F1: szabálymódosítások, drámák és izgalmas csaták, de ismét Verstappen a bajnok – a 2022-es év összefoglalója

LENDVAI MARTINLENDVAI MARTIN
Vágólapra másolva!
2022.12.27. 19:18
2022-nek lassan vége, ez az év pedig a Formula–1-ben sem telt eseménytelenül. Összefoglalónkban sorra vesszük, milyen szabálymódosításoknak köszönhetően változtak meg az autók, felelevenítjük a legizgalmasabb futamokat és a legnagyobb csatákat, bemutatunk drámai és vicces pillanatokat, valamint megnézzük, kik nyújtották a legjobb teljesítményt 2022-ben.

A 2022-es osztálykép (Fotók: Getty Images)
A 2022-es osztálykép (Fotók: Getty Images)
A 2022-es osztálykép (Fotók: Getty Images)
A 2022-es osztálykép (Fotók: Getty Images)
A 2022-es osztálykép (Fotók: Getty Images)

 

Felforgatott mezőnnyel, szinte teljesen új autókkal és szabálymódosításokkal indult 2022

Egy rakatnyi szabálymódosítással és változtatással léptünk be 2022-be, ami konkrétan egy új érát nyitott meg a Formula–1 több mint 70 éves történelmében. Csak hogy párat említsünk a technológiai újításokból: megreformált padlólemezek, amelyek íveltek, ezáltal segítik a tapadást és több előzést készíthetnek elő, eltűnt több kisebb légterelő elem az autókról, módosították az első és hátsó szárnyakat,

Az FIA mintaautója

valamint megérkeztek a 18 colos gumik is. Nikolasz Tombazisz, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) technikai igazgatója az év elején azt nyilatkozta, hogy a változásoknak köszönhetően a mérnökök szabadabb kezet kapnak az oldaldobozok, a légbeömlők, a motorborítás, a padlólemez és a diffúzor kialakításában is. A módosítások következménye pedig az lett, hogy 10 különböző autó gurult ki a pályára a teszteken. Az év során közeledtek egymáshoz a csapatok, ami abban is megnyilvánult, hogy három fő irányzat maradt decemberre. A Mercedes „nem létező oldaldobozai”, a Ferrari, majd később a Haas által használt egyenesebb formájú, testesebb oldaldobozok és a többi csapat kissé lejtett, bevágott oldalszekrényei. A 2022-es év sem maradt „autómásolási botrány” nélkül, a Spanyol Nagydíjra az Aston Martin elhozta a B-autóját, amely kísértetiesen hasonlított a Red Bull kocsijára, ez pedig a szövetségnél, a médiában és a paddockban is hetekig beszédtémát szolgáltatott, annak ellenére, hogy a brit istállónál mindent rendben talált az FIA. A változások kéz a kézben jártak a problémákkal, ezek közül – a ground effect visszatérésének következményeként – az év első felében a delfinezés volt az, ami a legtöbb csapatot hátráltatta.

A technológiai változtatások mellett az FIA a versenyhétvégék felépítésébe is belenyúlt. A pihenés érdekében megszűntek a csütörtöki médianapok, változott a sprintfutamokon szerezhető pontok száma és csökkent a csapatok költségvetése. Idén az időmérő első tíz helyezettjének már nem kellett a Q2-ben használt gumikkal rajtolnia és minden csapatnak kötelező volt egy fiatalt a volánhoz ültetnie az év során legalább két pénteki szabadedzésen.

Nemcsak a szabályok, hanem a csapatok felállása is változott 2022-re, sőt, két alkalommal év közben nem az ült autóba, akinek eredetileg kellett volna. A sportág rajongóinak talán legnagyobb bánatára 2021 végén visszavonult Kimi Räikkönen, helyét a szintén finnValteri Bottas vette át az Alfa Romeóban. Az ő helyére a Mercedesben a Williamset elhagyó George Russell ült, akit a visszatérő Alexander Albon váltott.

 

Magnussen egy év kihagyás után tért vissza

 

Nem a brit-thai pilóta volt az egyetlen az új versenyzők közül, aki korábban már vezetett F1-es gépet. A Haas az orosz–ukrán háború miatt felbontotta a szerződését Nyikita Mazepinnel, a helyére pedig a korábban a McLarenben is megforduló Kevin Magnussenttette. Egy újonccal vágott neki az évnek a mezőny, Csou Kuan-jü érkezett az Alfa Romeóba Antonio Giovinazzi helyére, aki a Formula–E-be távozott. A két beugró közül az egyik természetesen Nico Hülkenberg volt, a német pilóta a koronavírusos Sebastian Vettelt váltotta az első két futamon, míg Albont vakbélgyulladás miatt nem alkalmazhatta a Williams Olaszországban, az autóját azon a hétvégén Nyck de Vries vezette.

