Lewis Hamilton a 78 körös Monacói Nagydíj 64. köréig biztos volt benne, hogy kárpótolja magát a tavalyi monte-carlói vereségéért. A pole-ból indulva simán vezetett, és úgy tűnt, feledteti az egy évvel ezelőtti futamot, amelyen biztos volt benne, hogy Nico Rosberg az időmérőn szándékosan megcsúszva tartotta fel és tartotta meg a pole pozíciót, s nyerte meg másnap a versenyt.
Csakhogy ezúttal is csalódnia kellett, de most nem Rosberg, hanem a mérnöki stábja miatt. A hajrában, amikor Max Verstappen és Romain Grosjean ütközése után a pályára küldték a biztonsági autót, 20 másodperces előnnyel állt Rosberggel szemben, és úgy hihették, simán kiállhat kereket cserélni, visszajön az élre. Csakhogy elszámolták magukat, a pályán maradó Rosberg és Sebastian vettel is Hamilton elé került, Monacóban pedig még friss szuperlágy gumikon sem biztos, hogy vissza tudja előzni az előttük haladót az ember. Főleg ha egy négyszeres világbajnok az üldözött…
Hamilton a rádión a leintés után meghallgatta mérnöke bocsánatkérését, de biztosan nem teszi túl magát könnyen a történteken. Világbajnoki pontversenybeli előnye 20 pontról tízre olvadt, Rosberg pedig köszönte szépen az ölébe hullott győzelmet.
A német pilóta Graham Hill, Alain Prost és Ayrton Senna után negyedikként mondhatja el magáról, hogy sorozatban háromszor megnyerte a Monacói Nagydíjat, s életében először egymás után két F1-es versenyt nyert meg.
Vettel megint ott volt, hogy kihasználja a Mercedes hibáját, és második helyezés lett a jutalma.
A negyedik helyezés Danyiil Kvjaté lett, az orosz jó rajtja után végig ebben a pozícióban száguldott, a végén a Hamiltonhoz hasonlóan szuperlágy gumikra váltó Daniel Ricciardót elengedte maga mellett, de miután az ausztrál nem tudta megelőzni Hamiltont, visszakapta a pozíciót.
Ricciardo megúszta büntetés nélkül, hogy a hajrában Kimi Räikkönent meglökve előzte meg a Ferrarit, ugyanott, ahol az első körben Fernando Alonso meglökte Nico Hülkenberget, és ezért öt másodperces büntetést kapott – talán azért, mert Hülkenberg a falban kötött ki, Räikkönen pedig nem.
A McLaren-istálló megszerezte első pontjait (bár amíg Fernando Alonso autója nem romlott el, úgy tűnt, dupla pontszerzés is lehet belőle), míg Sergio Pérez hetedik helyre váltotta hetedik rajthelyét. Carlos Sainz Jr. a boxból rajtolva lett tizedik.
A verseny legérdekesebb előzéseit Max Verstappen mutatta be, a holland lekörözöttként Vettelre tapadva használta ki, hogy a további lekörözöttek elengedik a Ferrarit, és ő is elsuhant riválisai mellett. Aztán Romain Grosjeannal meggyűlt a baja, a francia a hajtűben okosan kivédekezte a manőverét, majd egészen addig maga mögött tartotta Verstappent, amíg a holland a célegyenesben neki nem ment.
E baleset miatt küldték be a biztonsági autót, amelynek megjelenése a Mercedes-istálló és Hamilton óriási baklövését idézte elő.
Az angol két hét múlva Kanadában javíthat.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:49:18.420 |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 4.486 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 6.053 mp h. |
4. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 11.965 mp h. |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 13.608 mp h. |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 14.345 mp h. |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 15.013 mph. |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 16.063 mp h. |
9. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 23.626 mp h. |
10. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 25.056 mp h. |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 26.232 mp h. |
12. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 28.415 mp h. |
13. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 31.159 mp h. |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 45.789 mp h. |
15. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
16. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
17. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
FELADTA | megtett körök | |||
Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 62 | |
Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 41 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 5 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 6 | 126 |
2. | Nico Rosberg | 2 | 6 | 6 | 116 |
3. | Sebastian Vettel | 1 | 5 | 6 | 98 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 1 | 5 | 60 |
5. | Valtteri Bottas | – | – | 4 | 42 |
6. | Felipe Massa | – | – | 5 | 39 |
7. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 35 |
8. | Danyiil Kvjat | – | – | 4 | 17 |
9. | Felipe Nasr | – | – | 3 | 16 |
10. | Romain Grosjean | – | – | 3 | 16 |
11. | Sergio Pérez | – | – | 3 | 11 |
12. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 4 | 9 |
13. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 6 |
13. | Max Verstappen | – | – | 1 | 6 |
15. | Marcus Ericsson | – | – | 2 | 5 |
16. | Jenson Button | – | – | 1 | 4 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 242 |
2. | Ferrari | 158 |
3. | Williams-Mercedes | 81 |
4. | Red Bull-Renault | 52 |
5. | Sauber-Ferrari | 21 |
6. | Force India-Mercedes | 17 |
7. | Lotus-Mercedes | 16 |
8. | Toro Rosso-Renault | 15 |
9. | McLaren-Honda | 4 |
A FUTAM (78 kör, 260.286 km)
78. kör Rosberg zsinórban harmadszor megnyerte a Monacói Nagydíjat. Vettel a második, Hamilton a harmadik, Ricciardo visszaengedte Kvjatot.
77. kör „Ha nem előzöd meg Hamiltont, engedd vissza Kvjatot” – mondták Ricciardónak, akit nem büntettek meg.
76. kör Hamilton már inkább Ricciardóra figyel, tartja a harmadik helyet.
74. kör „Hamilton azt mondja, nem lehet megelőzni téged. Szépen csinálod, így tovább” – ezzel buzdította mérnöke Vettelt.
73. kör Kvjat elengedte a szuperlágy gumikon száguldó Ricciardót, Hamilton elmondta, képtelenség előzni.
71. kör Vettel tartja Hamiltont. Ricciardo a Mirabeau-ban meglökte Räikkönent, úgy ment el mellette. Alonso az első körben ezért kapott öt másodperces büntetést, akkor Hülkenberg a falnak is ment.
70. kör Újraindul a verseny. Vissza tudja-e verekedni magát Hamilton az értelmetlen kerékcsere után?
69. kör Már csak kilenc kör van hátra, a biztonsági autó még a pályán. Fogy Hamilton ideje, a felvételek szerint Vettel jogosan tartja meg a második helyet.
67. kör „Ezt elvesztettük” – nyugtázta Hamilton a rádión.
66. kör Rosberg, Vettel, Hamilton, Kvjat, Räikkönen, Ricciardo, Pérez, Button, Nasr, Sainz az első tíz sorrendje. Fogynak a körök, Hamilton nem érti, miért csak a harmadik. Ezt jól elszúrták. Van egy vonal, amelynél vissza kell nézni, hogy ki volt előrébb. Ám ha a Mercedesnek kedvez a felvétel, akkor is csak Vettelt előzheti meg Hamiltont.
65. kör Hamilton a boxban, szuperlágy gumit kapott. A harmadik helyre, Rosberg és Vettel mögé jött vissza. Ezen elúszhat a győzelme.
Verstappen nagy sebességgel, nyíl egyenesen csapódott a gumifalba. Úgy tűnik, jól van, az autót éppen kiemelik a pályáról.
64. kör A hagyományos biztonsági autó is a pályára hajtott. Hamilton, Rosberg, Vettel, Kvjat, Räikkönen, Ricciardo, Pérez, Button, Nasr, Sainz az első tíz sorrendje.
63. kör Verstappen a célegyenesben nekiment Grosjeannak, és a falban kötött ki. Virtuális safety car – azaz mindenkinek lassítania kell, de az autó nem jön be.
60. kör Grosjean gyönyörűen levédekezte Verstappen manőverét a hajtűkanyarban, amelyben belülre húzódva elengedte Vettelt, de a hollandnak nem hagyott már helyet. A nap manővere volt, a franciáé maradt a 10. hely.
56. kör Verstappen tapad Vettelre, a lekörözéseknél Sainzot és Bottast is megelőzte, kihasználva, hogy elengedik a Ferrarit. A friss szuperlágy gumikon továbbra is ott van Vettel mögött, Grosjean lehet a következő áldozat.
Räikkönen nagyon mérges. „Hol vannak már a kék zászlók? Kib.szottul meg kell előznöm, vagy mi?” – üvölti magából kikelve a rádión. Két másodpercre van Kvjattól.
52. kör Pérezzel közölték, túl derűlátó terv volt Ricciardo utolérése. Az ausztrál szándékosan vett vissza, de megint felgyorsult, viszont a Force India az üldözéssel túl sok üzemanyagot fogyasztott, így vissza kell vennie. Button halad mögötte, de egyelőre nem veszélyes korábbi csapattársára.
50. kör Verstappené a leggyorsabb kör: 1:18.873.
47. kör Az aszfalt 35 fokos, a levegő 18.
46. kör „Mi történt? Mi történt Fernandóval?” – Button ideges, de a mérnöke nyugtatgatja: „Ne aggódj, ez minket nem érint!”
45. kör Hamilton 10 másodperccel van Rosberg előtt, Vettel 1.6 másodpercre van a Mercedestől.
42. kör Alonso McLaren-Hondája tönkrement, a célegyenes végén leállította a spanyol a kocsit. Button még versenyben van, a 8. helyen halad.
A váltóhibára gyanakvó Alonso 2004 óta először esett ki a Monacói Nagydíjon.
40. kör A Ferrari finnje máris lerázta az ausztrált.
39. kör Hamilton, Rosberg, Vettel, Kvjat, Räikkönen, Ricciardo, Pérez, Button, Alonso, Nasr az első tíz sorrendje. Räikkönen elrontotta a lassítót, Ricciardo felzárkózott rá.
38. kör Hamilton is túl van a kerékcseréjén.
37. kör Räikkönen a szabad pályán a verseny leggyorsabb első és második szektorát futotta.
Rosberg és Räikkönen is új gumikat kapott, a Mercedes pilótája visszajött Vettel elé, Räikkönen viszont megelőzte Ricciardót.
36. kör Vettel kapott új gumikat, aztán Ricciardo és Pérez jött a boxba.
35. kör Button a boxban.
33. kör Már jóval túl vagyunk a Pirelli által jelzett 27. körön, de az élmezőnyből csak Kvjat állt ki. Button mögé ragadt, nem tudja kihasználni a friss gumik adta előnyt, igaz, így is gyorsabb Ricciardónál és Räikkönennél. Button ugyanis gyorsabb náluk…
32. kör Hamilton, Rosberg, Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Pérez, Button, Kvjat, Alonso, Nasr az első tíz sorrendje. Alonso a boxba hajtott, letöltötte öt másodperces büntetését és megkapta a szuperlágy gumikat.
31. kör Hamilton már 8.5 másodperces előnnyel vezet, Vettel tapad Rosbergre.
29. kör Ricciardo kint maradt, Räikkönen is. Verstappen kereket cserélt, de a jobb hátsó gumijával gondok voltak, a McLaren még egy pozíciót nyerhet.
28. kör Kvjat az első, aki az élmezőnyből kiállt a boxba. Ha a következő körben jön Ricciardo is, Räikkönen nem tud elé kerülni.
26. kör Egy nagy bolyt ért utol Rosberg és Vettel, a Ferrari versenyzőjét talán most lett volna érdemes kihívni a boxba, de lehet, hogy szintén forgalomba érne vissza, ezért nem hívták ki.
23. kör Räikkönen feljött Ricciardóra, csak egy másodperc a távolság.
22. kör Hamilton előnye 4.4 másodpercre nőtt, Vettel 1.7 másodpercre van Rosbergtől.
19. kör A középmezőnyben elkezdték a kerékcseréket, lassan Vetteltől is várható, hogy kimegy a boxba és megpróbál Rosberg elé vágni.
17. kör Hamilton odalépett, 3.3 másodpercre növelte előnyét Rosberggel szemben.
16. kör Azonos tempót megy az első 12 pilóta, ez is azt mutatja, hogy az idei szuperlágyak keményebbek a korábbiaknál, s hogy a monacói szokásoknak megfelelően városnéző kocsikázás zajlik, a Mercedesnek nem kell kihoznia a maximumot, motort óvó verseny zajlik.
14. kör Hamilton a fékjeire panaszkodik, előnye 2.4 másodpercre csökkent.
12. kör Csak Ericsson van egy másodpercen belül az előtte haladóhoz képest, aki az esetében Bottas.
10. kör Hamilton három másodperccel halad Rosberg előtt, Vettel 1.9-re van honfitársától, Kvjat hátránya 3.6 másodperc Vettellel szemben.
8. kör Ezzel Button a 9., Alonso a 10., azaz mindkét McLaren-Honda pontszerző helyen halad. Ahhoz képest, hogy Button két hete azt mondta, az idén nem szereznek pontot…
6. kör Maldonado kiállt a boxba, az idén nagyon balszerencsés, azt hitte, Monacóban megjön a szerencséje. Hát nem.
5. kör Verstappen megtámadta az egyik kanyart elrontó Maldonadót, előbb összeértek és letört az első légterelőjéből egy darab, később így is elment a Lotus mellett.
Alonso öt másodperces büntetést kapott Hülkenberg meglökéséért, a kerékcseréjénél kell letöltenie.
3. kör Verstappen Maldonadóhoz, Nasr Alonsóhoz van közel, a többi pozíciók között tartják a tisztes távolságot a pilóták.
2. kör Vizsgálják Alonso és Hülkenberg koccanását.
1. kör Hamilton, Rosberg, Vettel, Kvjat, Ricciardo, Räikkönen, Pérez, Maldonado, Verstappen, Button az első tíz sorrendje. Massa a boxba hajtott, ellenőrizték az autóját, mielőtt újra elindult. Hülkenberg is eljutott a boxig, ahol új első légterelőt kapott.
Rajt. Hamilton megőrizte első helyét, mögötte is maradt a sorrend, Kvjat előzte meg Ricciardót. Alonso a Mirabeau-ban a falnak lökte Hülkenberget.
Hamilton nehezen indult el a felvezető körre (állítólag a rádión mondtak neki valamit rosszul), de végül mindenki útra kelt. Leszámítva persze a boxból rajtoló Sainzot.
ELŐZMÉNYEK
13.59 Hülkenberg, Alonso, Bottas, Stevens és Merhi lágy gumikon rajtol, a többiek szuperlágyakon.
13.58 A legfrissebb FIA-jelentés szerint 30 százalék esély van arra, hogy eleredjen az eső a verseny alatt.
13.56 Az elmúlt 15 Monacói Nagydíjból csak ötször nem volt szükség a biztonsági autó beküldésére, háromszor legalább három alkalommal jött a safety car. Az idén már a virtuális safety carral is meg lehet oldani a kényes helyzeteket, a GP2-ben alkalmazták is a módszert.
13.54 Elképesztő a tumultus a rajtrácson, hírességek és VIP-vendégek sora özönlik az F1 legszűkebb célegyenesében. De lassan már csak a pilóták maradhatnak ott.
13.51 A levegő 20 fokos, az aszfalt a tűző napsütésben 36.
13.50 Száraz verseny esetén az egy boxkiállás az ideális stratégia. A Pirelli szerint rajt szuperlágyon, a 27. kör környékén váltás lágyra, amellyel a célig lehet menni.
13.47 A versenyzők felálltak a rajtrácsra autóikkal, senkinek sincs gondja az autójával. A monacói himnuszon is túl vagyunk már.
13.44 A Formula Renault 3.5-ös sorozat szintén ma délelőtti futamán is a célegyenesben akadt össze két autó, a bukótérbe csúsztak egymás hátán, a közelben ülőket veszélyeztetve kötöttek ki a gumifalban.
13.43 A betétfutamokon több baleset is történt, a Porsche Szuperkupában az egyes kanyarnál történt hármas karambol, utána sokáig szerelték is a korlátot.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault |
5. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
8. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes |
9. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
12. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
13. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda |
14. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari |
15. | Romain Grosjean* | francia | Lotus-Mercedes |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
17. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari |
18. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari |
19. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari |
Carlos Sainz Jr.** | spanyol | Toro Rosso-Renault | |
*váltócsere miatt öt rajthellyel hátrébb sorolták | |||
**elmulasztotta a mérlegelést az időmérőn, ezért a boxból rajtol |
13.42 A szombati időmérő végeredményéhez képest két helyen változott a sorrend. Romain Grosjean öt rajthelyes büntetést kapott váltócsere miatt, míg Carlos Sainz Jr. a 8. rajtkocka helyett a boxból indul, mert a mérlegelés elmulasztása miatt kizárták az időmérőről.
13.38 Köszöntjük olvasóinkat a 2015-ös F1-es idény hatodik versenyét, a 78 körös Monacói Nagydíjat végigkísérő élő tudósításunkban! Mivel sokak szerint a végeredményt nagyban meghatározza a rajtrácson kialakult sorrend, a futam fő esélyese a pole-ból induló Lewis Hamilton, aki idei negyedik sikerére hajt.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 3 | 5 | 5 | 111 |
2. | Nico Rosberg | 1 | 5 | 5 | 91 |
3. | Sebastian Vettel | 1 | 4 | 5 | 80 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 1 | 4 | 52 |
5. | Valtteri Bottas | – | – | 4 | 42 |
6. | Felipe Massa | – | – | 5 | 39 |
7. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | 25 |
8. | Romain Grosjean | – | – | 3 | 16 |
9. | Felipe Nasr | – | – | 2 | 14 |
10. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 3 | 8 |
11. | Max Verstappen | – | – | 1 | 6 |
12. | Niko Hülkenberg | – | – | 1 | 6 |
13. | Sergio Pérez | – | – | 2 | 5 |
13. | Marcus Ericsson | – | – | 2 | 5 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 3 | 5 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 202 |
2. | Ferrari | 132 |
3. | Williams-Mercedes | 81 |
4. | Red Bull-Renault | 30 |
5. | Sauber-Ferrari | 19 |
6. | Lotus-Mercedes | 16 |
7. | Toro Rosso-Renault | 14 |
8. | Force India-Mercedes | 11 |