Amióta az aerodinamika az úr a Formula–1-ben, az autókat úgy állítják be, hogy szabad levegőn haladva a lehető leggyorsabbak legyenek, még a Force India, sőt a Virgin is arra lett tervezve, hogy zavartalanul, az élen haladva a lehető legjobb köridőket érjék el vele a versenyzők. Ez az időmérő edzés miatt van, a lehető legjobb rajthelyhez a lehető legjobb időeredmény kell, azt pedig szabadon, nem a riválisok mögött autózva lehet elérni.
(magyar idő szerint) | ||||
PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés | 16.00–17.30 | |||
2. szabadedzés | 20.00–21.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 16.00–17.00 | |||
Időmérő edzés | 19.00–20.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 19.00 | |||
A Red Bull, a McLaren és a Ferrari pilótáinak várakozásairól ide kattintva olvashat. |
Ehhez annak ellenére tartják magukat, hogy a versenyen minden bizonnyal szinte végig valaki más mögött haladnak, és az aerodinamika a rivális szélárnyékában „megbolondul”. Nem kérdés, hogy ez a jó taktika, hiszen minden autó másképpen keveri fel maga mögött a levegőt, és erre a szituációra egyszerűen nem lehet felkészülni.
Kanadában ez az alaptétel felborulhat, méghozzá a légellenállást csökkentő rendszer, avagy DRS miatt. Sébastien Buemi, a Toro Rosso svájci pilótája szerint különleges lehet a helyzet, mert a csapatok többsége a jobb versenytempó érdekében kénytelen lesz lemondani az időmérő optimális beállításairól.
„Nagyon érdekes lesz ez a versenyhétvége, az edzéseken és az időmérőn ugyanis azok fogják elérni a jó eredményeket, akik a Montrealban megszokottnál nagyobb leszorítóerőre állítják be a légterelőiket – mondta Buemi. – Az egyenesekben a DRS aktiválása miatt nem veszítenek annyit a légellenállás miatt, a kanyarokban viszont gyorsabbá válnak. Ez lehet a kulcs a jó rajtpozícióhoz, a versenyen viszont a DRS-t csak a pálya két pontján lehet használni, azt is csak akkor, ha üldözöl valakit. Ha nem, sokkal lassabb leszel a meredek, nagy felületű hátsó szárnyak miatt, és sebezhetővé válsz.”
A pálya hossza: 4361 méter |
A verseny: 70 kör, 305.270 km |
Leggyorsabb kör: Ralf Schumacher (2004) 1:12.275 (átlag: 217.220 km/óra) |
Teljes gázzal: 14 mp a hajtű után, 67% a teljes pályán. Váltások egy körben: 56 |
Ha valamelyik középcsapat bevállalja, hogy a megszokottnál meredekebb légterelőt használ, a nagyobb leszorítóerőnek köszönhetően a kanyarban gyors lesz, a DRS miatt pedig nem veszít az egyenesben, s elég jó köridőt érhet el ahhoz, hogy az időmérőn beférjen az élcsapatok közé, és szenzációt keltve magára és szponzoraira terelje a figyelmet.
A versenyen azonban a DRS-zónán kívül nemigen nyitogathatja a légterelőjét (és ha nincs előtte senki, a zónában sem), és többszörösen visszaüthet ez a taktika, amelyet Jenson Button majdnem sikeresen alkalmazott a tavalyi Olasz Nagydíjon az F-csatornával (végül kikapott Fernando Alonsótól a versenyen). Ám azért vannak különbségek: ott a két Lesmo-kanyar és a Parabolica miatt fontosabb volt a több leszorítóerő, a versenyen pedig nem volt kijelölt zóna, azaz vasárnap is korlátlanul használhatta az F-csatornát, így több értelme volt a módszernek.
Michael Schumacher: – A Kanadai Nagydíjon a város együtt él a versennyel, kicsit mindenki kiveszi a részét ebből a fesztiválhangulatból. A pályán egy kör több sprintből áll, az egyeneseket ugyanis sikán vagy hajtűkanyar választja el egymástól. Ezért itt nem az aerodinamika, hanem a magas végsebesség és a jó fékek számítanak. Az idén először két DRS-zóna lesz a versenyen, érdekes lesz látni, milyen hatással jár ez a versenyen. Nem tudom, mennyire lehetünk versenyképesek, |
Nico Rosberg: – A Kanadai Nagydíj hétvégéje az egyik kedvencem, ez nem is csupán verseny, igazi karnevál. Remélem, az autó elég jó lesz ahhoz, hogy visszakerüljünk vele az élcsoportba, és a dobogóért küzdjünk. |
Nick Heidfeld: – Montrealban nincs annyi ragyogás, mint Monacóban, de ez a pálya is különleges – és teljesen más igényeket támaszt, mint az előző. Remélem, a hosszú egyenesek kedveznek majd nekünk. Korábban voltam már itt második, jó emlékem miatt is várom a versenyt. |
Vitalij Petrov: – Már teljesen kihevertem a monacói balesetet, sokkal jobban érzem magam, és készen állok a Kanadai Nagydíjra. Tavaly versenyeztem itt először, még mindig nem mondanám, hogy tökéletesen ismerem a pályát. Érdekes lesz, hogyan bírják a hétvégét a gumik, az általában tartós Bridgestone-abroncsok tavaly itt nagyon gyorsan elkoptak. A Pirelli minden versenyen fontos téma volt, ki tudja, talán megint meglepnek minket valami váratlannak, és jobban bírják a terhelést az abroncsok, mint a tavalyiak. |
Rubens Barrichello: – Valahogy Montrealban minden évben fantasztikus verseny alakul ki, különleges ez a pálya. Fontos, hogy a fékeket jól állítsuk be, és a kigyorsítás is tökéletes legyen, ezzel időt nyerhetünk a körben. |
Pastor Maldonado: – Legutóbb 1998-ban egy gokartversenyen voltam Kanadában, nagyon tetszett az ország. Ezt a pályát egyáltalán nem ismerem, nehezen fog kezdődni a hétvége. A folyamatosan javuló pálya miatt edzésről edzésre újra kell tanulnom a kanyarokat, de ettől még hiszem, hogy élvezni fogom a hétvégét és a versenyt. |
Adrian Sutil: – Montreal az a város, ahová érdemes néhány nappal korábban megérkezni, mint a többi pályára, és nem csak az időzónák közötti különbség miatt. A versenypálya mindig is feküdt nekem, igaz, nem voltam szerencsés rajta. A tapasztalat itt rengeteget számít, mivel sokszor ráfutunk a kerékvetőkre, különleges stílusban kell vezetni. |
Paul di Resta: – Még sohasem vezettem ezen a pályán, úgyhogy szép kis kaland előtt állok. Bár a szimulátorban sikerült megismerkednem a pályával, az igazi persze az lesz, amikor autózom rajta. Különleges, csökkentett légellenállású légterelő-beállítást használunk, amelyet tavaly Monzában kipróbáltam, teljesen más vele az autó. |
Kobajasi Kamui: – Tavaly elég rossz versenyünk volt itt, de az idei autónk sokkal jobb, előrelépésre számítok. Egy éve az első körben nagyon nagy hibát követtem el, sokat rágódtam rajta a verseny után. Az idén már nem kell annyi kockázatot vállalni a sikeres előzés érdekében, úgyhogy ebből a szempontból könnyebb lehet a verseny. Remélem, Sergio visszaülhet az autóba, és mindketten pontot szerezhetünk. |
Sergio Pérez: – Jól érzem magam, túljutottam a monacói balesetemen, és az FIA orvosai által elvégzett teszten is megfeleltem, úgyhogy minden rendben, versenyezhetek. A pályát sajnos csak a televíziós felvételekből ismerem. Úgy volt, hogy a Monacói GP után a Ferrari szimulátorában megismerkedhetek vele, de a balesetem miatt ezt a programot törölni kellett, mert Zürichbe kellett repülnöm, utána pedig Mexikóba utaztam, ahol gokartoztam egy kicsit. |
Jaime Alguersuari: – még nincs nyilatkozat – |
Heikki Kovalainen: – Abból lehet látni, mennyit jelent az ittenieknek a futam, hogy nemcsak vasárnap vannak tele a lelátók, hanem már pénteken is. A pályán a precizitás a kulcs, ha jól találod el a fékezési pontokat, nyerő lehetsz, ha rosszul, túl sok időt veszítesz. Remélem, az autó ugyanolyan jó lesz, mint Spanyolországban volt, és a monacói kisiklásomat elfelejthetem. |
Jarno Trulli: – A mozgalmas és sikeres Monacói Nagydíj után kicsit aggódva megyek Montrealba, ezen a pályán valahogy mindig rosszul sültek el a versenyeim. Vagy nem mentem jól, vagy gyors voltam, de utolért a balszerencse. Pedig szeretem a helyet, a pálya nagyon gyors, és remélem, az izgalmas versenyen mi is örülhetünk. |
Narain Karthikeyan: – Montreal szép város, kiváló ételekkel és izgalmas éjszakai élettel, az emberek nagyon értenek a Formula–1-hez. Az autónk az utóbbi versenyeken megbízhatóan működött, és ez biztató a motorokat és a fékeket a szokásosnál jobban meggyötrő pálya előtt. Bár sokkal gyorsabb a pálya, mint a monacói, a kevés bukótér miatt itt is drágán megfizetünk a legapróbb hibáért – a nagy sebesség miatt nagyot is eshetünk. |
Vitantonio Liuzzi: – Kiváló versenyeim voltak Kanadában, négy éve a negyedik helyen haladtam, mielőtt kiestem, tavaly pedig pontot tudtam szerezni. Itt mindig őrült versenyt futunk, és úgy készülök, az idén sem lesz másképp. Az előzésekből és a boxkiállásokból is rengeteget láthatunk majd. |
Timo Glock: – Hét éve az első F1-es versenyemen pontot szereztem itt, egy évvel később a Champ Car-versenyen második lettem, a 2008-as Kanadai GP-t pedig a 4. helyen zártam. Már csak ezek miatt is imádok idejönni. A pályát a versenyhétvége kivételével nemigen használják, ezért mi teszünk róla a szabadedzéseken, hogy letisztuljon az aszfalton az ideális ív. |
Jérome d’Ambrosio: – Tavaly a Renault tartalék pilótájaként itt voltam, de csak kívülről figyeltem az eseményeket. Így is láttam, milyen remek pálya ez, nagyon várom, hogy száguldhassak rajta. A versenyhétvégére a helyszínen készülök kerékpározással és evezéssel a pálya mögötti evezőspályán. |