Miután az Amerikai Nagydíjon eldőlt, hogy Nico Rosberg 2015-ben sem lesz az F1 világbajnoka, a német úgy döntött, mini-világbajnokságként kezeli az utolsó három versenyt. Így tartotta meg a motivációját, és nem is csinálta rosszul, hiszen mind a három versenyt megnyerte.
„Austin volt a mélypont, ez nem vitás. Összeszedtem magam, és erősebb vagyok, mint korábban bármikor – mondta Rosberg. – Felőlem bármikor kezdődhetne a következő idény, akár már holnap is, nincs szükségem téli szünetre. De ha már az következik, sokkal jobb így elmenni pihenni.”
Rosbergre csak a második kerékcseréje előtt volt veszélyes Lewis Hamilton, aki felzárkózott rá, de miután nem bízott benne, hogy a pályán előzhet, a stratégiájával próbált variálni. Az utolsó kerékcseréje előtt több verziót is átbeszélt a mérnökével, Peter Bonningtonnal. Előbb azt kérdezte, lenne-e esélye arra, hogy azokkal a lágy gumikkal befejezze a versenyt, amelyet az első bokszkiállásakor kapott, amire azt mondta Bonnington, kiszámolni sem hajlandó, mennyi esélye van, mert sansztalan. Aztán a szuperlágy gumik kerültek szóba a hajrára, de azokat csak az utolsó nyolc-tíz körre lett volna értelme feltenni, így az sem valósulhatott meg, Hamilton 12 másodperces hátrányba került, lágy gumikon körözött, mint Rosberg, és a végére csak négy másodpercet faragott le a hátrányából.
„Minden lehetőséget megadtunk Lewisnak arra, hogy variáljon a stratégiáján – mondta a verseny után Toto Wolff csapatfőnök, aki a Brazil Nagydíj után azt mondta, nem engedik a pilótáknak, hogy „őrültséget” csináljanak. – A nézők azt akarták látni, hogy eltérő taktikával versenyezzenek, ezért ez fontos volt. Végül nem tudott dönteni, a szuperlágy gumikon nem tudott volna elmenni a végéig. Ezért kapott lágy gumikat. Az ő döntése volt, de így sem tudott nyerni. Pedig a lehetőséget megkapta, nem tudom, mennyit lehetett hallani a közvetítésben, de rengeteget beszélt erről a mérnökével.”
Lewis Hamilton nem így látja.
„Azt tettem, amit kértek tőlem, a csapatra bíztam a stratégiámat. Az első szakaszban próbáltam tartani Nico tempóját, a másodikban gyorsabb voltam nála, és felzárkóztam rá, de az utolsó etap előtt a csapat döntött a gumiról. Azt kívánom, bárcsak adtam volna egy esélyt magamnak arra, hogy a végéig menjek az első készlet lágy gumival. Így viszont a bokszból kijövet esélyem sem volt utolérni Nicót – mondta Hamilton. – Talán az volt a rossz döntés, hogy túl sokáig kint maradtam az első kiállás előtt, és elszakadtam Nicótól, későn értem utol. Arról pedig fogalmam sincs, miért kérték tőlem, hogy tekerjem le a motort.”
Kimi Räikkönen Bahrein és Szingapúr után Abu-Dzabiban is dobogóra állt, a finn az összes villanyfényes versenyen az első háromban végzett, de ez az egyik nappali versenyen sem sikerült neki.
„Jól kezdtük a szezont, de több olyan bosszantó hiba és probléma történt, amely miatt nem tükrözték az eredményeim a csapat fejlődését. Ez a hétvége jobban sikerült, ha nincs a hiba a bokszkiállásnál, sokkal szorosabb lehetett volna a verseny – mondta Räikkönen, aki négy másodpercet vesztett az egyik pit-stopjakor a jobb első kerék miatt. – Sokszor gyorsabbak voltunk náluk, nem volt annyi a két csapat között, mint amennyit a végeredmény mutat.”
Fernando Alonso nem fogta vissza magát a verseny után, mérgesen beszélt arról, hogy megbüntették a Pastor Maldonadóval történt ütközése miatt. A felvételek szerint szinte fékezés nélkül nekiment Lotusnak, de nem véletlenül egyenesítette ki a kanyart, Felipe Nasr meglökte őt a Sauberrel. Nem csoda, hogy igazságtalannak tartja a döntést.
„Furcsa az FIA. Félig üres lelátók előtt versenyzünk a helyszínek többségén, jogosan előzi meg az F1-et a MotoGP és a WEC a nézőszám terén. És még mindig az a legnagyobb gondja az FIA-nak, hogy hangosabbá tegye az autókat – mérgelődött Alonso. – Igazságtalanul büntetnek meg, miután hátulról nekem jött egy másik autó. Persze az FIA-nak fel kell tennie a kérdéseket az autók hangjáról, és hogy miért van egyre kevesebb néző. Más sorozatok sokkal érdekesebbek, ott nem látunk ilyen döntéseket. Kéne valami józanság vagy útmutató a döntésekhez, mert így nincs megfelelően kezelve. De legalább vége a szezonnak. Ez jó teszt volt, nem kellett csatáznom senkivel, remélem, sok adatot gyűjtött a csapat.”
A sportfelügyelők a verseny után azzal indokolták a büntetést, hogy a Nasrral történt ütközést is Alonso okozta. A spanyolnak két büntetőpontot is adtak.
S hogy mit mondott erről Pastor Maldonado? Az aranyat ér!
„Kár ezért a versenyért, semmit sem láttam, csak éreztem, hogy valaki belém jön. Képzeljék el, mekkora sztori lenne, ha én mentem volna Fernandónak” – mondta a Lotus bajkeverője.
A BÜNTETŐPONTOK ÁLLÁSA | |
Max Verstappen | 8 |
Pastor Maldonado | 6 |
Romain Grosjean | 4 |
Marcus Ericsson | 4 |
Nico Hülkenberg | 4 |
Kimi Räikkönen | 3 |
Sebastian Vettel | 3 |
Sergio Pérez | 2 |
Jenson Button | 2 |
Roberto Merhi | 2 |
Lewis Hamilton | 2 |
Danyiil Kvjat | 2 |
Valtteri Bottas | 2 |
Felipe Nasr | 2 |
Fernando Alonso | 2 |
Legközelebbi „pontvesztés”: március 29., Maldonado 3 pont |
Max Verstappen három büntetőpontot kapott, egyet azért, mert a kék zászlók lengetése után sem hagyta magát lekörözni, kettőt pedig azért, mert Jenson Buttonnal csatázva elhagyta a pályát, és nem engedte vissza maga elé az angolt. Mivel a két autó összeért Verstappen lesodródása előtt, ez az ítélet is meglehetősen furcsa.
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Sebastian Vettel (4.): – Kihoztam a versenyből, amit a szombati fiaskó után lehetett. Jó formában zártuk az évet, de még mindig sokat kell javulnunk. Tudjuk, mi kell a Mercedes legyőzéséhez, de nem könnyű megvalósítani. A télen az autónak és nekem is javulnunk kell.
Sergio Pérez (5.): – Nagyon jó versennyel zárult a szezonunk, az időmérő és a verseny is a lehető legjobban alakult, Sebastiant nem tudtam magam mögött tartani, amikor a végén szuperlágy gumikon támadott. Ez volt a legjobb szezonom az F1-ben.
Daniel Ricciardo (6.): – Édesebb lett volna, ha az első ötben végzek, de Seb sokkal előbb megelőzött, mint gondoltuk. Pérezhez nem tudtam elég közel kerülni ahhoz, hogy támadni tudjam. Az eredmény nem tükrözi, milyen jó volt itt az autó, de elégedettek lehetünk. Jövőre még erősebbek leszünk.
Nico Hülkenberg (7.): – Jól rajtoltam, bátorság kellett ahhoz, hogy a külső ívre hajtsak, de több pozíciót is nyertem vele. A második bokszkiállásomig kicsit küszködtem az autóval, de a végén megint jó volt. Szép, eredményes szezont zárt a csapat.
Felipe Massa (8.): – Nem voltunk olyan gyorsak, mint amit vártunk, az egész versenyem azzal telt, hogy megpróbáltam megelőzni egy autót, amely ugyanolyan gyorsan ment az egyenesben, mint én. A nehéz zárás csak növeli a motivációnkat a következő szezonra.
Romain Grosjean (9.): – Nagyon szép kaland volt, örülök, hogy pontokat tudtam szerezni az utolsó versenyemen a Lotusnál. Nem volt egyszerű verseny, vigyázni kellett az autóra, ugyanakkor végig keményen nyomtam a gázt. Sokat köszönhetek ennek a csapatnak, remélem, egyszer még visszatérhetek.
Daniil Kvyat (10.): – A verseny feléig Hülkenberg és Massa között voltam, de aztán elektronikai hiba miatt lassabbá vált a kocsi az egyenesekben, és a tizedik helynek is örülnöm kellett. Ha kicsit előrébb lépünk a télen, már örülhetünk.
Carlos Sainz (11.): – Jól zárult az első szezonom, versenyről versenyre fejlődtem, és jobb pilóta lettem. Ebben a mai futamban a 11. helyezés volt, ma erre is büszkének kell lennünk.
Jenson Button (12.): – Talán az idei legjobb futamom volt. Valtteri nem tehetett az ütközésünkről, a csapata szúrta el. Felkészültem rá, hogy összeérünk, de a srácok meglepődtek, lassabb lett a kerékcserém, és emiatt kiestem az előttem haladó DRS-zónájából. Pedig ez volt az esélyem arra, hogy tartsam a lépést a bollyal előttem. Meglepett, hogy a Williamst magam mögött tudtam tartani.
Valtteri Bottas (13.): – Rémes verseny volt, ami abból a szempontból jó, hogy ébresztőt fújt a csapatnak. Jobb autó kell, és a versenyek kezelésén is javítanunk kell, sok felesleges hibát követtünk el, amit ki kell iktatnunk jövőre.
Marcus Ericsson (14.): – Nem volt olyan rossz a verseny, de az eredmény miatt csalódott vagyok. Élmény volt ez a szezon a Saubernél, örülök, hogy legalább még egy évig maradhatok.
Felipe Nasr (15.): – Balszerencsés rajtom volt, két autó közé szorultam, az első légterelőm megsérült. A korai pit-stoppal időt vesztettem, utána kapaszkodnom kellett. Örülök, hogy egyéniben 13. lehettem, köszönöm a csapatnak a segítséget hozzá.
Max Verstappen (16. – büntetés után): – Ez nem az én napom volt. Gyors voltam, főleg az elején, de egyszer elfékeztem magam, plusz egy kerékcserét be kellett iktatni, akkor el is vesztettem az esélyt a pontszerzésre. Elégedett vagyok az első szezonommal, azt hiszem, volt jó néhány jó versenyem.
Will Stevens (18.): – Az egész hétvégén jó volt az autó, örülök, hogy ilyen jó élménnyel zártuk a szezont. Köszönöm a szezont a csapatnak, különösen John Boothnak és Graeme Lowdonnak, aki most búcsúzik.
Roberto Merhi (19.): – Nem ilyennek képzeltem ezt a versenyt, a bokszból rajtoltam, a kerekeket egyszer elfékeztem. A szezonom összességében szép volt, a legszívesebben az angliai 12. helyezésre emlékszem.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:38:30.175 |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 8.271 mp h. |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 19.430 mp h. |
4. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 43.735 mp h. |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:03.952 p h. |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:05.010 p h. |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:33.618 p h. |
8. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:37.751 p h. |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1:38.201 p h. |
10. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:42.371 p h. |
11. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:43.525 p h. |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1 kör h. |
13. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
14. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Max Verstappen* | holland | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
17. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 2 kör h. |
18. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
19. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 3 kör h. |
*20 másodperces büntetés | ||||
FELADTA | megtett kör | |||
Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 0 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 10 | 17 | 18 | 381 |
2. | Nico Rosberg | 6 | 15 | 17 | 322 |
3. | Sebastian Vettel | 3 | 13 | 17 | 278 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 3 | 14 | 150 |
5. | Valtteri Bottas | – | 2 | 13 | 136 |
6. | Felipe Massa | – | 2 | 13 | 121 |
7. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 14 | 95 |
8. | Daniel Ricciardo | – | 2 | 13 | 92 |
9. | Sergio Pérez | – | 1 | 12 | 78 |
10. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 58 |
11. | Romain Grosjean | – | 1 | 10 | 51 |
12. | Max Verstappen | – | – | 10 | 49 |
13. | Felipe Nasr | – | – | 6 | 27 |
14. | Pastor Maldonado | – | – | 6 | 27 |
15. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 7 | 18 |
16. | Jenson Button | – | – | 4 | 16 |
17. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 11 |
18. | Marcus Ericsson | – | – | 5 | 9 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 703 |
2. | Ferrari | 428 |
3. | Williams-Mercedes | 257 |
4. | Red Bull-Renault | 187 |
5. | Force India-Mercedes | 136 |
6. | Lotus-Mercedes | 78 |
7. | Toro Rosso-Renault | 67 |
8. | Sauber-Ferrari | 36 |
9. | McLaren-Honda | 27 |