A délelőtti kettős McLaren-siker után a délutáni tréningen a Silverstone-ban aratott győzelme óta a mezőnybe szürkülő Mark Webber volt a leggyorsabb a Red Bull cockpitjében:
„Örömteli, hogy végre jó az idő – kezdte Webber – egy ideje nem volt száraz hétvégénk. Rengeteg teendőnk van még ma este, de az edzések simán mentek, az összes tervezett menetet le tudtuk futni. Az egyensúly tekintetében komoly kihívások elé állít minket ez a helyszín, de az autó jól ment, és sikerült kipróbálnunk mindkét típusú abroncsot. Néhány dolgon még tudunk javulni, főleg az egyensúlyon, tehát van még dolgunk. Szuzuka kiváló pálya, amihez már régóta nem nyúltak hozzá, klasszikus.”
Csapattársa, Sebastian Vettel, miután a délelőtti 17. helye után a harmadik legjobb időt autózta a délután folyamán, szintén lelkesen nyilatkozott Szuzukáról:
„Az autó működik, de néhány dolgon még javíthatunk kell – mondta Vettel – A délelőtt kicsit zavaró volt, délután már jobban ment, de holnapra még lépnünk kell egyet előre. Holnap nagyon szoros lesz, úgyhogy minden számítani fog, amit csak ki tudunk hozni az autóból. A helyszín egészen különleges, mindenütt szenvedélyes rajongókkal vagyunk körülvéve, szinte őrülték, jó értelemben véve, és maga a pálya is fantasztikus, egymás után jönnek a gyors kanyarok. Annyira élvezi az ember, hogy nem is akar bejönni a bokszba, inkább kint maradna még.”
A mindkét gyakorlást a második helyen záró, a következő szezont a McLaren helyett a Mercedesnél kezdő Lewis Hamilton szokáshoz híven még lazábbra vette a figurát:
„Ez a világ legmenőbb melója! – nyitott a brit világbajnok. – Szuzuka elképesztő pálya! Kiváló érzés volt kifutni az első körre: áthajtani az első néhány kanyaron, érezni a gyorsulást – néhány kör kell, hogy bemelegedjen az ember, de utána egyre gyorsabb és gyorsabb leszel, ahogyan elkezded feszegetni a határokat. Ugyanakkor óvatosnak is kell lennünk, a Spoon-kanyarban néhányan hibáztak – ha valamelyik kerekünk lefut az aszfaltról, nagyon könnyű elveszíteni az irányítást. Az este folyamán még finomhangoljuk az autót, de nagyon szorosnak tűnik a dolog köztünk és a Red Bull között. Jól érzem magam az autóban, jobban, mint itt korábban bármikor, és azt hiszem, hogy egy rendesen összerakott körön Mark idejéhez hasonlót teljesítettem volna.”
A Szuzukában tavaly győzni tudó Jenson Button szívében különleges helyet foglal el a szigetország:
„Imádom Japánt, ez számomra őrült egy verseny, a szurkolók fantasztikusak, mindegyik pilóta elképesztő támogatást kap, imádják az autósportot. Ugyanakkor maga a pálya se semmi, fontos megtalálni a megfelelő áttételeket, mert egyfolytában csak váltunk. A második tréningen nem teljesítettem sok kört, az egyensúly nem volt rendben, és nem mehettünk vissza az edzés előtti beállításokra, így nem is volt értelme sokat körözni. Viszont tudjuk, hogy holnap reggel hogyan állítsuk be az autót, és ez a lényeg. Délelőtt rendben volt a kocsi, úgyhogy ahhoz hasonló beállításokat alkalmazunk majd néhány apróbb változtatással. Összességében az autó jól működik, az időmérőn nagy verseny lesz, de úgy érzem, hogy elöl leszünk.”
Jövőre Button csapattársa lesz Sergio Pérez, aki szűkszavűan nyilatkozott, miután mindkét edzésen a 12. helyezést érte el a Sauberrel:
„Jó napunk volt, ha azt nézzük, hogy minden tervezett munkát el tudtunk végezni – kezdte a fiatal mexikói. – Viszont sebességben még javulnunk kell, és azt hiszem, képesek is vagyunk erre. A gyors körömben kisodródtam, úgyhogy tudom, még maradt bennem, és holnap jobban fogunk mutatni.”
A hét legtöbbet tárgyalt eseménye Michael Schumacher bejelentése volt, és az utolsó Japán Nagydíjára készülő hétszeres világbajnok számára ez az edzésnap is olyan eseménydúsan telt, mint az egész esztendő, hiszen délelőtti ötödik helyét követően délután a gumifalba vágódott, s a tizedik leggyorsabb körrel zárt:
„Két eseménydús gyakorláson vagyunk túl – mesélte a legeredményesebb F1-es pilóta – sokat dolgoztunk az autón, délután pedig kicsúsztam. Elővigyázatosságból ugyan be kellett mennem az egészségügyi központba, de teljesen rendben vagyok. Azt hiszem, már a következő kanyarra koncentráltam, amikor egy kerékkel lefutottam a pályáról, és ez okozta a balesetemet. Nem sikerült annyi adatot összegyűjtenünk, amennyit szerettünk volna, mivel sokat álltunk apróbb beállításokon dolgozva, és még az egyensúlyon is javítanunk kell. A gumik is korlátozni fognak bennünket ilyen hőmérsékletben; rengeteget kell még dolgoznunk a monitor előtt ülve, hogy megtaláljuk a megfelelő irányt holnapig.”
A világbajnoki pontversenyben vezető Ferrari-pilóta, Fernando Alonso az ötödik legjobb idővel zárt:
„Kielégítő napunk volt – nyilatkozott a spanyolok kétszeres világbajnoka – szeretek Szuzukában vezetni, a karakterisztikája, a gyors S-kanyarok Spára emlékeztetnek. Nem hiszem, hogy a meleg gondot okoz majd a gumiknak, futottunk jó néhány versenyt forróságban, például Szingapúrban két héttel ezelőtt, és ahogy ott tettük, itt is rá kell jönnünk, hogyan kell kezelnünk az abroncsokat. Azt nehéz megmondani, hogy tudunk-e olyan versenyképesek lenni, mint Silverstone-ban: az három hónappal ezelőtt volt, és nem tudjuk, hogy a riválisainknak hozzánk képest sikerült-e előrelépniük, és ha igen, mennyit. A fejlesztéseinkről még nem igazán tudunk mit mondani, több idő kell a kielemzésükhöz.”
Kimi Räikkönent műszaki probléma hátráltatta, és a középmezőnyben végzett, leggyorsabb köre a 14. helyhez volt elegendő:
„Nem tudtunk sokat körözni, mivel gondunk volt a KERS-szel – magyarázta a Lotus finnje – de legalább ma jött elő ez a hiba, és ki is tudtuk javítani. Nem igazán jött jól az ideális beállítások keresése közben, de ezzel nem lehet mit csinálni. Szuzukára elég nehéz jól beállítani az autót, de a holnap délelőtti szabadedzés még a rendelkezésünkre áll. Azt hiszem, most közelebb lehetünk a mezőny elejéhez, mint a legutóbbi néhány futamon.”
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32.493 | átlag: 226.019 km/ó | 34 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:32.707 | 0.214 mp h. | 32 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32.836 | 0.343 | 37 |
4. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:32.987 | 0.494 | 30 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:33.093 | 0.600 | 28 |
6. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:33.107 | 0.614 | 35 |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.349 | 0.856 | 22 |
8. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:33.499 | 1.006 | 35 |
9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:33.614 | 1.121 | 32 |
10. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:33.750 | 1.257 | 13 |
11. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:33.866 | 1.373 | 19 |
12. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:33.903 | 1.410 | 36 |
13. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:33.983 | 1.490 | 33 |
14. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:34.291 | 1.798 | 12 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:34.300 | 1.807 | 33 |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:34.863 | 2.370 | 32 |
17. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.080 | 2.587 | 34 |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:35.711 | 3.218 | 41 |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:35.870 | 3.377 | 37 |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:36.194 | 3.701 | 32 |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:36.636 | 4.143 | 28 |
22. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:37.342 | 4.849 | 30 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:37.701 | 5.208 | 35 |
24. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | idő nélkül | 2 |
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:34.507 | átlag: 221.202 km/ó | 20 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:34.740 | 0.233 mp h. | 26 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:34.856 | 0.349 | 24 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:35.059 | 0.552 | 18 |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:35.122 | 0.615 | 20 |
6. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:35.199 | 0.692 | 27 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:35.283 | 0.776 | 24 |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:35.299 | 0.792 | 18 |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:35.474 | 0.967 | 22 |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:35.478 | 0.971 | 24 |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:35.484 | 0.977 | 26 |
12. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:35.584 | 1.077 | 24 |
13. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:35.691 | 1.184 | 22 |
14. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:35.724 | 1.217 | 21 |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:36.123 | 1.616 | 19 |
16. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:36.222 | 1.715 | 25 |
17. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:36.366 | 1.859 | 23 |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:36.389 | 1.882 | 24 |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:37.716 | 3.209 | 17 |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:38.295 | 3.788 | 23 |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:38.616 | 4.109 | 25 |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:39.043 | 4.536 | 25 |
23. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:39.374 | 4.867 | 22 |
24. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:39.688 | 5.181 | 19 |
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2002 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2003 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Ralf Schumacher |
2004 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Rubens Barrichello |
2005 | Kimi Räikkönen | Ralf Schumacher | Kimi Räikkönen |
2006 | Fernando Alonso | Felipe Massa | Fernando Alonso |
2007 (Fudzsi) | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
2008 (Fudzsi) | Fernando Alonso | Lewis Hamilton | Felipe Massa |
2009 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber |
2010 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber |
2011 | Jenson Button | Sebastian Vettel | Jenson Button |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 8 | 13 | 194 |
2. | Sebastian Vettel | 2 | 5 | 11 | 165 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 13 | 149 |
4. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 10 | 142 |
5. | Mark Webber | 2 | 2 | 11 | 132 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 9 | 119 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 7 | 82 |
9. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
10. | Felipe Massa | – | – | 8 | 51 |
11. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
12. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
13. | Kobajasi Kamui | – | – | 6 | 35 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
16. | Bruno Senna | – | – | 7 | 25 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 3 | 6 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 297 |
2. | McLaren-Mercedes | 261 |
3. | Ferrari | 245 |
4. | Lotus-Renault | 231 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 101 |
7. | Force India-Mercedes | 75 |
8. | Williams-Renault | 54 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 14 |