 

Szórakoztató futamokból szerencsére idén sem volt hiány, ezek közül a három talán legizgalmasabbat fel is elevenítjük röviden.

Russell megforgatta Sainzot, Verstappen hozta a bajnoki címet a Red Bullnak és Alonso nem létező tükre – Amerikai Nagydíj

Október végén érkezett meg a mezőny Texasba a Circuit of the Americas (COTA) versenypályára, amely az idény 19. versenyének adott helyszínt. Az időmérőn a Ferrari pilótája, Carlos Sainz volt a leggyorsabb– megszerezve ezzel pályafutása harmadik pole pozícióját –, mellőle az addigra már kétszeres világbajnok Max Verstappen indulhatott. Mind az olasz istálló, mind a Red Bull másik versenyzője, Charles Leclerc és Sergio Pérez is büntetést kapott, a monacói a 12., a mexikói a 9. helyről vághatott neki az 56 körös futamnak.

Sainz jól kapta el a rajtot, azonban az első váltása nem sikerült valami fényesen, így Verstappen fordulhatott az élen az első kanyart követően. A spanyol próbálta menteni a menthetőt, de a balra fordulást követően eltalálta George Russell Mercedese, aminek következtében megforgott és már nem is tudta folytatni a versenyt – mennyből a pokolba, szokták mondani. A brit végül kapott egy 5 másodperces időbüntetést, de nem valószínű, hogy ez jobb kedvre derítette Sainzot.

Russell ütközik Sainzcal az első kanyarban, a spanyol pedig megforog (a futam videós összefoglalója a képre kattintva megtekinthető)
Russell ütközik Sainzcal az első kanyarban, a spanyol pedig megforog (a futam videós összefoglalója a képre kattintva megtekinthető)

A kerékcserék közben Valteri Bottas temette a kavicságyba az Alfa Romeót, így jöhetett a safety car. Alighogy véget ért a biztonsági autós szakasz, Bernd Mayländernek ismét a pályára kellett sietnie, ugyanis hatalmas karambol történt a hosszú egyenesben. Fernando Alonso készült előzni Lance Strollt, a kanadai azonban bemozdult az Alpine előtt, s a spanyol már nem tudta elkerülni az ütközést és a levegőbe is repült. Stroll számára befejeződött a futam, míg Alonso hatalmas szerencsével egy bokszutcai látogatás után folytatni tudta, az utolsó helyen. A spanyol később a jobb tükrét is elveszítette Magnussen előzése közben, így a leintést követően még meg is büntették.

Az újraindítást követően Verstappen maradt az élen, akire tapadt Hamilton, míg Leclerc Pérezzel csatázott. A Mercedes megpróbálkozott egy elé vágással, amire reagált is a Red Bull, azonban az osztrákok hibáztak a bokszban, így a hétszeres világbajnok került az élre, míg Verstappen csak a harmadik helyen autózott. A holland előbb befogta a monacóit, majd a 49. körben elment Hamilton mellett is, így ismét az élre állt és meg is nyerte a futamot. Ez volt az idénybeli 13. sikere, amivel beállította Michael Schumacher és Sebastian Vettel egy idényben megszerzett legtöbb győzelmi rekordját, ráadásul ez a siker a konstruktőri címet is jelentette a Red Bullnak.

Óriási rajtbaleset, Leclerc-rel a saját csapata tolt ki és az egyik legjobb csata az évben – Brit Nagydíj

Élete első pole pozícióját szerezte Silverstone-ban Carlos Sainz, aki az esős kvalifikáció után száraz pályán indulhatott úgy vasárnap, hogy nem volt előtte senki. Öröme azonban nem tartott sokáig, mivel a mellőle rajtoló Verstappen gyorsan átvette a vezetést. A nézőket ez viszont egy cseppet sem érdekelte, mindenki a 24-es számú Alfa Romeóra és a benne ülő Csou Kuan-jüre szegezte tekintetét. A start során Pierre Gasly ért hozzá Russell Mercedeséhez, amely elkaszálta a kínai pilóta jobb hátsó kerekét, ennek következtében pedig az Alfra Romeo felborult és fejjel lefelé száguldott a sóderágyba, hogy aztán átessen a gumifalon is. Percekig nem lehetett hallani bármit is Csou állapotáról, később kiderült, hogy jól van, azonban kivizsgálásra bevitték az orvosi központra. A glória ismét életet mentett, még belegondolni is rossz, mi történhetett volna a kínai pilótával azután, hogy az autója konkrétan laposra súrlódott az ütközést követően.

Csou Kuan-jü Alfa Romeója fejjel lefelé száguld a sóderágy felé (a futam videós összefoglalója a képre kattintva megtekinthető)
Csou Kuan-jü Alfa Romeója fejjel lefelé száguld a sóderágy felé (a futam videós összefoglalója a képre kattintva megtekinthető)

A futamot állórajttal indították újra, Verstappen itt is támadta Sainzot, azonban nem tudott elmenni mellette. A tizedik körben aztán a spanyol hibázott, a holland vette át a vezetést, de ez sem tartott sokáig. Verstappen túl keményen ment rá az egyik rázókőre, ami defektet eredményezett, kerékcseréjét követően csak a hatodik helyen folytathatta. Az élen sem volt minden fenékig tejfel, a maranellóiak két pilótája és maga a csapat sem jutott egyezségre abban a kérdésben, hogy a gyorsabb Leclerc elmehet-e Sainz mellett. A spanyolt kihozták, majd nem sokkal később a monacói is megjárta a bokszutcát. A cserék után végül Leclerc elment a csapattársa mellett, majd az élre is került.

Esteban Ocon autója megadta magát a 39. körben és mivel rossz helyen állt félre, jöhetett a biztonsági autó, az ezzel járó ingyenes kerékcsere pedig bebiztosíthatta volna a győzelmet Leclerc-nek. A Ferrari versenyzője azonban kinn maradt, az újraindítást követően nem sokkal egy rendkívül izgalmas csatában pedig hárman is megelőzték. Sainzot intette le elsőnek a kockás zászló, míg a dobogóra Hamilton és Pérez állhatott fel.

Meglepetés Russell-pole, elrontott Ferrari-taktika és hatalmas Verstappen-felzárkózás – Magyar Nagydíj

Nem maradhatott izgalom nélkül az sem, aki a hazai, Magyar Nagydíjra kilátogatott, ugyanis az év egyik legizgalmasabb versenye zajlott a Hungaroringen, meglepetésekkel tarkítva. Ezek közül az első már szombat délelőtt megtörtént, amikor változó körülmények között a Williams pilótája, Nicolas Latifi bizonyult a leggyorsabbnak a harmadik szabadedzésen.

A kanadai jó szereplése nem tartott sokáig, az utolsó helyen végzett a délutáni időmérőn. Nem úgy, mint George Russell, aki egy csodálatos körrel, az utolsó Q3-as próbálkozásával maga mögé utasított mindenkit és megszerezte pályafutása első rajtelsőségét.

Russell ünnepli élete első rajtelsőségét (a futam videós összefoglalója a képre kattintva megtekinthető)
Russell ünnepli élete első rajtelsőségét (a futam videós összefoglalója a képre kattintva megtekinthető)

Esőfelhők társaságában kezdődött meg a 70 kör, de cseppeken kívül nem igazán jelent meg semmi a pályán. Russell jól rajtolt és egész gyorsan el is kezdte leszakítani a mögötte autózó Ferrarikat, míg a hátrébbról induló Red Bullok megkezdték a felzárkózást. Sainz rákapcsolt és a 16. körben már DRS-távolságon belül volt Russellhez képest, akit emiatt ki is hoztak.

A 22. körben kereket cserélő Leclerc nem tudott Russell előtt maradni a bokszutca meglátogatása után, de tíz körön belül sikerült a Mercedest megelőznie. Verstappen eközben már tapadt Sainzra, aki a csöpögő eső miatt elkezdett szenvedni. A hollandot remekül hozta ki a Red Bull a második cseréjére, így Verstappen elébe tudott vágni Russellnek és megelőzte a britet, majd ugyanezt megtette Leclerc-rel is.

Öröme nem tartott sokáig, a 42. körben a célegyenes-ráfordító előtt megforgott és a negyedik helyig visszaesett. A holland azonban nem adta fel, két körrel később már elméletben ismét ő állt az élen, mivel az előtte autózó Sainz és Hamilton nem volt még a bokszban másodjára.

