Max Verstappen és Danyiil Kvjat volt a két leggyorsabb a felújított mexikói versenypályán, amelyen először rendeztek F1-es edzést 1992 óta. A két Renault-motoros autó mögött a két gyári Ferrari, majd újabb Renault-hajtóművel ellátott négykerekű zárt, és csak utánuk jött Nico Rosberg a legjobb Mercedesszel Lewis Hamilton pedig csak a 11. lett.
Mondhatnánk, hogy a mexikóvárosi 2200 méteres magaslat ritka levegője okozza mindezt, hogy a Renault és a Ferrari turbója jobban működik, és a Szingapúri Nagydíj után megint gyengélkedni fog a gyári Mercedes, de ne vonjunk le elhamarkodott következtetéseket!
Már csak azért se, mert Verstappen az egyik kanyart levágta a leggyorsabb körében…
A tréning vizes pályán kezdődött, a pálya felszáradása után is nagyon csúszós volt az útfelület a vadonatúj aszfaltból kiszivárgó olajok miatt, ráadásul Rosberg jobb hátsó fékje az edzés közben lángra kapott – kész csoda, hogy még a tréning közben megjavították, és a német a hajrában ki tudott jönni a pályára. Ekkor már nem a leggyorsabb körre törekedett, jobb dolga is volt.
Ám volt az edzésnek olyan szakasza, amelyen Rosberg és Hamilton állt az első két helyen, úgyhogy botorság lenne máris temetni az esélyeiket!
Ha a Mercedesnek nincsenek is gondjai, a Honda nem tudja meg a turbó fordulatszámát növelni, amire a ritka levegő miatt lenne szüksége. A Renault, a Mercedes és a Ferrari tud alkalmazkodni az extrém körülményekhez, de a Honda eddig is a maximálisan megengedett 125 ezer per perces fordulattal dolgoztatta a többiekénél kisebb méretű feltöltőjét.
A japánok vesztett helyzetben vannak, ezért is vállaltak be Fernando Alonsónál egy, Jenson Button esetében két új hajtásláncot – rengeteg rajtbüntetésért cserébe. S szegény embert az ág is húzza: Alonsónak a már teljesen felszáradt pályán intermediate gumikon kellett köröznie, mert a slickjeinek egyikén vágást találtak, és nem kockáztattak.
A második edzést magyar idő szerint 21 órától tartják meg, lehet, hogy az eső is elered közben.
1. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:25.990 | átlag: 180.188 km/ó | 38 kör |
2. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:26.295 | 0.305 mp h. | 27 |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:26.295 | 0.305 | 36 |
4. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:26.886 | 0.896 | 31 |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:27.185 | 1.195 | 28 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:27.196 | 1.206 | 19 |
7. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:27.303 | 1.313 | 26 |
8. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:27.410 | 1.420 | 37 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:27.581 | 1.591 | 19 |
10. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:27.695 | 1.705 | 24 |
11. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:27.723 | 1.733 | 27 |
12. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:28.498 | 2.508 | 27 |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:28.559 | 2.569 | 30 |
14. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:28.579 | 2.589 | 25 |
15. | Jolyon Palmer | brit | Lotus-Mercedes | 1:28.711 | 2.721 | 24 |
16. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:29.099 | 3.109 | 16 |
17. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:30.072 | 4.082 | 17 |
18. | Alexander Rossi | amerikai | Marussia-Ferrari | 1:30.619 | 4.629 | 23 |
19. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:32.091 | 6.101 | 9 |
20. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 1:32.866 | 6.876 | 11 |
AZ EDZÉS PERCRŐL PERCRE
18.32 Vége az edzésnek. Verstappen zárt az élen, az első ötben három Renault, nulla Mercedes.
18.30 „Mindenki ennyire szenved a gumikkal?” – érdeklődik Hülkenberg a rádión. Azt mondták neki, voltak panaszok.
18.29 Pérez elfékezte magát a stadion előtt, de visszament a pályára, és folytatta a körét.
18.26 Verstappen átvette a vezetést: 1:25.990 a köre. Vettel, Button és Alonso kivételével mindenki a pályán.
18.24 A Mercedes gyors szerelésének köszönhetően Rosberg ismét a pályán. Ezt nyolc perce elkiabáltuk…
18.22 Verstappen a második Kvjat mögött.
18.21 Räikkönen a második. Hamilton csúcssebessége 362 kilométer per óra. Ha az időjárás nem alakítja másként, a szezon legmagasabb végsebességét láthatjuk a hétvégén.
18.18 Bottas a stadionban Hamilton mögött megpördült, de aztán továbbment. Teljesen más íveken ment a két pilóta a kanyarkombinációban.
18.16 A Pirelli megmagyarázta a „McLaren-kísérlet” hátterét: a közepesen kemény készlet egyik gumiján vágást találtak, biztonsági okokból nem köröz azon Alonso. Rosberg edzése fékhiba miatt véget ért.
18.14 „Néhány kanyarban jobb a tapadás ezeken a gumikon” – állapította meg a spanyol az extra lágy gumikról. Azért gyorsulni nem tudott a slickes köréhez képest.
18.10 Nem esik az eső, teljesen száraz a pálya, Alonso intermediate gumikon száguld. Érdekes próbálkozás a McLarentől.
18.07 Kvjat 1:26.295-re javított.
18.05 Tovább javított az orosz: 1:26.663. Mögötte Ricciardo, Rosberg, Bottas, Verstappen, Pérez, Massa, Hamilton, Vettel, Sainz, Maldonado, Nasr, Palmer, Räikkönen, Alonso, Ericsson, Rossi, Hülkenberg, Button, Stevens a sorrend.
18.03 Kvjat az élen a Red Bull-lal: 1:27.181 a köre.
18.02 Egyre jobb az idő, már 25 fokos a levegő. Az aszfalt 30 fokos, így már könnyebb lesz felhevíteni a gumikat, nő a tapadás.
17.59 A két Williams-Mercedes bejött a két gyári Mercedes közé.
17.58 A célegyenesre fordító kanyar előtti kombináció egy stadionban van, abból kijövet két lelátó között halad el a pálya. Nasr ott pördült meg, de továbbment.
17.57 Hamilton feljött Rosberg mögé, a két Mercedes az első két helyen. Rosberg 1:27.226-tal vezet már.
17.56 Mexikóvárosban tovább gyorsul a pálya – erre egész hétvégén számítani kell, még a többi helyszínnél is intenzívebb lesz a javulás –, Pérez a 2., mögötte Verstappen, Vettel, Bottas, Massa a sorrend.
17.55 Austinban egyébként jelenleg még a múlt hetinél is rosszabb idő van, a hatóságok tornádóveszélyre hívták fel a lakosság figyelmét.
17.52 Rosberg 1:28.399-cel vette át az első helyet.
17.51 Palmer az élen 1:29.163-mal. Rosberg azonban már abszolút legjobb első szektort ment. Lassan a Mercedes kerül az első helyre.
17.48 Palmer a 9. helyen nyit, Maldonado feljött a 2. helyre, majd Alonso megelőzte. A McLaren nehéz hétvégére számít, olyannyira, hogy a motorcserékkel trükköznek, Button két újat is kap, ami 50 rajthelynyi büntetést von maga után.
17.45 Ricciardo az élen 1:29.502-vel.
17.44 Hülkenberg az 5. helyen. Palmer is a pályán, már csak neki nincs időeredménye.
17.41 Hülkenberg a pályán, a Le Mans-i győztestől is hamarosan mért kör várható.
17.39 Az aszfalt itt-ott nedves, de már a slick gumi a biztos választás. Kvjat feljött a 3. helyre.
17.35 Kis csend után Kvjat a pályán, a pilóták a száraz első edzésen megszokott szünetüket tartják az első fél óra után.
OKTÓBER 30., PÉNTEK |
17.00–18.30: 1. szabadedzés |
21.00–22.30: 2. szabadedzés |
OKTÓBER 31., SZOMBAT |
17.00–18.00: 3. szabadedzés |
20.00–21.00: időmérő |
NOVEMBER 1., VASÁRNAP |
20.00: a verseny (71 kör, 305.354 km) rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendőek. |
ELŐZMÉNYEK |
Utolsó körös vb-dráma, elütött kutya – az 5 legjobb Mexikói GP |
A szezon végén távozik a Manor-istálló vezetősége |
Pusztító volt az Amerikai Nagydíj a szervezőkre nézve |
17.30 A mexikói hős, Pérez a harmadik Bottas és Hamilton mögött. Utánuk Nasr, Vettel, Massa, Räikkönen, Sainz, Rosberg, Verstappen, Kvjat, Ricciardo, Button, Alonso, Maldonado, Ericsson, Rossi, Stevens a sorrend.
17.28 Sokan csúszkálnak, legutóbb Rosberg sodródott ki. Hamilton a második helyre jött be első mért körével, majd ő is rontott. Csak Palmer és Hülkenberg idő nélkül.
17.26 1:30.678-rqa javított a Williams finnje. Hamilton is sima felületű gumikon a pályán. A Pirelli a lágy és a közepesen kemény keveréket vitte el Mexikóba, ezen az edzésen csak az utóbbit használják.
17.23 Bottas az első slick gumikon. 1:32.489 perccel az élre állt.
17.21 Sainz, Rosberg, Verstappen, Kvjat, Ricciardo, Vettel, Bottas, Nasr az élcsoport sorrendje.
17.19 Sainz az élen 1:33.095-tel. „Nevetséges, annyira csúszik” – jelentette az 5. helyen álló Vettel a rádión.
17.17 A jövőre bemutatkozó Haas-csapat ma – helyi idő szerint – este jelenti be, ki lesz Grosjean csapattársa. Az egyik újságíró megkérdezte Esteban Gutiérrezt, hogy az ő fél hetes sajtótájékoztatójára menjen, vagy a Haaséra? A válasz egy kacsintás volt. Grosjean egyébként nem vesz részt ezen az edzésen a Lotusnál, Jolyon Palmer vezeti az autót helyette.
17.16 Vettel is a pályán, jelenleg második. A Ferrari németje elmondta a véleményét a MotoGP-ben a múlt héten Valentino Rossi és Marc Márquez között történt „koccanásról”, Vettel igazat adott Rossinak – olasz csapat versenyzőjeként érthető.
17.14 Verstappen 1:35.283-at ment, még mindig intermediate gumik kellenek, de már nem sokáig.
17.12 Räikkönené az első mért kör: 1:37.169. Még csak az 1992-es körökhöz sem lehet hasonlítani, mert alaposan megváltozott a pálya vonalvezetése.
17.06 Mindenki teljesítette ellenőrző körét, kivéve Ricciardót, aki most ment ki a pályára. Az aszfalt nagyon csúszik, egyrészt az esőtől, másfelől az új aszfaltból kiszivárgó olajoktól, amely a vízzel keveredve maga a rémálom.
17.04 Pérez Force Indiáján új hátsó légterelő van, áramlásellenőrző festékkel van festve.
17.02 Ricciardón kívül mindenki kiment már a pályára.
17.00 Van némi víz a pályán a tegnapi eső után, ezért a pilóták intermediate gumikon hagyták el a pályát.
16.58 A magaslati levegő a mérnökök szerint nagy problémát okoz majd a motoroknak, sokan attól tartanak, hogy a szokásosnál több meghibásodás történhet, de legalábbis nem lesznek elég hatékonyak a motorok.
16.54 Nincs meleg, a levegő 18, az aszfalt 21 fokos.
16.50 Az austini zivatarból a mexikói új világba érkezett az F1 mezőnye, és máris sokakat elvarázsolt a helyi kultúra. Lewis Hamilton például a helyi pankrációt próbálta ki – mintegy folytatva az Amerikai GP szombati időmérőjén látott bohóckodást.
16.48 Köszöntjük olvasóinkat a Mexikói Nagydíj hétvégéjét végigkísérő élő közvetítéssorozatunk első részében! Mexikóban csütörtök délután esett, és az egész hétvégére kiszámíthatatlan, változatos időt jósolnak. Most szép idő van, az első szabadedzésre nem várnak csapadékot, de délutánra, a második 90 perc idejére 25 százalékra teszik a csapadék esélyét.