Webberé volt az utolsó kör a csonka, vizes edzésen

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.06.08. 15:50
null
Mark Webberé volt az utolsó kör a száradó pályán, meg is szerezte az első helyet (Fotó: Reuters)
A Kanadai Nagydíj szombati szabadedzésén nem sokkal lettünk okosabbak. A tréning eleve félórás késéssel kezdődött, s a szabályok szerint csupán fél óráig tartott (nem lehet két óránál kevesebb idő a szabadedzés és a 19 órakor kezdődő időmérő között), ráadásul vizes pályán kezdődött, és csak a legvégére száradt fel az aszfalt. A hűvös, 15 fokos levegőben a végére maradt a szuperlágy gumis tűzijáték, az utolsó gyors kört Mark Webber futotta, s az övé lett a legjobb eredmény Adrian Sutil és Lewis Hamilton előtt.

 

Ahogy a többi F1-es futamon, a Kanadai Nagydíjon is betétversenyekkel töltik ki az F1-es programok közötti időt. Montrealban a szombat délelőtti szabadedzésen Ferrari sportautók edzését tartották meg, amelynek végén az egyik autó a hajtű után a szalagkorlátnak csapódott, és olyan súlyos károkat okozott a korlátban, hogy annak javítása mélyen belenyúlt az F1-es edzésbe.

Hatvan helyett így csak 30 perces volt a szabadedzés, amely után két órának el kell telnie az időmérőig, amelynek magyar idő szerint 19 órakor mindenképpen el kell kezdődnie. Azaz fél órájuk maradt a csapatoknak a felkészülésre, ez is vizes pályán kezdődött, és tulajdonképpen az utolsó négy-öt percnek volt valós haszna, csak ekkor kerültek fel az autókra a slick gumik.

A legjobb kör azé lett, aki a legutolsót futotta: Mark Webber lett az első, de ez természetesen semmit sem jelent, vagyis azt eddig is tudtuk, hogy a Red Bull a legjobb autók között van.

Maradjunk annál, amire pénteken jutottak a szakértők.

Sebastian Vettel a pénteki edzések után azt mondta, a Ferrari és a Mercedes lehet a Red Bull fő riválisa a Kanadai Nagydíjon, és ha a Lotus kijátssza, hogy eggyel kevesebbszer cserél kereket riválisainál, szintén dobogó közelbe érhet. A pénteki második szabadedzés hosszú meneteinek alaposabb elemzése után arra jutottak a szakértők, hogy a Ferrari kiemelkedik a mezőnyből, és ha Fernando Alonso nem szúrja el az időmérőt – azaz az első két rajtsorba kerül –, ezt a versenyt csak ő veszítheti el.

A Ferrari átlagsebessége a Mercedesénél két, a Lotusénál másfél másodperccel volt jobb körönként, amivel simán belefér a spanyol számára egy plusz boxkiállás. A Red Bull Sebastian Vettellel veszélyes lehet rá, de a világbajnok istálló gumikezelése továbbra sem tökéletes, és Vettelnek eddig nem hozott szerencsét a montreali pálya – még az ellenállhatatlanságáról szóló 2011-es idényben sem.

Persze ha vasárnap melegebb lesz az idő, a Lotus esélyei jelentősen megnőnek. A McLaren mutatott biztató jeleket, s lehet, hogy egy-két pilótát elcsípnek a négy idei futamgyőztes csapat és a Force India párosa közül, de a dobogó még távoli cél.

PERCRŐL PERCRE

Megint csak az számított, ki gurul át utolsóként a célvonalon: Webber időzített a legjobban, a legjobb első és második szektorral 1:17.895-tel az első helyen fejezte be a félórásra csonkított edzést.

17.00: Massa megint gyorsabb volt társánál, 1:19.750-nel állt az élre.

Aki éppen befejezte a körét, az állt az élre. Vezetett Maldonado, Button és az elsőként 1:20 alá jutó Alonso (1:19.922) is.

