Sebastian Vettel az időmérő után a versenyt is megnyerte Szingapúrban, ahol nem igazán forgott veszélyben a sikere. A pole-ból indulva az első körökben kétséget sem hagyott afelől, hogy ő a leggyorsabb a mezőnyben ezen az estén, majd a biztonsági autós időszakok ellenére is végig az élen maradt, így rajt-cél győzelmet aratott.
Karrierje 42. győzelmével maga mögött hagyta Ayrton Sennát az örökranglistán, s már csak Michael Schumacher (91), valamint Alain Prost (51) áll előtte.
Daniel Ricciardo végig üldözte a németet, de Vettel kézben tartotta a versenyt, így a rajtnál kialakult sorrend maradt meg a befutónál is, és ez Kimi Räikkönenre is vonatkozik.
A verseny Vettel pazar teljesítménye mellett arról marad emlékezetes, hogy a vb-éllovas Lewis Hamilton autója fél távnál lelassult, és a vb-éllovasnak fel kellett adnia a futamot. Nico Rosberg a negyedik helyen ért célba, 12 pontot szerzett, ezzel 53-ról 41-re csökkentette hátrányát az összetettben. Vettel pedig már csak nyolc pontra van Rosbergtől!
Érdekes történet körvonalazódik a Toro Rossónál, a rajtnál beragadó, körhátrányból induló, végül a 8. helyen célba érő Max Verstappen ugyanis az utolsó körökben a csapat utasítását megtagadva nem engedte maga elé Carlos Sainzot.
A verseny másik nagy sztorija a pályára besétáló néző volt, amely miatt be kellett küldeni a biztonsági autót. Mint kiderült, az egyik kaput nyitva hagyta a biztonsági őr, aki el is ment onnan.
A safety car emellett még egyszer a pályára hajtott, Nico Hülkenberg és Felipe Massa ütközött egymással, a kieső németet találták hibásnak, a jövő héten Szuzukában három rajthelyes büntetést kap.
Folytatás tehát Japánban, ahol kiderül, a Mercedes formahanyatlása csak egyszeri eset volt, vagy hosszabb távú.
1. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 2:01:22.118 |
2. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1.478 mp h. |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 17.154 mp h. |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 24.720 mp h. |
5. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 34.204 mp h. |
6. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 35.508 mp h. |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 50.836 mp h. |
8. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 51.450 mp h. |
9. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 52.860 mp h. |
10. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:30.045 p h. |
11. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:37.507 p h. |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:37.718 p h. |
13. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 2 kör h. |
14. | Alexander Rossi | amerikai | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
15. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
FELADTA | megtett körök | |||
Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 52 | |
Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 33 | |
Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 32 | |
Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 30 | |
Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 12 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 7 | 11 | 12 | 252 |
2. | Nico Rosberg | 3 | 10 | 12 | 211 |
3. | Sebastian Vettel | 3 | 9 | 12 | 203 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 2 | 10 | 107 |
5. | Valtteri Bottas | – | 1 | 10 | 101 |
6. | Felipe Massa | – | 2 | 10 | 97 |
7. | Daniel Ricciardo | – | 2 | 10 | 73 |
8. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 10 | 66 |
9. | Sergio Pérez | – | – | 8 | 39 |
10. | Romain Grosjean | – | 1 | 6 | 38 |
11. | Max Verstappen | – | – | 5 | 30 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 5 | 30 |
13. | Felipe Nasr | – | – | 4 | 17 |
14. | Pastor Maldonado | – | – | 2 | 12 |
15. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 11 |
16. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 5 | 11 |
17. | Marcus Ericsson | – | – | 5 | 9 |
18. | Jenson Button | – | – | 2 | 6 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 463 |
2. | Ferrari | 310 |
3. | Williams-Mercedes | 198 |
4. | Red Bull-Renault | 139 |
5. | Force India-Mercedes | 69 |
6. | Lotus-Mercedes | 50 |
7. | Toro Rosso-Renault | 41 |
8. | Sauber-Ferrari | 26 |
9. | McLaren-Honda | 17 |
A VERSENY (61 KÖR, 308.828 KM) KÖRRŐL KÖRRE
61. kör Sebastian Vettel megnyerte a Szingapúri Nagydíjat. A Magyar Nagydíj után megint nincs Mercedes a dobogósok között.
Verstappen nem engedte vissza Sainzot.
60. kör Verstappennek szóltak, hogy engedje el Sainzot. „Nem” – jött a válasz. „Tedd meg” – jött újra az utasítás.
59. kör Nasr Grosjeant üldözte, a francia elfékezte magát, lesodródott az útról, a brazil elhúzott mellette, és feljött a 10. helyre.
57. kör Ricciardo lassul inkább, már majdnem négy másodperc a hátránya.
56. kör Bottas váltója rakoncátlankodik, Kvjat 2.4 másodperces hátrányból üldözi, kaphat egy esélyt a támadásra.
55. kör Verstappen és Sainz most Pérez mögött sorakozik, a tét a hetedik hely.
54. kör Állandósult a három másodperces távolság Vettel és Ricciardo között, mindketten nyomják, bizonyos szempontból jó csata…
53. kör Alonso után Button is váltóhiba miatt adta fel a versenyt.
49. kör Ricciardo három másodperc alá csökkentette hátrányát Vettellel szemben. Csata csak akkor lehet a végén, ha a Ferrarin nagyon elkopnak a gumik.
46. kör Verstappen, majd a célegyenesben Sainz is megelőzte Grosjeant, aki mérges a spanyolra, szerinte Sainz leszorította a pályáról. Verstappen célba vette Pérezt, aki 6 másodpercre van tőle a hetedik helyen.
45. kör Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Rosberg, Bottas, Kvjat, Pérez, Grosjean, Verstappen, Sainz a pontszerző helyeken haladók sorrendje.
44. kör Vettel kényelmes, 2.5 másodperces előnnyel vezet, Ricciardo lerázta Räikkönent, akinek egyelőre nem kell tartania Rosbergtől. A 8. helyen haladó Grosjeannak kell tartania Verstappentől.
43. kör Button a maldonadós ütközésről a rádión: „Tudhattam volna, de tényleg!”
42. kör A szuperlágy gumikon haladó két Toro Rosso simán, tisztán megelőzte Maldonadót.
41. kör Vettel megint otthagyta Ricciardót, a mezőnyben Maldonado és Button csatázott, koccanás lett a vége, a McLarenről lerepült a fél első légterelő.
40. kör Újraindult a verseny.
39. kör Ha így marad, Rosberg 12 pontot kap, azaz 53-ról 41 pontra csökkenti a hátrányát Hamiltonnal szemben az összetettben.
38. kör Mindenki lágy gumikon megy az élmezőnyben, Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Rosberg, Bottas, Kvjat, Pérez, Grosjean, Maldonado, Button a sorrend. Több tervezett kerékcsere nem várható.
37. kör Civil a pályán! Jön a biztonsági autó.
Mindenki ment a bokszba kerékcserére.
36. kör Vettel és Ricciardo között beállt a 4 másodperces távolság, Räikkönen lemarad róluk.
34. kör Alonso feladta, Verstappen már pontszerző helyen halad.
33. kör A rajtnál lefulladó, körhátrányból induló Verstappen már a 11. helyen száguld, előtte a két McLaren-Honda halad, és sokkal gyorsabb, mint Alonso és Button.
Hamilton kiállt, nem nyüstöli tovább az autóját. 53 pontos előnye csökkenni fog, de mennyivel?
Kvjat kereket cserélt, lágy gumikat kapott, ezekkel már végigmenne.
31. kör Hamilton már csak a 14., még mindig 2:05-ös köröket megy.
30. kör Massának szóltak, hogy vége, álljon ki a depóba, fel kell adni. Mégis megsérült valami a Hülkenberggel történt ütközés során?
29. kör Vettel már majdnem 13 másodperces előnyben van Rosberghez képest, miközben Massának is gondja van autója elektronikus rendszerével.
28. kör Hamilton autóján mindenféle beállítást próbálgat a csapat, de az angol több mint tíz másodpercet veszít körönként. Nincs padlógázas gyorsítása, már Alonso mögött, a 10. helyen halad.
27. kör Leszámítva Hamiltont, akinek az autója lelassult. Rosberg megelőzte, s Kvjat is elhúzott mellette.
Hamilton lelassulását érzékelve Vettel a gázra lépett, és ismét nagyon gyors. 1:50.520-as körével 0.8-ról 2.8 másodpercre növelte az előnyét egy kör alatt Ricciardóval szemben.
26. kör Nagy sakkjátszma ez, az izgalmakat a végére tartogatják.
25. kör Vettel ezzel a lassú tempóval eléri, hogy szintén csak egyszer kelljen kiállnia, de a verseny hajrájában a Mercedes szuperlágy gumikon fog menni, míg ő a lassabb lágyakon. Igaz, hátvédnek még mindig ott maradhat Ricciardo és Räikkönen.
24. kör Kvjat még mindig Rosberg mögött halad, de Bottas sem tudja támadni az oroszt.
22. kör Végül Hülkenberget büntették meg a korábbi ütközés miatt, a német három rajthelyet veszít a Japán Nagydíjon karambol okozásáért.
21. kör Vettel most nem húz el Ricciardótól, ő is kíméli az abroncsait, talán a Ferrari a Mercedes stratégiájára reagálva ráállt a két kiállásra, és az éllovas a lehető legtovább kint akar maradni a pályán ezeken a gumikon.
Érdekes, Hamilton így sem tudja tartani a lépést a Ferrarival.
20. kör Hamiltonnak szóltak, nagyon hosszú etapot fog teljesíteni, kímélje a gumikat.
19. kör Újraindult a verseny. Kvjat máris támadja Rosberget.
18. kör Kvjat és Bottas szuperlágy gumikon üldözi a két Mercedest, amely sebezhető lehet a lágy gumikon az újraindulás után. A szuperlágy gumik ugyanis sokkal hamarabb gyorsulnak be, mint a sárga betűs lágyak.
16. kör Vettel 6.3 másodperces előnye elfogyott a biztonsági autó mögött.
15. kör Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Hamilton, Rosberg, Kvjat, Bottas, Pérez, Nasr, Grosjean az első tíz sorrendje. Massa megint beállt a depóba.
A két Mercedes megelőzte a bokszkiállások során Kvjatot. Bejött a biztonsági autó, a hármas kanyarban söprűvel takarítanak a pályabírók.
14. kör Massát megnyugtatták, minden rendben van az autójával – de kap-e büntetést? A visszajátszások alapján nem lehet hibáztatni a brazilt.
13. kör Virtuális biztonsági autó a pálya első szakaszán. Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Hamilton és Rosberg is a bokszban.
A két Mercedes lágy gumikat kapott, a többiek szuperlágyat.
12. kör Ricciardo közelít Vettelhez, 3.6 másodpercre csökkent a távolság. Kvjat jött új gumikért, szuperlágyakat kapott.
Massa is bejött a depóba, a pályára visszaérve az oda érkező Hülkenberggel ütközött. A Force India németje a falnak csúszott, és feladta a versenyt.
11. kör A Lotus franciája az egy körrel később kiálló Alonso, Sainz páros elé került.
10. kör Grosjean az első, aki kerékcserére érkezett, lágy gumikat kapott – nem ezt javasolta a Pirelli, de a többiek megelőzéséhez alávágás és hosszú második etap kell.
9. kör Nigel Mansell azt írta a Twitteren, hogy a 15. körtől várható a Mercedes feltámadása. Igaza lesz-e az 1992-es világbajnoknak?
8. kör A Pirelli szerint három kiállás esetén az ideális stratégia a 16. és a 31. körben csere szuperlágyra, a 46.-ban lágyra.
6. kör Bottas lemaradt Rosbergről, így kíméli a gumijait és a fékjeit.
5. kör „Mintha a 2013-as Vettelt látnánk a 2002-es Ferrariban” – írta egy német F1-es rajongó a Twitteren. Valóban, eddig nem ismer irgalmat a német.
4. kör A legszorosabban Bottas követi Rosberget az élmezőnyben.
2. kör Vettel előnye máris 4.3 másodperc. Ricciardóra próbál tapadni Räikkönen és Kvjat, Hamilton lemaradt az oroszról.
Verstappen egykörös hátránnyal indult el.
1. kör Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Kvjat, Hamilton, Rosberg, Bottas, Massa, Hülkenberg, Pérez az első tíz sorrendje, Alonso a 11. helyen.
Vettel egy kör alatt három másodpercre növelte előnyét.
Rajt Vettel nagyon jól indult, mögötte sem ragadt be senki sem. Verstappen viszont nem tudott elindulni a 8. rajtkockából.
Rosberg kicsit beragadt, Bottas támadta, de a német szerencséje, hogy rövid a célegyenes, így pozíciót fogott, és megtartotta hatodik helyét.
14.04 Mindenki szuperlágy gumikon rajtol.
14.03 Tavaly Hamilton három kiállással nyert, az idén kettő vagy három kerékcsere lehet a nyerő. Várhatóan csak a hajrára váltanak lágy gumikra a szuperlágyakról.
14.02 A levegő 30, az aszfalt 37 fokos. Helyi idő szerint este nyolc óra van.
14.00 Mindenki el tudott indulni a felvezető körre, Rosberg is.
ELŐZMÉNYEK
13.58 Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke Räikkönen két vállára tette a kezét, úgy magyarázott neki. Talán a rajtról. Biztosan meghatotta a Jégembert…
13.57 Német újságírók rámutattak, hogy a Rosberg lefulladt autójához igyekvő Mercedes-szerelők átlépték a bokszutca végén a piros vonalat. A versenyen emiatt büntetés jár, de most azt találgatják, az előkészületek során megengedett-e az intézkedés.
13.55 A Belga Nagydíjon megnehezített rajt eddig mindkétszer kifogott valakin, Belgiumban Rosberg, Olaszországban Räikkönen esett vissza. Most ki farag rá a külső segítség nélküli rajtprocedúrára?
13.53 Az FIA tesz róla, hogy ne ismétlődjön meg a monzai malőr, ha a rajtrácson vizsgált guminyomások terén bárkinél eltérést tapasztalnak az előírt értékekhez képest, a csapatok még javíthatnak.
13.50 Nagyon aggódnak a Mercedesnél Rosberg motorja miatt. Ha nem tud elindulni a német, Hamilton tovább növelheti 53 pontos előnyét.
13.48 Rosberg a 11 győzelméből kettőt a harmadik rajtkockából indulva ért el, a többit az első sorból aratta.
1. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:43.885 | átlag: 175.521 km/ó |
2. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:44.428 | 0.543 mp h. |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:44.667 | 0.782 |
4. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:44.745 | 0.860 |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:45.300 | 1.415 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:45.415 | 1.530 |
7. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:45.676 | 1.791 |
8. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:45.798 | 1.913 |
9. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:46.077 | 2.192 |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1:46.413 | 2.528 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:46.305 | |
12. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:46.328 | |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:46.385 | |
14. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:46.894 | |
15. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:47.019 | |
16. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:46.965 | |
17. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:47.088 | |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:47.323 | |
19. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 1:51.021 | |
20. | Alexander Rossi | amerikai | Marussia-Ferrari | 1:51.523 |
13.46 Hamilton esélyeiről: az angol az eddigi 40 győzelméből 39-et az első két sorból indulva aratott. Az egyetlen kivétel a tavalyi Brit Nagydíj, amelyen a hatodik helyről indulva győzött.
13.45 Rosberg még sohasem nyert Szingapúrban, ahol Vettel (3), Hamilton (2) és Alonso (2) osztozott az eddigi hét győzelmen.
13.44 Megérkezett Rosberg a 6. rajtkockába, a Mercedes szerelői hevesen nekiestek az autónak. Valahogy garantálni kell, hogy a felvezető kör elején és a rajtnál is elindul majd.
13.42 Rosberg a rádión megnyugtatta a mérnökét, az ő hibájából fulladt le kétszer is az autó. Akkor sem jellemző probléma, nem lehet nagy nyugalom a Mercedesnél.
13.39 Az újabb újraindítást követően el tudott indulni a hatos rajtszámú autó, amely most úton van a rajtrács felé.
13.38 Újraindították a szerelők a Mercedest, erre Rosberg újra lefulladt.
13.37 Hoppá! Rosberg Mercedese leállt a bokszutca kijáratánál. Nyolc perce van a csapatnak, hogy útjára engedje a németet, aki tavaly is már a rajtnál műszaki hibával küszködött ugyanitt.
13.34 Eddig az összes Szingapúri Nagydíjon volt legalább négy, biztonsági autó mögött megtett kör.
13.31 A pálya átalakított szakasza a 10-es és a 13-as kanyar között nagyon nem tetszik Hamiltonnak. Helyszíni beszámolók szerint nem csoda, a 11-es kanyarban ugyanis nagyobbat kell fékezni, mint korábban, a pálya hepehupásabb, és az edzéseken Hamilton volt az egyik legbizonytalanabb ezen a szakaszon.
13.30 Kinyitott a bokszutca, a pilótáknak negyedórájuk van rá, hogy a rajtrácsra kormányozzák autóikat.
13.28 Rosberg állítólag megnézte Vettel pole-körének belső kamerás felvételét, majd hitetlenkedve ment a mérnökéhez, mert a Ferrari egyes kanyarokon olyan gyorsan ment át, hogy azt a Mercedes-pilóta remélni sem merte saját kocsijától.
13.25 Fontos kérdés, hogy a versenyen versenyképesebb lesz-e a Mercedes, illetve hogy egy hét múlva Japánban visszakerül-e az élre a világbajnok csapat. Ha most kellene tippelnünk, az első kérdésre nemet mondunk, a másodikra igent.
13.23 Egyesekben felvetődött, hogy a Pirelli által előírt magasabb keréknyomás okozza a Mercedes visszaesését, de ezt cáfolták a németek, akik szerint nincs alapja az összeesküvés-elméletnek.
13.21 Szingapúrban mindenki azt találgatja, mi okozta a Mercedes visszaesését. A csapat azt mondta, egyszerűen elszúrták a beállításokat, és nem tudják kezelni a gumikat. A pilóták szerint nincs különösebb gond az autóval, csak éppen nem olyan gyors, mint a Ferrari és a Red Bull.
13.20 Köszöntjük olvasóinkat a 8. Szingapúri Nagydíjat élőben végigkövető cikkünkben!
A 2014-es és a 2015-ös idényben először úgy vágunk neki egy versenynek, hogy egyik Mercedest sem tartjuk reális esélyesnek a győzelemre. Az „ezüstnyilak” egész hétvégén szenvednek, amit a Ferrari és a Red Bull is kihasznált az időmérőn, és várhatóan a versenyen is megtartja lépéselőnyét a világbajnok német csapattal szemben.