Lewis Hamilton simán megnyerte a Japán Nagydíjat, és karrierje 41. győzelmével utolérte az örökranglista 4. helyén álló Ayrton Sennát. A vb-címvédő futama azonban csak azt követően volt sima, hogy az első és a második kanyarban kibrusztolta a vezetést Nico Rosberggel szemben. A német le is sodródott az útról, és további két helyezést veszített, de Hamilton szerint nem volt sportszerűtlen a manőver.
„Nem érzem úgy, hogy necces lett volna a rajt. A belső íven voltam, a kanyar az enyém volt. Közel voltunk egymáshoz, az autó az ív végén teli tankkal túlkormányozottá válik, csökken a tapadás, főleg a külső íven, ahol Nico ment. Ott előbb-utóbb elfogy az út – mondta Hamilton, aki Sennáról is beszélt. – Imádtam nézni Ayrtont, ahogy vezet, és ahogy nyer. Nem tudom leírni, mit érzek. Azt mindenki tudja, hogy Ayrton sem állt volna meg negyvenegy győzelemnél, sokkal több lett volna neki.”
Hamilton leszögezte, hogy a Mercedes-istállón belüli hangulat szempontjából is nagyon fontos volt a kettős győzelem megszerzése és a visszavágás a Ferrarinak. A Mercedes-istálló vezetősége viszont magyarázatot követel Bernie Ecclestone-tól, miért mutatták keveset a kettős győzelmet arató autóit a tv-s közvetítésben.
Nico Rosbergnek a rajtnál történtek után meg kellett dolgoznia a második helyért.
„Lewis jobban rajtolt, mint én, szoros csatát vívtunk az első kanyarban, de a másodikban is tartotta a belső ívet, és ezzel el is dőlt. Nehéz erről beszélni, el kellett kerülni a koccanást – mondta Rosberg. – Az autó ismét szuper, így a második helynek is örülök, a negyedik helyezés elfogadhatatlan lett volna. Az összetettbeli helyzet nagyon nehéz, nyerni kellett volna, de nem sikerült. Legközelebb muszáj győzni.”
Rosberg nem volt vicces kedvében, a sajtótájékoztatón Sebastian Vettel beszólt neki, miután azt mondta, tökéletes volt a Mercedes.
„Megint alacsony volt a guminyomásotok? – utalt vissza Vettel viccesen a monzai hétvégére, amelyen Hamilton győzelmét követően vizsgálták a Mercedest. Rosberg udvariasan mosolyogva vette a poént, amely azért az újságíróknak sem nagyon esett le. – Nyugi, csak viccelek, nyugodtan nevess Te is. Gyerünk már, csak vicc volt!”
Ami pedig a versenyt illeti, Vettel előzetesen a rajtban bízott, és jól is indult, sokáig a második helyen haladt. A második kerékcserénél viszont Rosberg a korábbi kiállásával a Ferrari elé tudott kerülni.
„A második kiállásom előtt elég jó állapotban voltak a gumik, el sem tudtam képzelni, hogy Nico elém vág, de meglepően gyors volt a bokszból kivezető körében. Néhány tizeden múlt, ha egy körrel korábban kijövök, a pályán kellett volna csatáznunk. Utólag persze könnyű okosnak lenni, de így is szép eredményt értünk el, főleg a gyengén sikerült szabadedzések után” – mondta Vettel.
Jenson Button a 16. helyen ért célba, és nem volt boldog. A pilótáról Ron Dennis, a McLaren elnöke elmondta, hogy a héten elterjesztett pletykák ellenére jövőre is a csapatnál marad. Button ennek ellenére kritikusan nyilatkozott Szuzukában.
„Fernandóval szamurájok vagyunk kard nélkül – mondta az angol. – A versenyen szinte végig Ericsson mögé szorultam. Gyorsabb lettem volna nála, de esélyem sem volt megelőzni az egyenesekben. Így viszont a minket utolérők áldozata lettem, ők pedig állva hagytak. A 130R volt a legveszélyesebb, a többiek nyitott DRS-sel értek utol, harminc-negyven kilométer per órás sebességkülönbséggel, ami már balesetveszélyes is tud lenni.”
Miután Dennis leszögezte, mindkét pilóta maradásában biztos, Alonso tett arról, hogy a pletykafolyam ne apadjon el. Megkérdezték a versenyen a rádión kiboruló spanyolt, hogy jövőre is az F1-ben versenyez-e, mire ő: „Nem tudom.”
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Fernando Alonso nyilatkozatát ide kattintva olvashatja.
Kimi Räikkönen (4.): – Ez volt a legtöbb, amit elérhettünk. A stratégiánk jól sült el, megelőztük a Williamset. A Mercedes az idén túl erős, de megoldottuk a házi feladatot, sokkal jobbak vagyunk, mint tavaly, ezt a fejlődést kell folytatni jövőre is.
Valtteri Bottas (5.): – Nem volt tökéletes a verseny, de nem becsülhetjük alá ezt az ötödik helyezést. A Mercedesek és a Ferrarik túl gyorsak voltak ahhoz, hogy a dobogóra álljunk. A kerékcserék időzítése nem volt tökéletes, de utólag felesleges okoskodni.
Nico Hülkenberg (6.): – Reálisan nézve ez az eredmény a legjobb, amit kihozhattunk a futamból. A jó rajt után a két Lotus mögé kerültem, korai kerékcserével eléjük vágtam, és onnantól magányos futam volt.
Romain Grosjean (7.): – Mindketten pontot szereztünk, ez nagyon nagy siker. A Force India gyorsabb volt nálunk, nem csatázhattunk Hülkenberggel. A végén a gumik elkoptak, a Pirelli új nyomási értékei nagyobb gondot okoznak nekünk, mint riválisainknak.
Pastor Maldonado (8.): – Megérdemelten szereztünk mindketten pontot, kár, hogy nem tudtuk Hülkenberget magunk mögött tartani. A csapat nagyon egységes volt a hétvégén, pontokat is szereztünk, jöhet az utolsó öt verseny!
Max Verstappen (9.): – Ezen a pályán nem rossz eredmény a tizenhetedik helyről rajtolva a kilencedikként célba érni. Örülök a pontszerzésnek, jó nap volt.
Carlos Sainz Jr. (10.): – A bokszkiállás előtti hibámig jól alakult a verseny. A csapat szólt, hogy ellentétesen járjak el, mint Maldonado, és miután az utolsó pillanatban irányt váltva a pályára kormányozta az autóját, én a boksz felé kaptam a kormányt. Túl agresszív voltam, és időt is veszítettem, miután nekimentem az oszlopnak.
Sergio Pérez (12.): – Jól indult a hétvége, csalódott vagyok a tizenkettedik hellyel. A rajt után láttam, hogy Massa lassú a pálya közepén, kikerültem, Sainz meglökött hátulról. A bokszba kellett hajtanom, így nem maradt esélyem a pontszerzésre.
Danyiil Kvjat (13.): – Teljesen új autót épített nekem a csapat, nem volt könnyű így versenyezni, az utolsó körökig esélyem sem volt előzni. Köszönöm a csapatnak, hogy egyáltalán lehetővé tette számomra a rajthoz állást.
Marcus Ericsson (14.): – Jól rajtoltam, a tizedik helyen haladtam, de miután megcsúsztam, időt vesztettem. Korai második kerékcserével próbáltunk kompenzálni, de emiatt a végére elfogytak a gumik, és nem tudtam magam mögött tartani a többieket.
Daniel Ricciardo (15.): – A rajtnál láttam a rést Kimi és Felipe között, tudtam, hogy szoros lesz, de abban bíztam, hogy hagynak helyet. Nem láttam az esetet kívülről, inkább hívjuk a történteket versenybalesetnek. Kár érte, jó versenyünk lehetett volna.
Felipe Massa (17.): – Nagyon nehéz verseny volt, rosszul indultam, összeértünk Ricciardóval, egy kört tettem meg defektes, sérült autóval. Innen csak a csoda segíthetett volna.
Alexander Rossi (18.): – Nehéz verseny volt, de örülök az eredménynek. A verseny középső szakaszában Will mögött mentem, és amikor megcsúszott, megelőztem. Biztos kívülről is olyan lélegzetelállító volt ez a jelenet, mint az autóban ülve.
Will Stevens (19.): – Mondanom sem kell, milyen csalódott vagyok, ugye? Kézben tartottam a csapattársam elleni versenyemet, de áthajtásos büntetést kaptam, azután megcsúsztam. Kár érte, készülök az Orosz GP-re.
Felipe Nasr (20. – nem ért célba): – Jól indult a verseny, több autót megelőztem, de a végén furcsa lett az autó, és inkább feladtuk.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:28:06.508 |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 18.964 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 20.850 mp h. |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 33.768 mp h. |
5. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 36.746 mp h. |
6. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 55.559 mp h. |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1:12.298 p h. |
8. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:13.575 p h. |
9. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:35.315 p h. |
10. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
11. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1 kör h. |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
13. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1 kör h. |
14. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1 kör h. |
16. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1 kör h. |
17. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 2 kör h. |
18. | Alexander Rossi | amerikai | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
19. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 3 kör h. |
20. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 4 kör h.* |
*nem ért célba |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 8 | 12 | 13 | 277 |
2. | Nico Rosberg | 3 | 11 | 13 | 229 |
3. | Sebastian Vettel | 3 | 10 | 13 | 218 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 2 | 11 | 119 |
5. | Valtteri Bottas | – | 1 | 11 | 111 |
6. | Felipe Massa | – | 2 | 10 | 97 |
7. | Daniel Ricciardo | – | 2 | 10 | 73 |
8. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 10 | 66 |
9. | Romain Grosjean | – | 1 | 7 | 44 |
10. | Sergio Pérez | – | – | 8 | 39 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 38 |
12. | Max Verstappen | – | – | 6 | 32 |
13. | Felipe Nasr | – | – | 4 | 17 |
14. | Pastor Maldonado | – | – | 3 | 16 |
15. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 6 | 12 |
16. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 11 |
17. | Marcus Ericsson | – | – | 5 | 9 |
18. | Jenson Button | – | – | 2 | 6 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 506 |
2. | Ferrari | 337 |
3. | Williams-Mercedes | 208 |
4. | Red Bull-Renault | 139 |
5. | Force India-Mercedes | 77 |
6. | Lotus-Mercedes | 60 |
7. | Toro Rosso-Renault | 44 |
8. | Sauber-Ferrari | 26 |
9. | McLaren-Honda | 17 |