16.57: Alonso öt másodperccel elmaradt Gutiérrez idejétől, de Massa szintén szuperlágyakon 1:22.482-t ment, és az élre állt.

Hirtelen hatalmas lett a forgalom, a gumijukat melegítők persze feltartották a már mért körön lévőket.

16.55: Alonso a szuperlágy slickeken körözött, rengetegen kijöttek az utolsó percekre.
16.54:
Pérez kiment egy körre a közepesen kemény gumikon – aztán visszatért a boxba.
16.53:
fogyott az eleve kevés idő, hét perccel a vége előtt csak a két Caterham körözött.

A McLaren azért Michael elmondásával szemben nem csak tíz percet veszített, Pérez 3, Button négy kört tett meg az első 20 percben. Ez közepes mennyiségnek mondható, a két Sauber 10-10 körrel vezette a listát, míg Webber csak egy körön volt túl.

16.48: csak Grosjean volt a pályán.
16.46:
Gutiérrez az élre állt (1:23.112), Räikkönen a 4. helyre jött be. A finn a következő körében feltűnően lassan ment a pálya második felén, majd a boxba hajtott.

A két Lotus is kijött a pályára, negyedóra maradt a csonka edzésből.

16.44: Massa az intermediate gumikon 1:23.492-t futott, az élre állt, de a célegyenes végén lecsúszott a pályáról.
16.43:
Hülkenberg 1:24.150-et futott, ezzel az élre állt. Öten voltak a pályán.
16.41:
Hülkenberg közölte a rádión, hogy egyes kanyarokban lehetetlen lenne a sima felületű abroncsokat használni.

Fél óra ide vagy oda, tíz perc elteltével csak kilenc pilótának volt mért köre, 13-nak nem.

Button közölte, még egy kör az intermediate gumikon már tönkretette volna azokat, ezért jött be a boxba.

16.38: már csak négyen köröztek, a többiek arra vártak, mikor lehet a slick gumikat használni.
16.37:
Hülkenberg az élre állt, majd Bottas jött 1:25.126-tal.
16.36:
a versenyigazgató engedélyezte a DRS használatát, ami újabb jele volt annak, hogy szárad a pálya.

Miközben a legtöbben a boxban vártak, néhányan hosszabb körözésbe kezdtek. Button szerint máris megjelent a száraz ív a pályán. Az angol 1:26.340-nel átvette a vezetést.

Az edzés nagy része várakozással és semmittevéssel telt el
Az edzés nagy része várakozással és semmittevéssel telt el

16.34: Sutil 1:27.882-vel a leggyorsabb kört futotta az első fecskék közül.

A legtöbben egy próbakör után visszamentek a boxba, amelyet utolsóként Hamilton hagyott el.

16.30: zöldre váltott a lámpa a boxutca végén, a vizes pályás és intermediate gumikkal felszerelt autók egymás után a pályára hajtottak.

Sam Michael, a McLaren sportigazgatója azt mondta a BBC-nek, hogy csapata szombat délelőttönként a 60 percből 40-et tölt el hasznosan, azaz csak tíz percet veszít a lerövidítéssel.

A félórás tréning eleje a pálya szárításával telik majd, a végén kerülnek elő a száraz pályás gumik, mint péntek délelőtt.

16.21: a versenyigazgató jelezte, hogy 10.30-kor, azaz 16.30-kor indul az edzés, amely csupán 30 perces lesz.
16.20:
továbbra is a korlátot szerelők, no meg a montreali sirályok a főszereplők, a csapatok pedig kezdik áttervezni az edzésük menetrendjét. Nincs hír arról, mikor indul a tréning.

Jó hír a Maldonado családból: a Williams venezuelai pilótája és magyar származású felesége, Gabriella Tarkany az első gyereküket várják, aki az ősszel születik meg.

16.05: lassan zajlottak a munkálatok, a 11-es kanyarnál a pályát teherautók állták el. Kicserélték a szalagkorlát egyik elemét.

A Caterham a csapatrádión közölte Van der Gardéval, hogy még fél óráig biztosan nem esik az eső.

Az edzés csúszása nem jelenti azt, hogy később is fejeződik be, mindenképpen véget ér helyi idő szerint 11, magyar idő szerint 17 órakor (két órának el kell telnie a szabadedzés és az időmérő között). Ugyanakkor csökken a hasznos idő tartama, a pályát a várakozás során sem szárítják az autók, a pénteki második edzés nagy részét kihagyó, az első edzésen a legjobb időt jegyző Paul di Resta pedig további időt veszít a felkészüléséből.

Mark Webbert figyelmeztette a Kanadai GP sportfelügyelő testülete, mert a pénteki szabadedzésen figyelmen kívül hagyta a sárga zászlós figyelmeztetést. Az ausztrált a következő megrovásakor halmazati büntetésként 10 rajthellyel hátrébb sorolják. (Bottast is figyelmeztették, de neki még nem kell tartania súlyosabb büntetéstől.)

Egy ferraris betétverseny nemrég befejeződő edzésén csúszott ki az egyik résztvevő, azóta nem sikerült helyrehozni a korlátot.

15.56: az edzés előtt az aszfalt hőmérséklete csupán 14 fok. A versenyigazgató közölte a csapatokkal, hogy késik az edzés rajtja, mert a 11-es kanyarnál a szalagkorlátot kell javítani.

Az eső az edzés előtti órákban eláztatta a pályát, így vizes aszfalton veszi kezdetét a harmadik tréning. A csapadék már nem esik, így hamar felszáradhat a pálya – igaz, csak 15-16 fokos a levegő a helyszínen.

KANADAI NAGYDÍJ, 3. SZABADEDZÉS
1. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:17.895 átlag: 201.548 km/ó 7 kör
2. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:18.248 0.353 mp h. 8
3. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:18.732 0.837 7
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:18.977 1.082 10
5. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:19.131 1.236 6
6. Nico Rosberg német Mercedes 1:19.457 1.562 7
7. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:19.496 1.601 6
8. Felipe Massa brazil Ferrari 1:19.750 1.855 9
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:19.790 1.895 9
10. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:20.316 2.421 8
11. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:20.596 2.701 9
12. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:21.035 3.140 12
13. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:21.364 3.469 7
14. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:21.652 3.757 9
15. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:22.021 4.126 14
16. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:22.720 4.825 15
17. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:23.058 5.163 7
18. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:23.132 5.237 14
19. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:23.309 5.414 8
20. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:23.620 5.725 12
21. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:24.314 6.419 12
22. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:26.195 8.300 9

 

A LEGUTÓBBI TÍZ KANADAI NAGYDÍJ LEGJOBBJAI
Győztes Pole pozíció Leggyorsabb kör
2002 Michael Schumacher Juan Pablo Montoya
Juan Pablo Montoya
2003 Michael Schumacher Ralf Schumacher
Fernando Alonso
2004 Michael Schumacher Ralf Schumacher Rubens Barrichello
2005 Kimi Räikkönen Jenson Button Kimi Räikkönen
2006 Fernando Alonso Fernando Alonso Kimi Räikkönen
2007 Lewis Hamilton
Lewis Hamilton Fernando Alonso
2008 Robert Kubica
Lewis Hamilton Kimi Räikkönen
2010 Lewis Hamilton Lewis Hamilton Robert Kubica
2011 Jenson Button
Sebastian Vettel Jenson Button
2012 Lewis Hamilton Sebastian Vettel Sebastian Vettel

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a montreali pályán a Kanadai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) egyetlen mérési pont tartozik, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a hátsó egyenesben és a célegyenesben is kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. A két zóna azonban rövidebb a 2011-esnél (tavaly csak egy zóna volt), az első 113, a második egy méterrel.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik