Tizenkét ezredmásodperc – a Japán Nagydíjon ennyi döntött a pole pozíció és maga a futamgyőzelem sorsáról is, hiszen vasárnap szinte lehetetlen volt előzni a szuzukai versenypályán. Max Verstappen a fantasztikusan összerakott Q3-as körével megalapozta az idei első sikerét, míg a McLaren az első vereségét szenvedte el vasárnap, meg kellett elégednie a második és a harmadik hellyel. Noha a wokingiak a konstruktőri tabellán már ötven ponttal előzik meg a harmadik „vörös bikákat", a holland címvédő lemaradása mindössze egyetlen pont a vb-éllovas Lando Norris mögött.
Ugyan a fő esélyesként számon tartott McLarenre sok kritika zúdult amiatt, hogy túl óvatos volt a stratégiájával, a biztosra és teljesen nyílt lapokkal játszott, ráadásul helycserével sem próbálkozott, amikor Oscar Piastri jelezte, gyorsabb tudna lenni a csapattársánál, a wokingi alakulatot irányító Andrea Stella szerint nem a taktikán vagy éppen a csapatutasítás elmaradásán múlt a siker, arról a kvalifikáció utolsó köre döntött. „Amikor Max ilyen magas szinten teljesít, akkor minden körödnek tökéletesnek kell lennie az időmérőn, és az utolsó ezredmásodperceket is ki kell hoznod. Tényleg csak ezredek döntöttek, 43-45 (pontosan 44 – a szerk.) ezred választotta el egymástól az első hármast. Szóval az utolsó szakasz végén futott gyors körök sokkal meghatározóbbak voltak, mint bármi a futamon.”
„Mindenekelőtt azért vagyunk ott, hogy legyőzzük az összes többi csapatot, és hogy minél erősebb pozícióba hozzuk a McLarent. Ha a McLaren erős pozícióban van, akkor az a lehető legjobb helyzet a két versenyző számára is, hogy elérhesse a céljait. Ez teljesen világos a csapat, és teljesen világos a pilóták számára is. Tudjuk, hogy a lehető legmagasabb szinten kell működnünk ahhoz, hogy legyőzhessük Maxot, de azzal is tisztában vagyunk, hogy kiegyensúlyozottan kell teljesítenünk. Ha egy futamon talán nyerhettünk volna, de a második és a harmadik helyen intett le a kockás zászló, szerintem akkor is erős versenyünk volt. Úgy vélem, ez ki fog fizetődni az év végén.”
A McLaren csapatfőnöke elismeri, hogy jelenleg Verstappen jelenti a különbséget, de rámutatott, a négyszeres világbajnok sem képes valamennyi nagydíjon ilyen teljesítményt hozni. „A legfontosabb tényező a két világbajnoki cím megszerzése szempontjából határozottan az, hogy a tiéd legyen a legjobb autó. Ez alátámasztja azt, amit már korábban is mondtam: amikor nem tudsz nyerni, akkor is jó eredményt kell elérni. Ha nem nyerhetsz, rendben, de állj fel a dobogóra, és ha hosszú távon így teljesítesz, akkor az meghozza a gyümölcsét."
„Jelenleg Max jelenti a különbséget, ám nagyon nehéz lesz az idény mind a huszonnégy versenyén tartani ezt a szintet, ha nem a tiéd a legjobb kocsi. Max és a Red Bull mellett (George) Russellt is fenyegetésként kezeljük, és nem lehet leírni (Charles) Leclerc-t és (Lewis) Hamiltont sem. Nyilvánvaló, hogy a Ferrari kissé szenved most, de szemmel tartjuk az egész szezonban, vagy legalábbis addig, amíg nem stabilizálódik az erősorrend. Úgy gondolom, egyelőre leginkább a különböző pályák döntenek. Hamilton megnyerte a sprintet Kínában, míg a fő futamon Russell volt nagyon versenyképes. És akkor itt van Max és a Red Bull is. Még mindig egy átmeneti szakaszban vagyunk, meg kell nézünk, hogyan rendeződnek a dolgok."
A McLarennek már most hétvégén, Bahreinben esélye nyílhat visszavágni, hiszen szünet nélkül folytatódik a bajnokság. A vb-éllovas Norris szerint ugyanakkor nem lesz egyszerű helyzetben a csapata, hiszen a Szuzukában tapasztaltak alapján a szahíri aszfaltcsík pont a Red Bull erősségeit fogja kidomborítani. „A lassú kanyarokban voltunk hátrányban velük szemben. Bahreinben sok kevésbé gyors szakasz van, így kevésbé fognak kijönni az erősségeink, és felerősödnek a gyengeségeink. A Red Bull határozottan gyors. Úgy gondolom, hogy én és Oscar is kihozta a legtöbbet a gépből, és nagyon kevés maradt benne. Az ideális köreink sem voltak sokkal jobbak."
„Max remek munkát végez, és úgy fest, a Red Bull is közeledett valamelyest, de egyébként sem volt túl rossz a szezon eddigi részét nézve. Ha visszatekintünk Ausztráliára, akkor a győzelemért küzdött, és Kínában sem volt túlságosan lemaradva. Ezen a hétvégén pedig nagyszerű munkát végzett, így arra számítok, hogy valamennyi nagydíjon a kihívónk lesz. Ami a gyors szakaszokat illeti, nagyon-nagyon erősek vagyunk, és a miénk a legjobb autó ebből a szempontból, viszont a lassabb részeken egyértelmű hátrányban vagyunk a Red Bull-lal szemben, és ott veszítettünk az időmérőn is, mint ahogyan a versenyen is. Szóval vannak területek, amiken még dolgoznunk kell."
39. JAPÁN NAGYDÍJ | |
ÁPRILIS 4., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Norris 1:28.549 |
2. szabadedzés | 1. Piastri 1:28.114 |
ÁPRILIS 5., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Norris 1:27.965 |
Időmérő | 1. Verstappen 1:26.983 |
ÁPRILIS 6., VASÁRNAP | |
A verseny | 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Piastri |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Bahreini Nagydíj, Szahír | április 13., 17.00 |
Szaúdi Nagydíj, Dzsidda | április 20., 19.00 |
Miami Nagydíj, Miami | május 4., 22.00 |