Nico Rosberg a tavalyi Belga Nagydíjon Lewis Hamiltonnal csatázva defektet okozott csapattársának, és ezzel óriási botrányt okozott a csapaton belül. Az idei spái hétvége első napja a német defektjétől volt hangos, de elsősorban a rendítette meg az F1-et, hogy nagy sebességnél, láthatóan szerkezeti hiba miatt történt a baleset, amit nagy szerencsével autója összetörése nélkül megúszott.
„Nem a tudásomnak köszönhetem, hogy nem mentem a falnak, ez puszta szerencse volt – ismerte el Rosberg az edzés után. – Nem tudjuk, mi történt, találgatni pedig nem érdemes. Sokkoló eset volt, 306-tal mentem, az ember ilyenkor nem számít rá, hogy ilyen történhet."
A csapat szerint az Eau Roge utáni Raidillon-kanyar új kerékvető köve okozhatta a gumi szakadását, a belső kamerás felvétel szerint ugyanis az ez utáni hosszú egyenesben bomlott ki az abroncs szerkezetét összetartó szál. Ez vezethetett közvetlenül a defekthez, de mindez csak sejtés.
„Azért még nem vagyunk biztosak abban, mi okozta a defektet, ilyet még sohasem láttam. Odaadjuk a Pirellinek a kereket, aztán majd kielemzik. Mi az autót ellenőrizzük, hogy biztosak legyünk benne, nem valami beállítás idézte elő a defektet" – mondta Paddy Lowe, a Mercedes-istálló igazgatója.
Charlie Whiting FIA-versenyigazgató felhívta a figyelmet arra, hogy a Pirelli az első és a második szabadedzés között újra körbeküldte a csapatoknak azt a direktívát, amelyet már július 28-án is eljuttatott az istállókhoz. Ebben azok a határértékek szerepelnek, amelyeket az olasz gumigyártó szerint a kerekek dőlésszöge, levegőnyomása, stb. szempontjából figyelembe kell venni a biztonság érdekében.
Whiting azt nem erősítette meg, hogy a Mercedes szabálytalanul rögzítette valamelyik kereket, de azt megjegyezte, hogy általában nem szokás a direktívát többször körbeküldeni, azaz Spában az első edzésen minden bizonnyal voltak csapatok, amelyek figyelmen kívül hagyták az utasításokat.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Rosberg az élen, Ricciardo és Räikkönen a Mercik nyakán |
2. szabadedzés: Rosberg gyors és mázlista – csúnya defektet úszott meg |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés (Tv: M4) |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja (Tv: M4) |
Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Döntöttek a Ferrarinál Räikkönen jövőjéről |
Alonso: Egy-két évvel előbb váltanom kellett volna |
A Honda már a hét végén a Ferrari szintjére érne |
A Mercedest nem zavarja Hamilton kicsapongó nyaralása |
Lowe azt mondta, Rosberg autóján minden a Pirelli előírásai szerint volt beállítva, az olasz gumigyár jelezte, addig nem akar nyilatkozni Rosberg defektjéről, amíg nem vizsgálta meg az abroncsot.
A Belga Nagydíjat tavaly megnyerő Daniel Ricciardo elismerte, Rosberg baleseténél „megnő az ember alfelének páratartalma", az esélyekről pedig annyit mondott, valós esélyt lát a dobogós hely megszerzésére. A győzelemhez viszont több kell.
„Ahhoz, hogy megismételjem a tavalyi győzelmet, megint segítségre lesz szükségem – utalt vissza a két Mercedes ütközésére. – Már a dobogó is szép eredmény lenne, de nem szaladjunk előre, meglátjuk, mi lesz az időmérőn. Örülök, hogy szoros az élmezőny, mert ilyenkor egy jól sikerült kör több pozíciót jelenthet. Lassan rájövünk, mit hogyan kell tenni az autóval, és jönnek az eredmények is."
A tavalyi versenyt pont nélkül záró Lewis Hamilton mindkét edzésen elmaradt csapattársától, de nem aggódik.
„Nico nagyon gyors, megnézem, mit tehetek, hogy felzárkózzam, de nem különösebben aggódom. Az autóval nem volt gond, szép volt az idő, így nagyon lehet élvezni ezt a pályát – mondta Hamilton. – Nem tudom, mi okozta Nico balesetét. Továbbra is bíznom kell a kocsiban és a gumikban, nyomni kell a gázt, különben nem lesz ugyanolyan az autó egyensúlya."
A Ferrari a vert mezőnyben zárta a második szabadedzést, de szakértők szerint ennek a pénteki motor megkímélése az oka, Kimi Räikkönen délelőtti negyedik helyezése jobban tükrözi a Scuderia versenyképességét. A finn is amondó, hogy nem szabad csüggednie a Scuderiának a délutáni 5. és 10. helyezés miatt.
„Nem volt rossz napunk, megpróbálunk jól szerepelni az időmérőn, aztán meglátjuk, mi lesz vasárnap. Az első gumi szemcsésedett, ami nem tragédia, a piros zászlós megszakítások is zavarták a munkánkat, de ezzel mindenki így volt" – mondta a finn.
A Ferrari közel sincs akkora bajban, mint a McLaren és a Lotus.
Előbbi az új Honda-motorokkal is csak a Manor Marussiákat tudta megelőzni az edzéseken, ráadásul az FIA részletes jelentése szerint a hetedik és nyolcadik motorelemek használata miatt Fernando Alonso 30, Jenson Button 25 rajthelyes büntetést kap. Ez gyakorlatilag utolsó sort jelent a két autónak.
A Lotus jogi hercehurca előtt áll, korábbi tesztpilótája, Charles Pic állítólag fel akarja jelenteni, mert a csapat nem teljesítette a szerződésébe foglaltakat (talán nem véletlen, hogy a Sauber ellen Ausztráliában pert nyerő Giedo van der Garde Melbourne óta először F1-es futamra érkezik, tud tanácsot adni pilótatársának). Ha elhúzódik az ügy, vagy Picnek adnak igazat, a csapat eszközeit lefoglalhatják a hatóságok, és nem hagyhatja el a Lotus Belgiumot.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:49.385 | átlag: 230.510 km/ó | 19 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:49.687 | 0.302 mp h. | 23 |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:50.136 | 0.751 | 15 |
4. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:50.399 | 1.014 | 18 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:50.461 | 1.076 | 23 |
6. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:50.461 | 1.076 | 21 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1:50.489 | 1.104 | 21 |
8. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:50.709 | 1.324 | 18 |
9. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:50.928 | 1.543 | 24 |
10. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:50.940 | 1.555 | 23 |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:50.971 | 1.586 | 21 |
12. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:51.037 | 1.652 | 24 |
13. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:51.117 | 1.732 | 25 |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:51.250 | 1.865 | 25 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:51.317 | 1.932 | 16 |
16. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:51.588 | 2.203 | 26 |
17. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:51.854 | 2.469 | 16 |
18. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:52.570 | 3.185 | 14 |
19. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 1:54.065 | 4.680 | 17 |
20. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 1:54.253 | 4.868 | 14 |
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:51.082 | átlag: 226.989 km/ó | 19 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:51.324 | 0.242 mp h. | 24 |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:51.373 | 0.291 | 18 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:51.478 | 0.396 | 23 |
5. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:51.866 | 0.784 | 21 |
6. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:51.960 | 0.878 | 18 |
7. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:52.158 | 1.076 | 27 |
8. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:52.421 | 1.339 | 26 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:52.423 | 1.341 | 20 |
10. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:52.511 | 1.429 | 19 |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:52.539 | 1.457 | 15 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:52.614 | 1.532 | 20 |
13. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:52.640 | 1.558 | 16 |
14. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:52.653 | 1.571 | 22 |
15. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:53.426 | 2.344 | 16 |
16. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:53.502 | 2.420 | 15 |
17. | Jolyon Palmer | brit | Lotus-Mercedes | 1:53.799 | 2.717 | 23 |
18. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:54.225 | 3.143 | 14 |
19. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 1:55.501 | 4.419 | 16 |
20. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 1:56.086 | 5.004 | 17 |