A pálya adatai: |
Lewis Hamilton végig magabiztosan versenyezve nyerte meg a 27. Magyar Nagydíjat, a brit mögött a két Lotus-pilóta, Kimi Räikkönen és Romain Grosjean egészítette ki a dobogót. Räikkönen nagyszerű vasárnapot tudhat maga mögött, bár az ötödik helyről rajtolt – és az első kerékcseréket követően is ebben a pozícióban haladt –, végül sikerült a második helyig előreverekednie magát. A finn a hajrában folyamatosan nyomás alatt tartotta Hamiltont, aki azonban nem hibázott, és egy másodpercet vert rá.
A két Red Bull nem tudott beleszólni az elsőségért folyó csatába, Sebastian Vettel a hajrában begyorsult ugyan, és fenyegette Grosjeant, de be kellett érnie a negyedik hellyel. A vb-címvédő három kerékcserével ment végig, csakúgy, mint csapattársa, Mark Webber, aki a hajrában lágy abroncsokon próbálta meg megtréfálni a mezőnyt (az ausztrált nyolcadikként intették le).
A világbajnoki pontversenyben vezető Fernando Alonso „nyugodt" futamot zárt, ötödik helyével mindazonáltal elégedett lehet, részint azért, mert ennél többet aligha tudott volna kihozni a Magyar Nagydíjból (száraz körülmények között legalábbis), részint meg azért, mert tovább növelte előnyét az összetettben a közvetlenül mögötte álló Webberrel szemben. Ja, és a Mogyoródon negyedik Vettel sem tudott sokat hozni rajta.
ELŐZMÉNYEK
Ami az időjárást illeti: esős reggelre ébredt a Formula–1-es Magyar Nagydíj mezőnye vasárnap. Délelőtt az F1 hivatalos időjósa, a Meteo France azt mondta, délre újabb adag felhő érkezik, és 15 óra körül eső várható. Romain Grosjean bízott benne, hogy honfitársai ezúttal tévednek, neki száraz pályán sokkal nagyobb esélye volt a jó eredményre.
Miközben a rajtrácson felsorakoztak a rajtszámokat és a zászlókat tartó hölgyek, az Országos Meteorológiai Szolgálat honlapján lévő radarképen megjelent az az esőzóna, amelyet a verseny alattra vártak a Hungaroringhez. Még Ausztriában volt ekkor, de gyorsan mozgott.
Fél kettő után öt perccel a csapatoknak küldött Meteo France-előrejelzés azt tudatta, hogy elmarad az eső, a vihar csak a verseny után éri el Mogyoródot.
Ami a versenyzőket illeti: Romain Grosjean, a Lotus francia pilótája nem érzett nyomást amiatt, hogy megszerezze a Lotus első győzelmét az óta, hogy az ugyanezt a nevet viselő csapat 1987-ben Ayrton Senna révén 79-edszer nyert: „Nem érzek nyomást emiatt, de nagyon nagy öröm lenne feliratkozni a Lotus győztesei közé, Ayrton Senna mögé, és a csapat is nagyon boldog lenne."
Az élről induló Lewis Hamilton speciális sisakfestéssel készült: a sisak tetejére festett zászlókkal a brit és a grenadai (apja szülőhazája) olimpiai csapatot buzdította.
Hamilton és Fernando Alonso közös fotót tett ki a Twitterre, majd az angol köszöntötte a születésnapos Alonsót. A vb-listavezető spanyol megköszönte a jókívánságokat.
A McLaren pilótája elmondta, leginkább a rajttól tart a verseny előtt. Nemcsak amiatt, hogy Romain Grosjean gyakran balesetet okoz az indulás után, hanem mert volt rá példa, hogy ő elszúrta a saját indulását.
Ami a versenyt illeti: a Nemzetközi Automobil-szövetség, akárcsak tavaly, az idén is a célegyenesben jelölte ki a DRS-zónát. Az időmérő pont, ahol a rendszer figyeli, hogy a pilóta egy másodpercen belül van-e az előtte haladóhoz képest, az utolsó, újraaszfaltozott kanyar előtt, a boxutca felé vezető lehajtónál volt. A DRS lényege, hogy a pilóta a riválisa mögött haladva rést nyithat a hátsó légterelőjén, amelynek légellenállása ezáltal csökken, a versenyző végsebessége pedig nagyobbá válik, így könnyebben megelőzheti az előtte haladót.
14 óra: elindult a felvezető körre a mezőny. Derült, szikrázóan napos, meleg az idő. A pálya hőmérséklete 46, az aszfalté 30 Celsius-fok. Mark Webber, a két Marussia és az egyik HRT (Pedro de la Rosa) keményebb keverékű gumin, a többiek lágyon gördültek el a rajtrácsról.
A VERSENY
Michael Schumacher miatt nincs egyelőre rajt, a Mercedest a némettel letolták a gridről. Betolták a boxba, ahol bebikázták a motorját. És: feltették a kemény gumikat autójára.
A plusz felvezető kör után mindenki elfoglalta a helyét a rajtrácson, ahonnan másodszor már sikerült elrugaszkodnia a mezőnynek. Rendben eljött mindenki. Hamilton, Grosjean, Button, Vettel az elsők sorrendje. Button a hármas kanyarban került a világbajnoki címvédő elé.
A DRS-t lehet használni, Hamilton volt a leggyorsabb a pályán, 2.1-gyel Grosjean előtt a 2. kör végén.
Schumi túl gyors volt a boxban, amiért megbüntették, boxutca-áthajtásos büntetést kapott.
Az ötödik kör végén ez volt a sorrend: Hamilton, Grosjean, Button, Vettel, Alonso, Räikkönen, Webber, Senna, Massa és Hülkenberg.
A 10. körben Hamilton 2.3 másodperces előnnyel vezetett Grosjean előtt, Button lemaradása 6, Vettelé 7.6, Alonsóé 11, Räikkönené 12.1, Webberé 13.2 másodperc volt.
Az élen álló Hamilton, Grosjean kettős elszakadt a többiektől, Vettel közben utolérte Buttont.
A mezőny közepe, hátulja elkezdte a kerékcseréket, az előrébb állók csak ezután következtek. Buttont a 16. körben kihozták Vettel elől a boxba, a tizedik helyre jött vissza a brit világbajnok.
Vettel és Alonso is kiment szervizelni, a német lágy gumikat kapott lágy helyett, a spanyol viszont közepes keménységűre váltott. Hamilton is szervizelt, és a negyedik helyre jött vissza (mindkét McLaren-pilóta közepesen kemény abroncsokon haladt immár). Grosjean-boxolás után a francia a negyedik helyen csatlakozott a mezőnyhöz (Hamilton autózott előtte), amelynek élén Räikkönen és Webber száguldott ekkor. Kisvártatva Räikkönen és Webber is letudta a kerékcserét.
Hamilton, Grosjean, Button, Vettel, Räikkönen, Alonso, Webber, Senna volt az első nyolc sorrendje az első kerékcseréket követően, azaz a Lotus finn pilótája a világbajnoki listavezető elé került!
Webber közben Alonso nyakára ért a 24. körben. A másik Red Bull-os, Vettel pedig Button mögé érkezett. Grosjean repült a lágy gumikon: megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét. A 26-27. körben történt valami a lotusos franciával, mert hét tizedet veszítve hirtelen lassulni kezdett, hátránya 2.4 másodpercre nőtt Hamiltonnal szemben. Elfogytak a gumijai? Aligha, mert rögvest magához tért, és folytatta a mclarenes brit üldözését. A másik mclarenest, Buttont is üldözték ezekben a pillanatokban, természetesen Vettel.
A 33. körben Grosjean két apró hibát követett el, így nem tudott közelebb zárkózni Hamiltonhoz. Az elöl állók közül ismét Buttonon hajtottak végre először kerékcserét, a brit a nyolcadik helyre érkezett vissza, s beragadt Bruno Senna mögé. Lehet, hogy sokba fog ez neki kerülni... – gondoltuk, és igazunk lett.
Grosjean rádióján arról értekezett mérnökével, hogy három körrel tovább marad, mint tervezték. Ez lett volna a nyerő stratégia?
Webber a rádión arról beszélt, úgy érzi, Alonsónak elfogytak a gumijai. Hamilton eközben a lekörözöttekre panaszkodott. Miután Grosjean és Hamilton is megjárta másodszor a boxutcát, előbbi a negyedik helyen, utóbbi a másodikon haladt tovább – köztük Alonso volt a harmadik. A 2. kiállásoknál csak Button kapott eddig lágyat az élmezőnyből, a többiek a medium szettet vették használatba.
A 42. körben Webber megfutotta a leggyorsabb kört, de ettől függetlenül nem sok vizet zavart az ausztrál. Räikkönen hasonlóan jó kört, sőt köröket ment, és amikor behajtott a boxba második kerékcseréjére, esélye mutatkozott arra, hogy megelőzze csapattársát. S lőn, a finn Grosjean elé érkezett vissza a pályára – a 2. helyre –, akivel szép csatát vívott a célegyenes utáni elnyújtott hajlatban. Egyik lotusos sem engedett, össze is ért talán a két járgány, és a kanyarba ugyan gyorsabban, de külső íven érkező francia húzta a rövidebbet, az állhatatos Räikkönen miatt kicsit lesodródott a pályáról.
A második kerékcseréket követően Hamilton, Räikkönen, Grosjean, Vettel, Webber, Alonso, Button, Senna, Massa és Rosberg volt a sorrend.
Webber az 55. körben – az ötödik helyről – harmadszor is kilátogatott a boxba, és a nyolcadik helyre jött vissza. És újfent lágy gumikat kapott. Az ausztrál olyasmit próbálhatott, mint Valenciában Schumi, akinek dobogót ért a hajrában a lágy gumikra való váltás. Négy fordulóval később a másik Red Bull-os, Vettel is boxlátogatást hajtott végre a negyedik helyről, és sikerült visszajönnie Alonso elé, aki kis híján megelőzte őt a hármas kanyarban.
Egy kis meteorológia: jöttek a felhők, de csak árnyék volt legfeljebb, eső nem.
A 60. körben vége lett Schumi vesszőfutásának, a boxba gurulva feladta a futamot. A 62. körben a negyedik Vettel az új gumikon megfutotta a leggyorsabb kört: 1:24.584. Rádión biztatták: nyomja neki veszettül, mert az első háromnak el fognak fogyni a gumijai! Tévedtek a „vörös bikások"...
Hamilton és Räikkönen ugyanis nemhogy lassult, gyorsult a végén, kettejük között egy másodperc volt a differencia. Vettel továbbra sem lankadt azonban, hajtott tovább – noha nem érhetett az élen álló kettős nyomába, megpróbálta megfogni a harmadik Grosjeant. Nem sikerült neki, miképpen Webbernek sem jött be a nagy húzása.
Hamilton megőrizte első pozícióját Räikkönennel szemben, mögöttük a következő volt a sorrend a leintéskor: Grosjean, Vettel, Alonso, Button, Senna, Webber, Massa és Rosberg.
A 27. Magyar Nagydíjat megnyerő Lewis Hamilton a harmadik sikerét aratta a Hungaroringen.
A FUTAM ONLINE TUDÓSÍTÁSÁT ITT OLVASHATJA!
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:41:05.503 |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1.032 mp h. |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 10.518 mp h. |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 11.614 mp h. |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 26.653 mp h. |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 30.243 mp h. |
7. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 33.899 mp h. |
8. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 34.458 mp h. |
9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 38.350 mp h. |
10. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 51.234 mp h. |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 57.283 mp h. |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:02.887 p h. |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:03.606 p h. |
14. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:04.494 p h. |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 2 kör h. |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 2 kör h. |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 3 kör h. |
22. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 3 kör h. |
KIESETT | ||||
Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 60 megtett kör | |
Michael Schumacher | német | Mercedes | 58 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (68. kör) 1:24.136 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 6 | 11 | 164 |
2. | Mark Webber | 2 | 2 | 10 | 124 |
3. | Sebastian Vettel | 1 | 3 | 9 | 122 |
4. | Lewis Hamilton | 2 | 5 | 9 | 117 |
5. | Kimi Räikkönen | – | 5 | 10 | 116 |
6. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 8 | 77 |
7. | Jenson Button | 1 | 3 | 7 | 76 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 6 | 76 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 5 | 47 |
10. | Kobajasi Kamui | – | – | 5 | 33 |
11. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
12. | Michael Schumacher | – | 1 | 5 | 29 |
13. | Paul di Resta | – | – | 5 | 27 |
14. | Felipe Massa | – | – | 5 | 25 |
15. | Bruno Senna | – | – | 6 | 24 |
16. | Nico Hülkenberg | – | – | 5 | 19 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 246 |
2. | McLaren-Mercedes | 193 |
3. | Lotus-Renault | 192 |
4. | Ferrari | 189 |
5. | Mercedes | 106 |
6. | Sauber-Ferrari | 80 |
7. | Williams-Renault | 53 |
8. | Force India-Mercedes | 46 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |