Lewis Hamilton és a Mercedes egyelőre uralja a Kanadai Nagydíj hétvégéjét száraz pályán, az első edzés után a másodikon, szuperlágy gumikat használva is a leggyorsabb volt.
Csakhogy ez a tréning nem erről marad emlékezetes, hanem arról, hogy miután eleredt az eső, és mindenki a boxban várakozott, a két Mercedes-pilóta – talán a helyi közönség szórakoztatására, talán az esős rajt gyakorlása céljából – kihajtott a pályára. Csakhogy mindezt nem a teljesen esős pályára való gumikon tette meg, hanem az átmeneti időre tervezett intermediate abroncsokon.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Nagy az űr Hamilton és Rosberg mögött Kanadában |
2. szabadedzés: Újabb orbitális Mercedes-hiba, Hamilton a falban |
SZOMBAT |
16.00–17.00: 3. szabadedzés |
19.00–20.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
20.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Alonso keresi a legtöbbet, de hol jár Hamilton? |
A Ferrari beveti új motorját, 30 lóerőt nyer vele |
Verstappen és Massa szájkaratéjával indult a hétvége |
Button és az „első körös flepnis" beszólt Verstappennek |
Alonso kiakadt a mai autókra, frusztrálja a vezetésük |
Hamilton a hajtűkanyar felé haladva már arról értekezett a rádión mérnökével, hogy hiba volt ezeket a gumikat választani, a másik esőgumi kellett volna. Csakhogy késői volt a bánat, az angol képtelen volt megállni a hajtűkanyarban,autója felúszott a vízre, és meg sem állt a gumifalig.
A kocsi orrát a falba fúrta, az orrkúp és az első légterelő összetört, majd az autó mentése során a darus kocsit kezelő ember olyan durván emelte fel az autót, hogy az még egy ütést kapott.
Hamilton mindezt rezignáltan figyelte, s arra gondolt, a Monacói Nagydíj elvesztése után újabb elkerülhető hibát követett el ő és csapata, hiszen semmi értelme sem volt kimenni a pályára, szombatra és vasárnapra ugyanis szép időt jósoltak.
A helyi közönség szemében persze még nagyobb hős lett Hamilton, mint előtte, hiszen ő legalább kiment a pályára. Nico Rosberg is, de ő szépen lassan, lábujjhegyen visszatért a boxba.
Mások nem jöttek ki, és Hamilton esete után gyaníthatjuk, hogy hasonló esetben inkább a biztonságot választják a csapatok a közönség szórakoztatása helyett…
Ami a száraz pályás körözést illeti, Hamilton és Rosberg közé befért a két Ferrari, igaz, az angol és a német köre sem volt az igazi.
Az erőviszonyokról többet megtudunk szombaton a magyar idő szerint 16 órakor kezdődő harmadik szabadedzésen.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:15.988 | átlag: 206.606 km/ó | 22 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:16.304 | 0.316 mp h. | 19 |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:16.310 | 0.322 | 20 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:16.440 | 0.452 | 22 |
5. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:16.600 | 0.612 | 15 |
6. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:16.849 | 0.861 | 18 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1:16.864 | 0.876 | 15 |
8. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:17.041 | 1.053 | 19 |
9. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:17.092 | 1.104 | 10 |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:17.111 | 1.123 | 16 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:17.120 | 1.132 | 15 |
12. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:17.261 | 1.273 | 17 |
13. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:17.318 | 1.330 | 23 |
14. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:17.367 | 1.379 | 20 |
15. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:17.627 | 1.639 | 21 |
16. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:17.657 | 1.669 | 23 |
17. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:17.751 | 1.763 | 21 |
18. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:18.135 | 2.147 | 20 |
19. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 1:19.531 | 3.543 | 15 |
20. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 1:19.734 | 3.746 | 13 |
AZ EDZÉS PERCRŐL PERCRE
21.30 Lejárt az idő, hivatalosan is véget ért az edzés.
21.22 Érdemes ellátogatni az F1 hivatalos honlapjára, amelyre felkerült egy videó Hamilton és mérnöke monacói párbeszédeiről a kérdéses boxkiállásról – Hamilton döntött rosszul, Peter Bonnington hibája, hogy nem győzte meg az ellenkezőjéről. A videót ide kattintva tekintheti meg.
21.15 Negyedóra maradt hátra, még esik. Ha el is áll, a 18 fokos levegőben nem fog felszáradni. Aligha látunk autót ma már a pályán.
21.08 Ami a Saubert illeti, Monisha Kaltenborn csapatfőnök elmondta, az istálló a Belga Nagydíjig kihúzza az első két motorral, a harmadikat pedig Spában és Monzában veti be, mert ott számít igazán a motorerő. Azaz ennek semmi köze a pénzhez, stratégiai döntés született, másképpen gondolkoznak, mint a Ferrari, amely más ütemben osztja be erőforrásait.
21.06 Pénteken az edzések előtt a fő téma az volt, hogy a csapatok nem akarnak a verseny alatti tankolásból. Illetve, hogy a Sauber esetleg nem tudja kifizetni a Ferrari legújabb fejlesztésű motorját.
21.01 Újra zöld a lámpa, de ezek után aligha megy ki bárki is. Még Maldonado sem szuperlágyakon.
20.57 A safety car köröz a pályán, még él a piros zászló.
20.55 Hamilton éppen arról értekezett a mérnökével, hogy inkább full esőgumikon kellett volna kimenni.
20.53 Ez akkor lesz drága a Mercedesnek, ha tényleg eláll az eső, és a többiek körözhetnek. Az autó egyébként alig sérült meg, csak az orrkúp és az első légterelő.
20.52 A monacói kerékcsere után még egy okos döntés a Mercedestől… Ha már kimentek, miért nem az esőgumikon?!
20.51 Piros zászló – csak, hogy másnak eszébe se jusson.
20.49 Na, ezért nem mennek ki feleslegesen: Hamilton összetörte a Mercedest a gumifalban. A sikánban volt képtelen bekanyarodni. Az ott ülő szurkolók persze imádják mindezt.
20.48 Hamilton és Rosberg a pályán intermediate gumikon! Ez a nézőknek szól.
20.45 Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg, Maldonado, Bottas, Grosjean, Massa, Kvjat, Ricciardo, Hülkenberg, Ericsson, Sainz, Pérez, Alonso, Verstappen, Nasr, Button, Merhi, Stevens a sorrend.
20.43 Egyes jelzések szerint az eső negyedórán belül elállhat. Mivel szombatra és vasárnapra is tiszta időt jósolnak, vizes pályán nincs értelme kimenniük a versenyzőknek.
20.39 Enyhe eső szemerkélt, amikor a pilóták a boxba hajtottak, de egyre erősödik.
20.37 Utolsóként Merhi hajtott a boxba. A Roland Garroson is most függesztették fel a játékot, mert Párizsban vihar van.
20.35 A 8. kanyar lelátóján előkerültek az esernyők és az esőkabátok. Ennyi volt a körözés?
20.34 A Pirelli jelezte, hogy a gumi a tárcsáról válhatott le, ezért volt Hülkenberg defektje, nem az abroncs lyukadt ki.
20.33 „Most már sokkal jobb voltam, de az utolsó kanyarban majdnem nekimentem a falnak” – mondta Sainz, aki már a 13. „Na jó, menj még egy kört” – válaszolta a mérnöke.
20.30 Mostanra ígértek esőt… Késik.
20.28 „Ha legközelebb bejövök a boxba, el fogok ütni egy pályabírót. Szólni kéne ezeknek a kanadaiaknak, hogy menjenek onnan, ez veszélyes, majdnem átmentem az egyikükön” – mondta Vettel a rádión.
20.26 Sainz a rádión jelentette, hogy egyre jobban érzi a pályát, de a hátsó szuperlágy gumik elkoptak. A 15. helyen áll.
20.24 A két Lotus gyorsul, Maldonado és Grosjean viszonylag későn jött ki a szuperlágy gumikon. A venezuelai a Mercedesek és a Ferrarik mögött áll.
20.22 Alonso már versenyszimulációba kezdett, ezt teszik a többiek is a szuperlágy gumikon, alig javít valaki a köridején.
20.21 Räikkönent figyelmeztették, hogy a hetes vagy nyolcas kanyarnál fog először esni az eső.
20.18 A McLarennél Alonso azonnal gyors kört ment a szuperlágy gumikon, Button tett egy plusz kört, hogy felhevítse az abroncsokat.
20.16 Hamilton 1:15.988-cal átvette a vezetést. Mögötte vettel, Räikkönen, Rosberg, Kvjat, Ricciardo,Grosjean, Hülkenberg, Massa, Pérez az első tíz sorrendje.
20.15 Már csak nagyjából tíz perc, hogy ideérjen az eső.
20.13 Hamilton az első szuperlágy gumis mért körében elrontotta az utolsó sikánt, két legjobb szektoridő után csak a 15. helyre jöttbe.
20.12 Hülkenberg azt mondta a rádión, nem ért hozzá semmihez, magától lett defektes a gumija.
20.10 Räikkönen a második, 6 ezredre van Vetteltől. Rengetegen csúszkálnak, Hülkenberg a boxutca felé csorog lassan, a bal hátsója defektes.
20.09 Hamiltonnak szóltak, hogy ideje lenne bemenni a szuperlágy gumikért, mert mindjárt esni fog. Rosberg a második a két Ferrari között.
20.07 Vettel 1:16.304-re javított. Hülkenberg és Pérez a 4. és az 5. helyen áll Rosberg mögött. Hamilton a célegyenes előtti sikánt megelőzően túlságosan is lelassító Grosjean mögé ért oda, le kellett vágnia az S-kanyart. Veszélyes volt a franciától.
20.06 Räikkönen 1:16.6-tal a második, Vettel tovább gyorsul.
20.04 A Ferrarik és a Force Indiák vannak szuperlágy gumikon. Vettel 1:16.534-gyel vezet. Rosberg a lágyakon 1:17.2-t ment.
20.03 Vettel első köre 1:21.855. Räikkönen 1:17.793-mal megelőzte.
20.02 Süt a nap, de már látszanak a sötét felhők. Vettel szuperlágy gumikon köröz.
20.01 A szuperlágy gumik számára nem ideális a 30 fok körüli aszfalt, gyorsan szemcsésedik ilyen hűvösben. Ez lehet a Mercedes gyengéje ezen a hétvégén.
20.00 Elkezdődött az edzés. Vettel az első a pályán, szuperlágy gumikon. Követői lágy gumikon mennek.
19.59 A pilóták várhatóan gyorsan kimennek a pályára, és a szuperlágy gumik is hamar felkerülnek az autókra. Monacóban is kényelmesen kezdett a mezőny, aztán 20 perc után már esett.
19.57 Feltámadt a szél, az FIA hivatalos jelentése szerint 70 százalék az esélye, hogy elered az eső az edzésen.
19.55 Az esőzóna 25 kilométerre van a pályától, és Montreal felé mozog. A pályánál a levegő 21, az aszfalt 31 fokos.
19.53 Esőfelhők közelednek a pályához, kérdés, mikor ered el az eső.
19.52 Köszöntjük olvasóinkat a Kanadai Nagydíj hétvégéjét végigkövető élő tudósítássorozatunk péntek esti fejezetélben! A második szabadedzés nagy kérdése, hogy a Mercedes-fölény állandósul, vagy valaki feljön Lewis Hamilton és Nico Rosberg nyakára?