Vettel uralta Szingapúrt, Hamilton kiesett, civil a pályán

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2015.09.20. 13:20
null
Sebastian Vettel rajt-cél győzelmet aratott Szingapúrban a pole pozícióból (Fotó: Action Images)
Az élről induló Sebastian Vettel ért célba első helyen a Formula–1-es világbajnokság Szingapúri Nagydíján. A második helyen a Red Bull ausztrál pilótája, Daniel Ricciardo végzett, a dobogó legalsó fokára a Ferrari finn versenyzője, Kimi Räikkönen állhatott fel. Vettel 42. győzelmével maga mögött hagyta Ayrton Sennát az örökranglistán, és egyedül lett harmadik Michael Schumacher (91) és Alain Prost (51) mögött.  A világbajnokságot vezető Lewis Hamilton ebben a kiírásban először nem szerzett pontot – a brit autója a 33. körben megadta magát, vb-előnye 41 pontra csökkent.

Sebastian Vettel az időmérő után a versenyt is megnyerte Szingapúrban, ahol nem igazán forgott veszélyben a sikere. A pole-ból indulva az első körökben kétséget sem hagyott afelől, hogy ő a leggyorsabb a mezőnyben ezen az estén, majd a biztonsági autós időszakok ellenére is végig az élen maradt, így rajt-cél győzelmet aratott.

Karrierje 42. győzelmével maga mögött hagyta Ayrton Sennát az örökranglistán, s már csak Michael Schumacher (91), valamint Alain Prost (51) áll előtte.

Daniel Ricciardo végig üldözte a németet, de Vettel kézben tartotta a versenyt, így a rajtnál kialakult sorrend maradt meg a befutónál is, és ez Kimi Räikkönenre is vonatkozik.

A verseny Vettel pazar teljesítménye mellett arról marad emlékezetes, hogy a vb-éllovas Lewis Hamilton autója fél távnál lelassult, és a vb-éllovasnak fel kellett adnia a futamot. Nico Rosberg a negyedik helyen ért célba, 12 pontot szerzett, ezzel 53-ról 41-re csökkentette hátrányát az összetettben. Vettel pedig már csak nyolc pontra van Rosbergtől!

Érdekes történet körvonalazódik a Toro Rossónál, a rajtnál beragadó, körhátrányból induló, végül a 8. helyen célba érő Max Verstappen ugyanis az utolsó körökben a csapat utasítását megtagadva nem engedte maga elé Carlos Sainzot.

A verseny másik nagy sztorija a pályára besétáló néző volt, amely miatt be kellett küldeni a biztonsági autót. Mint kiderült, az egyik kaput nyitva hagyta a biztonsági őr, aki el is ment onnan.

A safety car emellett még egyszer a pályára hajtott, Nico Hülkenberg és Felipe Massa ütközött egymással, a kieső németet találták hibásnak, a jövő héten Szuzukában három rajthelyes büntetést kap.

Folytatás tehát Japánban, ahol kiderül, a Mercedes formahanyatlása csak egyszeri eset volt, vagy hosszabb távú.

SZINGAPÚRI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (61 kör, 308.828 km)
1.
Sebastian Vettel
német
Ferrari
2:01:22.118
2. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 1.478 mp h.
3. Kimi Räikkönen finn Ferrari 17.154 mp h.
4. Nico Rosberg német Mercedes 24.720 mp h.
5. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 34.204 mp h.
6. Danyiil Kvjat orosz Red Bull-Renault 35.508 mp h.
7. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 50.836 mp h.
8. Max Verstappen holland Toro Rosso-Renault 51.450 mp h.
9. Carlos Sainz Jr. spanyol Toro Rosso-Renault 52.860 mp h.
10. Felipe Nasr brazil Sauber-Ferrari 1:30.045 p h.
11. Marcus Ericsson svéd Sauber-Ferrari 1:37.507 p h.
12. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Mercedes 1:37.718 p h.
13. Romain Grosjean francia Lotus-Mercedes 2 kör h.
14. Alexander Rossi amerikai Marussia-Ferrari 2 kör h.
15. Will Stevens brit Marussia-Ferrari 2 kör h.
FELADTA
megtett körök
Jenson Button brit McLaren-Honda 52
Fernando Alonso spanyol McLaren-Honda 33
Lewis Hamilton brit Mercedes 32
Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 30
Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 12
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Lewis Hamilton 7 11 12 252
2. Nico Rosberg 3 10 12 211
3. Sebastian Vettel 3 9 12 203
4. Kimi Räikkönen 2 10 107
5. Valtteri Bottas 1 10 101
6. Felipe Massa 2 10 97
7. Daniel Ricciardo 2 10 73
8. Danyiil Kvjat 1 10 66
9. Sergio Pérez 8 39
10. Romain Grosjean 1 6 38
11. Max Verstappen 5 30
12. Nico Hülkenberg 5 30
13. Felipe Nasr 4 17
14. Pastor Maldonado 2 12
15. Fernando Alonso 2 11
16. Carlos Sainz Jr. 5 11
17. Marcus Ericsson 5 9
18. Jenson Button 2 6
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 463
2. Ferrari 310
3. Williams-Mercedes 198
4. Red Bull-Renault 139
5. Force India-Mercedes 69
6. Lotus-Mercedes 50
7. Toro Rosso-Renault 41
8. Sauber-Ferrari 26
9. McLaren-Honda 17

A VERSENY (61 KÖR, 308.828 KM) KÖRRŐL KÖRRE

61. kör Sebastian Vettel megnyerte a Szingapúri Nagydíjat. A Magyar Nagydíj után megint nincs Mercedes a dobogósok között.

Verstappen nem engedte vissza Sainzot.

60. kör Verstappennek szóltak, hogy engedje el Sainzot. „Nem” – jött a válasz. „Tedd meg” – jött újra az utasítás.

59. kör Nasr Grosjeant üldözte, a francia elfékezte magát, lesodródott az útról, a brazil elhúzott mellette, és feljött a 10. helyre.

57. kör Ricciardo lassul inkább, már majdnem négy másodperc a hátránya.

56. kör Bottas váltója rakoncátlankodik, Kvjat 2.4 másodperces hátrányból üldözi, kaphat egy esélyt a támadásra.

55. kör Verstappen és Sainz most Pérez mögött sorakozik, a tét a hetedik hely.

54. kör Állandósult a három másodperces távolság Vettel és Ricciardo között, mindketten nyomják, bizonyos szempontból jó csata…

53. kör Alonso után Button is váltóhiba miatt adta fel a versenyt.

49. kör Ricciardo három másodperc alá csökkentette hátrányát Vettellel szemben. Csata csak akkor lehet a végén, ha a Ferrarin nagyon elkopnak a gumik.

46. kör Verstappen, majd a célegyenesben Sainz is megelőzte Grosjeant, aki mérges a spanyolra, szerinte Sainz leszorította a pályáról. Verstappen célba vette Pérezt, aki 6 másodpercre van tőle a hetedik helyen.

45. kör Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Rosberg, Bottas, Kvjat, Pérez, Grosjean, Verstappen, Sainz a pontszerző helyeken haladók sorrendje.

Sebastian Vettel az idén harmadszor nyerhet (Fotók: Action Images)
Sebastian Vettel az idén harmadszor nyerhet (Fotók: Action Images)

44. kör Vettel kényelmes, 2.5 másodperces előnnyel vezet, Ricciardo lerázta Räikkönent, akinek egyelőre nem kell tartania Rosbergtől. A 8. helyen haladó Grosjeannak kell tartania Verstappentől.

43. kör Button a maldonadós ütközésről a rádión: „Tudhattam volna, de tényleg!”

42. kör A szuperlágy gumikon haladó két Toro Rosso simán, tisztán megelőzte Maldonadót.

41. kör Vettel megint otthagyta Ricciardót, a mezőnyben Maldonado és Button csatázott, koccanás lett a vége, a McLarenről lerepült a fél első légterelő.

40. kör Újraindult a verseny.


39. kör Ha így marad, Rosberg 12 pontot kap, azaz 53-ról 41 pontra csökkenti a hátrányát Hamiltonnal szemben az összetettben.

38. kör Mindenki lágy gumikon megy az élmezőnyben, Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Rosberg, Bottas, Kvjat, Pérez, Grosjean, Maldonado, Button a sorrend. Több tervezett kerékcsere nem várható.

37. kör Civil a pályán! Jön a biztonsági autó.

Mindenki ment a bokszba kerékcserére.

Civil a pályán Szingapúrban
Civil a pályán Szingapúrban



36. kör Vettel és Ricciardo között beállt a 4 másodperces távolság, Räikkönen lemarad róluk.

34. kör Alonso feladta, Verstappen már pontszerző helyen halad.

33. kör A rajtnál lefulladó, körhátrányból induló Verstappen már a 11. helyen száguld, előtte a két McLaren-Honda halad, és sokkal gyorsabb, mint Alonso és Button.

Hamilton kiállt, nem nyüstöli tovább az autóját. 53 pontos előnye csökkenni fog, de mennyivel?

Kvjat kereket cserélt, lágy gumikat kapott, ezekkel már végigmenne.

31. kör Hamilton már csak a 14., még mindig 2:05-ös köröket megy.

30. kör Massának szóltak, hogy vége, álljon ki a depóba, fel kell adni. Mégis megsérült valami a Hülkenberggel történt ütközés során?

29. kör Vettel már majdnem 13 másodperces előnyben van Rosberghez képest, miközben Massának is gondja van autója elektronikus rendszerével.

Hamilton autója lelassult, a címvédő az idén először nullázhat
Hamilton autója lelassult, a címvédő az idén először nullázhat

28. kör Hamilton autóján mindenféle beállítást próbálgat a csapat, de az angol több mint tíz másodpercet veszít körönként. Nincs padlógázas gyorsítása, már Alonso mögött, a 10. helyen halad.

27. kör Leszámítva Hamiltont, akinek az autója lelassult. Rosberg megelőzte, s Kvjat is elhúzott mellette.

Hamilton lelassulását érzékelve Vettel a gázra lépett, és ismét nagyon gyors. 1:50.520-as körével 0.8-ról 2.8 másodpercre növelte az előnyét egy kör alatt Ricciardóval szemben.

26. kör Nagy sakkjátszma ez, az izgalmakat a végére tartogatják.

25. kör Vettel ezzel a lassú tempóval eléri, hogy szintén csak egyszer kelljen kiállnia, de a verseny hajrájában a Mercedes szuperlágy gumikon fog menni, míg ő a lassabb lágyakon. Igaz, hátvédnek még mindig ott maradhat Ricciardo és Räikkönen.

24. kör Kvjat még mindig Rosberg mögött halad, de Bottas sem tudja támadni az oroszt.

22. kör Végül Hülkenberget büntették meg a korábbi ütközés miatt, a német három rajthelyet veszít a Japán Nagydíjon karambol okozásáért.

21. kör Vettel most nem húz el Ricciardótól, ő is kíméli az abroncsait, talán a Ferrari a Mercedes stratégiájára reagálva ráállt a két kiállásra, és az éllovas a lehető legtovább kint akar maradni a pályán ezeken a gumikon.

Érdekes, Hamilton így sem tudja tartani a lépést a Ferrarival.

20. kör Hamiltonnak szóltak, nagyon hosszú etapot fog teljesíteni, kímélje a gumikat.

19. kör Újraindult a verseny. Kvjat máris támadja Rosberget.

18. kör Kvjat és Bottas szuperlágy gumikon üldözi a két Mercedest, amely sebezhető lehet a lágy gumikon az újraindulás után. A szuperlágy gumik ugyanis sokkal hamarabb gyorsulnak be, mint a sárga betűs lágyak.

Vettel eddig magabiztosan vezet
Vettel eddig magabiztosan vezet

16. kör Vettel 6.3 másodperces előnye elfogyott a biztonsági autó mögött.

15. kör Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Hamilton, Rosberg, Kvjat, Bottas, Pérez, Nasr, Grosjean az első tíz sorrendje. Massa megint beállt a depóba.

A két Mercedes megelőzte a bokszkiállások során Kvjatot. Bejött a biztonsági autó, a hármas kanyarban söprűvel takarítanak a pályabírók.

14. kör Massát megnyugtatták, minden rendben van az autójával – de kap-e büntetést? A visszajátszások alapján nem lehet hibáztatni a brazilt.

13. kör Virtuális biztonsági autó a pálya első szakaszán. Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Hamilton és Rosberg is a bokszban.

A két Mercedes lágy gumikat kapott, a többiek szuperlágyat.

12. kör Ricciardo közelít Vettelhez, 3.6 másodpercre csökkent a távolság. Kvjat jött új gumikért, szuperlágyakat kapott.

Massa is bejött a depóba, a pályára visszaérve az oda érkező Hülkenberggel ütközött. A Force India németje a falnak csúszott, és feladta a versenyt.

11. kör A Lotus franciája az egy körrel később kiálló Alonso, Sainz páros elé került.

10. kör Grosjean az első, aki kerékcserére érkezett, lágy gumikat kapott – nem ezt javasolta a Pirelli, de a többiek megelőzéséhez alávágás és hosszú második etap kell.

9. kör Nigel Mansell azt írta a Twitteren, hogy a 15. körtől várható a Mercedes feltámadása. Igaza lesz-e az 1992-es világbajnoknak?

8. kör A Pirelli szerint három kiállás esetén az ideális stratégia a 16. és a 31. körben csere szuperlágyra, a 46.-ban lágyra.

6. kör Bottas lemaradt Rosbergről, így kíméli a gumijait és a fékjeit.

5. kör „Mintha a 2013-as Vettelt látnánk a 2002-es Ferrariban” – írta egy német F1-es rajongó a Twitteren. Valóban, eddig nem ismer irgalmat a német.

4. kör A legszorosabban Bottas követi Rosberget az élmezőnyben.

2. kör Vettel előnye máris 4.3 másodperc. Ricciardóra próbál tapadni Räikkönen és Kvjat, Hamilton lemaradt az oroszról.

Verstappen egykörös hátránnyal indult el.

1. kör Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Kvjat, Hamilton, Rosberg, Bottas, Massa, Hülkenberg, Pérez az első tíz sorrendje, Alonso a 11. helyen.

Vettel egy kör alatt három másodpercre növelte előnyét.

Rajt Vettel nagyon jól indult, mögötte sem ragadt be senki sem. Verstappen viszont nem tudott elindulni a 8. rajtkockából.

Rosberg kicsit beragadt, Bottas támadta, de a német szerencséje, hogy rövid a célegyenes, így pozíciót fogott, és megtartotta hatodik helyét.

14.04 Mindenki szuperlágy gumikon rajtol.

14.03 Tavaly Hamilton három kiállással nyert, az idén kettő vagy három kerékcsere lehet a nyerő. Várhatóan csak a hajrára váltanak lágy gumikra a szuperlágyakról.

14.02 A levegő 30, az aszfalt 37 fokos. Helyi idő szerint este nyolc óra van.

14.00 Mindenki el tudott indulni a felvezető körre, Rosberg is.

ELŐZMÉNYEK

13.58 Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke Räikkönen két vállára tette a kezét, úgy magyarázott neki. Talán a rajtról. Biztosan meghatotta a Jégembert…

13.57 Német újságírók rámutattak, hogy a Rosberg lefulladt autójához igyekvő Mercedes-szerelők átlépték a bokszutca végén a piros vonalat. A versenyen emiatt büntetés jár, de most azt találgatják, az előkészületek során megengedett-e az intézkedés.

13.55 A Belga Nagydíjon megnehezített rajt eddig mindkétszer kifogott valakin, Belgiumban Rosberg, Olaszországban Räikkönen esett vissza. Most ki farag rá a külső segítség nélküli rajtprocedúrára?

13.53 Az FIA tesz róla, hogy ne ismétlődjön meg a monzai malőr, ha a rajtrácson vizsgált guminyomások terén bárkinél eltérést tapasztalnak az előírt értékekhez képest, a csapatok még javíthatnak.

13.50 Nagyon aggódnak a Mercedesnél Rosberg motorja miatt. Ha nem tud elindulni a német, Hamilton tovább növelheti 53 pontos előnyét.

13.48 Rosberg a 11 győzelméből kettőt a harmadik rajtkockából indulva ért el, a többit az első sorból aratta.

SZINGAPÚRI NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1. Sebastian Vettel német Ferrari 1:43.885 átlag: 175.521 km/ó
2. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 1:44.428 0.543 mp h.
3. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:44.667 0.782
4. Danyiil Kvjat orosz Red Bull-Renault 1:44.745 0.860
5. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:45.300 1.415
6. Nico Rosberg német Mercedes 1:45.415 1.530
7. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 1:45.676 1.791
8. Max Verstappen holland Toro Rosso-Renault 1:45.798 1.913
9. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:46.077 2.192
10. Romain Grosjean francia Lotus-Mercedes 1:46.413 2.528
11. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:46.305
12. Fernando Alonso spanyol McLaren-Honda 1:46.328
13. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:46.385
14. Carlos Sainz Jr. spanyol Toro Rosso-Renault 1:46.894
15. Jenson Button brit McLaren-Honda 1:47.019
16. Felipe Nasr brazil Sauber-Ferrari 1:46.965
17. Marcus Ericsson svéd Sauber-Ferrari 1:47.088
18. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Mercedes 1:47.323
19. Will Stevens brit Marussia-Ferrari 1:51.021
20. Alexander Rossi amerikai Marussia-Ferrari 1:51.523

13.46 Hamilton esélyeiről: az angol az eddigi 40 győzelméből 39-et az első két sorból indulva aratott. Az egyetlen kivétel a tavalyi Brit Nagydíj, amelyen a hatodik helyről indulva győzött.

