– Max Verstappen világbajnok. Hogy hangzik?
– Elképesztő! – mosolygott a Red Bull-istálló holland versenyzője a leintés után, egy másik világbajnok, Jenson Button kérdéseire válaszolva. – Az egész versenyen harcoltam, ahogyan csak bírtam, és az utolsó körben jött a lehetőség… Őrület, nem is tudom, mit mondjak. Tíz körrel a leintés előtt Christian (Horner) azt mondta a rádióban, csoda kell a győzelemhez, aztán megtörtént a csoda – végre nekem volt szerencsém. Köszönöm a csapatnak, a gyárban dolgozóknak, és persze Checónak (Pérez), aki kitette a szívét-lelkét a pályán – csodálatos csapatmunka eredménye ez a siker.
DECEMBER 10., PÉNTEK | ||
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:25.009 | ||
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:23.691 | ||
DECEMBER 11., SZOMBAT | ||
3. szabadedzés: 1. Hamilton 1:23.274 | ||
Időmérő: 1. Verstappen 1:22.109 | ||
DECEMBER 12., VASÁRNAP | ||
A verseny: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Sainz |
– Az idei csata úgy vonul majd be a történelembe, mint minden idők egyik legjobbja. Mit üzen a csapatnak?
– Azt, hogy szeretem őket – de azt hiszem, ezt már tudják. Christiannak (Horner) és Helmutnak (Marko) köszönöm, hogy annak idején, 2016-ban megbíztak bennem és lehetőséget adtak, ha lehet, ezt folytatnám még vagy tíz-tizenöt évig. Nincs okom a váltásra, életem végéig ezzel a csapattal akarok versenyezni, ha van rá lehetőség. Nagyon boldog vagyok, hihetetlen, hogy megnyertük ezt a világbajnokságot.
– Gyerekként erről álmodott?
– Pontosan erről. Arról, hogy Formula–1-es pilóta leszek, hogy a dobogón állok és nekem szól a himnusz, most pedig itt állok, és azt mondják, világbajnok vagyok – ez elképesztő. Köszönöm az édesapámnak is, aki végig mellettem állt, aki átutazta velem a világot ezért a célért hajtva, és végül együtt örül velem annak, hogy az Abu-dzabi verseny utolsó körében minden így összeállt. Köszönet a gokartos ellenfeleknek, akik gyerekként ösztönöztek, és akik közül sokan ma is itt vannak. És persze köszönet a szurkolóknak. Nagyon jó érzés volt egész évben ezt a sok narancssárgát látni a lelátókon. Elképesztő támogatásban volt részem egész évben.
– Azt nyilatkozta, próbál nem helyezni magára nyomást. Sikerült?
– Próbáltam magamnak mondogatni, hogy ez csak egy újabb futam, amelyen jól akarok teljesíteni, de azért kicsit ideges voltam, hiszen ettől függött, világbajnok leszek, vagy sem. Lewis megnehezítette a dolgomat, elképesztően izgalmas párharcot vívtunk, amely a végsőkig kitartott. Bárhogy alakulhatott volna ez a verseny, most én nyertem, de biztos vagyok benne, hogy Lewis jövőre mindent megtesz, hogy visszahódítsa a címet. Szerencsére végig tudtam koncentrálni, nyomtam akkor is, amikor úgy tűnt, nincs esély, és lám, olykor történnek csodák.
– Hogy élte meg az utolsó kört?
– Őrületes volt, végig görcsölt a lábam. A kettes és hármas kanyarban Lewis mögött haladtam, tövig kellett nyomni a gázt, nekem meg görcsölt a lábam, úgyhogy örültem az ötödik kanyarnak, amely előtt fékezhettem, így pihenhettem néhány másodpercet, mert utána a két hosszú egyenes nagyon fájdalmas volt. De ez volt a világbajnokság utolsó köre, összeszorítottam a fogamat, és utána elöntöttek az érzelmek.
– Mennyire élvezte a csatát Hamiltonnal?
– Összességében szerintem mind a ketten élveztük. Persze, megvoltak a magunk forró pillanatai, de szerintem ez a küzdelem része, és most, hogy vége a szezonnak, egy kicsit lazíthatunk. Mert eddig feszült volt, az biztos – majdnem minden versenyen eltoltuk egymást a határig, és szerintem ezt nézni is élvezetes volt.
– Tíz győzelem. Melyek voltak a legemlékezetesebbek?
– Nehéz lenne megmondani, mert volt néhány. Monacóban jó érzés volt nyerni, azok után, hogy milyen nehézségeken mentem keresztül, aztán a két győzelem Ausztriában, a hazai pályán, Zandvoortban aratott siker, és persze ez a mostani, ez az utolsó őrült verseny is.
– És mi volt a mélypont?
– Egész estét eltölteni a kórházban a vizsgálatokra várva Silverstone-ban, és hát az azeri verseny sem jól alakult. De ezek a pillanatok tesznek jobb versenyzővé.
– Akadt olyan a verseny során, amikor azt gondolta, túl nehéz a feladat?
– Persze, voltak nehéz pillanatok, mert nem volt meg a tempónk. De jött a biztonsági autó, kiállhattunk kerékcserére, felrakhattuk a lágyabb abroncsokat, és következhetett az a hihetetlen utolsó kör.
– Mit szól a Mercedes óvásához?
– Erről nincs mit mondani. Azt hiszem, egy kicsit a szezon summája is ez.
– Még mindig úgy gondolja, hogy ez a verseny nem változtatja meg az életét?
– Igen, az életem nem változik meg ettől. Persze, nagyon boldog vagyok, hogy megnyertem a világbajnokságot, hiszen elértem, amit az F1-ben akartam, ami ezután következik, már csak bónusz.
– Hogy ünnepel?
– Egy itallal.
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:30.17.345 |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 2.256 mp h. |
3. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 5.173 mp h. |
4. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 5.692 mp h. |
5. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 6.531 mp h. |
6. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 7.463 mp h. |
7. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 59.200 mp h. |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1:01.708 p h. |
9. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1:04.026 p h. |
10. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:06.057 p h. |
11. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1:07.527 p h. |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
13. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1 kör h. |
14. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 3 kör h. |
KIESETT | MEGTETT KÖRÖK | |||
Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 50 | |
Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 33 | |
George Russell | brit | Williams-Mercedes | 26 | |
Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 25 |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 10 | 18 | 21 | 6 | 395.5 |
2. | Lewis Hamilton | 8 | 17 | 20 | 5 | 387.5 |
3. | Valtteri Bottas | 1 | 11 | 15 | 4 | 226 |
4. | Sergio Pérez | 1 | 5 | 16 | 1 | 190 |
5. | Carlos Sainz Jr. | - | 4 | 20 | 1 | 164.5 |
6. | Lando Norris | - | 4 | 20 | 1 | 160 |
7. | Charles Leclerc | - | 1 | 18 | - | 159 |
8. | Daniel Ricciardo | 1 | 1 | 14 | - | 115 |
9. | Pierre Gasly | - | 1 | 15 | 1 | 110 |
10. | Fernando Alonso | - | 1 | 14 | - | 81 |
11. | Esteban Ocon | 1 | 1 | 13 | 1 | 74 |
12. | Sebastian Vettel | - | 1 | 7 | 1 | 43 |
13. | Lance Stroll | - | - | 9 | - | 34 |
14. | Cunoda Juki | - | - | 6 | - | 32 |
15. | George Russell | - | 1 | 4 | 1 | 16 |
16. | Kimi Räikkönen | - | - | 4 | - | 10 |
17. | Nicholas Latifi | - | - | 2 | - | 7 |
18. | Antonio Giovinazzi | - | - | 2 | - | 3 |
1. | Mercedes | 613.5 |
2. | Red Bull-Honda | 585.5 |
3. | Ferrari | 323.5 |
4. | McLaren-Mercedes | 275 |
5. | Alpine-Renault | 155 |
6. | AlphaTauri-Honda | 142 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 77 |
8. | Williams-Mercedes | 23 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 13 |
10. | Haas-Ferrari | 0 |