Az időmérő első szakaszában Lewis Hamilton bizonyult a leggyorsabbnak, mögötte Romain Grosjean és Fernando Alonso következett „dobogós" pozícióban. Pastor Maldonado volt az, aki a mezőnyből elsőként feltette a lágy abroncsokat, és rögvest meg is futotta a leggyorsabb kört. Két és fél perccel a Q1 vége előtt Grosjean állt az élre, majd az utolsó percben Hamilton robbantott, 0.665 másodpercet verve a franciára. A másik Williams-pilóta, Bruno Senna korántsem volt olyan gyors, mint a venezuelai csapattárs: utolsó kísérletekor, hogy továbbjusson a Q2-be, kicsúszott a kavicságyba, és megragadt benne – meg a 18. pozícióban is.
A középső etap Maldonado sikerét hozta, a venezuelai az utolsó pillanatokban taszította le az első helyről Hamiltont. A harmadik helyen Grosjean jutott tovább. Mintegy két és fél perccel az edzésidő lejárta előtt nagy bajban volt a két ferraris, Fernando Alonso (11. hely) és Felipe Massa (16.), de előbbinek végül sikerült bekerülnie a tíz közé, amiből következik, hogy utóbbinak viszont nem. Nemcsak a brazil volt azonban nagy név (ha Massát egyáltalán lehet még nagy névnek tekinteni...), aki lemaradt a Q3-ról, így járt az utolsó gyors körében hibázó Jenson Button, valamint Mark Webber is!
A záró felvonásban Hamilton adta meg az alaphangot bő öt perccel a vége előtt egy 1:22.560-as körrel, amelyet sokáig nem tudtak megközelíteni a riválisok. Az utolsó percekben aztán megint jött a tűzijáték, előbb Alonso javította meg (1:22.302) a mclarenes idejét, majd Maldonado tört az élre, a spanyolénál mindössze 17 ezreddel jobb idővel.
Mivel Hamilton még a pályán volt, gyanítottuk, nem lehet még végeredményt hirdetni. S lőn: a brit szédületes, 1:21.707 perces idővel átvette a vezetést a leintés után, egyúttal megnyerte a hivatalos tréninget – Hamilton, Maldonado, Alonso lett így az első három sorrendje. A németek két világbajnoka, Sebastian Vettel és Michael Schumacher úgy lett nyolcadik, illetve kilencedik, hogy egyetlen mért kört sem teljesített a Q3-ban. Hamilton a McLaren történetének 150. pole-ját érte el, saját tekintetében pedig a vonatkozó adat 22 edzéselsőség (Ausztrália és Malajzia után ez az idei harmadik edzéssikere).
ELŐZMÉNYEK
A pálya maga egy 9000 lelkes városka, Montmeló mellett fekszik, nem messze Katalónia fővárosától. A 4655 méter hosszú aszfaltcsík szinte minden szempontból próbára teszi a versenyautókat, kristálytisztán megmutatja az autó erősségeit és gyengéit, vagyis az aerodinamikai hatékonyságot.
Sebastian Vettel a pénteki szabadedzéseken a második, a szombatin viszont már az első helyen zárt, így jó eséllyel pályázott egy újabb pole pozícióra. A Ferrari több újítással érkezett az Alonso révén vele szimpatizáló spanyol közönség elé, és az időmérőig úgy tűnt, sikerült valamelyest előrelépnie. A Mercedesek nem tündököltek délelőtt, míg Romain Grosjean mért kört sem tudott megtenni, miután gondja akadt az üzemanyagnyomással. A McLarenek a pénteken tesztelt magasabb orrkiképzéssel mentek délelőtt, és Lewis Hamilton ott lehetett volna az élen, ha képes egy tiszta gyors kört menni.
AZ IDŐMÉRŐ EDZÉS
Q1
Hosszúság: 4.655 km
A tavalyi eredmények |
Továbbra is száraz és napos körülmények között zajlik a versenyhétvége, a levegő 30 fok körül van, a pálya pedig már a 3. szabadedzés végén is 40 fok felett volt.
A csapatok jól láthatóan próbáltak spórolni a gumikkal, így az első percekben egymásra vártak a pilóták, hogy kijöjjenek a boxból. Elsőként Paul di Resta érkezett és futott mért kört. Kisvártatva érkezett a mezőny nagy része is, s az élmezőny tagjai közül először Alonso ment gyors kört (1:24.326).
A McLarennél azt mondták Hamiltonnak, hogy 1:24 eleji időre lesz szüksége a következő szakaszba való lépéshez. Grosjeannál, úgy tűnt, megoldották a technikai hibát, ugyanis ott volt a pályán.
Alonso után Pérez, majd Hamilton állt az élre (1:24.143). Vettel, Webber és Maldonado bennmaradt az etap közepéig, utóbbi elsőként tett fel lágy gumit, és 1:23.380-nal átvette a vezetést. Räikkönen bejött Maldonado mögé, majd a két Red Bull érkezett meg mögéjük.
Grosjean az élre állt az etap végén (1:23.248), míg Alonso bejött mögé. Hamilton a leintés után befejezett körével vette át az első helyet (1:22.583). Senna kieső helyen állt, s mivel elrontotta a körét a végén és a kavicságyban végzett, nem jutott tovább. Rajta kívül Petrov, Kovalainen, Pic, Glock, De La Rosa és Karthikeyan nem jutott be a 17-be.
Q2
A TOVÁBBI PROGRAM |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
A Red Bullok tehát eredményesen vártak ki az első szakaszban, spórolva a gumikkal, hiszen így is simán kvalifikáltak a Q2-be.
A Sauberek voltak az egyetlenek, amelyek lágy gumi nélkül is bejutottak a második szakaszba, most viszont már az elején a pályára hajtottak. A Red Bullok ezúttal nem vártak olyan sokáig, és a McLarenekkel egyetemben kimentek. Hamilton javított az előző idején, 1:22.465-tel állt az élre.
Button, aki a többiekkel ellentétben új lágy gumikkal érkezett, továbbra is küszködött az autójával. A két Lotus – Grosjean, Räikkönen sorrendben – bejött a második-harmadik helyre. A Ferrarik közben kicsúsztak az első 10-ből. Massa épphogy megelőzte Schumachert a 10. helyen, de nem sokkal később lejjebb csúszott. Alonso elővett egy gyors kört, amellyel feljött a negyedik pozícióba.
A tűzijáték a végére maradt, Pérez a negyedik, Maldonado viszont az első helyre (1:22.105) ugrott a hétvége eddigi legjobb idejével, miközben Button és Webber is kicsúszott a tízből (az ausztrál nem túl sok kört tett meg). Di Resta, Hülkenberg, Vergne, Ricciardo és Massa sem folytathatta. Kobajasi ugyan továbbjutott, de mivel megállt az autója, már nem tudta folytatni a tréninget.
Q3
A pálya már 37 fokos volt. Hamilton (használt légy gumikon), majd Vettel hajtott ki először a boxból, de utóbbi később vissza is ment. Az angol 1:22.560-at ment. A többség egy kört tett meg, vagy annyit sem. Schumacher a kemény keveréken jött ki, de mért kört nem produkált, azonban Kobajsasit így is megelőzte.
Három perccel a vége előtt egyedül Rosberg volt kinn, majd érkezett Alonso és Hamilton. Rosberg 1:23.005-öt futott, aztán a spanyolok örömére Alonso 1:22.302-vel állt az élre, és Räikkönent is maga mögött tudta tartani a gyors harmadik szektorbeli teljesítményével.
Maldonado ismét ment egy meglepetéskört, de nem sokáig örülhetett, ugyanis Hamilton 1:21.707-tel bejött az első helyre, később viszont leállt az autója. A Williams második helye így is bravúr, míg Alonso harmadik pozíciója örömöt szerezhet a Ferrarinál. Őket Grosjean, Räikkönen, Pérez és Rosberg követi. Vettel és Schumacher is csak kijött, de mért kört nem tett meg, míg Kobajasi már a Q2 végén befejezte.
A FEKETELEVES
A versenybírók szombat este megfosztották Lewis Hamiltont az edzéselsőségtől, miután nem látták bizonyítottnak, hogy csapata műszaki hiba miatt utasította autója megállítására. Hamilton így nem tudott visszatérni a boxutcába, hogy üzemanyagmintát tudjanak venni McLarenjétől – a pilóta a rajtrács végéről indulhat vasárnap – az élről pedig Pastor Maldonado.
1. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:22.285 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:22.302 |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:22.424 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:22.487 |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:22.533 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:23.005 |
7. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | idő nélkül |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | idő nélkül |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | idő nélkül |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:22.944 |
11. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:22.977 |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:23.125 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:23.177 |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.265 |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.442 |
16. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:23.444 |
17. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:24.981 |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:25.277 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:25.507 |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:26.582 |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:27.032 |
22. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:27.555 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:31.122 |
24. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | (1:21.707 ) – eredményét (1.) törölték, visszasorolták a rajtrács végére |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:21.707 | átlag: 205.098 km/ó |
2. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:22.285 | 0.578 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:22.302 | 0.595 |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:22.424 | 0.717 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:22.487 | 0.780 |
6. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:22.533 | 0.826 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:23.005 | 1.298 |
8. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | idő nélkül | |
9. | Michael Schumacher | német | Mercedes | idő nélkül | |
10. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | idő nélkül | |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:22.944 | 0.839 |
12. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:22.977 | 0.872 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:23.125 | 1.020 |
14. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:23.177 | 1.072 |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.265 | 1.160 |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.442 | 1.337 |
17. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:23.444 | 1.339 |
18. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:24.981 | 2.398 |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:25.277 | 2.694 |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:25.507 | 2.924 |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:26.582 | 3.999 |
22. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:27.032 | 4.449 |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:27.555 | 4.972 |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:31.122 | 8.539 |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | 3. SZAKASZ | ||||||
1. | Hamilton | 1:22.583 | 1. | Maldonado | 1:22.105 | 1. | Hamilton | 1:21.707 |
2. | Grosjean | 1:23.248 | 2. | Hamilton | 1:22.465 | 2. | Maldonado | 1:22.285 |
3. | Alonso | 1:23.276 | 3. | Grosjean | 1:22.667 | 3. | Alonso | 1:22.302 |
4. | Rosberg | 1:23.370 | 4. | Pérez | 1:22.773 | 4. | Grosjean | 1:22.424 |
5. | Maldonado | 1:23.380 | 5. | Räikkönen | 1:22.856 | 5. | Räikkönen | 1:22.487 |
6. | Kobajasi | 1:23.386 | 6. | Alonso | 1:22.862 | 6. | Pérez | 1:22.533 |
7. | Räikkönen | 1:23.406 | 7. | Rosberg | 1:22.882 | 7. | Rosberg | 1:23.005 |
8. | Button | 1:23.510 | 8. | Vettel | 1:22.884 | 8. | Vettel | idő nélkül |
9. | Webber | 1:23.592 | 9. | Kobajasi | 1:22.897 | 9. | Schumacher | idő nélkül |
10. | Hülkenberg | 1:23.720 | 10. | Schumacher | 1:22.904 | 10. | Kobajasi | idő nélkül |
11. | Schumacher | 1:23.757 | 11. | Button | 1:22.944 | |||
12. | Vettel | 1:23.850 | 12. | Webber | 1:22.977 | |||
13. | Di Resta | 1:23.852 | 13. | Di Resta | 1:23.125 | |||
14. | Massa | 1:23.886 | 14. | Hülkenberg | 1:23.177 | |||
15. | Ricciardo | 1:23.906 | 15. | Vergne | 1:23.265 | |||
16. | Pérez | 1:24.261 | 16. | Ricciardo | 1:23.442 | |||
17. | Vergne | 1:24.362 | 17. | Massa | 1:23.444 | |||
18. | Senna | 1:24.981 | ||||||
19. | Petrov | 1:25.277 | ||||||
20. | Kovalainen | 1:25.507 | ||||||
21. | Pic | 1:26.582 | ||||||
22. | Glock | 1:27.032 | ||||||
23. | De la Rosa | 1:27.555 | ||||||
24. | Karthikeyan | 1:31.122 |