Leclerc nagyon szenvedett a keményeken, Russell az 55. körben meg is előzte, aminek következtében a Ferrari harmadszor is kihívta a bokszba. Ekkor Verstappen volt az élen, őt követte Russell, majd Sainz és Hamilton következett. A hétszeres világbajnok azonban rohamtempóban tapadt a spanyolra, és kilenc körrel a vége előtt meg is előzte. Hamilton nem sokkal később csapattársára is megérkezett, végül a 66. körben fellépett a második helyre. Ezt követően már nem volt változás az élen, Verstappen győzelemmel mehetett a nyári szünetre, míg a Mercedes kettős dobogóval zárta le az év első felét.

Szerencsére nem csak a középmezőny produkálta az év legizgalmasabb csatáit

Az új szabálymódosítások egyik céljának egyértelműen azt tűzték ki, hogy több előzés legyen a pályán és a versenyzők ne csak a DRS-zónák végén kerülgessék egymást. Nos, az eredményre nem lehet azt mondani, hogy ez hiánytalanul megvalósult, ugyanakkor ebben az évben is láthattunk rendkívül izgalmas csatákat.

Verstappen Leclerc ellen a nyitó futamon

Már az év első futamán egy remek összecsapást láthattunk, ráadásul a két, bajnokaspiránsnak kikiáltott pilóta, Charles Leclerc és Max Verstappen között. A 17. körben a holland DRS-sel érkezett meg a monacóira a célegyenes végén és elsőnek fordulhatott. A hármas kanyart követő, második DRS-zónában aztán a Ferrari pilótája visszatámadott és a vezető pozíciót is visszavette – először. Ezt követően ezt még kétszer eljátszották a felek, végül a monacói a 20. körben meg tudott lépni.

„Max ott volt mögöttem, én pedig próbáltam minden körben az első kanyarban korán fékezni, hogy legyen majd DRS-em és vissza tudjak támadni. Ez kétszer-háromszor működött is, nagyon boldog voltam” – nyilatkozott a leintést követően Leclerc.

Ötemberes harc a nyolcadik helyért Ausztriában

Nem gyakran fordul elő az F1-ben, hogy három autó csatázik egy adott pozícióért, az pedig, hogy öten tennék ugyanezt, kifejezetten ritka. Pedig ez történt az Osztrák Nagydíj 24. körében.

A 23. kör végén Csou Kuan-jü próbálta őrizni a nyolcadik helyet Fernando Alonsóval szemben. A spanyol a célegyenesre ráfordulva nem jól gyorsított ki, azt pedig kihasználta Kevin Magnussen, aki DRS-sel az Alpine-t és az Alfa Romeót is befogta az első kanyarban. Ám a történet itt még nem ért véget, a csatázó hármasra felért Lando Norris és Mick Schumacher is. Norris a második DRS-zónában kívülről bement Alonso mellé, majd meg is került a spanyolt, míg Schumacher Csou mellett ment el, aki így a 12. helyre csúszott vissza alig egy percen belül. A brit autója még Magnussen elé is bement a négyes kanyar előtt, de a dán mélyet fékezett, így meg tudta tartani a pozíciót.

Hamilton nevető harmadikként került Pérez és Leclerc elé Silverstone-ban

Az év talán legizgalmasabb pillanatai voltak a Brit Nagydíj utolsó körei az újraindítást követően. A kemény keverékeken kinn maradó Charles Leclerc indult az élen, de csapattársa, Carlos Sainz kihasználva gumielőnyét könnyedén megelőzve. A monacóinak egyből a tükreit kellett néznie, ugyanis többen is a második helyre pályáztak. Sergio Pérez a célegyenes előtt meg is támadta, megelőznie viszont nem sikerült, le is sodródott, amit a mögötte érkező Lewis Hamilton használt ki és az utolsó kanyarból kijőve megelőzte mindkét versenyzőt. A hármas kanyarban a mexikói azonban bevetődött a hétszeres világbajnok mellé, majd leszorítva a pályáról feljött a második helyre, Hamilton mellett pedig a jól kigyorsító Leclerc is elment. A britre a hatos kanyar előtt megérkezett Fernando Alonso is, azonban az Alpine spanyolja nem tudta kihasználni a lehetőséget, még akkor sem, amikor a monacói miatt Hamiltonnak egy pillanatra le kellett vennie a gázról a lábát.

„Nagyon hálás vagyok, hogy ott lehettem közöttük ebben a csatában” – nyilatkozott a Mercedes pilótája, aki a leintés előtt még megelőzte Leclerc-t és harmadikként zárt.

Galambok, házon belüli nézeteltérések és káosz a bajnokavatáson

Verstappen már nem térhetett vissza a bokszutcából

A drámai pillanatok sem maradhattak el az év során, ráadásul már a nyitó versenyen valami olyan történt, amire előzetesen nem sokan számítottak. A futam vége előtt három körrel a harmadik helyen autózó Max Verstappen alatt lelassult a Red Bull, így a holland szinte egy biztos dobogótól esett el a verseny hajrájában. A „vörös bikáknak” Sergio Pérez maradt az egyetlen reményük, azonban a mexikói – ugyancsak technikai okok miatt – megforgott az utolsó körben, így az istálló pont nélkül kezdte az idényt.

Vicces rádiózásokat is hallhattunk az év során, például az Alexander Albon helyére beugró Nyck de Vries nevéhez egyáltalán nem volt hozzászokva a Ferrari pilótája, Carlos Sainz. A spanyol mérnöke arról informálta a versenyzőjét a Mexikói Nagydíj során, hogy De Vries tartózkodik mögötte, mire Sainz emígy kérdezett vissza: „What? Debris?” (azaz „Hogy micsoda? Törmelék?”– a szerk.)

A Holland Nagydíj során a versenyzők belebotlottak a világ legbátrabb galambjaiba, a madarak az egész hétvégén a pálya és főként a hetes kanyar körül ólálkodtak, ez pedig – teljesen érhetően – zavarta a pilótákat, Russellés Albon is panaszkodott rájuk.

Már-már egészen komikus módon tudta meg maga Max Verstappen is, hogy ő nyerte meg a 2022-es világbajnokságot. Nem volt a helyzet magaslatán a versenyirányítás a Japán Nagydíjon, az eső miatt félbeszakadt versenyen egy traktor is megjelent a pályán, még akkor, amikor a versenyzők épp köröztek a nehéz körülmények között.

Verstappen végül elfoglalhatta a bajnoknak járó trónt

A futam leintését követően úgy nézett ki, hogy hiába nyert Verstappen, a holland előnye Leclerc második helye miatt még nem elég a világbajnoki címhez, azonban a monacói átvágta az utolsó sikánt, így az eredmény még nem volt kőbe vésve. Leclerc-t megbüntették, ezzel lecsúszott a harmadik helyre, az F1 pedig bejelentette, hogy a holland nyerte a világbajnokságot. Azonban akkor úgy tűnt, hogy ez nem így van, mivel a félbeszakítás miatt nem osztanak teljes pontokat. A szabályokat ebben az esetben viszont máshogy is lehet értelmezni, az újraindítás miatt jogosan jártak a teljes pontszámok. A különböző értelmezések miatt még a csapatok sem voltak biztosak a leintés pillanatában az eredményben, amikor például Pérez megkérdezte a Red Bullt, hogy Verstappen bajnok-e, azt a választ kapta: nem. A holland úgy vonult be a pihenőbe, hogy csapattársának magyarázta, miért nem világbajnok, aztán ott tájékoztatták, nyugodtan beleülhet a bajnoknak kijáró székbe.

Az év során csapaton belüli problémák mindkét éllovas istállóban felütötték a fejüket. A Ferrari sorozatos bakikat követett el 2022-ben, Silverstone mellett pedig a legnagyobbat talán Monacóban, Leclerc hazai versenyén. A pilótát az élről kihozták intermediate gumikért a bokszba, majd egy körrel később ismét kihívták, hogy keményekre váltsanak. Leclerc mérnöke realizálhatta, hogy a második csere nem a legjobb időben jönne, hiszen egy úgynevezett double stacket vállalt be vele a Ferrari, ezért az utolsó utáni pillanatban kint maradásra szólította fel versenyzőjét – már túl későn. A monacói ennek következtében még a dobogóról is lemaradt és a negyedik helyen fejezte be hazai versenyét.

A Red Bull legnagyobb házon belüli összetűzése a Sao Pauló-i Nagydíjon esett meg, Verstappen megelőzte csapattársát azzal a kéréssel, hogy vegyen el pár pontot Alonsotól és Leclerc-től, a holland azonban nem tudta megelőzni őket. A világbajnoknak ezt követően az utasítás miatt vissza kellett volna engednie Pérezt, de ennek nem tett eleget, amikor pedig megkérdezték, miért nem tette, ennyi válaszolt: „Már tavaly nyáron elmondtam nektek srácok, ne kérjétek ezt megint tőlem, elmondtam az érveimet és kitartok mellettük.” A mexikói érthetően nem volt boldog, szerinte Verstappen ekkor mutatta meg igazán, hogy kicsoda.

Nem csak emiatt az eset miatt volt emlékezetes a brazil versenyhétvége. Az év egyik, ha nem legnagyobb szenzációja esett meg a pénteki időmérőn, amelyet a Haas dán pilótája, Kevin Magnussen nyert meg. A kvalifikáció utolsó szakaszának kezdetekor George Russell csúszott a kavicságyba, ami miatt piros zászlóval félbe kellett szakítani a futamot. Az élen ekkor pont Magnussen állt, a megszakítás alatt azonban az eső csak jobban rákezdett, így Lewis Hamiltonon kívül a többi versenyző meg sem próbált javítani, a sorrend úgy maradt. Magnussen élete első pole pozícióját szerezte, ami azt is jelentette, hogy a mezőny egy amolyan Haas-szendvicsben rajtolt a sprintfutamon, mivel az utolsó kockából a csapattársa, Mick Schumacher vágott neki a szombati rövid versenynek. A dán a jó formáját vagy szerencséjét (nézőpont kérdése) nem tudta átmenteni másnapra, de így is pontot szerzett, a nyolcadik helyen fejezte be a sprintet, vasárnap viszont Daniel Ricciardóval ütközött és feladta a főfutamot, amelyet Russell nyert meg, megszerezve élete első Formula–1-es futamgyőzelmét.

A 2022-es év legjobb versenyzői

Ebben az évben is voltak pilóták, akik alulteljesítettek – gondoljunk csak Daniel Ricciardóra vagy Mick Schumacherre –, azonban többen életük egyik, ha nem a legjobb idényén vannak túl. Most sorra veszünk öt olyan versenyzőt, akik az év során kiemelkedő teljesítményt nyújtottak.

Fernando Alonso

Pech pech hátán, mégis egy kifejezetten jó évet tudhat maga mögött Fernando Alonso. A 41 esztendős spanyol tavaly tért vissza a száguldó cirkusz mezőnyébe, ráadásul idén azt is elérte, hogy a visszavonuló Sebastian Vettel utódját benne lássa az Aston Martin. Nem indult jól számára 2022, az első négy futamon mindössze kétszer élt célba, ráadásul Ausztráliában a 17. helyen intették le, aminek aligha örült azután, hogy a kvalifikáció során még a pole-ra is esélyes volt.

Balszerencsés évet tudhat maga mögött Alonso

Miamit követően remek formát mutatott, zsinórban tízszer szerzett pontot, Nagy-Britanniában és Belgiumban is az ötödik helyen intette le a kockás zászló. Kanadában a második helyre kvalifikálta magát az esős, kissé kaotikus időmérőn, azonban ERS-problémák miatt nem tudta kamatoztatni az Alpine kiváló teljesítményét az egyenesekben, így csak a kilencedik helyen ért célba. Az év vége hasonlóan alakult a spanyolnak, mint az eleje. Az utolsó hét futamon mindössze háromszor fejezte be a versenyt, négyszer pedig megállt alatta az autó. Alonsónak összesen öt alkalommal kellett műszaki probléma miatt kiállnia, ami a legtöbb volt az egész mezőnyben. Keserű szájízzel távozhatott tehát a veterán pilóta, aki a rengeteg gond ellenére a kilencedik helyen végzett a világbajnoki pontversenyben, elmondása szerint azok nélkül akár 60 ponttal többet tudott volna szerezni.

George Russell

Russell első évében legyőzte Hamiltont

Már a 2020-as Szahíri Nagydíjon látszott, George Russell nem érdemtelenül a legnagyobb várományosa az egyik Mercedes-ülésnek. 2022-ben meg is kapta a lehetőséget és élt is vele. Brazíliában megszerezte élete első futamgyőzelmét, összesen nyolc alkalommal állt a dobogón, az idény első felében sorozatban kilencszer is a legjobb ötben végzett az akkor még nem a legerősebbnek számító W13-assal. Ennek köszönhetően új becenevet is aggattak rá, ő lett Mr. Állandóság (Mr. Consistency), ami felváltotta a korábban remek időmérős teljesítményei miatt használt Mr. Szombatot (Mr. Saturday). Mindössze két alkalommal végzett a top 10-en kívül. Silverstone-ban kiesett, miután érintett volt a rajtbalesetben és kiszállt az autójából, hogy segítsen Csou Kuan-jünek, ami azonnali kizárást eredményezett, Szingapúrban pedig a leggyengébb teljesítményét nyújtotta az évben, nem jutott tovább a Q2-ből, a futamon is szenvedett, végül a 14. helyre hozta be a Mercedest. A világbajnoki pontversenyben a negyedik helyen végzett, 30 ponttal maradt el a harmadik Sergio Péreztől, viszont rögtön első mercedeses évében megverte csapattársát, a hétszeres világbajnok Lewis Hamiltont.

Charles Leclerc

A bajnoki címért indult, de a második helyért is az utolsó futamig küzdenie kellett idén Charles Leclerc-nek. A monacóinak álomszerűen kezdődött az év, a megszerezhető legtöbb pontot gyűjtötte Bahreinben, és ugyan Szaúd-Arábiában második lett, Melbourne-ben ismét ő állhatott a dobogó legfelső fokán. Miamitól Bakiig sorozatban négyszer ő volt a leggyorsabb az időmérőn, de egyik rajtelsőséget sem tudta futamgyőzelemre váltani.

A rossz taktikázások ellenére Leclerc mindent kihozott a Ferrariból

Barcelonában megadta magát a turbó, vezető helyről kellett feladnia a versenyt, hazájában a csapata elrontott taktikája miatt végzett csak a negyedik helyen, Azerbajdzsánban pedig ismét motorgondok miatt kellett idő előtt kiszállnia. Franciaországban minden esélye megvolt, hogy faragjon Verstappen akkori 38 pontos előnyéből, azonban Leclerc a versenyen vezető helyről dobta el a Ferrarit – akkor harmadjára adta fel a futamot az élről, de ez volt az első alkalom, amikor saját hibájából kellett ezt megtennie. Ezt követően a holland megállíthatatlan volt, a Ferrari technikai és taktikai bakijai megpecsételték a monacói idényét. Eredményesség tekintetében Leclerc éve több mint felejthető volt, a monacói azonban ismét megmutatta, hogy ha van alatta egy megbízható autó és mögötte egy megbízható csapat, bajnokesélyesként tud vezetni, kevés hibával. Ráadásul kilencszer indulhatott az első rajtkockából, ami a legtöbb Michael Schumacher 2001-es tizenegy elsősége óta.

Lando Norris

Norris a hátán vitte egész évben a McLarent

Habár a 2022-es McLaren nem volt olyan erős, mint az egy évvel korábbi, Lando Norrist ez nem igazán zavarta meg és megmutatta, miért ért meg minden egyes fontot a többéves szerződése. Rendszeresen múlt felül nála gyorsabb autókat az időmérőn és Imolában megszerezte a középcsapatok egyetlen dobogóját az év során. Annak ellenére, hogy az Alpine a konstruktőri pontversenyben a wokingiak előtt végzett, Norris mindkét pilótájuknál több egységet gyűjtött. Az idény során összesen nyolcszor volt a leggyorsabb az időmérőn a topcsapatok mögött és szintén ennyiszer őt intette le elsőnek a kockás zászló a Red Bull, Ferrari, Mercedes hármas pilótái mögött. Amikor célba ért, mindössze háromszor nem végzett pontszerző helyen, Kanadában ráadásul büntetés miatt a mezőny hátsó szekciójából rajtolt.

Max Verstappen

A címvédő egy kicsit nehezebb kezdés után Spanyolországban vette át a bajnokság vezetését, onnantól kezdve pedig nem volt megállás. Verstappen bedarálta a mezőnyt, az év során több győzelmet szerzett, mint mindenki más összesítve, magabiztosan, szinte hiba nélkül vezetett és a technika is megbízható volt alatta. Az első futamon még úgy nézett ki, hogy ez nem lesz mindig így, hiszen az 1-es számú Red Bullnak fel kellett adnia az idénynyitót. Szaúd-Arábiában győzelemmel javított, Ausztráliában azonban elfüstölt, Leclerc pedig már 34 pontos előnnyel utazhatott Európába. Imolában javított, behúzta az időmérőt, a sprintfutamot és a főversenyt is, a leggyorsabb kör teljesítésével pedig a lehetséges 34-ből 34 pontot megszerzett a hétvége során.

Verstappen „fánkokkal” ünnepelte második világbajnoki címét

Silverstone-ig mindössze egyszer nem nyert és állhatott fel „csak” a dobogó harmadik fokára, Nagy-Britanniában az év addigi legrosszabb eredményeként hetediknek intették le. Franciaországi győzelmével egy elképesztő sorozat vette kezdetét, Szingapúrt és Brazíliát kivéve minden futamot megnyert az év hátralévő részében, összesen pedig 15 futamgyőzelmet szerzett az évben, ami természetesen rekord. A Hungaroringen ráadásul úgy diadalmaskodott, hogy csak a tizedik rajtkockából vághatott neki a versenynek, Spában pedig büntetés miatt egészen a 14. helyről kapaszkodott fel és adott majdnem tizennyolc másodpercet az üldözőinek. Verstappen idén megmutatta, hogy nyomás alatt is jelenleg az egyik, ha nem a legjobb és legkonzisztensebb pilóta, és semmi kétséget nem hagyott afelől: megérdemelten nyerte meg a 2022-es világbajnokságot.

