Bianchiért aggódnak Japánban, a futam Hamiltoné

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2014.10.05. 07:25
null
A verseny elején a biztonsági autó mögött körözött a mezőny, aztán elállt az eső, és elindult a verseny (Fotó: Reuters)
Mentési munkálatok miatt hét körrel a Japán Nagydíj vége előtt piros zászlóval leintették a szuzukai F1-es futamot. Az egyik kanyarban kicsúszott Adrian Sutil, majd a Sauber mentése közben ugyanott kicsúszott Jules Bianchi is, aki súlyosan megsérült, a mentőautó is a helyszínre sietett. A franciát eszméletlen állapotban szállították kórházba. A győzelem Lewis Hamiltoné Nico Rosberg és Sebastian Vettel előtt.

Lewis Hamilton nyerte meg a Japán Nagydíjat, amelyet nem a Phanfone tájfun, hanem Jules Bianchi balesete miatt kellett idő előtt leinteni Szuzukában.

A Marussia francia pilótája a korábban kicsúszó Adrian Sutil Sauberjét mentő traktornak csapódott, s a futamot leállították. A francia pilótát előbb a pálya ügyeletén látták el, majd mentőautóval kórházba szállították. Bianchi eszméletlen volt, amikor elvitték a pályáról. Az első jelentések szerint az eső miatt nem tudott felszállni a helikopter, ezért négy keréken vitték el, de utóbb azt mondták, az orvosi csoport döntése volt, hogy mentőautóval szállítsák át Bianchit.

Bianchi a traktor hátsó része alá csúszott be, átsodródott alatta, a fejét nagy ütés érhette.

BIANCHI ÁLLAPOTA KRITIKUS
„Jules Bianchit eszméletlen állapotában szállították kórházba mentőautóval, a mentőhelikopter az időjárási viszonyok miatt nem kapott felszállási engedélyt – állt az FIA közleményében. – Hamarosan újabb tájékoztatást adunk ki, egyelőre mi sem tudunk többet. Amint kiderülnek újabb részletek, közölni fogjuk.”
Adrian Sutil szerint Jules Bianchi kritikus állapotban került kórházba a Japán Nagydíjon történt balesete után.
„Jules állapota kritikus, csak abban bízom, hogy jó kezekben van. Ott álltam az autója mellett, nem akarom részletezni, mit láttam” – idézi Tobias Grüner, a német Auto Motor und Sport szakírója Sutilt.
„Már lengették a sárga zászlót, de ugyanott, ugyanúgy csúszott meg, ám az ő esete másképpen végződött – tette hozzá Sutil egy tévés interjúban. – Minket nem kérdeztek meg arról, előbbre hoznánk-e a versenyt.”
A pilóták többsége értetlenül áll az előtt, miért nem rajtolt korábban a verseny, ha úgyis mindenki tudta, hogy megérkezik a tájfun. Egyesek szerint akár szombaton is megtarthatták volna a futamot. Az FIA közölte, kétszer kérte a verseny japán szervezőjét a korábbi kezdésre, de mindkétszer elutasították az ötletet.
„Ha már ma volt a futam, túl korán indították el, és túl későn intették le. Aggódom Jules-ért, már öt körrel a biztonsági autó beküldése előtt mondtam, hogy ez így túl veszélyes” – nyilatkozta Felipe Massa.
„Nem tudok a versenyről beszélni, aggódom Jules-ért. Abból, amit hallottam, nagyon rossz a helyzet” – mondta a futamot a 2. helyen záró Nico Rosberg.
A baleset után (Forrás: Twitter)
A baleset után (Forrás: Twitter)

A versenyt ugyan idejében elkezdték, két kör után leállították, és 25 perces késéssel, az eső elállta után indult újra. Az élről rajtoló Nico Rosberg eleinte megtartotta első helyét, de miután intermediate gumikra váltott a mezőny, lelassult, így Hamilton meg tudta előzni.

Az angol ezt követően megtartotta az első helyet, és 10 pontra növelte előnyét a vb-pontversenyben az 53 helyett végül 44 körös futamon.

A harmadik hely Sebastian Vettelé lett, a vizes pályán a két Red Bull nagyon gyors volt. Nagy nehezen küzdötte át magát a mezőnyből legkorábban intermediate gumikra váltó Jenson Buttonon, aki így az 5. lett a két Williams előtt – a grove-iak tudták, hogy nem lesznek versenyképesek az esőben, a 3. és 4. rajthelyről vissza is estek a 6. és 7. helyre.

A két Ferrari nem szerzet pontot, Fernando Alonso autója a verseny elején leállt, míg Kimi Räikkönen egy elrontott kerékcsere miatt csak a 12. lett.

A következő verseny egy hét múlva lesz Szocsiban.

A VERSENY KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!

JAPÁN NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (44 kör, 255.208 km)
1.
Lewis Hamilton
britMercedes1:51:43.021
2. Nico Rosberg német Mercedes 9.180 mp h.
3. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 29.122 mp h.
4. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 38.818 mp h.
5. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:07.550 p h.
6. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 1:53.773 p h.
7. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:55.126 p h.
8. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:55.948 p h.
9. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Renault 2:07.638 p h.
10. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1 kör h.
11. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Renault 1 kör h.
12. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1 kör h.
13. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
14. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes 1 kör h.
15. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1 kör h.
16. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Renault 1 kör h.
17. Marcus Ericsson svéd Caterham-Renault 1 kör h.
18. Max Chilton brit Marussia-Ferrari 1 kör h.
19. Kobajasi Kamui japán Caterham-Renault 1 kör h.
20. Jules Bianchi* francia Marussia-Ferrari 3 kör h.
21. Adrian Sutil* német Sauber-Ferrari 4 kör h.
*nem ért célba
FELADTA
MEGTETT KÖRÖK
Fernando Alonso spanyol Ferrari 2
Leggyorsabb kör: Hamilton (39. kör) 1:51.600
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Lewis Hamilton 8 12 12 266
2. Nico Rosberg 4 12 13 256
3. Daniel Ricciardo 3 7 13 193
4. Sebastian Vettel 4 12 139
5. Fernando Alonso 2 13 133
6. Valtteri Bottas 4 13 130
7. Jenson Button 1 10 82
8. Nico Hülkenberg 13 76
9. Felipe Massa 1 8 71
10. Sergio Pérez 1 10 46
11. Kimi Räikkönen 10 45
12. Kevin Magnussen 1 9 39
13. Jean-Éric Vergne 6 21
14. Romain Grosjean 2 8
15. Danyiil Kvjat 5 8
16. Jules Bianchi 1 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 522
2. Red Bull-Renault 332
3. Williams-Mercedes 201
4. Ferrari 178
5. Force India-Mercedes 122
6. McLaren-Mercedes 121
7. Toro Rosso-Renault 29
8. Lotus-Renault 8
9. Marussia-Ferrari 2

A FUTAM (53 kör, 307.741 km)

Sutil elmondta, a Marussia oldallal a traktornak csapódott, a mentőhelikopter menetre kész a franciával.

Bianchit a helyi orvosi ügyeletre vitték.

Nem indul újra a verseny. A szabályok szerint hiába állt Ricciardo a 3. helyen leintéskor, a két körrel korábbi állás érvényes, azaz Vettel lett a 3. a két Mercedes mögött.

Piros zászlóval megszakították a futamot.

Mentőautó is érkezik. A versenyző sérülhetett meg vagy elüthetett egy pályabírót?

A pályára küldték a biztonsági autót. Sutil autójának mentés közben történhetett valami, az orvosi autó is a helyszínre érkezett – Bianchi autója csúszott neki a Saubert elszállító traktornak.

Sutil kicsúszott az S-kanyarok után, a 7-esben, Button esőgumikért érkezik a boxba a 42. kör végén.

Rosberg gyorsabb Vettelnél, aki a kisodródása után visszavett a tempóból. A Mercedes-pilóta már 14 másodperccel előzi meg a Red Bullt, de 11-re van Hamiltontól.

Ricciardo a hajtűkanyarban támadta Buttont, megelőzte, de a McLaren jobb kigyorsítással visszajött a 4. helyre. Megvan a 40. kör, teljes pontokat osztanak.

Negyedórás intenzív eső érkezhet. Vettel kisodródott az S-kanyarokban, de visszajött a pályára. Button és Ricciardo felzárkózott rá. A két Williams kerékcseréje után a 7. és a 8. helyre került, Hülkenberg a 6.

A 37. kör végén Hamilton, Rosberg, Vettel, Button, Ricciardo, Bottas, Massa, Hülkenberg, Kvjat, Pérez a sorrend az első tíz helyen. Vettel 7 másodpercre van Rosbergtől, 2 másodperccel gyorsabb körönként a Mercedesnél.

A két Mercedes uralja a versenyt
A két Mercedes uralja a versenyt

Ricciardo a 36. körben állt a boxba. Vettel és Button mögé jött vissza.

A 35. körben kiállt Hamilton, 3 másodperces kerékcseréje után Ricciardo állt az élre – Rosberg a 3. helyen, a boxutcában esik az eső.

Hamilton a következő körben kint maradt, jónak érzi az autót, de 3 másodperccel lassabb, mint Button.

Rosberg a 33. kör végén ment a boxba, még bőven Vettel elé jött vissza. 20 kör maradt a versenyből.

Button a 31. kör végén a boxba hajtott új intermediate gumikért, de hét másodpercig tartott a kerékcseréje, így Vettel mögé jött vissza.

Rosberg rengeteg időt veszít, Hamilton a 30. körben már 4 másodperccel haladt a német előtt. Button 13 másodpercre megközelítette Rosberget, Vettel egy körrel korábban új gumikat kapott.

A 29. kör elején sikerrel járt Hamilton, a célegyenes végén külső íven ment el Rosberg mellett. Le is rázta a németet. 11 kör kell még ahhoz, hogy teljes pontszámokat osszanak.

A 27. kör elején Hamilton megcsúszott a célegyenes végén, de visszajött a bukótérből. Így is egy másodpercet veszített Rosberggel szemben. A német azonban lassú, Hamilton máris mögötte van.

A 24. körben Button és a két Red Bull is gyorsabb volt a két Mercedesnél. Vettel és Ricciardo gyorsan közelít a McLarenhez.

Jönnek a második kerékcserék, Räikkönen jobb első kerekével nem volt minden rendben, 11 másodpercig tartott a kerékcseréje. A DRS használható, Hamilton 5 tizedre Rosberg mögött.

Hamiltonnak azt mondták, nem lesz eső a leintésig. Már a két Red Bull a leggyorsabb a pályán.

Button 14 másodperccel halad Vettel előtt a 3. helyen, a 19. körük szinte azonos volt. Az angol 18 másodpercre van Hamiltontól.

Elöl Hamilton egyre közelebb lopózik Rosberghez, Vettel pedig a hajtűben Bottast előzte meg. A Red Bull esős beállításai tökéletesen működnek. Ricciardo is lemásolta a Williams megelőzését a 6-os kanyarban.

Vettel a 16. körben a hajtűkanyarban megelőzte Massát,és feljött az 5. helyre. A 17. körben Ricciardo az S-kanyarok végén, a 6-7-s kombinációban körbeautózta Massát, aki továbbra sem mondható esőmenőnek.

A 15. kör végén Rosberg, Hamilton, Button, Bottas, Massa, Vettel, Ricciardo, Magnussen, Räikkönen, Hülkenberg az első 10 sorrendje.

Hamilton nagyon gyors kört megy, nagy igyekezetében a 14. körben lesodródott a pályáról. A kör végén ment a boxba, és a 2. helyre jött vissza – talán pont a megcsúszásán múlt. Rosberg 2.6, Hamilton 2.8 másodperc alatt kapott új gumikat.

Rosbergé az elsőbbség a kerékcserére, Hamilton maradt a pályán, és az élre állt a 13. kör végén. Button előtt maradt, az angol a 3. helyre jött fel korai kerékcseréjével.

Többen is érkeztek a boxba, Rosberg és Hamilton a 11. kör végén még kint maradt. A 12. körben sem jöttek cserélni. Mögülük viszont mindenki kiállt, csak Bianchi nem.

Button a Mercedesek tempójában megy, a McLaren elégedett a cserével.

A 10. kör végén Rosberg, Hamilton, Bottas, Massa, Ricciardo, Magnussen, Vettel, Räikkönen, Pérez, Kvjat az első tíz sorrendje.

Vettel a hajtűkanyarban Magnussent támadta, de a dán mögött maradt.

Rosberg mögött kígyózik a mezőny, Hamilton tapad a csapattársára. Button a boxban intermediate gumikért.

A McLaren szerint többen a biztonsági autó mögé mennek a boxba intermediate gumikért. A verseny a 8. kör végén indul el.

Hat kör után is a pályán maradt a biztonsági autó. Addig mennek, amíg intermediate gumikra nem lehet váltani. Minek az esőgumi?

Hamilton már nagyon menne. Már egyenesen Charlie Whitingnak üzent a rádión.

A Williams szerint még bő fél órán át biztosan nem ered el újra az eső, ez idő alatt teljesítheti a mezőny a verseny kétharmadát.

„Gyorsan szárad a pálya” – közölte Hamilton, aki már nagyon menne, szeretne egy esélyt arra, hogy megelőzze Rosberget. Ugyanakkor aggódik a fékjei miatt.

A visszajátszások alapján egyszerűen kikapcsolt a Ferrari motorja.

A többiek mennek tovább, hatalmas vízfelhőt húznak maguk után az egyenesekben.

Alonso autója a biztonsági autó mögött leállt
Alonso autója a biztonsági autó mögött leállt

Alonso Ferrarija leállt, a spanyol kiszállt az autóból.

8.25 Újraindult a verseny.

ELSŐ RAJT ÉS VÁRAKOZÁS

8.23 Az újraindítás nagy kockázatokat rejthet magában, ha a biztonsági autó elengedi a mezőnyt, egy kör is elég lehet ahhoz, hogy kicsússzon valamelyik vb-aspiráns – igaz, a rivális 25 helyett valószínűleg csak 12.5-öt kap.

8.21 „Még legalább 20 percig nem fog esni az eső” – közölték Hamiltonnal. A legutóbbi ilyen kijelentéskor azonnal szakadni kezdett.

8.20 Mivel a piros zászló a 2. kör után jött, a szabályok szerint az 1. kör alapján hirdetnének végeredményt, azaz mégsem osztanának pontokat. Már csak ezért is el kell indulni még egyszer.

8.18 Most nem esik az eső.

8.15 A versenyigazgató jelezte, hogy 8.25-kor újra elindul a mezőny.

8.12 Az FIA közölte, hajlandó lett volna akár négy órával is előrébb hozni a rajtot, de a versenyt szervező Honda, a szuzukai pálya tulajdonosa nem egyezett bele.Ragaszkodott z eredeti időponthoz.

8.08 Rosberg jelen állás szerint 3.5 ponttal többet kap, mint Hamilton, azaz fél ponttal vezeti a vb-pontversenyt.

8.06 A svéd visszaállt a mezőny végére, piros zászlóval félbeszakították a versenyt. A versenyzők a 2. kör végén a boxba hajtottak.

„Nyolcvannal megyünk, és felúszik az autó a vízre" – mondta Vettel a rádión. Ericsson megpördült a célegyenes előtt, és a pálya szélén ragadt.

Hamiltonnak közölték, hogy sokkal rosszabbak a körülmények, mint fél órája, az angol szerint gyorsabban kellene mennie a biztonsági autónak. 1994-ben ugyanitt az F1-es autók nem bírták tartani a safety car tempóját.

8.00 Elindult a mezőny a biztonsági autó mögött.

Továbbra is szakad az eső, nem érdemes kockáztatni az intermediate gumikkal. A biztonsági autó mögötti körözés hamarosan kezdődik, s senki sem tudja, meddig tart.

ELŐZMÉNYEK

7.55 A versenyigazgató közölte, hogy a biztonsági autó mögött rajtol a verseny.

7.51 „Amikor legutóbb esőben Szuzukában versenyeztem, nyertem. Szóval…” – írta még egy órája egy közösségi oldalra Ericsson, aki a japán F3-as bajnokságban edződött, ez is magyarázza, miért verte meg Kobajasit és a két Marussiát az időmérőn. A győzelem azonban túlzásnak tűnik.

7.50 „Ha magamban megyek, nem vészes a helyzet, de ha utolérek valakit, semmit sem látni, félelmetes" – közölte Grosjean, aki a rajt után bizony másik 15 autó mögött lesz.

7.46 A boxutca bezárt, a pilóták a rajtrácson, az eső megint rákezdett – éppen akkor, amikor közölték, 40 percig nem várható jelentős csapadék…

7.44 A versenyzők többsége szerint nem olyan vészes a helyzet, szívesen elrajtolnának.

7.42 Most nem esik, Ricciardo szerint intermediate gumikon is meg lehetne próbálni, de rövidesen újra esni fog, túl nagy lutri.

30. JAPÁN NAGYDÍJ
A helyszín: Szuzuka
A pálya hossza: 5807 méter
Kanyarok száma: 18 (9 bal és 9 jobb)
A verseny hossza: 53 kör (307.471 km)
Gumitípusok: kemény, közepesen kemény
Körrekord: 1:28.954 (Michael Schumacher, Ferrari, 2006)
Tavalyi pole pozíció: 1:30.915 (Mark Webber, Red Bull)
Tavalyi leggyorsabb kör: 1:34.587 (Mark Webber, Red Bull)
Tavalyi dobogó: 1. Sebastian Vettel (Red Bull), 2. Mark Webber (Red Bull), 3. Romain Grosjean (Lotus)
A Japán GP helyszínei: Szuzuka (25), Fudzsi (4)
Győzelmek a pole-ból Szuzukában: 12
Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Kimi Räikkönen (2005) 17.
Győztesek a mostani mezőnyből: Vettel 4, Alonso, Räikkönen, Button (ezen felül Alonso és Hamilton nyert egyszer-egyszer Fudzsiban)

7.40 Button jelentette, hogy a gumikkal szerinte nincs baj, a fékek is jól működnek, a legnagyobb problémát a rossz látási viszonyok jelentik.

7.37 A mexikói a következő körben is megcsúszott a 13-as kanyarban, de a pályán tartotta a Force Indiát. Az intermediate gumik egyelőre szóba sem kerülnek, a teljes esős gumikkal is nehéz egyenesben tartani az autókat.

7.34 Pérez a rajtrácsra vezető körben megcsúszott, de kikecmergett a kavicságyból. Az egyes kanyarban mély vízátfolyás van, megnehezítené az állórajtot.

7.32 F1-es futamon legutóbb a 2012-es Brazil Nagydíjon esett az eső, szenzációs izgalmakat hozott az idényzáró, amelyen Vettel vesztett helyzetből legyőzte Alonsót a vb-címért folyó csatában.

7.30 Nyit a boxutca, a pilótáknak negyedórán belül el kell foglalniuk rajtpozícióikat. A Ferrari már felállította „sörsátrait” a rajtrácson.

7.28 Közben a BBC kiderítette, hogy Alonso még azért nem írt alá a McLarenhez, mert a 2015-ös szezont próbának szánja, és nem akarja egy évnél tovább elkötelezni magát – ha ugyanis nem jön be a McLaren-projekt, 2016-ban üresedés lehet a Mercedesnél. Ron Dennis viszont legalább két évre a McLarenhez láncolná Alonsót. Így viszont értelmet nyernek azok a találgatások, amelyek szerint egy évet kihagyna a spanyol – vagy tenne egy próbát a Lotusszal.

7.26 Legutóbb 2007-ben volt ennyire esős a Japán Nagydíj, azt Lewis Hamilton nyerte meg Fudzsiban, miután az első 17 kört a biztonsági autó mögött tette meg a mezőny. Ez volt minden idők leghosszabb safety car periódusa.

7.25 Az eső hol elered, hol eláll, de az erős szél állandó. Éppen ez hozza-viszi magával a különböző intenzitású csapadékot szállító felhőket.

7.20 Másfél órával a Japán Nagydíj rajtja előtt szakadó esőben tartották meg a versenyzők szokásos helyszíni parádéját, amelyen a versenyek nyitott autókba ültek, de a körülmények miatt mindenki esernyőt tartott a kezében, így a nézők – akik ekkorra szép számmal a helyszínre érkeztek, alig láttak belőlük valamit.

Az FIA már emlékeztette is a helyszínen a csapatokat arra, legalább két kört kell megtenni ahhoz, hogy pontokat osszanak, de ha 40 kör előtt leintik a versenyt, csak fél pontok járnak a versenyzőknek.

Eddig öt versenyen osztottak fél pontokat az F1 történetében, legutóbb a 2009-es Malajziai Nagydíjon. Versenyt egyszer halasztottak, az 1985-ös Belga Nagydíjaz júniusban kezdték el, de az edzéseken feltöredezett aszfalt miatt a versenyt szeptemberben tartották meg.

A legrövidebb verseny az 1991-es Ausztrál Nagydíj volt, 14 körön át tartott Adelaide-ben a hatalmas zivatarban.

JAPÁN NAGYDÍJ, RAJTSORREND
1. Nico Rosberg német Mercedes
2. Lewis Hamilton brit Mercedes
3. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes
4. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari
6. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault
7. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes
8. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
9. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
10. Kimi Räikkönen finn Ferrari
11. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes
12. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Renault
13. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes
14. Adrian Sutil német Sauber-Ferrari
15. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari
16. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
17. Marcus Ericsson svéd Caterham-Renault
18. Jules Bianchi francia Marussia-Ferrari
19. Kobajasi Kamui japán Caterham-Renault
20. Max Chilton brit Marussia-Ferrari
21. Jean-Éric Vergne* francia Toro Rosso-Renault
22. Pastor Maldonado** venezuelai Lotus-Renault
*Vergne motorcsere miatt 10 rajthelyes büntetést kapott.
**Maldonado motorcsere miatt a 22. helyről rajtol, és 5 rajthelyes büntetést átvisz a következő futamra
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik