Vettelt nagy csapás érte: csak a mezőny végéről indulhat az abu-dzabi versenyen (Fotók: Action Images) |
Christain Horner, a Red Bull csapatfőnöke az Abu-dzabi Nagydíj időmérőjét követően a televíziótársaságoknak elárulta, Sebastian Vettelnek a Renault-motor telemetriai adatait figyelő mérnökök figyelmeztetésére kellett leállítania az autóját a harmadik szakasz végén. A német nem jutott vissza a boxba a kvalifikáció leintését követően, amiért a sportfelügyelők maguk elé rendelték a csapat és a Renault vezető mérnökét.
A Red Bull Racing döntése alapján Sebastian Vettel a boxutcából rajtol el a vasárnapi nagydíjon. „Ahogy a világ valaha volt egyik legjobb síugrója mondogatta, minden kis esély egy új lehetőséget kínál – és meg vagyunk győződve arról, hogy rengeteg lehetőségünk lesz holnap" – kommentált Vettel. Christian Horner csapatvezető szerint még maradt elegendő üzemanyag a kötelező mintavételhez Vettel autójában, csak épp a szabályok szerint nem lehet a kasztnit megbontani ennek kinyeréséhez – méghozzá most csak így lehetett volna hozzáférni a hiányzó mennyiséghez. „Úgy gondoljuk a Renault-tól kapott információk alapján, hogy van elég üzemanyag, csak az autó megbontása nélkül nem lehet hozzáférni, így nem tudunk megfelelni a vonatkozó szabálynak. Az autón dolgozunk az éjszaka folyamán, így aztán a boxutcából indítjuk. Reméljük, holnap megoldást találunk a problémáinkra” – nyilatkozta. |
„Nem tudom, miért kellett megállnom – mondta Vettel az időmérő után. – Remélem, nem nagy ügy. A nap már a szabadedzésen rémesen alakult, alig tudtam körözni, ehhez képest elég gyorsak voltunk. Ám Lewis nagyon belelendült, nem is érhettük el. Gyorsabbnak kellett volna lennünk, de ha az összképet nézzük, nem csalódhatunk.”
Ekkor már mindenki találgatott: ha az üzemanyaga fogyott volna el (amire Horner utalást tett az ítéletre való várakozás során), a mezőny végére sorolták volna, akárcsak Lewis Hamiltont Barcelonában – vagy mégsem, mert Vettel az angollal szemben nem visszaeső… Váltó- vagy motorcsere esetén öt vagy tíz rajthelyes büntetés várt volna rá, más technikai hibát viszont meg is úszhatott.Generátorhiba nemigen jöhetett szóba, hiszen a monzai kiesése óta a tavalyit használja a Red Bull, amelyre nem jellemző ez a fajta meghibásodás.
Vettel és a vezetők mosolyogva jöttek ki a sportfelügyelőkkel történt tárgyalásról,de aztán Hornernek újabb Renault-mérnökökkel kellett visszamennie, hogy bizonyítsa az igazát, és Vettel elkerülje a büntetést. Előbb azt adta ki az FIA, hogy az időmérő első szakaszában Bruno Sennát akadályozó Sergio Pérez megúszta megrovással az esetet, majd hosszas-hosszas várakozás után Vettel ügyében is döntés született. A német világbajnokot végül diszkvalifikálták az időmérőről arra hivatkozva, hogy nem maradt elegendő üzemanyaga a tartályban a mintavételhez, ennek értelmében pedig csak a mezőny végéről indulhat a vasárnapi futamon.
Vettelnek azért is problémás a visszasorolás, mert a Red Bull autóinak a legalacsonyabb a végsebességük a mezőnyben, így nemigen tudnak majd előzni a DRS-zónában sem.
Lewis Hamilton bízik benne, hogy a versenyen is meg tudja ismételni a Red Bull-Renault-kkal szemben az Abu-dzabi Nagydíj időmérőjén mutatott fölényét, és megszerzi idei 4. győzelmét.
„Nagyon izgatottan várom a versenyt, hiszen hosszú idő után újra a Red Bullok elé sikerült kerülni, remélem, elég erősek leszünk ahhoz, hogy a versenyen is megküzdhessünk velük – mondta Hamilton. – Az autó pénteken és szombaton is fantasztikus volt, pedig semmit sem tettünk vele az Indiai Nagydíj óta. A Red Bull lassabb a vártnál, én pedig gyorsabb voltam annál, amire számítottunk. Az erőviszonyok a pályától függően változnak, remélem, a verseny után is ezt mondhatom majd.”
Az angol jó esélyt lát arra, hogy megszerezze a győzelmet, amellyel elbúcsúzik a McLarentől, mielőtt a Mercedeshez csatlakozik a szezon után.
„Nagyon szeretném ezt a győzelmet, meg akarom hálálni a fiúknak, hogy ilyen jó autókat építettek nekem. Fontos, hogy még legalább egyszer nyerjünk együtt” – mondta az angol.
Mark Webber zsinórban negyedszer indulhat az első sorból.
„Kalapot kell emelnünk Lewis és a McLaren előtt, hosszú sorozatunkat szakították meg. Mindent megtettem, nem is volt nagyon hátráltató tényező az időmérőn. A McLaren gyors, és úgy tűnik, a versenytempója is jó” – mondta az ausztrál.
Fernando Alonso úgy érzi, mindent kihozott a Ferrariból az időmérő edzésen, de ez csak a 7. rajtkocka megszerzésére volt elég.
„Nem vagyunk versenyképesek, a saját teljesítményemmel azonban elégedett vagyok. A második és a harmadik szakaszban, utóbbiban kétszer is, ugyanolyan időeredményt értem el, 1:41.5-öt, ami az autó maximuma volt. A versenyre általában javul a tempónk, bízom benne, hogy sikerül javítani. Annak örülök, hogy Lewis és Mark is megelőzte Sebet, aki nem hibátlan, inkább az autója az” – mondta Alonso, akit az időmérő során Webber kissé feltartott, míg Romain Grosjean a boxban vágott be elé veszélyesen, végül az ausztrált és a franciát sem büntették meg. Alonsónak viszont többedmagával doppingellenőrzésre kellett mennie.
A 4. rajtkockáját megszerző Pastor Maldonado szerint a Williams a vasárnapi versenyen is pariban lesz az élcsapatokkal, és ígéri, nem vesz vissza a vb-címért csatázók miatt, csak a saját érdekeit tartja szem előtt.
„Az egész hétvégén éreztük, hogy versenyképesek vagyunk, és ki is jött a lépés az időmérőn. Az autó nagyon jó, és bizakodva várom a versenyt, amelyen csak magammal szabad foglalkoznom, mindent megteszek azért, hogy a lehető legtöbb pontot szerezzem. Fel tudjuk venni a versenyt az élcsapatokkal” – mondta Maldonado.
Kimi Räikkönen elégedett az Abu-dzabi Nagydíjon megszerzett 5. rajtkockájával, és sokat vár a versenytől.
„Nagyon jó volt az időmérő, az egész hétvégén mostanra lett a legjobb a kocsi – mondta a finn. – Jó előérzetem van a versenyre, a gumik tökéletesek, nagyon várom már a rajtot, rég voltam ennyire derűlátó. A Red Bullokat mindenképpen elkaphatjuk.”
Jenson Button viszont nem érti, miért lett csak a 6.
„Az összes szabadedzésen elégedett voltam a kocsival, de az időmérőn elfogyott a sebesség. Nem tudom, miért van ez, Lewis nagyon gyors maradt, hatalmas a különbség kettőnk eredménye között. Nehézkesen gyorsul a kocsi, és elöl-hátul blokkolnak a kerekek fékezéskor. Nehéz versenyre számítok” – mondta Button.
Nico Rosberg (8.): – A nyolcadik hely megszerzése volt a célunk, és sikerült is ezt elérnünk. Egy-egy Ferrari és Lotus előtt vagyok, ami előrelépés, szeretném megköszönni a szerelőimnek, hogy kijavították az autó fékhibáját még az időmérő előtt. |
Felipe Massa (9.): – Az ötödik és a hatodik helyre vártuk magunkat, ezért csalódottak vagyunk. Rengeteget számít a helyszín, a McLaren feltámadt, a Red Bull előnye pedig elfogyott. Néhány alkatrész eltér Fernando és az én autómon, reméljük, a versenyen mindketten jobbak leszünk. |
Romain Grosjean (10.): – Nem volt valami nagyszerű a gyors köröm, és a tizedik hely nem az, ahol lenni szeretnék. A harmadik szakaszban nem volt jó a tapadás, nem tudtam gyorsabb lenni. Van még mit tennünk a versenyig, és szerintem holnap többet is ki fogok tudni hozni az autóból. |
Nico Hülkenberg (11.): – Többre számítottam, de nem tűntünk versenyképesnek a hűvösebb időjárási körülmények között. Egyetlen pozíció választ el a pontszerző helytől, és szabadon választhatom meg, hogy milyen gumikkal rajtoljak el, remélem az előnyünkre tudjuk fordítani ezt a helyzetet a pontszerzés szempontjából. |
Sergio Pérez (12.): – Az utolsó gyors köröm jó volt, szerintem az volt a maximum számunkra. A harmadik szakasz nem volt elérhető, habár tegnap abban reménykedtem, hogy ez nem így lesz. Hiszek a pontszerzésben. |
Paul di Resta (13.): – Az autó egész hétvégén nehezen vezethető, ráadásul az egyensúlya sem az igazi. A versenytempónk nem rossz, de egyelőre nem tudom kihozni a maximumot a kocsiból. Valós esélyünk van a pontszerzésre. |
Michael Schumacher (14.): – A kvalifikációm nem a terv szerint alakult. Változtattunk az autón egy keveset a második szakaszban, de ez nem igazán fizetődött ki az első szektorban, különösen az első kanyarban nem. Nem ott vagyunk, ahol lenni szeretnénk, de mindent ki fogok hozni ebből a pozícióból. |
Bruno Senna (15.): – Nem örülök, hogy kiszorultam az első tízből, de nem is aggódom, mert bár voltak problémák az autóval, a végsebességünk nagyon magas, és a két DRS-zónában remélhetőleg tudunk előzni. |
Kobajasi Kamui (16.): – Az első pillanattól szenvedtem az autó egyensúlyával, a második szakaszban futott gyors köröm során blokkoltak az első fékek, ezért hibáztam. |
Daniel Ricciardo (17.): – Határozottan előreléptünk a tegnapi naphoz képest, ami pozitív, de ez sem volt elég ahhoz, hogy előrébb végezhessünk. Indiához hasonlóan holnap is lehetséges, hogy néhány autó egy kiállással végigcsinálja a futamot. |
Jean-Éric Vergne (18.): – Eléggé frusztráló, hogy nem tudtam bejutni a második szakaszba. Egész hétvégén alulkormányzottsággal szenvedtünk, ma délután pedig csak egyetlen körünk volt megnézni, hogy milyen az autó egyensúlya, de ekkor meg túlkormányzottá vált a kocsi, és hibáztam. |
Heikki Kovalainen (19.): – Elégedett vagyok az utolsó gyors körömmel, de tudom, hogy gyorsabb is lehettem volna. A közepes keverékű gumikon futott köröm rendben volt, de a lágyabb abroncsokkal nem tudtam gyorsabban menni a nagy sebességű kanyarokban, ugyanis gondom adódott a DRS-sel. |
Charles Pic (20.): – Az autó nagyon jó, az egyensúlya majdhogynem tökéletes. Kovalainen mögött veszítettem egy kis időt a leggyorsabb körömben a második szektorban, de elégedettnek kell lennem az idei szezonban elért legjobb kvalifikációs eredményemmel. |
Vitalij Petrov (21.): – Kicsit csalódott vagyok, mert azt hittem, az autó gyorsabb lesz. A lágyabb gumikon jobb volt a helyzet, mint a keményebben, de a tizenhetes kanyarban forgalomba kerültem, ami sok időmbe került. |
Timo Glock (22.): – Összességében nem volt rossz nap, bár balszerencsésen végződött. A harmadik szabadedzésen akadt pár gondunk, ezeket sikerült megoldani. Úgy tűnt, jó lesz az időmérő edzés, de az utolsó gyors kör során nem volt tapadása az autónak. |
Pedro de la Rosa (23.): – Az autó remek volt, nem volt problémánk a motor vagy a fékek túlmelegedésével, elégedett vagyok. Az elsődleges célunk az lesz a versenyen, hogy közel maradjunk a Marussiákhoz. |
Narain Karhikeyan (24.): – Először versenyzek Abu-Dzabiban, és nem igazán tudtam összerakni egy jó kört. A második gyors körömben forgalomba kerültem, és nem tudtam javítani az időmön, mert a hátsó kerekek elkoptak. |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
3. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
11. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
13. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
14. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
19. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
22. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
24. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:40.630 | átlag: 198.692 km/ó |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:40.978 | 0.348 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:41.073 | 0.443* |
4. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:41.226 | 0.596 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:41.260 | 0.630 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:41.290 | 0.660 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:41.582 | 0.952 |
8. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:41.603 | 0.973 |
9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:41.723 | 1.093 |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:41.778 | 1.148 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:42.019 | |
12. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:42.084 | |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:42.218 | |
14. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:42.289 | |
15. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:42.330 | |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:42.606 | |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:42.765 | |
18. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:44.058 | |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:44.956 | |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:45.089 | |
21. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:45.151 | |
22. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:45.426 | |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:45.766 | |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:46.382 | |
* Vettel időeredményét utólag törölte a versenybizottság, így a német a mezőny végéről indul a futamon. |