Vettel búcsút int, Piastri-dráma és csapatfőnök-keringő – ezt tudjuk 2023 előtt

Az idei év végén sem maradtunk visszavonuló nélkül, a sportág legendája, a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel nyáron döntött úgy, hogy szögre akasztja a bukósisakot és 15 év után abbahagyja a versenyzést a száguldó cirkuszban. A német pilóta távozása megnyitotta a pilótakeringőt 2023-ra, az Aston Martin pedig egy másik legendára, az Alpine 41 esztendős kétszeres világbajnokára, Fernando Alonsóra csapott le.

Oscar Piastri az Alpine helyett a McLarenben versenyez

A spanyol helyét sokáig úgy tűnt, hogy a franciák akadémiáján pallérozódó Oscar Piastri veszi át, aki 2021-ben megnyerte a Formula–2-es világbajnokságot, 2022-re azonban nem kapott ülést. Az Alpine már be is jelentette az ausztrál pilótát, aki azonban saját közösségi oldalán cáfolt, mondván, nem versenyez az istállónál 2023-ban. Piastri a McLarent választotta, ami azt is jelentette, hogy a gyenge teljesítményt nyújtó Daniel Ricciardo nem marad a wokingiaknál. Az Alpine végül az Alpha Tauri pilótáját, Pierre Gaslyt szerezte meg, így egy teljesen francia felállással vághat neki a következő idénynek. Az Alpha Tauri az Olasz Nagydíjon beugróként remeklő Nyck de Vriest szerződtette Gasly helyére. A Williams elengedte Nicolas Latifi kezét, az ő helyén az amerikai Logan Sargeant folytatja, míg a kirakós utolsó darabja Nico Hülkenberg érkezésével került a helyére. A német honfitársát, Mick Schumachert váltja a Haasban, Günther Steiner csapatfőnök pedig elmondta, a rutin miatt tette le a voksát az elmúlt években beugróként szereplő Hülkenberg mellett.

Frédéric Vasseur a Ferrari új csapatfőnöke

A keringők a pilóták véglegessé válásával nem zárultak le, még a 2022-es év vége előtt biztossá vált, hogy Mattia Binotto távozik a Ferrari csapatfőnöki pozíciójáról, a helyét pedig az Alfa Romeótól távozó Frédéric Vasseur veszi át. A McLarentől elköszönt Andreas Seidl, a szakember helyén Andrea Stella folytatja majd a munkát 2023-tól, míg a Williams csapatfőnöke, Jost Capito sem marad az istállóval a következő idénye, az ő utódját, valamint az Alfa Romeo következő csapatfőnökét viszont még nem nevezték meg.

Alig két hónapon belül pedig ismét felbőgnek a motorok, ugyanis február 23-án megkezdődik a 2023-as idény előtti tesztidőszak. 23 verseny vár majd a mezőnyre, visszaér Las Vegas és Katar is, emellett pedig hat sprintfutamot is rendeznek az év során. Csökken a csapatok költségvetése, valamint kisebb szabálymódosítások is érvénybe lépnek majd.

A VILÁGBAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE
PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSLEGGYORSABB KÖRÖKPONT
1. Max Verstappen1517205454
2. Charles Leclerc311193308
3. Sergio Pérez211203305
4. George Russell18203275
5. Carlos Sainz19182246
6. Lewis Hamilton9192240
7. Lando Norris1182122
8. Esteban Ocon16 92
9. Fernando Alonso14 81
10. Valtteri Bottas9 49
11. Daniel Ricciardo8 37
12. Sebastian Vettel10 37
13. Kevin Magnussen7 25
14. Pierre Gasly6 23
15. Lance Stroll8 18
16. Mick Schumacher2 12
17. Cunoda Juki4 12
18. Csou Kuan-jü3 6
19. Alexander Albon3 4
20. Nicholas Latifi1 2
20. Nyck de Vries1 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda759
2. Ferrari554
3. Mercedes515
4. Alpine-Renault173
5. McLaren-Mercedes159
6. Alfa Romeo-Ferrari 55
7. Aston Martin-Mercedes 55
8. Haas-Ferrari 37
9. AlphaTauri-Honda 35
10. Williams-Mercedes 8
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik