POLE POZÍCIÓ EGYMÁST KÖVETŐ ÉVEKBEN
Lewis Hamilton 2007-es bemutatkozása óta minden egyes idényben szerzett legalább egy pole pozíciót, így sorozata immár 13 éve íródik. Ha a brit a 2020-as kiírásban is gyarapítja rajtelsőségei számát, akkor Michael Schumacher rekordját adja át a múltnak – a hétszeres világbajnok 1994 és 2006 között várhatta zsinórban minden évben minimum egyszer az élről a piros lámpák kialvását.
JÚLIUS 3., PÉNTEK | |||
1. szabadedzés: 11.00–12.30 | |||
2. szabadedzés: 15.00–16.30 | |||
JÚLIUS 4., SZOMBAT | |||
3. szabadedzés: 12.00–13.00 | |||
Időmérő: 15.00–16.00 | |||
JÚLIUS 5., VASÁRNAP | |||
A verseny (71 kör, 306.452 km) rajtja: 15.10 | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
Július 12., 15.10 | Stájer Nagydíj | ||
Július 19., 15.10 | Magyar Nagydíj | ||
Augusztus 2., 16.10 | Brit Nagydíj |
POLE POZÍCIÓ ÉS GYŐZELEM HAZAI VERSENYEN
Hamilton hatszor indulhatott már az élről hazai pályán, pontosan ugyanannyiszor, mint gyermekkori hőse, Ayrton Senna. A brit egy újabb silverstone-i pole-lal így rekordot döntene, s ha elsőségét még sikerülne győzelemre is váltania, akkor újabb örökranglistán állna az élre. A hatszoros világbajnok ugyanis a hetedik hazai sikerével pont a brazil egykori csapattársát s riválisát, Alain Prostot hagyná maga mögött – a francia hatszor diadalmaskodott a Francia Grand Prix-n.
FUTAMOK
Kimi Räikkönen neve mellett jelenleg 312 rajt szerepel, míg a mutatóban élen járó Rubens Barrichello 322 futamon indult el a pályafutása során. A finn az eredetileg tervezett versenynaptár szerint az idény tizenegyedik állomásán, Spielbergben dönthette volna meg a brazil rekordját, ám jelenleg csak az év első nyolc nagydíjának időpontja hivatalos, így egyelőre nem ismert, hogy a mezőny rangidős versenyzője hol rugaszkodhat el a rekordot jelentő 323. versenyén.
PONTSZERZÉS
Hamilton és Räikkönen eddig egyaránt 213 nagydíjon szerzett pontot, míg a rekordtartó Schumacher 221 alkalommal végzett pontszerző helyen a karrierje során. Ez azt jelenti, hogy a brit és a finn még idén átadhatja a múltnak a rekordot – előbbi versenyző 21-szer, utóbbi 9-szer végzett a 2019-es kiírásban az első tízesben.
Hamilton nem mellesleg 33 futam óta tartó pontszerző sorozattal a háta mögött vághat neki a soron következő idénynek, amivel a rekorddöntés kapujában áll, hiszen egyetlen versenyre van attól, hogy saját, korábban felállított eredményét túlszárnyalja. Még a 2016-os Japán és a 2018-as Francia Nagydíj között teljesített egy 33 GP-t felölelő szériát, amely Spielbergben szakadt meg, míg mostani menetelése egy versenyhétvégével később, Nagy-Britanniában vette kezdetét.
DOBOGÓS HELYEZÉSEK
Az örökranglistát Schumacher vezeti 155 pódiummal, mögötte Hamilton következik 151-gyel, vagyis a britnek jó sansza van arra, hogy még ebben az évben megdöntse a vonatkozó rekordot. Főleg, ha azt vesszük alapul, hogy a Mercedes-versenyző 2014 óta idényenként átlagosan 16-szor pezsgőzhetett, s az új rekordhoz elég 5-ször a legjobb háromban végeznie.
Hamilton ráadásul jóval kevesebb futamrajtból válhat a legeredményesebbé ebben a mutatóban, mivel míg ő eddig 250 versenyen vett részt, Schumacher pedig karrierje 295. nagydíján szerezte meg a 155. dobogóját. Igaz, a történethez hozzátartozik az is, hogy a német a 154. alkalommal a 247. futamán zárt az első hármasban.
GYŐZELMEK
Schumacher 91 alkalommal diadalmaskodott a Formula–1-ben, s rekordja sokáig megdönthetetlennek tűnt. Hamilton azonban az elmúlt években (2014 óta átlagosan 9-szer nyert egy idényben) rohamosan közeledett hozzá, s úgy kezdheti meg a 2020-as idényt, hogy már csak 7 siker választja el Schumi csúcsától.
RAJT–CÉL GYŐZELEM ÉS GRAND CHELEM
Hamilton az eddigi pályafutása során 19-szer győzött úgy, hogy minden egyes körben az élen állt – ezen a rekordon jelenleg Sennával osztozik. A brit tavaly Kínában, Spanyolországban, Monacóban, Franciaországban és Abu-Dzabiban vezetett végig a futamon, így idén jó eséllyel egyedüli uralkodóvá válhat a mutatóban. Emellett a megszerzett Grand Chelemek (pole pozícióból indulva a verseny leggyorsabb körét is megfutva rajt–cél győzelem) tekintetében is rekordot dönthet. A brit neve mellett jelenleg hat ilyen siker áll, nála többször csak Jim Clark teljesített „tökéletes” versenyt, szám szerint nyolcat.
A LEGTÖBB GYŐZELEM EGY CSAPATTAL
Hamilton a 2013-as csatlakozása óta 63 alkalommal győzött a Mercedesszel, míg a rekordtartó Schumacher 72-szer szelte át elsőként a célvonalat a Ferrarival. Ez azt jelenti, hogy a britnek 10 győzelem kell ahhoz, hogy az örökranglista élére álljon a német csapattal, vagyis a Hamilton és Mercedes alkotta duó váljon a Formula–1 legsikeresebb „győztes kapcsolatává”.
SOROZATBAN SZERZETT KONSTRUKTŐRI VB-CÍMEK
A Mercedes tavaly zsinórban a hatodik konstruktőri vb-címét ünnepelhette, amivel beállította a Ferrari korábbi rekordját – az olaszok 1999 és 2004 között nem találtak legyőzőre. A német gárda tehát egy újabb címmel rekordot döntene. Nem mellesleg a Mercedes a második olyan motorbeszállítóvá válhatna, amely képes sorozatban 7-szer elhódítani a csapatbajnoki trófeát – a Ford-Cosworth 1968 és 1974 között hajtotta végre ezt a tettet.
A konstruktőri vb-címek mellett az egyénieket illetően is fontos mérföldkőhöz érkezhet a Formula–1, hiszen Hamilton utolérheti a rekordtartó Schumachert.
A LEGFIATALABB VILÁGBAJNOK
Max Verstappen és Charles Leclerc is hosszú távon kötelezte el magát jelenlegi csapatánál, s mindkettejüknek esélye nyílhat a sorozat legfiatalabb világbajnokává válni. A rekordot pont a monacói jelenlegi márkatársa, Sebastian Vettel tartja, aki 23 évesen és 134 naposan ülhetett fel először a „száguldó cirkusz” trónjára. Verstappen szeptember 30-án, míg Leclerc október 16-án tölti be a 23. életévét, vagyis idén utoljára nyílik lehetőségük eme rekord megdöntésére.
AMIRE MÉG LEGALÁBB EGY ÉVET VÁRNI KELL – POLE POZÍCIÓ EGY ADOTT NAGYDÍJON
Egy pole pozícióval Hamilton már az eredetileg tervezett melbourne-i idénynyitó kvalifikációján átírhatta volna az F1-es történelemkönyveket, a koronavírus-járvány miatt azonban az utolsó pillanatban lefújták, majd később hivatalosan is törölték az Ausztrál Nagydíjat a 2020-as versenynaptárból. A Mercedes versenyzőjének így 2021-ig mindenképpen várnia kell, hogy megpróbálja megdönteni az egy adott pályán szerzett rajtelsőségek rekordját, amelyen jelenleg még Sennával és Schumacherrel osztozik. A brazil a San Marinó-i, míg a német a Japán Nagydíjon ért el nyolc pole-t a pályafutása során, Hamilton a kilencedikre pályázik az Albert Parkban.
REKORDHOSSZÚ IDÉNY
Az előzetes tervek szerint idén 22 versenyt rendeztek volna meg, ám a koronavírus-járvány miatt sorozatban a Kínai, az Ausztrál, a Monacói, a Francia, a Holland, az Azeri, a Szingapúri és a Japán Nagydíjat is törölték, s továbbra sem ismert, pontosan hány futamot bonyolíthatnak le 2020-ban. A rekordhosszú idényből így rekordhosszú várakozás lett, hiszen az első verseny időpontja egészen július 5-ig tolódott el – az év ilyen kései időpontjában még nem vette kezdetét a kiírás.
Ráadásul a két egymást követő idény között eltelt idő tekintetében is „dobogós” lett a járvány miatti kényszerszünet: a 2019-es Abu-dzabi és az idei Osztrák GP között összesen 217 nap telik el, ennél többet csak az 1950-es és az 1951-es (267 nap), illetve az 1960-as és az 1961-es vb-szezon (225 nap) között kellett várakozni.