13.45 Rosberg még sohasem nyert Szingapúrban, ahol Vettel (3), Hamilton (2) és Alonso (2) osztozott az eddigi hét győzelmen.

13.44 Megérkezett Rosberg a 6. rajtkockába, a Mercedes szerelői hevesen nekiestek az autónak. Valahogy garantálni kell, hogy a felvezető kör elején és a rajtnál is elindul majd.

13.42 Rosberg a rádión megnyugtatta a mérnökét, az ő hibájából fulladt le kétszer is az autó. Akkor sem jellemző probléma, nem lehet nagy nyugalom a Mercedesnél.

13.39 Az újabb újraindítást követően el tudott indulni a hatos rajtszámú autó, amely most úton van a rajtrács felé.

Gondok vannak Rosberg autójával, csak harmadik kísérletre indult el a bokszutcából
Gondok vannak Rosberg autójával, csak harmadik kísérletre indult el a bokszutcából

13.38 Újraindították a szerelők a Mercedest, erre Rosberg újra lefulladt.

13.37 Hoppá! Rosberg Mercedese leállt a bokszutca kijáratánál. Nyolc perce van a csapatnak, hogy útjára engedje a németet, aki tavaly is már a rajtnál műszaki hibával küszködött ugyanitt.

13.34 Eddig az összes Szingapúri Nagydíjon volt legalább négy, biztonsági autó mögött megtett kör.

13.31 A pálya átalakított szakasza a 10-es és a 13-as kanyar között nagyon nem tetszik Hamiltonnak. Helyszíni beszámolók szerint nem csoda, a 11-es kanyarban ugyanis nagyobbat kell fékezni, mint korábban, a pálya hepehupásabb, és az edzéseken Hamilton volt az egyik legbizonytalanabb ezen a szakaszon.

13.30 Kinyitott a bokszutca, a pilótáknak negyedórájuk van rá, hogy a rajtrácsra kormányozzák autóikat.

13.28 Rosberg állítólag megnézte Vettel pole-körének belső kamerás felvételét, majd hitetlenkedve ment a mérnökéhez, mert a Ferrari egyes kanyarokon olyan gyorsan ment át, hogy azt a Mercedes-pilóta remélni sem merte saját kocsijától.

Minden készen áll a villanyfényes száguldásra
Minden készen áll a villanyfényes száguldásra

13.25 Fontos kérdés, hogy a versenyen versenyképesebb lesz-e a Mercedes, illetve hogy egy hét múlva Japánban visszakerül-e az élre a világbajnok csapat. Ha most kellene tippelnünk, az első kérdésre nemet mondunk, a másodikra igent.

13.23 Egyesekben felvetődött, hogy a Pirelli által előírt magasabb keréknyomás okozza a Mercedes visszaesését, de ezt cáfolták a németek, akik szerint nincs alapja az összeesküvés-elméletnek.

13.21 Szingapúrban mindenki azt találgatja, mi okozta a Mercedes visszaesését. A csapat azt mondta, egyszerűen elszúrták a beállításokat, és nem tudják kezelni a gumikat. A pilóták szerint nincs különösebb gond az autóval, csak éppen nem olyan gyors, mint a Ferrari és a Red Bull.

13.20 Köszöntjük olvasóinkat a 8. Szingapúri Nagydíjat élőben végigkövető cikkünkben!

A 2014-es és a 2015-ös idényben először úgy vágunk neki egy versenynek, hogy egyik Mercedest sem tartjuk reális esélyesnek a győzelemre. Az „ezüstnyilak” egész hétvégén szenvednek, amit a Ferrari és a Red Bull is kihasznált az időmérőn, és várhatóan a versenyen is megtartja lépéselőnyét a világbajnok német csapattal szemben.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik