A két Mercedes külön csatáját vártuk a Kanadai Nagydíjon, és amíg jól mentek az „ezüstnyilak”, meg is kaptuk. Nico Rosberg és Lewis Hamilton kőkemény rajt után szoros kötelékben haladt mindaddig, amíg szinte egyszerre lassulni nem kezdett a két autó. A második kerékcserék után Hamilton csapattársa elé is került, de a hátsó fékje tönkrement, a kör utolsó szektorában egyik féktávot sem tudta rendesen bevenni, kicsúszott a hajtűben, a célegyenes előtt és a következő kör első sikánját is le kellett vágnia.
Feladta a versenyt, Rosbergnek pedig a gyorsan felzárkózó riválisok ellen kellett védekeznie.
Az egy kerékcserét végrehajtó Force Indiával Sergio Pérez vezette az üldözőket, de nem tudta megelőzni Rosberget, a két Red Bull-lal a nyakán beragadt a vb-éllovas mögé. Felipe Massa friss gumikon nagy tempóban utolérte az élen haladó négyest, amikor Pérez autójában a fék és a DRS is elromlott.
Daniel Ricciardo megelőzte a mexikóit, és Rosberg után eredt, két körrel a vége előtt, első próbálkozására meg is előzte a Mercedest, s ezzel megszerezte első F1-es futamgyőzelmét.
Izgalmak maradtak a legvégére is, Sebastian Vettel is megelőzte Pérezt, akit Massa is támadott, d acélegyenes végén hátulról belerohant a Force Indiába, és mindketten kiestek. Nem sérültek meg, de bejött a biztonsági autó.
A karamboljuk után csak 11 autó ért célba. A két Marussia már a rajtnál összeakadt, Jules Bianchi autója nagy erővel csapódott a falnak.
Remek versenyt láthattunk, amelyen nemcsak az előzések és az ütközések jelentették az izgalmakat, hanem az a feszültség is, amelyet Rosberg védekezése nyújtott.
A KANADAI NAGYDÍJ KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA OLVASHATJA EL.
1. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:39:12.830 |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 4.236 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 5.247 mp h. |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 11.755 mp h. |
5. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 12.843 mp h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 14.869 mp h. |
7. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 23.578 mp h. |
8. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 28.026 mp h. |
9. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 29.254 mp h. |
10. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 53.678 mp h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1 kör h.* |
12. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1 kör h.* |
13. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 7 kör h.* |
*nem értek célba | ||||
FELADTA | megtett körök | |||
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 58 | |
Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 47 | |
Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 45 | |
Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 22 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 21 | |
Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 6 | |
Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 0 | |
Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 0 | |
Leggyorsabb kör: Massa (58. kör) 1:18.504 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 2 | 7 | 7 | 140 |
2. | Lewis Hamilton | 4 | 5 | 5 | 118 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 3 | 5 | 79 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 7 | 69 |
5. | Sebastian Vettel | – | 2 | 5 | 60 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 7 | 57 |
7. | Jenson Button | – | 1 | 4 | 43 |
8. | Valtteri Bottas | – | – | 6 | 40 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 4 | 23 |
10. | Sergio Pérez | – | 1 | 4 | 20 |
11. | Felipe Massa | – | – | 3 | 18 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 5 | 18 |
13. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 3 | 4 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 258 |
2. | Red Bull-Renault | 139 |
3. | Ferrari | 87 |
4. | Force India-Mercedes | 77 |
5. | McLaren-Mercedes | 66 |
6. | Williams-Mercedes | 58 |
7. | Toro Rosso-Renault | 12 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |
A FUTAM TUDÓSÍTÁSA
Leintették a versenyt, amelyet Ricciardo nyert meg Rosberg és vettel előtt. A negyedik hely Button ölébe hullott, a McLaren-pilóta Alonsót és Hülkenberget is megelőzte a hajrában.
Vettel a 69. körben elment Pérez mellett, akit a célegyenesben Massa támadott, és összeért a két autó, mindketten kicsúsztak. Bejött a biztonsági autó, vége a versenynek. Szerencsére mindketten jól vannak.
Ricciardo a 68. körben megelőzte Rosberget az első DRS-zónában.
Ricciardo a 66. kör elején megelőzte Pérezt, akinek nem működik a DRS-e.
Massa a 64. körben próbálta megelőzni Vettelt, a hajtű kijáratánál mellé is ért, de kipörögtek a kerekei, és Vettel visszaverte a támadást.
A 60. körben Pérez újra támadta Rosberget, a két Red Bull tapadt rájuk, Massa pedig villámgyorsan közeledett. Tíz kör maradt. Bottast közben nemcsak Alonso, Button is megelőzte.
14 kör maradt, Rosberg magabiztosan védekezik, miközben Bottas a hajtűben elfékezte magát, kiszorította Hülkenberget, Massa a hosszú egyenesben mindkettőjüket megelőzte, és az élen haladó négyes után eredt – az 58. körben 1.5 másodpercet hozott rajtuk.
Az 52. körben csak Sutil volt lassabb Rosbergnél, aki mögött Pérez, Ricciardo és Vettel vonatozott, mögöttük nem sokkal (3.8 másodpercre) jött a Hülkenberg, Bottas, Massa, Alonso négyes. Hülkenberg nagy szívességet tett a két Williams feltartásával, miközben Rosberg felgyorsult.
Rosberg a 49. körben 1:21.4 perces kört ment, Pérez 1:20.0-t. 1.2 másodperc volt közöttük. A következő körben Rosberg némileg felgyorsult.
Massa újabb másodpercet adott Rosbergnek, aki négy másodpercre lemaradt a Willamtől. Ám Massa a 48. körben a boxba állt. Pérez, Ricciardo és vettel utolérte Rosberget.
Sorra előzgették Hamiltont, aki beállt a boxba, és a 47. kör végén feladta a versenyt.
Hamilton a 46. körben elrontotta a hajtűkanyart, Rosberg elment mellette. Az egyenesben Hamilton visszatámadott, de elrontotta a sikánt, átvágott rajta, és visszaengedte Rosberget. A Mercedes fékje tönkrement a 44-es autón.
Hamilton a 45. körben jött új kerekekért. Az angol Massa mögé, de Rosberg elé jött vissza – a brazil növelte előnyét Rosberggel szemben.
Rosberggel közölték, hogy nem sikerül megjavítani az autót, így kell végigmenni. A 44. körben kijött a boxba, akárcsak a 4. helyről Alonso. A német Massa mögé jött vissza, miután kicsit elrontották a kerékcseréjét.
Rosberg és Hamilton 20 kilométer per órával lassabb az egyenesek végén, mint Massa, aki a 3. helyen halad, 17.8 másodperc hátránnyal. A brazil körönként egy másodperccel gyorsabb, azt mondták neki, végigbírja az autójuk a versenyt.
Hülkenberg a 41. kör végén vadonatúj szuperlágy gumikat kapott. A két Red Bull mögé, Bottas elé jött vissza.
Räikkönen megpördült a hajtűkanyarban, Vettel nem érti, miért hívták be idő előtt. A mérnöke azt mondta, foglalkozzon a vezetéssel.
Hátrébb Ricciardo is kiállt, a két Red Bull Bottas elé került, Ricciardo Vettelt is megelőzte, és tapadt Pérezre.
Rosberg és Hamilton is lassult, az autójukra panaszkodtak. Három másodperccel lassabbak, mint Massa, kettővel, mint Hülkenberg!
Bottas a 35. kör végén jött ki másodszor, a Räikkönen, Button páros mögé. Egy körrel később Vettel is érkezett.
Ám Hamilton nem került közelebb Rosberghez (aki a két autó fékerő-elosztásáról kért információt!), a 34. körben kicsúszott a DRS-zónából. Pérez megkapta a lágy gumikat. A 9. helyre jött vissza.
Nem büntették meg Rosberget, de figyelmeztették, hogy ha még egyszer levágja a sikánt, szankciót alkalmaznak vele szemben. Ezt Hamiltonnal is közölték, az angol támadhatott. Közben Rosbergnek azt mondták, kicsit spóroljon az üzemanyaggal.
Hülkenberg és Vettel mögé megérkezett Bottas, és rögtön támadta a Red Bullt.
Hamilton a 27. kör végére visszazárkózott Rosbergre csapattársa sikánlevágása után, amelyet vizsgáltak a sportfelügyelők. Mondták is Hamiltonnak, hogy ne támadjon, várja meg a vizsgálat végét.
Rosberg a 25. kör végén elfékezte magát, levágta a sikánt, és a verseny leggyorsabb köre lett az övé. Massa megelőzte Alonsót, és feljött a 8. helyre. Vettel továbbra is Hülkenberg mögött.
Hamilton hét tizedre feljött Rosbergre, a következő körben használhatja a DRS-t.
Hamilton a 22. körben 1.3 másodpercre felzárkózott Rosbergre. Vettel a 23.-ban megtámadta Hülkenberget a hajtűkanyarban, de elfékezte magát, és a Force India pilótája visszavette a helyét.
Ricciardo rádióüzenetében azt mondták a két Force Indiáról, hogy egy kiállásos taktikán vannak a Pirelli által jósolt kettő helyett. Vettel már támadta Hülkenberget.
Hamilton egy körrel később jött ki, Rosberg a kivezető körében hibázott a 4-es kanyarban, de csapattársa előtt maradt. Pérez és Hülkenberg jött fel a 3. és 4. helyre, még nem voltak kint kereket cserélni. Mögöttük a 20. körben Vettel, Bottas, Ricciardo, Maldonado (szintén kerékcsere nélkül), Alonso, Vergne, Massa, Kvjat, Räikkönen a sorrend.
A 18. körben Rosberg is kiállt, Hamilton átvette a vezetést.Alonso ugyan Vergne elé került a saját kiállása után, de nem valami gyors.
A következő körben jött Vettel és Massa is, a brazil nagyon visszaesett a bal első kerékkel történt gondok miatt, előtte megmaradt a Vettel, Bottas, Ricciardo sorrend.
Ricciardo a 14. körben lágy gumikat kapott. Kihozták Massa mögül, hogy ne tartsa fel őt a brazil. Egy körrel később Bottas is kijött.
Massa Williamsén szemcsésedtek a hátsó gumik, Ricciardo felzárkózott rá. Hamilton a 13. kör végén 1.9 másodpercre volt Rosbergtől.
Hamilton a 10. kör végén az első DRS-zónában megelőzte Vettelt. Nem okozott gondot neki, 30 kilométer per óra volt a két autó végsebessége között a különbség.
Vettel nem szakadt le Rosbergtől, Hamilton viszont felzárkózott a Red Bullra.
A 8. körben újraindult a verseny, a sok lassú kör miatt biztosan nem kell az üzemanyag spórolásával foglalkozniuk a pilótáknak.
Chilton is kiesett, ezzel 25 verseny után véget ért célba érési sorozata. Ő kezdte a legtöbb egymás utáni célba éréssel karrierjét.
A 4. kört is a biztonsági autó mögött kezdte meg a mezőny. Vettel a rádión jelezte, hogy még van törmelék a pályán, de pályabírót nem látott a környékén.
Rosberg, Vettel, Hamilton, Bottas, Massa, Ricciardo, Vergne, Alonso, Räikkönen, Button, Pérez, Hülkenberg, Magnussen, Sutil, Grosjean, Kvjat, Maldonado, Kobajasi, Ericsson, Gutiérrez a sorrend a safety car mögött.
Hamilton jobban rajtolt, mint Rosberg, de a német agresszívan megőrizte első helyét, az angol lesodródott az útról, és elment mellette Vettel. A két Marussia összeütközött, jön a biztonsági autó. Bianchi csapódott a falnak, miután koccant Chiltonnal, és a négyes kanyarban csúnyán összetört.
A KÉT MARUSSIA BALESETE
A levegő 27, az aszfalt 50 fokos, és tovább emelkedik a hőmérséklet. Lehet, hogy három kerékcserére is szükség lesz.
Hamilton lassan indult a felvezető körben, Vettel megelőzte, de az angol visszavette a második helyet.
20.00 Elindult a mezőny a felvezető körre. Hülkenberg, Kvjat, Maldonado, Chilton, Bianchi, Ericsson és Gutiérrez lágy gumikon indul, a többiek szuperlágyakon.
ELŐZMÉNYEK
A helyszín: Circuit Gilles Villeneuve A pálya hossza: 4361 méter Kanyarok száma: 14 (hat bal és nyolc jobb) A verseny hossza: 70 kör (305.270 km) Gumitípusok: lágy, szuperlágy |
Körrekord: 1:13.622 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004) Tavalyi pole pozíció: 1:25.425 (Sebastian Vettel, Red Bull) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:16.182 (Mark Webber, Red Bull) Tavalyi dobogó: 1. Sebastian Vettel (Red Bull), 2. Fernando Alonso (Ferrari), 3. Lewis Hamilton (Mercedes) |
A Kanadai Nagydíj helyszínei: Montreal (34), Mosport (8), Mont-Tremblant (2) Győzelmek a pole-ból Montrealban: 15 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Jacques Laffite (1981) 10. Győztesek a jelenlegi mezőnyből: Hamilton 3, Alonso, Räikkönen, Vettel, Button |
19.58 Hamilton háromszor nyert már Kanadában, Rosberg sohasem volt még dobogós. Szombatig a 4. rajthely volt a legjobb, ahonnan indult.
19.54 Igazi hőség van Montrealban, az aszfalt 47 fokos, nem várt problémákat okozhat a csapatoknak a 70 körös versenyen.
19.50 Elhangzott a kanadai himnusz, a lelátók tömve vannak, a montreali hangulat az idén sem rosszabb, mint a korábbi években. Páratlan, és az idő is csodás.
19.44 Maldonado az időmérőn autója turbójának meghibásodása miatt leállt az első szakaszban, de vizsgálat indult ellene, mert a kormányt nem helyezte vissza az autóba az előírásoknak megfelelő módon. Végül megúszta figyelmeztetéssel.
19.43 A Red Bullnak itt sem nagyon lesz esélye legyőzni a Mercedest, de a következő versenyt Ausztriában, a Red Bull Ringen tartják, és a világbajnok csapat megkezdte a hadviselést riválisával.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:14.874 | átlag: 209.459 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:14.953 | 0.079 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:15.548 | 0.674 |
4. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:15.550 | 0.676 |
5. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:15.578 | 0.704 |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:15.589 | 0.715 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:15.814 | 0.940 |
8. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:16.162 | 1.288 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:16.182 | 1.308 |
10. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:16.214 | 1.340 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:16.300 | |
12. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:16.310 | |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:16.472 | |
14. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:16.687 | |
15. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:16.713 | |
16. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:17.314 | |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:18.328 | |
18. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:18.348 | |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:18.359 | |
20. | Kobajasi Kamui* | japán | Caterham-Renault | 1:19.278 | |
21. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1:19.820 | |
Esteban Gutiérrez (mexikói, Sauber-Ferrari) nem vett részt az időmérőn, a boxból rajtol. | |||||
*Kobajasi váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott, a 21. helyről indul. |
19.39 A boxutca már nyitva, a versenyzők egymás után elfoglalhatják a helyüket a rajtrácson. Kivéve Gutiérrezt, aki nem indult az időmérőn, és a boxból rajtol.
19.37A verseny előtt megemlékeztek Mark Robinsonról, a tavalyi Kanadai Nagydíj után elhunyt pályabíróról, s köszönetet mondtak az összes önkéntesnek, akik világszerte segítik az autóversenyek lebonyolítását.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 2 | 6 | 6 | 122 |
2. | Lewis Hamilton | 4 | 5 | 5 | 118 |
3. | Fernando Alonso | – | 1 | 6 | 61 |
4. | Daniel Ricciardo | – | 2 | 4 | 54 |
5. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 47 |
6. | Sebastian Vettel | – | 1 | 4 | 45 |
7. | Valtteri Bottas | – | – | 5 | 34 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 3 | 31 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 3 | 21 |
10. | Sergio Pérez | – | 1 | 4 | 20 |
11. | Felipe Massa | – | – | 3 | 18 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 4 | 17 |
13. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
14. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 3 | 4 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 240 |
2. | Red Bull-Renault | 99 |
3. | Ferrari | 78 |
4. | Force India-Mercedes | 67 |
5. | McLaren-Mercedes | 52 |
6. | Williams-Mercedes | 52 |
7. | Toro Rosso-Renault | 8 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |