Továbbra sem tudom megszokni Michael Schumachert a nagy Mercedes-logóval a mellén. Pedig már csak pár nap van hátra, hogy a Bahreini Nagydíjjal kezdetét vegye a 2010-es Formula–1-es szezon. Emlékszem, valami ilyesmit éreztem, amikor a Barcelona gránátvörös-kék szerelése után hófehér mezben láttam Luis Figót. Persze Schumi helyzete némileg más: akkor a futballban a két ősi rivális (biztos mindenki tudja, de leírom: a másik a Real Madrid) között váltott – valószínűleg nem kis pénzért – klubot a portugál, most pedig az 1955 után újjáalakuló gyári Mercedes istállóhoz igazolt a hétszeres világbajnok német. A Mercedes-név azonban Schumacher egykori csapatának, a Ferrarinak riválisához, a McLarenhez volt köthető az elmúlt években.
Különbség még a figói tranzakcióhoz képest, hogy ezúttal biztosan nem a pénz döntött. A német nagyjából 7 millió eurós éves fizetése ugyanis finoman szólva is eltörpül 750 millió euróra becsült vagyona mellett. Az egyszerű matematikai művelet elvégzése után természetesen adódik a kérdés, akkor miért is tér vissza negyvenegy évesen Schumacher?
A válasz pofonegyszerű és a lényéből fakad: egész egyszerűen a zsigereiben van a versenyzés, a győzelem, és bizony mindkettő nagyon hiányzott már neki a 2006-os visszavonulása óta.
Versenyezni most is fog. Hogy mennyi győzelemben lesz része? Nem tudni. Az azonban biztos, hogy nem rajta múlik. Ha a Brawnból (ne feledjük, hogy a világbajnok autóról beszélünk) átalakuló Mercedes ütőképes kasztnival rukkol elő, előbb vagy utóbb Schumi nyerni kezdi a futamokat az új autójával. Ha nem is az első szezonban, a hároméves terv alatt mindenképpen, „hősünk" ugyanis ennyi időre írt alá.
És bizony Schumacher két autóból már „fejlesztett" világbajnokot. Finoman szólva egyik sem számított toronymagas esélyesnek, amikor a német a csapathoz igazolt.
Michael 1991-ben kapott először szerepet az F1-ben, miután a Jordan pilótája, Bertrand Gachot börtönbe került, így helyette indulhatott el a Belga Nagydíjon. Schumi előtte mindössze egyszer tesztelt Formula-1-es versenyautót, mégis a hetedik helyet szerezte meg az időmérő edzésen, többek közt csapattársát, Andrea de Cesarist is megelőzte. A futamon ugyan kuplungprobléma miatt nem ért célba, ám ekkor már mindenki tudta, kivételes tehetség érkezett meg az autósport királykategóriájába.
Aztán jött a Benetton, amely a következő futamtól lecsapott a géniuszra. Az 1991-es idényben még öt futamon indult a német, aki négyszer megverte az időmérő edzésen akkori csapattársát, a háromszoros világbajnok Nelson Piquet-t.
Schumi 1994-re csinált világbajnokot a Benettonból, nyolc futamot nyert meg a sajnos szörnyű tragédiákról is elhíresült szezonban. Végérvényesen megszületett az új szupertehetség, míg egy másikat, Ayrton Sennát (Roland Ratzenbergerrel egyetemben) örökre elveszítette a sportág...
Az 1995-ös sima címvédés után új kihívás kellett az akkor minden idők legfiatalabb kétszeres világbajnokának, Schumi pedig a nagy múltú, de kis túlzással csak vegetáló – 1979 óta egyéni vb-t nem nyerő – Ferrarit választotta. Az olasz csapatot 2000-ben vezette a csúcsra, és ott is tartotta összesen öt szezonon át.
2006-os visszavonulása után Schumacher most hasonló bravúrra készül a Mercedesszel, amelynek csapatfőnöke bizonyos Ross Brawn. A brit zseni együtt dolgozott Michaellel a Benettonnál és a Ferrarinál is, a szinte verhetetlen páros tehát ismét összeállt.
Sokak nagy bánatára. A németnek ugyanis hozzávetőleg ugyanannyi ellendrukkere van, mint szimpatizánsa. Ez azonban a legnagyobbak egyik ismérve.
GP-rajtok: 248. Győzelmek: 91. Dobogós helyezések: 154. Pole pozíciók: 68. Leggyorsabb körök: 76. Vb-pontok: 1369. Legjobb vb-helyezés: 1. (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004) |
Hogy Schumacher sem tökéletes, arra példa az 1997-es utolsó, jerezi futam. Akkor a németet a látványosan gyorsabban érkező Jacques Villeneuve próbálta megelőzni, Schumi azonban ráhúzta autóját a futam után világbajnok kanadaira, de nem tudta kiütni a versenyből, csak némileg megrongálta autóját.
Schumacher később megbánta a történteket, az ellendrukkereinek azonban azóta is támadófelület ez az eset. A legnagyobbaknak is lehetnek gyenge pillanatai, viszont a legnagyobbak képesek elismerni, ha hibáztak: „...lassan ráébredtem, hogy tévedtem és nagy hibát követtem el. Azóta is azt szoktam mondani, ha valami csoda folytán megadatna a lehetőség, hogy valamit másképp tehessek az életemben, szeretnék visszamenni Jerezbe, 1997-be".
Visszatér a Senna név és a Lotus |
A Ferrari, McLaren páros visszaveszi az uralmat? |
Megváltozott pontrendszer, betiltott tankolás |
Ezen kívül viszont nehéz lenne belekötni a német pályafutásába, és nem is kell. Hétszeres világbajnok (még...), és ezt a rekordot a következő pár évben biztos nem dönti meg senki, hacsak nem ő maga növeli vb-címeinek számát.
A Lance Armstronghoz hasonló (minő véletlen, hogy az amerikai kerékpáros hétszer nyert Tour de France-t, mielőtt tavalyi visszatérésekor a harmadik helyen zárt a francia körversenyen) visszatérésen fáradozó Schumacher magánélete is tökéletes. 1995-ben házasodott össze Corinna Betsch-el, akitől két gyermeke, Gina-Maria és Mick született. Felesége állítása szerint Michael akkor a legboldogabb, ha velük játszik.
Mi pedig akkor leszünk a legboldogabbak, ha Schumacher az aszfaltcsíkon játszik ismét riválisaival, ezúttal a vb-címvédő Jenson Buttonnal, a másik két világbajnokkal, Fernando Alonsóval és Lewis Hamiltonnal. Vagy éppen Felipe Massával és Sebastian Vettellel.
Micsoda szezon lesz...