idényenként átlagosan 16-szor pezsgőzhetett, s az új rekordhoz elég 5-ször a legjobb háromban végeznie.

Hamilton ráadásul jóval kevesebb futamrajtból válhat a legeredményesebbé ebben a mutatóban, mivel míg ő eddig 250 versenyen vett részt, Schumacher pedig karrierje 295. nagydíján szerezte meg a 155. dobogóját. Igaz, a történethez hozzátartozik az is, hogy a német a 154. alkalommal a 247. futamán zárt az első hármasban.

GYŐZELMEK

Schumacher 91 alkalommal diadalmaskodott a Formula–1-ben, s rekordja sokáig megdönthetetlennek tűnt. Hamilton azonban az elmúlt években (2014 óta átlagosan 9-szer nyert egy idényben) rohamosan közeledett hozzá, s úgy kezdheti meg a 2020-as idényt, hogy már csak 7 siker választja el Schumi csúcsától.

RAJT–CÉL GYŐZELEM ÉS GRAND CHELEM

Hamilton az eddigi pályafutása során 19-szer győzött úgy, hogy minden egyes körben az élen állt – ezen a rekordon jelenleg Sennával osztozik. A brit tavaly Kínában, Spanyolországban, Monacóban, Franciaországban és Abu-Dzabiban vezetett végig a futamon, így idén jó eséllyel egyedüli uralkodóvá válhat a mutatóban. Emellett a megszerzett Grand Chelemek (pole pozícióból indulva a verseny leggyorsabb körét is megfutva rajt–cél győzelem) tekintetében is rekordot dönthet. A brit neve mellett jelenleg hat ilyen siker áll, nála többször csak Jim Clark teljesített „tökéletes” versenyt, szám szerint nyolcat.

A LEGTÖBB GYŐZELEM EGY CSAPATTAL

Hamilton a 2013-as csatlakozása óta 63 alkalommal győzött a Mercedesszel, míg a rekordtartó Schumacher 72-szer szelte át elsőként a célvonalat a Ferrarival. Ez azt jelenti, hogy a britnek 10 győzelem kell ahhoz, hogy az örökranglista élére álljon a német csapattal, vagyis a Hamilton és Mercedes alkotta duó váljon a Formula–1 legsikeresebb „győztes kapcsolatává”.

SOROZATBAN SZERZETT KONSTRUKTŐRI VB-CÍMEK

A Mercedes tavaly zsinórban a hatodik konstruktőri vb-címét ünnepelhette, amivel beállította a Ferrari korábbi rekordját – az olaszok 1999 és 2004 között nem találtak legyőzőre. A német gárda tehát egy újabb címmel rekordot döntene. Nem mellesleg a Mercedes a második olyan motorbeszállítóvá válhatna, amely képes sorozatban 7-szer elhódítani a csapatbajnoki trófeát – a Ford-Cosworth 1968 és 1974 között hajtotta végre ezt a tettet.

A konstruktőri vb-címek mellett az egyénieket illetően is fontos mérföldkőhöz érkezhet a Formula–1, hiszen Hamilton utolérheti a rekordtartó Schumachert.

A LEGFIATALABB VILÁGBAJNOK

Max Verstappen és Charles Leclerc is hosszú távon kötelezte el magát jelenlegi csapatánál, s mindkettejüknek esélye nyílhat a sorozat legfiatalabb világbajnokává válni. A rekordot pont a monacói jelenlegi márkatársa, Sebastian Vettel tartja, aki 23 évesen és 134 naposan ülhetett fel először a „száguldó cirkusz” trónjára. Verstappen szeptember 30-án, míg Leclerc október 16-án tölti be a 23. életévét, vagyis idén utoljára nyílik lehetőségük eme rekord megdöntésére.

AMIRE MÉG LEGALÁBB EGY ÉVET VÁRNI KELL – POLE POZÍCIÓ EGY ADOTT NAGYDÍJON

Egy pole pozícióval Hamilton már az eredetileg tervezett melbourne-i idénynyitó kvalifikációján átírhatta volna az F1-es történelemkönyveket, a koronavírus-járvány miatt azonban az utolsó pillanatban lefújták, majd később hivatalosan is törölték az Ausztrál Nagydíjat a 2020-as versenynaptárból. A Mercedes versenyzőjének így 2021-ig mindenképpen várnia kell, hogy megpróbálja megdönteni az egy adott pályán szerzett rajtelsőségek rekordját, amelyen jelenleg még Sennával és Schumacherrel osztozik. A brazil a San Marinó-i, míg a német a Japán Nagydíjon ért el nyolc pole-t a pályafutása során, Hamilton a kilencedikre pályázik az Albert Parkban.

REKORDHOSSZÚ IDÉNY

Az előzetes tervek szerint idén 22 versenyt rendeztek volna meg, ám a koronavírus-járvány miatt sorozatban a Kínai, az Ausztrál, a Monacói, a Francia, a Holland, az Azeri, a Szingapúri és a Japán Nagydíjat is törölték, s továbbra sem ismert, pontosan hány futamot bonyolíthatnak le 2020-ban. A rekordhosszú idényből így rekordhosszú várakozás lett, hiszen az első verseny időpontja egészen július 5-ig tolódott el – az év ilyen kései időpontjában még nem vette kezdetét a kiírás.

Ráadásul a két egymást követő idény között eltelt idő tekintetében is „dobogós” lett a járvány miatti kényszerszünet: a 2019-es Abu-dzabi és az idei Osztrák GP között összesen 217 nap telik el, ennél többet csak az 1950-es és az 1951-es (267 nap), illetve az 1960-as és az 1961-es vb-szezon (225 nap) között kellett várakozni.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik