Meglepetés nélkül indult az Osztrák Nagydíj hétvégéje a Red Bull Ringen, a két Mercedes volt a leggyorsabb az első másfél órában, csak Ferrari került egy másodpercen belülre az élen záró Nico Rosberghez képest, a McLaren pedig műszaki hibával bajlódott.
A McLaren-Honda Fernando Alonso alatt ment tönkre, méghozzá a legelső körében, annak ellenére, hogy vadonatúj belső égésű motor és energiatároló volt beszerelve a 14-es rajtszámú versenygépbe. Az autó visszacsorgott a boxba, de csak az utolsó 15 percre jött ki újra onnan, akkor sem a McLaren vadonatúj orrkúpját használta Alonso.
A spanyol végül tíz körrel zárt, hattal többel, mint Sebastian Vettel, akinek egyetlen mért kör után tönkrement a váltója, és nem végzett a csapat a szereléssel. Így a Scuderia a „magányos" Kimi Räikkönennel tesztelt, aki hozta szokásos formáját, közelebb került a Mercedesekhez, mint bárki más.
Az edzésen rengeteg volt a csúszkálás, mert, bár kevés kanyar van a Red Bull Ringen, azok nagy kihívás elé állítják a csapatokat, főleg hűvös aszfalton. A legizgalmasabb jelenet a bokszutcában zajlott, Felipe Massa a kerekeit füstölve indult el a Williams garázsa elől, de ezt nem vette észre Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke, aki a fehér autó elé ugrott. Nagy szerencséje volt, később együtt nevettek a történteken.
Folytatás 14 órakor a második szabadedzéssel.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:10.401 | átlag: 221.212 km/ó | 36 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:10.709 | 0.308 mp h. | 28 |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:11.028 | 0.627 | 22 |
4. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:11.452 | 1.051 | 26 |
5. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:11.633 | 1.232 | 28 |
6. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:11.642 | 1.241 | 31 |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:11.724 | 1.323 | 29 |
8. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:11.825 | 1.424 | 38 |
9. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:11.890 | 1.489 | 29 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:11.905 | 1.504 | 37 |
11. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:11.948 | 1.547 | 32 |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:12.004 | 1.603 | 34 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:12.031 | 1.630 | 36 |
14. | Jolyon Palmer | brit | Lotus-Mercedes | 1:12.050 | 1.649 | 27 |
15. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:12.159 | 1.758 | 30 |
16. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:12.920 | 2.519 | 30 |
17. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:13.272 | 2.871 | 10 |
18. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 1:13.937 | 3.536 | 29 |
19. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 1:15.459 | 5.058 | 11 |
20. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:15.684 | 5.283 | 4 |
AZ EDZÉS PERCRŐL PERCRE
11.31 Vége az edzésnek. Hamilton a rádión panaszkodik, mert túl sok állítgatást bízott rá a mérnök. „Nem foglalkozhatnék inkább a vezetéssel?” – méltatlankodott az angol.
11.29 Nasr az 5. helyre jött fel a Sauber-Ferrarival. Csak a két Mercedes, Räikkönen és Bottas előzi meg.
11.27 Alonso nem elégedett, amikor kiszáll a McLaren-Hondából. Váltania nem sikerült rendesen, a három tizeddel kikapott Buttontól, az új orrkúpot nem próbálta ki. De legalább ment az autó.
11.22 Räikkönen 1:11.0-val már csak hat tizedre van Rosbergtől. Bottas a negyedik, 1:11.4 az eredménye.
11.20 Räikkönen 1:11.2-re javított, ezzel harmadik a Ferrarival. Alonso 1:13.7-tel Button és a két Manor között, 8 tizedre csapattársától.
11.19 A második körével feljött a két Manor Marussia közé. „Alonso jön mögötted. Nem megy gyorsan, de azért úgy tűnik, nagyon nyomja neki” – tudatták a rádión Ricciardóval.
11.18 1:16.8 a spanyol első köre, ezzel egyelőre utolsó.
11.15 Alonso újra a pályán. A régi orrkúp van a McLaren-Hondán, nem az új, Red Bull-stílusú.
11.07 Kvjat feljött a harmadik helyre a két Mercedes mögé. 1.241 másodpercre van Rosbergtől.
11.06 Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Verstappen, Pérez, Sainz, Kvjat, Hülkenberg, Palmer, Nasr, Maldonado, Massa, Bottas, Ericsson, Ricciardo, Button, Stevens, Merhi, Vettel a sorrend, a Ferrari németjének újra beírták az 1:15.684-es körét. Alonsónak továbbra sincs jele.
11.04 A pálya egyik felén süt a nap, a másikon felhős az ég, így változó a tapadás is.
11.02 Rosberg abszolút rekordidőt ment a középső szektorban, de a köre 1:10.9 lett. A legjobbja, amelyet az előző készleten futott, 1:10.401.
11.00 „Nem tudom, mi történik, de iszonyúan nehéz vezetni az autót” – panaszkodott a rádión Verstappen. A levegő közben 17, az aszfalt 26 fokos.
10.58 Rengeteg a hiba, a közvetítés rendezője gyors montázst készített, amelyben Verstappen, Maldonado, Pérez és Button is kisodródott egy-egy kanyarban.
10.55 Hiába bőgött fel Alonso autójában a motor, a spanyol azóta sem volt a pályán. Vettel Ferrarijában a váltó ment tönkre, ezen az edzésen nemigen megy ki a pályára.
10.54 Hamilton csúnyán elfékezte az egyes kanyart, füstölgő jobb első kerékkel érkezett, ki is sodródott a bukótérbe.
10.52 Hamilton 1:10.7-re javított, csak három tizedre van Rosbergtől az új lágy gumikon.
10.50 „Marcus, ez most szándékosan lassú kör?” – kérdezte a Sauber svéd pilótájának mérnöke a rádión. „Igen, elfékeztem magam” – jött Ericsson sajnálkozó válasza.
10.48 Nasr a motorjára panaszkodott, a csapat azt tanácsolta neki, nyomja tovább, ne menjen a depóba. A brazil feljött az 5. helyre. Hamilton is a pályán.
10.43 Alonso autójában újra dübörög a Honda-motor. Kvjat Red Bullját ugyanakkor állványra helyezték a Red Bullnál.
10.42 Vettel autója a bokszban, dolgozhat rajta a csapat.
10.41 Nasr megtörte a csendet.
10.38 Továbbra is csend van, a Ferrari szerelői is Vettel lerobbanásának helyszínén, az SF15-T a platós kocsi tetején, kényelmesen zajlik a mentés.
10.36 Massa és Arrivabene a bokszutcában ismét összefutott, megbeszélik, mi történt, mindketten nevetnek, megkönnyebbültek a történtek után.
10.32 Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Kvjat, Maldonado, Massa, Pérez, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Palmer, Hülkenberg, Button, Sainz, Ericsson, Nasr, Merhi, Stevens a sorrend.
10.31 Kiürült a pálya, a a versenyzők leadják az első fél órára kapott gumikat.
10.30 Vettelnek volt egy 1:15-ös mért köre, de eltűnt a listáról, most Alonsóhoz hasonlóan eredmény nélkül áll a lista alján.
10.28 Vettel autójának mentése a legizgalmasabb esemény a pályán, miközben a bokszutcában Massa majdnem elütötte Maurizio Arrivabenét, a Ferrari csapatfőnökét.
10.25 Rosberg a fékerőelosztásról kért információt a rádióban, a mérnöke ezt mondta, ezt nem tehetik meg. A német így is 1:10.840-re javított.
10.23 Vettel Ferrarija leállt, a német szerint az erőátvitel hibásodott meg, a negyedik sebességfokozatban történt mindez.
10.22 Rosberg 1:11.389-cel vezet, mögötte Räikkönen a második, egy másodperces hátránnyal.
10.21 Csak Alonso vesztegel a boxban, Vettel a másik, akinek nincs mért köre.
10.19 Rosberg 1:12.791-gyel a két Williams elé ugrott. Hamilton 1:13.001-gyel a második.
10.18 Massa 1:14.2-re javított, Bottas 1:14.160-nal megelőzte. Az első edzést tavaly Rosberg zárta az élen, 1:11.295 perccel, Massa pole-köre 1:08.759 volt.
10.16 Massa 1:14.969-cel az élen, az első kettő helyen Williams, akárcsak a tavalyi időmérőn. Igaz, most csak Nasrnak van ideje rajtuk kívül.
10.15 Beindultak a versenyzők, Hamilton is a pályán. Az első mért kör Nasré: 1:18.021. Bottas 1:16.162-vel megelőzte.
10.11 A fedélzeti kamerás visszajátszás mutatta, hogy Alonso autójában már a pályán hirtelen megváltozott a motor hangja, s úgy csorgott vissza a depóba. Eddig bírta a vadonatúj Honda-motor?
10.09 Az orosz is visszatért a bokszba. Az aszfalt teljesen száraz, a pálya melletti fű viszont még vizes lehet, s lehet, hogy a kerékvetőkben is megállt a víz.
PÉNTEK |
10.00–11.30: 1. szabadedzés |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO mindegyik edzésről élő, szöveges tudósítással számol be. |
Räikkönen: Ez mind baromság, barom, aki ilyeneket ír |
Mindkét Red Bull-pilóta rajtbüntetést kap Ausztriában |
„Nem körözgetünk még két évig esélytelen motorokkal" |
10.08 Csak Kvjat van a pályán, mindenki más visszatért a bokszba, és vár.
10.07 Alonso McLaren-Hondájának motorja leállt, mielőtt a spanyol beért a garázsa elé. Nem jó jel.
10.05 Vettel kijött, csak Hamilton nem volt még a pályán. Mindenki a lágy gumikat használja, a másik opció a szuperlágy, amely csak délután kerül fel az autókra.
10.04 Alonso is a pályán, McLarenjének orrkúpja rövidebb, mint Buttonén, a Red Bull megoldását másolta a wokingi csapat. A két McLarenben is az ötödik motor dübörög, a hondások is büntetésre számíthatnak.
10.03 Már csak Vettelre, Alonsóra, Hamiltonra és Merhire várunk, mindenki más megtette próbakörét.
10.02 Az autók hangját vadászrepülők nyomták el az első percekben, a pálya felett cirkálnak.
10.00 Kvjat az első a pályán – ebben első a Red Bull ezen a hétvégén, ha már z 5. belső égésű motor használata miatt mindkét pilótája tíz rajthelyes büntetésre számíthat.
9.58 Jolyon Palmer visszaül a Lotusba, a csapat tartalék pilótája többhetes kihagyás után jut újra lehetőséghez, ismét Romain Grosjean autóját vezeti.
9.56 Dietrich Mateschitz, a Red Bull tulajdonosa is elmondta, hogy kiábrándult az F1-ből, bár ennek inkább az az oka, hogy a Renault nem készít elég erős motorokat.
9.54 Sokadik hete, hónapja, éve (?) téma már, hogy mennyire romlik az F1 népszerűsége. Mark Webbert kérdezték, elmondta, hogy „nincs túl jó formában” a szakág, a „pilóták egyre kevésbé lelkesek”, és hogy a nézők úgy kopnak el, mint a gumik. Hamilton ezzel sem értett egyet.
9.52 Az éjszakai eső után szárad a pálya, még felhős az ég, de nem esik. A levegő 15, az aszfalt 23 fokos.
9.50 Köszöntjük olvasóinkat az Osztrák Nagydíj első szabadedzéséről szóló élő tudósításunkban!
A Red Bull Ringen csütörtökön Nico Hülkenberg volt a sztár, a múlt hét végén 1991 óta első aktív F1-es versenyzőként a Le Mans-i 24 órást megnyerő németet az FIA sajtótájékoztatóján a fő helyre ültették, s a körülötte helyet foglalók elmondták, nagy álmuk, hogy egyszer ők is elinduljanak a franciaországi viadalon. Ott volt Sebastian Vettel és Fernando Alonso is. A spanyol az idén is ment volna Le Mans-ba, de a McLaren nem engedte meg neki.
Lewis Hamiltont nem ültették oda, de megkérdezték a 24 órásról.
„Nem néztem a versenyt, szerintem még sohasem láttam a Le Mans-i 24 órást. Nem különösebben érdekel az a verseny, tetszenek az autók, de sohasem gondoltam rá, hogy elmenjek oda, és most sem tervezem” – mondta a kétszeres világbajnok angol.